Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMazurkiewicz, Adam
dc.date.accessioned2021-05-26T18:19:03Z
dc.date.available2021-05-26T18:19:03Z
dc.date.issued2020-03-31
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35886
dc.description.abstractThe development of the information technology was not solely focused on innovating the economic area; the changes it caused in the social and educational spheres were equally important. Nowadays, as the development of IT is still in progress, these tendencies are deepening as well. However, schooling is usually hopeless when confronted with the latest technology, which results in the growing distance between the educational institution and the environment in which it functions. A remedy for this problem are to be the actions presented in the government’s projects whose aim is to prepare schooling for the process of digitalisation. The main goal is to integrate the information technologies with schooling curriculums. It is also important to train the teachers so that they know how to transfer the knowledge to their students of different ages. The aim is not to restrict or prevent the students from using computers and being exposed to the informational and communicational technologies as an educational tool, but to make them more functional.en
dc.description.abstractRozwój technologii informacyjnych nie ograniczał się jedynie do wprowadzenia innowacji w sferze gospodarczej; równie istotne były spowodowane nim zmiany zachodzące w życiu społecznym i edukacji. Współcześnie, wraz z postępującym rozwojem technologii cyfrowych, tendencje te pogłębiają się. Tymczasem szkoła pozostaje wobec nowych technologii najczęściej bezradna, co sprawia, że dystans między instytucją edukacyjną a środowiskiem, w którym ona funkcjonuje, zaczyna rosnąć. Remedium na tę sytuację mają być działania wdrażane w ramach rządowych projektów, przygotowujących szkołę do procesu cyfryzacji. Wynika z nich konieczność integracji technologii cyfrowych z programami nauczania. Istotne też jest kształcenie kompetencji zawodowych nauczycieli, aby potrafili oni dostosować przekazywane treści do mentalnych możliwości swych podopiecznych. Nie chodzi bowiem, aby ograniczyć bądź uniemożliwić uczniowi kontakt z komputerem i technologiami informacyjno-komunikacyjnymi jako narzędziem edukacyjnym, lecz aby go sfunkcjonalizować.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectteachingen
dc.subjectinterneten
dc.subjectdigitizationen
dc.subjectknowledge societyen
dc.subjecte-learningen
dc.subjectdydaktykapl
dc.subjectinternetpl
dc.subjectcyfryzacjapl
dc.subjectspołeczeństwo wiedzypl
dc.subjecte-learningpl
dc.titleCyfryzacja szkoły w społeczeństwie informacyjnym (na przykładzie polskich rządowych dokumentów i projektów)pl
dc.title.alternativeDigitalisation of schooling in the information society (on the basis of Polish government projects and documents)en
dc.typeArticle
dc.page.number101-126
dc.contributor.authorAffiliationDr hab., prof. UŁ, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dydaktyki Języka Polskiego i Literatury, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAdamkiewicz Joanna, Nowe technologie informacyjne w edukacji. Niekoniecznie „cyfrowa demencja”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.pl
dc.referencesAnaliza wpływu zjawiska piractwa treści video na gospodarkę w Polsce, PwC, b.m.w. 2014, https://www.pwc.pl/pl/publikacje/piractwo/analiza_wplywu_zjawiska_piractwa_tresci_wideo_na_gospodarke_w_polsce_raport_pwc.pdf [dostęp 24.08.2017].pl
dc.referencesBatorowska Hanna, Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2009.pl
dc.referencesBednarek Józef, Nowe wyzwania społeczno-edukacyjne cyfrowej szkoły, „TRENDY. Internetowe Czasopismo Edukacyjne” 2013, nr 4, s. 15–23, http://bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=573&dirids=1 [dostęp 18.07.2017].pl
dc.referencesBell Daniel, The Coming of Post-Industrial Society: A Venture in Social Forecasting, Basic Books, New York 1973.pl
