Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMorawska, Iwona
dc.date.accessioned2021-05-26T18:19:07Z
dc.date.available2021-05-26T18:19:07Z
dc.date.issued2020-03-31
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35896
dc.description.abstractThe article is a voice in the discussion on the changes entailed by the new reform of the Polish education system (introduced as of the 2017/2018 school year). An important part of it is the process of the cultural and literary education of 4–8th graders described in the core curriculum, who are described as representatives of the generation of “screen readers”. The assumed perspective enabled the author to present the possible directions of educational activities in the face of the developmental and socio-cultural needs of pupils growing up under the major impact of modern media and technology. The proposed solutions offer examples and encouragement for interpretative, reflective and creative reading and implementation of the binding core curriculum.en
dc.description.abstractArtykuł jest głosem w dyskusji nad zmianami, które wiążą się z nową reformą polskiej oświaty (wprowadzaną od roku szkolnego 2017/2018). Ważną jej część stanowi projektowany w podstawie programowej proces kształcenia kulturowo literackiego uczniów klas 4–8, którzy są tu opisywani jako reprezentanci pokolenia „ekranowych czytelników”. Przyjęta perspektywa pozwoliła przedstawić możliwe kierunki postępowania dydaktycznego wobec potrzeb rozwojowych i społeczno-kulturowych uczniów wzrastających pod znacznym wpływem nowoczesnych mediów i technologii. Zaproponowane rozwiązania są przykładem i zachętą do interpretacyjnego, refleksyjnego, twórczego czytania i wdrażania aktualnej podstawy programowej.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectPolish philological educationen
dc.subjectculture and literatureen
dc.subjectreform of the education systemen
dc.subjectcore curriculumen
dc.subjecteducation strategiesen
dc.subjectpupilsen
dc.subjectreadingen
dc.subject“the screen age”en
dc.subjectedukacja polonistycznapl
dc.subjectkultura i literaturapl
dc.subjectreforma oświatypl
dc.subjectpodstawa programowapl
dc.subjectstrategie kształceniapl
dc.subjectuczniowiepl
dc.subjectczytaniepl
dc.subject„epoka ekranów”pl
dc.titleThe literary and cultural education of “screen readers”. Reflections inspired by the new core curriculum and moreen
dc.title.alternativeEdukacja literacko-kulturowa „ekranowych czytelników”. Refleksje inspirowane nową podstawą programową i nie tylkopl
dc.typeArticle
dc.page.number333-357
dc.contributor.authorAffiliationPh.D. hab., Marie Curie Skłodowska University, Faculty of Humanities, Department of Polish Teaching and Education Innovation, pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4a, 20-031 Lublinen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAndrukowicz Wiesław, Edukacja integralna, Impuls, Krakow 2001.en
dc.referencesBiedrzycki Krzysztof, “Szkoła jak z ‘Ziemi obiecanej’”, Gazeta Wyborcza 2016, 25–26.06.2016.en
dc.referencesBodzioch-Bryła Bogusława, Z nowymi medi@mi „w kulturze” i „o kulturze”. Studia Kulturoznawcze, WAM, Krakow 2015.en
dc.referencesBorawska-Kalbarczyk Katarzyna, Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, Warsaw 2015, p. 448.en
dc.referencesBortnowski Stanisław, “Czy literatura piękna przyda(je) się jeszcze wychowaniu? Z perspektywy dydaktyka literatury”, in: Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, Maria Dudzikowa, Maria Czerepniak-Walczak (eds.), vol. III , Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007, p. 283. [Unless indicated otherwise, English versions of quotations were translated from Polish].en
dc.referencesBortnowski Stanisław, Jak zmienić polonistykę szkolną, Stentor, Krakow 2009.en
dc.referencesChrząstowska Bożena, “Czego Jaś się nie nauczy…”, in: Problemy współczesnej edukacji historycznej, M. Kujawska (ed.), UAM, Poznań 2001, p. 73.en
dc.referencesChrząstowska Bożena, Słowo wstępne do: Programu liceum ogólnokształcącego, liceum zawodowego i technikum, Warsaw 1990, p. 6.en
dc.referencesChrząstowska Bożena, “Szkoła w zapaści czy ożywienie”, Polonistyka 2013, issue 3, p. 3.en
dc.referencesChrząstowska Bożena, “W trosce o szkołę i język polski”, Polonistyka 2009, issue 4.en
dc.referencesCudowska Agata, “Rozwijanie zdolności metapoznawczych dziecka jako niezbywalny element jego podmiotowego bycia w świecie”, in: Media elektroniczne w życiu dziecka w kontekście wartości wychowawczych oraz zagrożeń, Jadwiga Izdebska, Trans Humana, Białystok 2008.en
