Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPodemska-Kałuża, Anna
dc.date.accessioned2021-05-26T18:19:04Z
dc.date.available2021-05-26T18:19:04Z
dc.date.issued2020-03-31
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35888
dc.description.abstractThe dynamic development of the information society and the omnipresence of ICTs has changed the work of Polish teachers. As a result of the expansion of digital forms, Polish teachers engage in various professional activities in cyberspace. The author indicated that Polish teachers have become extremely active on the internet, and she discussed the phenomenon of teacher blogs. A hugely interesting issue is the influence of blogs on teaching Polish in schools, and the development of teachers’ professional competences. The act of writing journals online may bring benefits for the digital school (by adapting teaching processes to the needs of tablet children and global teenagers, combining the methods typical for the technological revolution with traditional teaching tools). A review of blogs maintained on Facebook enabled the author to indicate various strategies of working with pupils, and the evolution of creative attitudes of Polish teachers.en
dc.description.abstractDynamiczny rozwój społeczeństwa informacyjnego i wszechobecność technologii informacyjnych zmieniły warsztat nauczyciela języka polskiego. Z powodu ekspansji form cyfrowych szkolni poloniści podejmują bardzo różne działania zawodowe w cyberprzestrzeni. Autorka zwraca uwagę na intensywną aktywizację nauczycieli języka polskiego w Internecie i omawia fenomen blogów nauczycielskich. Niezwykle interesującym zagadnieniem jest oddziaływanie blogów na szkolną dydaktykę języka polskiego i rozwój kompetencji zawodowych nauczycieli. Wydaje się, że pisanie dzienników w sieci może przynieść korzyści w cyfrowej szkole (dostosowanie procesów nauczania do potrzeb tabletowych dzieci i globalnych nastolatków, połączenie metod typowych dla rewolucji technologicznej z tradycyjnymi narzędziami dydaktycznymi). Przegląd blogów funkcjonujących na Facebooku umożliwił pokazanie różnych strategii pracy z uczniami i ewolucji postaw twórczych nauczycieli języka polskiego.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectteacheren
dc.subjectPolish philological educationen
dc.subjectactivity in the weben
dc.subjecteducation blogsen
dc.subjectinformationen
dc.subjectcyberspaceen
dc.subjectsocial mediaen
dc.subjectFacebooken
dc.subjectnauczycielpl
dc.subjectedukacja polonistycznapl
dc.subjectaktywność w siecipl
dc.subjectblogi edukacyjnepl
dc.subjectinformacjapl
dc.subjectcyberprzestrzeńpl
dc.subjectportale społecznościowepl
dc.subjectFacebookpl
dc.titleThe blogosphere as a medium for the professional stimulation of teachers. Initial studyen
dc.title.alternativeBlogosfera jako medium aktywizacji zawodowej nauczycieli. Rekonesanspl
dc.typeArticle
dc.page.number143-162
dc.contributor.authorAffiliationPh.D. in humanities, assistant professor, Adam Mickiewicz University in Poznań, Faculty of Polish and Classical Philology, Institute of Polish Philology, Department of Teaching Polish Literature and Language, ul. A. Fredry 10, 61-701 Poznańen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesCastells Manuel, Społeczeństwo sieci, trans. Mirosława Marody, Kamila Pawluś, Janusz Stawiński, Sebastian Szymański, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warsaw 2007.en