dc.referencesBlak Katarzyna, Portale społecznościowe jako narzędzie edukacyjne, w: Człowiek – media – społeczeństwo, red. Emilia Musiał, Irena Pulak, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2011, s. 43–48.pl
dc.referencesBogołębska Barbara, Współczesne polskie badania nad retoryką i jej zastosowaniami, „Acta Universitatis Lodziendzis. Folia Litteraria Polonica” 2005, nr 7, s. 5–14.pl
dc.referencesBogołębska Barbara, Worsowicz Monika, Retoryka i jej zastosowanie. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2016.pl
dc.referencesBöhme Gernot, Cywilizacja naukowo-techniczna, przekł. Adam Romaniuk, „Filozofia i Nauka. Studia Filozoficzne i Interdyscyplinarne” 2014, t. 2, s. 403–419.pl
dc.referencesBorawska-Kalbarczyk Katarzyna, Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2015.pl
dc.referencesBoroń Piotr, Wątki edukacji medialnej w kampaniach prezydenckich w Polsce w latach 1989–2010, w: Człowiek – media – edukacja, red. Janusz Morbitzer, Danuta Morańska, Emilia Musiał, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2015, s. 37–46.pl
dc.referencesBoroń Piotr, Wątki edukacji medialnej w zapowiedziach komitetów wyborczych do Parlamentu RP, w: Człowiek – media – edukacja, red. Janusz Morbitzer, Emilia Musiał, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2014, s. 47–58.pl
dc.referencesBortnowski Stanisław, Boję się INTERNETU!, „Polonistyka” 2000, nr 1, s. 54.pl
dc.referencesCrompton Helen, A historical overview of mobile learning: Toward learner-centered education, w: Handbook of mobile learning, Zane L. Berge, Lin Y. Muilenburg, Routledge, Florence 2013, s. 3–14.pl
dc.referencesCyfryzacja polskiej edukacji. Wizje i postulaty, oprac. Marlena Plebańska, Alek Tarkowski, b.m.w. 2016, https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/2016/07/cyfryzacja-polskiej-edukacji_final.pdf [dostęp 14.07.2017].pl
dc.referencesCzerwiński Kazimierz, Zaniedbane aspekty komunikowania w edukacji szkolnej, w: Komunikowanie się w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. Nowe trendy i obszary, red. Marzena Okrasa, Wojciech J. Maliszewski, Marian Fiedor, Wydawnictwo Adam Marszałek–Wydawnictwo UMCS, Toruń–Lublin 2015, s. 59–74.pl
dc.referencesde Kaminski Marcin, Svensson Mans, Larsson Stefan, Alkan Olsson Joanna, Rönkkö Kari, Studying Norms and Social Change in a Digital Age: Identifying and Understanding a Multisensional Gap Problem, w: Social and Legals Norms. Towards a Socio-legal Understanding of Normativity, red. Matthias Baier, Routledge, London–New York 2016, s. 309–331.pl
dc.referencesDobrowolski Zdzisław, Koncepcja społeczeństwa informacyjnego Daniela Bella, w: Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa wiedzy, red. Barbara Sosińska-Kalata, Maria Przastek-Samokowa, Andrzej Skrzypczak, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2005, s. 87–105.pl
dc.referencesDziałania MKiDN w latach 2008–2015, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa 2015, http://www.mkidn.gov.pl/media/_img/raport/Raport_MKiDN_MINISTERSTWO .pdf [dostęp 18.07.2017].pl
dc.referencesePolska. Plan działania na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na lata 2001–2006, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2001, http://www.cyfrowyurzad.pl/gfx/cyfrowyurzad/files/iza/epolska.pdf [dostęp 14.07.2017].pl
dc.referencesFurmanek Waldemar, Szkoła w społeczeństwie wiedzy, „Chowanna” 2012, t. 2: Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy, red. Stanisław Juszczyk, s. 81–94.pl
dc.referencesGmiterek Grzegorz, Nowe technologie w bibliotekach, „Poradnik Bibliotekarza” [dodatek]: Nowe technologie w bibliotece, s. 4–8; http://poradnikbibliotekarza.pl/new/pliki/nowe_technologie_net.pdf [dostęp 14.07.2017].pl
dc.referencesGoban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie. Teorie i analizy prasy radia i telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1999.pl
dc.referencesGrabowska Agata, Rodzina wobec przemocy w Internecie, w: Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, red. Tadeusz Lewowicki, Bronisław Siemieniecki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005, s. 100–108.pl