dc.referencesDąbrówka Andrzej, Maryl Maciej, Wójtowicz Aleksandra (eds.), Teksty kultury uczestnictwa, IBL, Warsaw 2016.en
dc.referencesDobra Szkoła. Reforma edukacji. Najważniejsze zmiany. Pytania i odpowiedzi. Ministry of National Education, http://reformaedukacji.men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/11/broszura-dobra-szkola-plikinternetowy.pdf [accessed on: 15.12.2017].en
dc.referencesDróżdż Andrzej, Od liber mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii, Biblioteka Analiz, Warsaw 2009, 2nd edition, p. 346–347.en
dc.referencesGarbula-Orzechowska Joanna, “Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce”, in: Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Lucyna Huryło et al. (eds.), Impuls, Krakow 2009.en
dc.referencesGołębiewski Łukasz, Gdzie jest czytelnik, Biblioteka Analiz, Warsaw 2012.en
dc.referencesGołębiewski Łukasz, Śmierć książki. No future book, Biblioteka Analiz, Warsaw 2008.en
dc.referencesGora Jerzy, “Koncepcja człowieka jako kwestia przedzałożeniowości myślenia i postępowania pedagogicznego”, in: Fundamenty edukacyjnej wspólnoty, Joanna Danilewska (ed.), Krakow 2005, p. 266.en
dc.referencesGrodecka Aneta, “Dydaktyka polonistyczna w kontekstach neuronalnych”, in: Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, Małgorzata Karwatowska, Leszek Tymiakin (eds.), UMCS, Lublin 2017.en
dc.referencesGrodecka Aneta, Podemska-Kałuża Anna, Wielozmysłowość. Filozofia i dydaktyka, UAM, Poznań 2012.en
dc.referencesJankowski Dzierżymir, Edukacja wobec zmiany, Adam Marszałek, Toruń 2006, pp. 199–200.en
dc.referencesKarpińska Anna, “Dydaktyczne myślenie o szkole jako miejscu edukacyjnej szansy – dydaktyczne dylematy i strategie”, in: Edukacja w perspektywie wyzwań współczesności, Andrea Harbatski, Elżbieta Krysztofik-Gogol (eds.), Adam Marszałek, Toruń 2016, p. 31.en
dc.referencesKarwatowska Małgorzata, Tymiakin Leszek (eds.), “Edukacja polonistyczna w perspektywie najnowszych zmian. DYSKUSJA PANELOWA”, in: Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, UMCS, Lublin 2017.en
dc.referencesKlebeko Beata, “Czytelnik w mediosferze – współczesny uczeń wobec wyzwań obowiązkowych lektur szkolnych”, in: Edukacja wobec przemian kulturowych, Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska (eds.), UMCS, Lublin 2017.en
dc.referencesKłakówna Zofia Agnieszka, Jakoś i jakość. Subiektywna kronika wypadków przy reformowaniu szkoły (1989–2013), Universitas, Krakow 2014.en
dc.referencesKłakówna Zofia Agnieszka, “Kształcenie językowe jako rozwijanie kompetencji kulturowej”, in: Wiązanie kształcenia językowego z literacko-kulturowym w gimnazjach i liceach, headed by Zenon Uryga, Ryszard Jedliński, Maria Sienko, Wydawnictwo Naukowe AP in., Krakow 2007, pp. 37–50.en
dc.referencesKowalska Anna, Nowy odbiorca. Przemiany obrazu odbiorcy w wybranych koncepcjach współczesnej kultury, Oficyna Naukowa, Warsaw 2014.en
dc.referencesKozak Wioletta, Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski (commentary, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/jezyk-polski.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa.pdf [accessed on: 30.10.2017].en
dc.referencesKról Marcin, “Czytanie”, Tygodnik Powszechny 2006, issue 33, p. 16.en
dc.referencesMajewska-Opiełka Iwona, Logodydaktyka w edukacji: o wychowaniu mądrego i szczęśliwego człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2015.en
dc.referencesMaryl Maciej, Życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje, odbiorcy wobec przemian technologicznych, IBL, Warsaw 2015.en
dc.referencesMeger Zbigniew, Strategia edukacji kooperatywnej z przykładami realizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warsaw 2017.en
dc.referencesMiczka Tadeusz, “Glokalizacyjne i multimedialne horyzonty współczesnej edukacji”, in: Media i edukacja w globalizującym się świecie. Teoria – praktyka – oddziaływanie, Marek Sokołowski (ed.), Oficyna Wydawnicza “Kastalia”, Olsztyn 2003, p. 17.en
dc.referencesMika Bogumiła, “‘Nowoczesna szkoła – ponowoczesny uczeń’. Wychowanie do uczestnictwa w kulturze jako wyzwanie edukacyjne w erze globalizacji”, in: Przemiany edukacyjne w Polsce i na świecie a modele wychowania, headed by Wiesława Korzeniowska, Impuls, Krakow 2001.en
dc.referencesMikoś Elżbieta, Feiner Małgorzata, “Zmiany w sposobie myślenia o szkole”, Polonistyka 2002, issue 4.en
dc.referencesMorbitzer Janusz, “O nowej przestrzeni edukacyjnej w hybrydowym świecie”, Labor et Educatio 2015, issue 3, p. 427.en