dc.referencesCzłowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Józef Bednarek (ed.), Difin, Warsaw 2014.en
dc.referencesDzieci i młodzież w świecie technologii cyfrowej, Ewa Janicka-Olejnik, Krzysztof Klimek (eds.), Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2016.en
dc.referencesFurmanek Marek, “Społeczeństwo sieciowe – człowiek w sieci”, in: Edukacja Medialna. Nowa generacja pytań i obszarów badawczych, Marek Sokołowski (ed.), Oficyna Wydawnicza “Kastalia”, Olsztyn 2004, pp. 265–273.en
dc.referencesGromkowska-Melosik Agnieszka, “Feminizacja zawodu nauczycielskiego – ‘różowe kołnierzyki’ i paradoksy rynku pracy”, Studia Edukacyjne 2013, issue 25, pp. 85–100.en
dc.referencesHuk Tomasz, “Edukacyjna wartość blogów internetowych”, Chowanna 2007, R. 50, vol. 2, pp. 142–157.en
dc.referencesInternet a psychologia: możliwości i zagrożenia, Władysław Jacek Paluchowski (ed.), trans. Małgorzata Ferenc-Michelson et al., Wydawnictwo Naukowe PWN , Warsaw 2009.en
dc.referencesInternet – fenomen społeczeństwa informacyjnego, Tadeusz Zasępa (ed.), Częstochowa 2001.en
dc.referencesJanczak Dorota, “Media społecznościowe kluczem do młodzieży”, Dyrektor Szkoły 2016, issue 6, pp. 52–55.en
dc.referencesJanczak Dorota, “Nowe technologie – blog edukacyjny”, Meritum 2008, issue 4, pp. 95–97.en
dc.referencesJanczak Dorota, “Wykorzystanie tabletów na lekcji”, Dyrektor Szkoły 2015, issue 11, pp. 56–59.en
dc.referencesJarecka Urszula, “Wirtualne więzi w globalizującym się świecie”, in: Kultura w czasach globalizacji, Małgorzata Jacyno, Aldona Jawłowska, Marian Kempny (eds.), IFiS PAN, Warsaw 2004, pp. 256–276.en
dc.referencesJędrzejko Mariusz, Morańska Danuta, Cyfrowi tubylcy. Socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Dąbrowa Górnicza–Warsaw 2013.en
dc.referencesJonscher Charles, Życie okablowane. Kim jesteśmy w epoce przekazu cyfrowego?, trans. Lech Niedzielski, Wydawnictwo Muza SA, Warsaw 2001.en
dc.referencesJuza Marta, “Wiedza ekspercka i mądrość zbiorowa w komunikacji internetowej”, Studia Socjologiczne 2007, issue 3, pp. 37–58.en
dc.referencesKozieł Agata, “Moda na bloga”, Ergo. Forum Wychowawców 2005, issue 12, pp. 20–21.en
dc.referencesMajgier Katarzyna, “Internet jako przestrzeń komunikacyjna”, Przegląd Psychologiczny 2000, vol. 43, issue 2, pp. 157–172.en
dc.referencesMatuzik Marcin, “Blog – nowe narzędzie pracy nauczyciela i ucznia”, Nowa Polszczyzna 2008, issue 1, pp. 33–35.en
dc.referencesMatuzik Marcin, “Pamiętnik zagubiony w sieci”, Nowa Polszczyzna 2008, issue 4, pp. 44–47.en
dc.referencesMaziarz Magdalena, “Rola mediów elektronicznych i edukacji medialnej w szkole. E-Twinning, Blogi i portale społecznościowe w komunikowaniu się z uczniem i przekazywaniu wiedzy”, in: Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych: język, edukacja, semiotyka, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (eds.), Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2009, pp. 240–254.en
dc.referencesMedia elektroniczne w życiu dziecka w kontekście wartości wychowawczych oraz zagrożeń, Jadwiga Izdebska (ed.), Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2008.en
dc.referencesMichniuk Anna, “Aktywność internautów w mediach społecznościowych”, Wychowawca 2016, issue 11, pp. 7–9.en
