Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNapieraj, Urszula Izabela
dc.date.accessioned2021-05-26T18:19:03Z
dc.date.available2021-05-26T18:19:03Z
dc.date.issued2020-03-31
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35885
dc.description.abstractThe topic of this article is the influence of non-verbal communication on interpersonal skills of learners at secondary level. The author states that among people of generation of the so-called digital natives a new negative language related phenomenon may be observed, including significant impoverishment of the lexical resources and lack of even basic skills on constructing oral and written expression. An important reason for this state of affairs is a specific displacement of verbal communication (direct conversations, telephone conversations, writing letters or even e-mails) by various kinds of non verbal communication, including the use of iconic and symbolic signs and gesture speech. Graphic way of expressing feelings (emoticons) and gestures more and more often replace real expression of emotions based on the key principles of interpersonal communication, which often leads to significant impoverishment of emotional expression in direct relations.en
dc.description.abstractTematem artykułu jest wpływ komunikacji niewerbalnej na kompetencje interpersonalne młodzieży gimnazjalnej. Autorka zauważa, że w przypadku młodego pokolenia tzw. cyfrowych tubylców coraz częściej można zaobserwować negatywne zjawiska związane z językiem, w tym znaczące zubożenie zasobu leksykalnego i brak choćby podstawowych umiejętności konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych. Ważną przyczyną takiego stanu rzeczy jest swoiste wypieranie komunikacji werbalnej (rozmów bezpośrednich, rozmów telefonicznych, pisania listów czy nawet mejli) przez różnego rodzaju odmiany komunikacji niewerbalnej, w tym posługiwanie się znakami ikonicznymi i symbolicznymi oraz mowę gestów. Graficzny sposób wyrażania uczuć (emotikony), a także gesty coraz częściej zastępują prawdziwe wyrażanie emocji oparte na kluczowych zasadach komunikacji interpersonalnej, co prowadzi do nierzadko znaczącego zubożenia przekazu emocjonalnego w relacjach bezpośrednich.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectemoticonsen
dc.subjectnon-verbal communicationen
dc.subjectinterpersonal skillsen
dc.subjectadolescentsen
dc.subjectsocial mediaen
dc.subjectemotional intelligenceen
dc.subjectdigital nativesen
dc.subjectemotikonypl
dc.subjectkomunikacja niewerbalnapl
dc.subjectkompetencje interpersonalnepl
dc.subjectnastolatkipl
dc.subjectmedia społecznościowepl
dc.subjectinteligencja emocjonalnapl
dc.subjectcyfrowi tubylcypl
dc.titleCzy emotikony zagrażają uczuciom? Wpływ komunikacji niewerbalnej na kompetencje interpersonalne młodzieży gimnazjalnejpl
dc.title.alternativeDo emoticons pose a threat to human emotions? The influence of non-verbal communication on interpersonal skills among learners at secondary levelen
dc.typeArticle
dc.page.number89-97
dc.contributor.authorAffiliationMgr, Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Instytut Polonistyki Stosowanej, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawapl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBrosch Anna, Interakcje pośrednie młodzieży w kontekście komunikacji społecznej, w: Edukacja w społeczeństwie wiedzy. Niejednoznaczność rzeczywistości edukacyjnej, społecznej i kulturowej, red. Stanisław Juszczyk, Marcin Musioł, Anna Watoł, Agencja Artystyczna PARA, Katowice 2007, s. 296–301.pl
dc.referencesGrzenia Jan, Komunikacja językowa w Internecie, Wydawnictwo naukowe PWN , Warszawa 2006.pl
dc.referencesHandzel Agnieszka, Nowe technologie na lekcjach języka polskiego, „Postscriptum Polonistyczne” 2014, nr 2, s. 205–217.pl
dc.referencesMiodek Elżbieta, Tworzenie się nowych kodów językowych w komunikacji społecznej na przykładzie wypowiedzi internautów, w: Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, red. Stanisław Juszczyk, Irena Polewczyk, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.pl
dc.referencesMorbitzer Janusz, O istocie medialności młodego pokolenia, „Neodiagmata” 2011–2012, nr 33–34, s. 131–153.pl
dc.referencesSmall Gary, Vorgan Gigi, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, Vesper, Poznań 2011.pl
dc.referencesWittgenstein Ludwig, Tractatus logico-philosophicu, przekł. Bogusław Wolniewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2000.pl
dc.contributor.authorEmailulika@poczta.onet.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.56.06
dc.relation.volume56


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0