dc.referencesMorbitzer Janusz, Szkoła w epoce płynnej rzeczywistości, http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/1767-szkola-w-epoce-plynnej-nowoczesnosci-2, [accessed on: 15.02.2017].en
dc.referencesMurzyn Andrzej, Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji, Impuls, Krakow 2013.en
dc.referencesMyrdzik Barbara, “Czy stać nas na podmiotowość w szkolnej edukacji”, Język Polski w Szkole dla klas IV – VIII 1997/1998, col. 1, p. 14.en
dc.referencesMyrdzik Barbara, Karwatowska Małgorzata, “Wstęp”, in: Twórczość w szkole. Rzeczywiste i możliwe aspekty zagadnienia, Barbara Myrdzik, Małgorzata Karwatowska (eds.), UMCS, Lublin 2011, p. 12.en
dc.referencesNowakowska-Siuta Renata (ed.), Edukacja alternatywna na rzecz demokratyzacji procesu kształcenia, Impuls, Krakow 2014.en
dc.referencesOgonowska Agnieszka, “Od społeczeństwa ekranów do społeczeństwa nadzoru”, in: Agnieszka Ogonowska, Między reprezentacją a symulacją. Szkice z socjologii mediów, Krakow 2007, pp. 191–209.en
dc.referencesPaech Joachim, “Niezwykły świat paratekstualności”, in: Pogranicza audiowizualności, Andrzej Gwóźdź (ed.), Universitas, Krakow 2010, p. 59.en
dc.referencesPrzyborowska Beata, Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria. Praktyka. Rozwój, UMK , Toruń 2003.en
dc.referencesPulak Irena, “Kompetencje informacyjne i medialne nauczyciela/ucznia we współczesnym świecie”, in: Edukacja w przebiegu życia: od dzieciństwa do starości, Impuls, Krakow 2010.en
dc.referencesRosenberg Marshall B., Porozumiewanie bez przemocy. O języku serca, trans. M. Kłobukowski, Jacek Santorski & Co., Warsaw 2003.en
dc.referencesRuciński Stanisław, Wychowanie jako wprowadzanie w życie wartościowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warsaw 1988, pp. 131–132.en
dc.referencesSchulz Roman, Kształcenie dla innowacji dydaktycznych, UMK w Toruniu, Toruń 1992.en
dc.referencesSkibińska Małgorzata, Technicyzacja kultury czytelniczej, http://www.pkult.amu.edu.pl/2_2009/Skibinska_Technicyzacja.pdf [accessed on: 30.08.2017].en
dc.referencesSporek Paweł, “Ideał i wzorzec w edukacji szkolnej”, Nowa Polszczyzna 2007, issue 2, p. 48.en
dc.referencesSzkołut Tadeusz, “Edukacja dla Europy i edukacja dla Polski w epoce globalizacji”, in: Sztuka – edukacja – współczesność, Anna Marta Żukowska (ed.), UMCS, Lublin 2007, pp. 98, 112.en
dc.referencesSzkudlarek Tomasz, Media: szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Impuls, Krakow 2009, pp. 113–114.en
dc.referencesSzmidt Krzysztof J., “Teoretyczne i metodyczne podstawy rozwijania zdolności ‘myślenia pytajnego’”, in: Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka, Wiesława Limont, Kamila Nielek-Zawadzka (eds.), Impuls, Krakow 2006.en
dc.referencesŚliwerski Bogusław (headed by), Pedagogika alternatywna: postulaty, projekty i kontynuacje. Vol. 2, Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne, Impuls, Krakow 2007.en
dc.referencesŚliwerski Bogusław, “Pedagogika serca w XXI wieku”, in: Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Ewa Lewandowska-Tarasiuk, Jan Łaszczyk, Bogusław Śliwerski (eds.), „Difin”, Warsaw 2016.en
dc.referencesŚlósarz Anna, “Szkolny polonista wobec imperium ekranów”, in: e-polonistyka, A. Dziak, S.J. Żurek (eds.), KUL, Lublin 2008, p. 166.en
dc.referencesŚlósarz Anna, “Wideoliteratura jako ekspresja pełni emocjonalnego doświadczenia”, Annales. Educatio nova 2017, issue 2.en
dc.referencesWaśko Andrzej, Nowa podstawa programowa języka polskiego dla kl. IV–VIII szkoły podstawowej. Podstawowe założenia, filozofia zmiany i kierunki działania, https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawaprogramowa.pdf [accessed on: 15.10.2017].en
dc.referencesVandendorpe Christian, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, trans. Anna Sawisz, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warsaw 2008.en
dc.referencesWróblewski Maciej, “Gra o polski”, in: Polonistyczne drogi, M. Wróblewski (ed.), UMK , Toruń 2008, p. 255.en
dc.referencesWróblewski Maciej, “Innowacje, innowacje”, Polonistyka 2012, issue 4, p. 5.en
dc.referencesZasacka Zofia, Nastoletni czytelnicy, IK iCz Biblioteka Narodowa, Warsaw 2008.en
dc.referencesŻurek Sławomir Jacek, “Szkoła na fundamentach”, Głos Nauczycielski 2017, issue 7.en
dc.referencesŻylińska Marzena, Neurodydaktyka: nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, UMK , Toruń 2013.en
dc.contributor.authorEmailiwomorawska@gmial.com
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.56.17
dc.relation.volume56


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0