dc.referencesMotyl Karol, “Internetowe forum nauczycieli – wyzwanie dla pedeutologii”, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Pedagogika, Year 2014, vol. XXIII , pp. 219–229.en
dc.referencesMusiał Emilia, “Media społecznościowe – narzędzie cyfrowej szkoły”, Nowa Szkoła 2013, issue 10, pp. 13–20.en
dc.referencesOgonowska Agnieszka, “Internet jako przestrzeń i forma komunikacji. Cz. 1”, Nowa Polszczyzna 2006, issue 3, pp. 43–46.en
dc.referencesOkuniewska Jolanta, “Facebook sposobem na...”, Głos Nauczycielski 2014, issue 32/33, p. 19.en
dc.referencesOlcoń Marta, “Blog jako dokument osobisty – specyfika dziennika prowadzonego w Internecie”, Kultura i Społeczeństwo 2003, issue 2, pp. 123–143.en
dc.referencesPadewski Jakub, “Blog w dydaktyce polonistycznej w gimnazjum: rekonesans”, Forum Nauczycieli 2011, issue 3, pp. 21–22.en
dc.referencesPaliwoda Katarzyna, “Nauczanie blogowaniem”, Przegląd Edukacyjny 2009, issue 1, pp. 11–12.en
dc.referencesPezda Aleksandra, Koniec epoki kredy, Wydawnictwo Agora, Warsaw 2011.en
dc.referencesPodemska-Kałuża Anna, “Szkolny polonista w sieci: formy autoprezentacji i autopromocji zawodowej”, in: Autopromocja, autoprezentacja, wizerunek w mediach audiowizualnych. Vol. 4, A. Kalisz, E. Tyc (eds.), Wydawnictwo UŚ, Katowice 2018, pp. 59–77.en
dc.referencesPolcyn-Matuszewska Sylwia, “Facebook w edukacji”, Remedium 2015, issue 1, pp. 22–23.en
dc.referencesProkowska Teresa, “Blog jako narzędzie dydaktyczne w bibliotece szkolnej”, Biblioteka w Szkole 2014, issue 7–8, supplement “Biblioteka – Centrum Informacji”, pp. 13–15.en
dc.referencesPryłowska-Nowak Elżbieta, “Komunikacja poprzez media społecznościowe”, Meritum 2014, issue 4, pp. 44–48.en
dc.referencesPrzywara Barbara,“Współczesne formy autokreacji – blogi publicystyczne, serwisy społecznościowe, czaty”, in: Nie tylko Internet. Nowe media, przyroda i “technologie społeczne” a praktyki kulturowe, Janusz Mucha, Zakład Wydawniczy “NOMOS”, Krakow 2010, pp. 119–129.en
dc.referencesRomanowska Dorota, Lis Ewelina, “Tabletowe dzieci”, Newsweek 2015, issue 31, pp. 10–14.en
dc.referencesSikora Marcin, “Człowiek w teatrze życia sieciowego”, in: Edukacja Medialna. Nowa generacja pytań i obszarów badawczych, Marek Sokołowski (ed.), Oficyna Wydawnicza “Kastalia”, Olsztyn 2004, pp. 377–385.en
dc.referencesSokół Maria, Sokół Radosław, Blog, więcej niż internetowy pamiętnik: przedstaw się światu, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008.en
dc.referencesStoppel Anna, “Nowe media w kampaniach wyborczych”, Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa 2016, R. 9, issue 1, p. 205–217.en
dc.referencesSzlagor Piotr, “Potencjał smartfonów i tabletów w nauczaniu przedmiotowym”, Meritum 2013, issue 4, pp. 75–77.en
dc.referencesSzpunar Magdalena, “Społeczności wirtualne – realne kontakty w wirtualnym świecie”, in: Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Lesław H. Haber, Marian Niezgoda (eds.), Wydawnictwo UJ, Krakow 2006, pp. 158–167.en
dc.referencesŚliwerski Bogusław, Ped@gog w blogosferze, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Krakow 2008.en
dc.referencesTapscott Don, Cyfrowa dorosłość: jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, trans. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2010.en