dc.referencesGregorczyk Grażyna, Technologia informacyjno-komunikacyjna (TIK) w edukacji. Wskazanie problemów, które mogą mieć niekorzystny wpływ na wykorzystywanie nowoczesnych technologii w edukacji, w: „Cyfrowa Szkoła”. Założenia komponentu badawczego, red. Aleksandra Sekuła, Centrum Cyfrowe Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Warszawa 2012, http://mc.bip.gov.pl/rok-2012/zalozenia-komponentu-badawczego-cyfrowa-szkola.html [dostęp 18.07.2017].pl
dc.referencesGurbiel Ewa, Hardt-Olejniczak Grażyna, Kołczyk Ewa, Krupnicka Helena, Sysło Maciej M., Edukacja informatyczna w kształceniu ogólnym. Program nauczania dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum, WSiP, Warszawa 1998.pl
dc.referencesGutowska Monika, eEurope – realizacja idei Społeczeństwa Informacyjnego w Unii Europejskiej i w Polsce, 2004, http://waw.warszawa.mazowsze.pl/eeurope/e-europe.html#_Toc44411880 [dostęp 14.07.2017].pl
dc.referencesHojnacki Lechosław, Szkoła wobec nowych technologii – między szansą a zagrożeniem, w: Człowiek – media – edukacja, red. Emilia Musiał, Irena Pulak, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2011, s. 119–126.pl
dc.referenceshttp://kbn.icm.edu.pl/gsi/europa.htm [dostęp 18.07.2017].pl
dc.referencesJanczyk Janusz, Wybrane meandry procesów cyfryzacji polskiej oświaty, „Dydaktyka Informatyki” 2017, nr 12, s. 87–93.pl
dc.referencesJędrzejko Mariusz, Czy cybertechnologie uzależniają? – spory nie tylko pedagogiczne, w: Człowiek – media – edukacja, red. Janusz Morbitzer, Emilia Musiał, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2014, s. 153–164.pl
dc.referencesKaraś Piotr, Edukacja mobilna jako poszerzone środowisko edukacyjne, w: Człowiek – media – edukacja, red. Janusz Morbitzer, Danuta Morańska, Emilia Musiał, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu 2015, s. 133–139.pl
dc.referencesKędzierska Barbara, Kompetencje informatyczne w kształceniu ustawicznym, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2007.pl
dc.referencesKiepas Andrzej, Etyka jako czynnik ekorozwoju w nauce i technice, „Problemy Ekorozwoju” 2006, nr 2, s. 77–86.pl
dc.referencesKnych Aleksandra, Wybrane kompetencje nauczyciela w zakresie e-learningu, „Journal of Technology and Information Education” 2012, nr 3, s. 88–90.pl
dc.referencesKonieczniak Marek, Cyfryzacja szkoły a jakość edukacji, „Edukacja i Dialog” 2012, nr 11–12, s. 60–65.pl
dc.referencesKosman Marcin, Nie tylko wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych, Wydawnictwo Open Beta, Warszawa-Marki 2015.pl
dc.referencesKozielska Maria, Wpływ Internetu na aktywność mózgu i procesy poznawcze człowieka, w: Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji, red. Dorota Siemieniecka, Wydawnictwo Naukowe UMK , Toruń 2015, s. 167–178.pl
dc.referencesKromer Bożenna, Rozwój kompetencji jako podstawa zwiększania efektywności działalności organizacji, „Zarządzanie i Finanse” 2013, nr 1, s. 371–390.pl
dc.referencesKwiatkowska Anna Beata, Komentarz do podstawy programowej przedmiotu informatyka na I i II etapie edukacyjnym, w: Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Informatyka, s. 28; https://men.gov.pl/zycie-szkoly/ksztalcenie-ogolne/podstawa-programowa/podstawa-programowa-materialy-dla-nauczycieli.html [dostęp 27.09.2017].pl
dc.referencesKwiatkowska Wioletta, Jak nauczać w Sieci? – analiza dobrych praktyk, w: Technologie edukacyjne w wymiarze praktycyzmu, red. Tadeusz Lewowicki, Bronisław Siemieniecki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011, t. II , s. 182–195.pl
dc.referencesLaszkowska Joanna, Instytucja szkoły wobec fenomenu Internetu, w: Technologia informacyjna w polskiej edukacji, red. Bronisław Siemieniecki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002, s. 100–109.pl
dc.referencesLewandowski Konrad T., Termopile polskiej informatyki, „Mówią Wieki” 2002, nr 12, s. 44.pl
