Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSporek, Paweł
dc.date.accessioned2021-05-26T18:19:06Z
dc.date.available2021-05-26T18:19:06Z
dc.date.issued2020-03-31
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35893
dc.description.abstractThe following text emerges from the need to research student’s current world of values and the image of such world should be treated as the foundation for educational reflection and the organization of teaching process. The first point of reference for the issue mentioned above was referring to research on the axiological image of young generation, which was conducted within the last thirty years. The second point of reference are the experiences regarding the reception of classic literature at modern school. The issue mentioned in the topic has been discussed in reference to the exemplifying material, which constituted the record of student’s opinions gathered during Polish language classes regarding the very first reception of a literary text chosen for discussion. The analysis of those opinions revealed a significant shift in the area of students’ values, i.e. a clearer devaluation of moral values, relativization of ethical principles, as well as stronger domination of pragmatic values connected with material and tangible interest of an individual. This text also shows a clear withdrawal of young generation from the objective consideration of values. At the end, the author emphasizes that the awareness of such state of things could be of utmost importance to a proper organization of educational processes, as it allows to prevent naïve and inefficient activities and makes it possible to take adequate actions in order to diagnose the state of things and implement appropriate didactic strategies.en
dc.description.abstractNiniejszy tekst wyrasta z potrzeby badań aktualnego świata wartości uczniów, którego obraz należy traktować jako fundament edukacyjnej refleksji i organizacji procesu dydaktycznego. Pierwszym punktem odniesienia dla wyżej wskazanego zagadnienia było przywołanie badań nad wizerunkiem aksjologicznym młodego pokolenia, które zostały przeprowadzone na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat. Drugim polem odwołań były doświadczenia odbioru klasyki we współczesnej szkole. Wskazane w temacie zagadnienie było omówione w odniesieniu do zebranego materiału egzemplifikacyjnego – zapisu wypowiedzi uczniowskich, które powstawały na lekcjach języka polskiego poświęconych pierwszemu odbiorowi wybranych do analizy tekstów literackich. Analiza zgromadzonych wypowiedzi udokumentowała znaczące przesunięcia w obrębie uczniowskiego świata wartości – coraz wydatniejszą dewaluację wartości moralnych, relatywizację zasad etycznych, a także coraz znaczniejszą dominację wartości pragmatycznych, wiązanych z materialnym i wymiernym interesem jednostki. Wykazuje także coraz wyraźniejszy odwrót młodego pokolenia od obiektywistycznego myślenia o wartościach. W konkluzji autor tekstu zaznacza, że świadomość istniejącego stanu rzeczy może mieć ogromne znaczenie dla właściwej organizacji procesu dydaktycznego – pozwala chronić się przed działaniami naiwnymi i nieskutecznymi, umożliwia podjęcie działań adekwatnych do zdiagnozowanego stanu rzeczy, uruchomienia odpowiedniej strategii wychowawczej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectopen interpretationen
dc.subjecteducationen
dc.subjectdidacticsen
dc.subjectmethodologyen
dc.subjectliterary classicsen
dc.subjectswobodne wypowiedzipl
dc.subjectedukacjapl
dc.subjectdydaktykapl
dc.subjectmetodykapl
dc.subjectklasyka literackapl
dc.titleŚwiat wartości współczesnej młodzieży a klasyka literacka – świadectwa szkolnego odbioru lekturypl
dc.title.alternativeThe world of values of modern youth vs. classic literature – testimonies of reception of reading material at schoolen
dc.typeArticle
dc.page.number271-286
dc.contributor.authorAffiliationDr hab., Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego, ul. Podchorążych 2, 30-084 Krakówpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBortnowski Stanisław, Jak zmieniać polonistykę szkolną?, Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2009.pl
dc.referencesBuczyńska-Garewicz Hanna, Wstęp, w: Max Scheler, Resentyment a moralność, przekł. Jan Garewicz, Czytelnik, Warszawa 1977.pl
dc.referencesJanus-Sitarz Anna, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze, Universitas, Kraków 2009.pl
dc.referencesJerschina Stanisław, Opracowania utworów lirycznych, biuletyn, „Język Polski” 1957, nr 2–3, s. 10–13.pl
dc.referencesKalwiński Piotr, Nauczyciele poloniści wobec (nie)możliwości czytelniczych gimnazjalistów, w: Polonistyka dziś – kształcenia dla jutra, Universitas, red. Krzysztof Biedrzycki, Witold Bobiński, Anna Janus-Sitarz, Renata Przybylska, t. 2, Kraków 2014, s. 226–236.pl
dc.referencesKryda Barbara, Klasyka literacka w odbiorze uczniów, w: Wiedza o literaturze i edukacji. Księga referatów Zjazdu Polonistów. Warszawa 1995, red. Teresa Michałowska, Zbigniew Goliński, Zbigniew Jarosiński, IBL PAN, Warszawa 1996, s. 907–915.pl
dc.referencesKsiążek-Szczepanikowa Aniela, Ekranowy czytelnik – wyzwanie dla polonisty, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin 1996.pl
dc.referencesKwiatkowska-Ratajczak Maria, Z perspektywy wartości. O prozie dla dzieci i młodzieży, Nakom, Poznań 1994.pl
dc.referencesMelosik Zbyszko, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.pl
dc.referencesMelosik Zbyszko, Szkudlarek Tadeusz, Kultura, tożsamość, edukacja. Migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.pl
dc.referencesSporek Paweł, Co czytać we współczesnej szkole? Wobec kanonu – kryteria doboru lektury (szanse, możliwości, zagrożenia), w: Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, t. 2, red. Ewa Jaskółowa, Danuta Krzyżyk, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2016, s. 87–100.pl
dc.referencesSporek Paweł, Koniec ekranowego czytelnika?, „Polonistyka” 2010, nr 11, s. 38–42.pl
dc.referencesSporek Paweł, Przestrzeń aksjologiczna w wybranych podręcznikach gimnazjalnych do kształcenia literacko-kulturowego (1999–2005), Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2016.pl
dc.referencesStan czytelnictwa w Polsce w 2016 roku, http://www.bn.org.pl/download/document/1492689764.pdf (dostęp 25.06.2017).pl
dc.referencesSzymańska Marta, Sporek Paweł, Język współczesnych uczniów – użytkowników gier komputerowych, w: Język a edukacja, t. 5, red. Jolanta Nocoń, Wydawnictwo UO, Opole 2017, s. 177–197.pl
dc.referencesSzyszkowski Władysław, Analiza dzieła literackiego w szkole, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1958.pl
dc.referencesUryga Zenon, Godziny polskiego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Kraków 1996.pl
dc.referencesUryga Zenon, Odbiór liryki w klasach maturalnych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa–Kraków 1982.pl
dc.referencesZasacka Zofia, Czytelnictwo dzieci i młodzieży, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.pl
dc.referencesZasacka Zofia, Nastoletni czytelnicy, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2008.pl
dc.contributor.authorEmailpawel.sporek@up.krakow.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.56.14
dc.relation.volume56


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0