dc.referencesTrojnar Mariusz, “Blog jako przestrzeń wymiany informacji”, Edukacja 2010, issue 2, pp. 104–111.en
dc.referencesWiaderek Marian, “Pomysły na blogi”, Biblioteka w Szkole 2011, issue 5, supplement “Biblioteka – Centrum Informacji”, issue 2, pp. 17–18.en
dc.referencesWspółczesne społeczeństwo w wirtualnej rzeczywistości: wielość szans i dylematów = Modern society in virtualreality: the multitude of opportunities and dilemmas, Zdzisław Dacko-Pikiewicz, Marek Walancik (eds.), Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Krakow 2014.en
dc.referencesZając Jan M., “Zapośredniczone kontakty społeczne w sytuacjach zawodowych”, in: Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje, Łukasz Jonak, Paweł Mazurek, Marta Olcoń, Anna Przybylska, Alek Tarkowski, Jan M. Zając (eds.), Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2006, pp. 153–175.en
dc.referencesZioło-Pużuk Karolina, “Media społecznościowe”, Dyrektor Szkoły 2014, issue 4, pp. 50–53.en
dc.referencesBelferBlog | Blog by Dariusz Chętkowski, https://chetkowski.blog.polityka.pl/ [accessed on 31.08.2017].en
dc.referencesBelferka w sieci, belferkawsieci.blogspot.com/ [accessed on 13.09.2017].en
dc.referencesBelferka w sieci – Home | Facebook, https://d.facebook.com/belferkawsieci/ [accessed on 5.08.2019].en
dc.referencesBlog, www.klasykaliteraturyifilmu.pl/ [accessed on 14.09.2017].en
dc.referencesBLOG | POLSKI NA CZASIE SZKOŁA JĘZYKA POLSKIEGO W ..., polskinaczasie.pl/blog/ [accessed on 12.07.2019].en
dc.referencesBlogi nauczycieli » BLOG Szkoły z Klasą 2.0 – Blogi CEO, https://blogiceo.nq.pl/szko-la2zero/blogi-nauczycieli/ [accessed on 30.08.2017].en
dc.referencesBlogi prowadzone przez Superbelfrów – Superbelfrzy RP, www.superbelfrzy.edu.pl/o--blogu/blogi-prowadzone-przez-superbelfrow/ [accessed on 1.09.2017].en
dc.referencesBlogowe inspiracje polonistyczne | Eduhoryzonty, www.eduhoryzonty.pl/blogowe-inspiracje-polonistyczne [accessed on 18.09.2017].en
dc.referencesBlue School, blue-school.blogspot.com/ [accessed on 12.09.2017].en
dc.referencesCyfrowa dorosłość: Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat – Don ..., lubimyczytac.pl/ksiazka/.../cyfrowa-doroslosc-jak-pokolenie-sieci-zmienia-nasz-swiat [accessed on 4.09.2017].en
dc.referencesEdukacja z pasją – Blog dla ludzi, którzy do edukacji podchodzą z ..., www.edukacjaz-pasja.pl [accessed on 28.08.2017].en
dc.referencesJęzykowe rozważania młodego polonisty, filologpolski.blogspot.com/ [accessed on 14.01.2019].en
dc.referencesKarolina Jędrych – Google+, https://plus.google.com/103975141277783349343 [accessed on 13.09.2017].en
dc.referencesKoniec epoki kredy – Aleksandra Pezda – Książka – Księgarnia ..., https://bonito.pl/k-90168062-koniec-epoki-kredy [accessed on 28.08.2017].en
dc.referencesLekcje na blogu – Silesion.pl, https://silesion.pl › Komentarz › Lekcje na blogu [accessed on 16.09.2017].en
dc.referencesLekcjePolskiego, www.lekcjepolskiego.com/ [accessed on 12.09.2017].en
dc.referencesLekcje Polskiego – Pisze Karolina Starnawska, lekcjepolskiego.pl/ [accessed on 18.07.2019].en
dc.referencesLekcje Polskiego – Strona główna | Facebook, https://pl-pl.facebook.com › ... › Strona poświęcona edukacji [accessed on 5.08.2019].en
dc.referencesLubimy uczyć! taK&Mamy, lubimyuczyc.blogspot.com/ [accessed on 15.09.2017].en