dc.referencesLichański Jakub Z., Retoryka. Historia – Teoria – Praktyka, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2007, t. 1.pl
dc.referencesMachlup Fritz, The Production and Distribution of Knowelde in the United States, Princeton University Press, Princeton 1962.pl
dc.referencesMajewska Kamila, Efektywność interaktywnej formy nauczania z użyciem tablicy multimedialnej, „e-mentor” 2016, nr 1, s. 31–39, https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/3094/Efektywnosc_interaktywnego_nauczania.pdf?sequence=1 [dostęp 24.08.2017].pl
dc.referencesMajewska Kamila, Ocena użyteczności tablicy multimedialnej. Przegląd wyników badań, „Wychowanie Na Co Dzień” 2011, nr 9, s. 29–32.pl
dc.referencesMalikowski Jacek, Wyzwania, szanse i zagrożenia niesione przez niektóre trendy cywilizacyjne, „Podstawy Edukacji” 2014, t. 7: Trendy cywilizacyjne, s. 85–123.pl
dc.referencesMastalerz-Kodzis Adrianna, Dynamika tworzenia społeczeństwa informacyjnego w latach 2001–2011 na przykładzie województw Polski, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2013, nr 32, s. 182–192.pl
dc.referencesMądra cyfryzacja szkoły, http://www.e-math.pl/emath-skorka/materialy/Art3_Cy-fryza-cja.pdf [dostęp 18.07.2017].pl
dc.referencesMlekodaj Anna, Zgama Barbara, Aksjologiczna i dydaktyczna perspektywa wykorzystania Internetu w praktyce szkolnej, w: Edukacja a nowe media, red. Małgorzata Latoch-Zielińska, Iwona Morawska, Małgorzata Potent-Ambroziewicz, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015, s. 105–114pl
dc.referencesMorbitzer Janusz, Od motyki do komputera, czyli droga do społeczeństwa informacyjnego, „Konspekt” 2001, nr 8, s. 41–46.pl
dc.referencesMruk Barbara, Kulturotwórcza rola biblioteki w małych środowiskach na przykładzie biblioteki w Tarnowie Opolskim, „Pomagamy Sobie w Pracy. Opolski Kwartalnik Informacyjno-Metodyczny” 2008, nr 4, s. 5–7.pl
dc.referencesMusiał Emilia, Rola nauczyciela w kontekście nowej kultury uczenia się, w: Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym – teoria i praktyka, red. Hanna Batorowska, Zbigniew Kwiasowski, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2016, s. 225–233.pl
dc.referencesMusioł Marcin, Implikacje edukacyjne i społeczne wykluczenia cyfrowego dzieci/nastolatków w wieku drugiego etapu edukacyjnego, w: Cyberprzestrzeń. Człowiek. Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, red. Józef Bednarek, Anna Andrzejewska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015, s. 153–162.pl
dc.referencesNMS. Nowy Model Szkoły, oprac. Andrzej Nizielski, Raciąż, b.d.w, http://bibliote-ka.cyfrowaszkola.waw.pl/biblioteka/dla_nauczycieli/pdf/nowy%20model%20szkoly.pdf [dostęp 18.07.2017].pl
dc.referencesNowak Jerzy S., Uruchomienie produkcji minikomputera K-202. Analiza wstępna, w: High-tech za żelazną kurtyną. Elektronika, komputery i systemy sterowania w PRL, red. Mirosław Sikora, Piotr Fuglewicz, Wydawnictwo IPN, Katowice–Warszawa 2017, s. 181–196.pl
dc.referencesNowina-Konopka Maria, Istota i rozwój społeczeństwa informacyjnego, w: Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, red. Tomasz Białobłocki, Janusz Moroz, Maria Nowina-Konopka, Lech W. Zacher, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 13–59.pl
dc.referencesOlechnicka Agnieszka, Regiony peryferyjne w gospodarce informacyjnej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.pl
dc.referencesOsiecka-Chojnacka Justyna, Komputeryzacja szkolnictwa. Sytuacja w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej, Kancelaria Sejmu. Biuro Studiów i Ekspertyz, Warszawa 2006, http://biurose.sejm.gov.pl/teksty_pdf_06/i-1253.pdf [dostęp 18.07.2017].pl
dc.referencesPaprocki Wojciech, Koncepcja Przemysł 4.0 i jej zastosowanie w warunkach gospodarki cyfrowej, w: Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa – szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych, red. Jerzy Gajewski, Wojciech Paprocki, Jana Pieriegud, Instytut Badań nad Gospodarką Cyfrową, Gdańska Akademia Bankowa, Gdańsk 2016, s. 39–57.pl
dc.referencesPawłowska Agnieszka, Władza i uczestnictwo polityczne w społeczeństwie informacyjnym: studium amerykańskie, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1995.pl
dc.referencesPodstawa programowa. Język polski. Szkoła podstawowa, klasy IV–VIII, https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/11/podstawa-programowa-–-jezyk-polski-–-szkola-podstawowa-–-klasy-iv-viii-.pdf [dostęp 18.07.2017].pl
dc.referencesPolańska Krystyna, Ocena i skutki komputeryzacji w Polsce w świetle opinii badanych studentów, w: Polskie doświadczenia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego. Dylematy cywilizacyjno-kulturowe, red. Lesław H. Haber, Wydawnictwo Akademii Górniczo-Hutniczej, Kraków 2002, s. 469–476.pl
dc.referencesPolska 2030. Trzecia fala nowoczesności. Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju, Warszawa 2013, http://www.cnz.eurokreator.eu/dokumenty/Polska_2030_Trze-cia_fala_nowoczesnosci.pdf [dostęp 18.07.2017].pl
dc.referencesPolska: reforma, dostosowanie i wzrost. Raport główny, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1988pl
dc.referencesPoznański Roman, Junior idzie do szkoły, „Bajtek”. Dodatek specjalny „Odrodzenia” i „Sztandaru Młodych” 1987 [sierpień], s. 4.pl
dc.referencesProgram powszechnej edukacji w zakresie wiedzy informatycznej oraz wdrażania i zastosowania techniki komputerowej w procesach kształcenia w średnich szkołach ogólnokształcących i zawodowych w latach 1986–1990, Warszawa 1985.pl
dc.referencesProgram rozwoju zastosowań techniki komputerowej w procesach kształcenia w szkołach wyższych w latach 1986–1990, Warszawa 1985.pl
dc.referencesProgram zintegrowanej informatyzacji państwa, Ministerstwo Cyfryzacji, Warszawa 2016, https://mc.gov.pl/files/program_zintegrowanej_informatyzacji_panstwa_1.pdf [dostęp 17.07.2017].pl
dc.referencesRakowski Tomasz, Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009.pl
dc.referencesReforma systemu edukacji. Projekt, Warszawa 1998.pl
dc.referencesRojek Marcin, Czym jest cyfryzacja?, „CEO .com. pl. Biznes w Praktyce”, https://ceo.com.pl/marcin-rojek-czym-jest-cyfryzacja-79635 (dostęp 25.07.2017).pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, „Dziennik Ustaw” 2017, poz. 356.pl
dc.referencesRychlik Andrzej, Budowa i eksploatacja szerokopasmowego dostępu do Internetu jako podstawy organizacji społeczeństwa informacyjnego, w: Człowiek – media – edukacja, red. Emilia Musiał, Irena Pulak, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2011, s. 336–353.pl
dc.referencesSiemińska-Łosko Agnieszka, Negatywne implikacje wprowadzenia technologii informacyjnej do edukacji, w: Wybrane aspekty technologii informacyjnej w edukacji, red. Dorota Siemieniecka, Agnieszka Siemińska-Łosko, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, s. 86–106.pl
dc.referencesSłupska Urszula, Rola społeczeństwa informacyjnego w rozwoju współczesnych systemów gospodarczych, „Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu” 2007, nr 6, s. 109–121.pl
dc.referencesSmołka Jan, Skrzypa Renata, „Technologie informacyjne w nauczaniu” – studia podyplomowe doskonalące nauczycieli, w: Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela, red. Jacek Migdałek, Maria Zając, Impuls, Kraków 2008, s. 133–141.pl
dc.referencesSolecki Roman, Funkcjonowanie pokolenia cyfrowego w środowisku rówieśniczym, w: Cyberprzestrzeń. Człowiek. Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, red. Józef Bednarek, Anna Andrzejewska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015, s. 181–192.pl
dc.referencesSoszyński Piotr, Cyberkonformizm. Komputeryzacja szkoły jako gra pozorów, „Kultura i Wychowanie” 2014, nr 7, s. 76–82.pl
dc.referencesSpołeczeństwo Informacyjne w Europie, http://kbn.icm.edu.pl/gsi/europa.htm [dostęp 18.07.2017].pl
dc.referencesSprawozdanie z rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa Szkoła”, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Warszawa 2014, https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2014/02/sprawozdanie-cyfrowaszkola-przyjeteprzezrm25_02_2014.pdf [dostęp 18.07.2017], s. 5–7.pl