dc.referencesNauczyciel w świecie TIK Cz.1. Blog edukacyjny – jak go założyć i ..., www.pbwnowysacz.pl/edc_user_data/dat_files/cz1_blog_edukacyjny.pdf [accessed on 30.08.2017].en
dc.referencesNauczyciele polskiego – Strona główna | Facebook, https://pl-pl.facebook.com/nauczycielepolskiego/ [accessed on 20.08.2017].en
dc.referencesO blogu – Superbelfrzy RP, www.superbelfrzy.edu.pl/o-blogu/ [accessed on 1.09.2017].en
dc.references2017 – polonistk@przytablicy, polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2017/ [accessed on 19.07.2019].en
dc.referencespolonistk@przytablicy, polonistkaprzytablicy.blogspot.com/ [accessed on 13.09.2017].en
dc.referencespolonistk@przytablicy: Przypadki na okrągło, polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2017/10/przypadki-na-okrago.html [accessed on 21.10.2017].en
dc.referencesPolonistka przy tablicy – Home | Facebook, https://www.facebook.com › Pages › Businesses › Education [accessed on 5.08.2019].en
dc.referencesPOLONIŚCI NA CZASIE Public Group | Facebook, https://www.facebook.com/groups/polskinaczasie/ [accessed on 20.07.2019].en
dc.referencesRanking 10 blogówedukacyjnych – Socjomania, https://socjomania.pl/ranking-10--blogow-edukacyjnych [accessed on 31.08.2017].en
dc.referencesTakie tam po polsku, uczycielnica.blogspot.com/ [accessed on 13.09.2017].en
dc.referencesUczycielnica – Home | Facebook, https://www.facebook.com/uczycielnica/ [accessed on 5.09.2017].en
dc.referencesUczycielnica – Home | Facebook, https://www.facebook.com › Pages › Public Figure › Blogger [accessed on 5.08.2019]en
dc.referencesUkładanka na polskim, czyli Trimino! | Belferka w sieci, belferkawsieci.blogspot.com/2017/10/ukadanka-z-polskim-czyli-trimino.ht... [accessed on 26.10.2017].en
dc.referencesUtkane z codziennych doświadczeń szkolnych, https://skokiporozum.blogspot.com/ [accessed on 13.07.2019].en
dc.referencesUtkane z codziennych doświadczeń szkolnych – Home | Facebook, https://www.facebook.com › ... › Other › Brand › Website › Personal Blog [accessed on 5.08.2019].en
dc.referencesUtkane z codziennych doświadczeń szkolnych: Zbiór przydatnych ..., https://www.pin-terest.com/pin/367324913345506254/ [accessed on 17.09.2017].en
dc.referenceswidziane oczami nauczyciela...: szkoła inaczej, szkolainaczej.blogspot.com/ [accessed on 12.09.2017].en
dc.referenceswidziane oczami nauczyciela...: szkoła inaczej, https://szkolainaczej.blogspot.com/ [accessed on 12.07.2019].en
dc.referencesWidziane oczami nauczyciela – Home | Facebook, https://www.facebook.com › ... › Brand › Website › Education Website [accessed on 5.08.2019].en
dc.referencesWspółczesne społeczeństwo w wirtualnej rzeczywistości – wielość ..., https://www.impul-soficyna.com.pl/.../wspolczesne-spoleczenstwo-w-wirtual. [accessed on 29.07.2019].en
dc.referenceszakręcony belfer, zakreconybelfer.blogspot.com/ [accessed on 12.09.2017].en
dc.referencesZakręcony belfer – Strona główna | Facebook, https://pl-pl.facebook.com › ... › Strona poświęcona edukacji [accessed on 5.08.2019].en
dc.referencesZakręcony belfer – Strona kreatywnego nauczyciela języka polskiego ..., https://zakre-conybelfer.pl/ [accessed on 24.07.2019].en
dc.contributor.authorEmailpodemska@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.56.09
dc.relation.volume56


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0