dc.referencesSrviastava Sameer B., Banaji Mahzarin R., Culture, Cognition, and Collaborative Networks in Organization, „American Sociological Review” 2011, nr 2, s. 207–233.pl
dc.referencesStaniów Bogumiła, Biblioteka szkolna dzisiaj, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2012.pl
dc.referencesStecyk Adam, Wiedza i nauczanie elektroniczne w społeczeństwie informacyjnym, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne problemy usług” 2010, nr 57: E-gospodarka w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju, cz. I, s. 39–48.pl
dc.referencesStrategia informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej – ePolska na lata 2004–2006, Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Warszawa 2003, http://kaznowski.blox.pl/reso-urce/strategia_informatyzacji_rp.pdf [dostęp 14.07.2017].pl
dc.referencesStrategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na lata 2007–2013, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Warszawa 2007.pl
dc.referencesStrategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Warszawa 2008.pl
dc.referencesSuwara Marek, O nowej wychowawczej roli Internetu, w: Media w edukacji – szanse i zagrożenia, red. Tadeusz Lewowicki, Bronisław Siemieniecki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 112–117.pl
dc.referencesSvensson Mans, Stefan Larsson, Social Norms and Intellectual Property: Online Norms and the European Legal Development, Department of Sociology of Law Lund University, Lund 2009.pl
dc.referencesSztumski Wiesław, Postęp technologiczny i deflacja odpowiedzialności, „Transformacje” 2015, nr 84/85, s. 167–177.pl
dc.referencesToczyski Piotr, Aktywni internauci – perspektywa zarządzania doświadczeniem, w: Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści. Raport z badań, Centrum Cyfrowe, Warszawa 2012, s. 89–92, https://creativecommons.pl/wp-content/uplo-ads/2012/01/raport_obiegi_kultury.pdf (dostęp 24.08.2017).pl
dc.referencesTrzcińska-Król Maria, Zagrożenia wynikające z użytkowania technologii informacyjnych, w: Cyberprzestrzeń. Człowiek. Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, red. Józef Bednarek, Anna Andrzejewska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015, s. 209–223.pl
dc.referencesWalczak Marian, Fundamentalne zmiany kulturowe w wyniku medializacji wszystkich obszarów życia społeczno-gospodarczego i jednostkowego, „Forum Bibliotek Medycznych” 2012, nr 1, s. 58–79.pl
dc.referencesWarzecha Katarzyna, Komputer z dostępem do Internetu jako nieodzowne wyposażenie współczesnych gospodarstw domowych – cele korzystania oraz zagrożenie uzależnieniem, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pragmata tes Oikonomias” 2013, z. VII , s. 87–98.pl
dc.referencesWaśko Andrzej, Nowa podstawa programowa języka polskiego dla kl. IV–VIII szkoły podstawowej, https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa-programowa/JĘZYK%20POLSKI/Nowa%20podstawa%20programowa%20języka%20polskiego%20dla%20kl.%20IV-VIII%20Szkoły%20podstawowej.%20Prezentacja.pdf [dostęp 18.07.2017].pl
dc.referencesWebster Frank, Information Society, w: Encyclopedia of Library and Information Science, red. Miram A. Drake, CR S Press, New York 2003 [wyd. 2], t. 2 (Des-Lib), s. 1338.pl
dc.referencesWinner Langdon, Autonomus Technology. Technics-out-of-Control as a Theme in Political Thought, The MIT Press, Cambridge [Massachusetts]–London 1978.pl
dc.referencesWójtowicz Ewa, Net art, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2008.pl
dc.referencesZawisza Ewa, Nowe media a mózg dziecka w rozwoju poznawczym – primum non nocere, w: Człowiek – media – edukacja, red. Janusz Morbitzer, Danuta Morańska, Emilia Musiał, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2015, s. 406–414.pl
dc.referencesŻok Agnieszka, Etyka posthumanizmu, „Poznańskie Zeszyty Humanistyczne” 2014, t. XXII , s. 40–43.pl
dc.contributor.authorEmailadam.maurkiewicz@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.56.07
dc.relation.volume56


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0