Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSynowiec, Helena
dc.date.accessioned2021-05-26T18:19:02Z
dc.date.available2021-05-26T18:19:02Z
dc.date.issued2020-03-31
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35882
dc.description.abstractThe present paper reminds us of the tradition of functional teaching about language in polish schools. This tradition goes back to the times between the two world wars. The changes which appeared in the concepts of language education at present are pointed out here. Due to these changes the knowledge about language was moved to the background and developing language and communicative abilities in the learners are moved to the foreground and emphasized. According to the author this policy resulted in the poor knowledge about native language represented by high school graduates who decided to study Polish language at the university.The paper is also focused on the issues noticed by teacher trainers developing teacher professional abilities in the students of Polish language. The necessity of developing their knowledge of linguistics, motivating them to study the system of their native language, and also making them familiar with language learning and teaching strategies as well as with the concepts of preparing school coursebooks which include the functional knowledge about language is considered to be of crucial importance here.The author also discusses the issue of presenting the knowledge about standard Polish to learners who acquired at first the regional variant of the language as their native language.en
dc.description.abstractW artykule przypominam tradycje funkcjonalnego uczenia o języku w polskiej szkole, przywołując publikacje Zenona Klemensiewicza z lat międzywojennych oraz prace dydaktyków i językoznawców następnych pokoleń. Sygnalizuję przeobrażenia, jakie zachodziły w koncepcjach edukacji językowej pod wpływem rozwoju myśli pedagogicznej, psychologii, a przede wszystkim – subdyscyplin językoznawstwa. W nowym komunikacyjno-kulturowym modelu kształcenia nauka o języku zaczęła pełnić funkcję służebną. W tym kontekście dzielę się spostrzeżeniami dotyczącymi słabego poziomu wiedzy językowej absolwentów liceów (w tym studentów polonistyki). Koncentruję uwagę na zagadnieniach, jakie stoją przed dydaktykami języka polskiego, mającymi przygotować studentów filologii polskiej do zawodu nauczycielskiego. Wskazuję na konieczność uzupełnienia deficytów wiedzy lingwistycznej studentów, motywowania ich do pogłębiania znajomości systemu języka ojczystego i uzmysłowienia wielorakich jego wartości, „przełamywania” stereotypów, wyniesionych przez nich ze „szkolnego” kształcenia językowego, zaznajomienia ze strategiami uczenia o języku (i języka) w szkole, oraz z koncepcjami podręczników funkcjonalnie traktujących wiedzę o języku. Sygnalizuję swoiste problemy i potrzeby uczenia o odmianie ogólnej (standardowej) języka w środowiskach regionalnych, w których uczniowie przyswoili gwarę jako swój pierwszy kod językowy.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectfunctionalen
dc.subjectfunctionalityen
dc.subjectknowledge about languageen
dc.subjectteaching about languageen
dc.subjectlanguage educationen
dc.subjectfunkcjonalnypl
dc.subjectfunkcjonalnośćpl
dc.subjectwiedza o językupl
dc.subjectkształcenie językowepl
dc.subjectdydaktyka nauki o językupl
dc.titleO funkcjonalności wiedzy o języku w szkole (na tle tradycji dydaktycznej)pl
dc.title.alternativeOn the functionality of knowledge about native language at school (the background of teaching tradition)en
dc.typeArticle
dc.page.number31-51
dc.contributor.authorAffiliationProf. dr hab., Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Filologiczny, Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, pl. Sejmu Śl. 1, 43-032 Katowicepl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBajerowa Irena, Kim był Zenon Klemensiewicz?, w: Zenon Klemensiewicz (1891–1969), Materiały z sesji naukowej w 20. rocznicę śmierci uczonego, Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza, Tarnów 1990.pl
dc.referencesBar Józef, Ćwiczenia z zakresu nauki języka oraz nauki o języku – gramatyki w klasach IV–VIII, w: Polonistyka zintegrowana, red. Kazimierz Ożóg, Jolanta Pasterska, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 2000, s. 161–173.pl
dc.referencesCofalik Jan, Ćwiczenia precyzji językowej ucznia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.pl
dc.referencesCofalik Jan, Tabakowska Irena, Kształtowanie języka ucznia w procesie nauczania języka polskiego, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1963.pl
dc.referencesCząstka-Szymon Bożena, Synowiec Helena, Polszczyzna w szkole śląskiej, cz. I i II , Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1996.pl
dc.referencesDudzik Maria, Korelacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu z nauką o języku (szkice koncepcji programu), w: Kształcenie językowe w szkole, red. Maria Dudzik, Wydawnictwo UWr, Wrocław 1981, t. 1, s. 67–108.pl
dc.referencesDudzik Maria, Kształcenie kultury wyrażania uczuć i wartości w procesie nauczania języka polskiego, Wydawnictwo UWr, Wrocław 1983.pl
dc.referencesDudzik Maria, Nowakowa Teresa, Scenariusze lekcyjne z języka polskiego – przedmiotu edukacji szkolnej, Wydawnictwo UWr, Wrocław 1991.pl
dc.referencesDyduchowa Anna, Metody kształcenia sprawności językowej: projekt systemu, model podręcznika, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków 1988.pl
dc.referencesEtyka słowa. Wybór opracowań, red. Jerzy Bartmiński, Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, Marta Nowosad-Bakalarczyk, Jadwiga Puzynina, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017.pl
dc.referencesGąsiorek Krystyna, Nauka o języku, czyli gramatyka w szkole – wczoraj i dziś, w: Ars Didactica. Księga Jubileuszowa Haliny Zgółkowej, red. Katarzyna Czarnecka, Monika Grzelka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017, s. 75–86.pl
dc.referencesInny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2000.pl
dc.referencesJakubowska Zofia, Uczony w służbie szkoły, w: W służbie nauce i szkole. Księga pamiątkowa poświęcona Profesorowi Doktorowi Zenonowi Klemensiewiczowi, red. Mieczysław Szymczak, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970, s. 17–25.pl
dc.referencesJaworski Michał, Metodyka nauki o języku polskim, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1998.pl
dc.referencesJęzyk a Edukacja, t. 3: Świadomość Językowa, red. Jolanta Nocoń, Anna Tabisz, Wydawnictwo UO, Opole 2014.pl
dc.referencesJęzyk polski jako przedmiot dydaktyki uniwersyteckiej, red. Jerzy Bartmiński, Małgorzata Karwatowska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998.pl
dc.referencesKarwatowska Małgorzata, Tymiakin Leszek, Funkcjonowanie wiedzy lingwistycznej w podręcznikach do kształcenia językowego dla gimnazjum, w: Podręczniki do kształcenia językowego w zreformowanej szkole – koncepcje, funkcje, język, red. Helena Synowiec, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2006, s. 60–278.pl
dc.referencesKida Jan, Językoznawstwo funkcjonalne a współczesna koncepcja dydaktyki języka, „Edukacja Humanistyczna” 2000, nr 1, s. 53–63.pl
dc.referencesKlemensiewicz Zenon, Dydaktyka nauki o języku ojczystym. Zasady i zagadnienia, Książnica–Atlas, Lwów–Warszawa 1929.pl
dc.referencesKlemensiewicz Zenon, Metodyka nauczania głosowni opisowej w gimnazjum, Książnica–Atlas, Lwów–Warszawa 1926.pl
dc.referencesKlemensiewicz Zenon, Osobowość nauczyciela polonisty, „Pamiętnik Literacki” 1933, z. 2, s. 255–267.pl
dc.referencesKlemensiewicz Zenon, Wybrane zagadnienia metodyczne z zakresu nauczania gramatyki, wyd. 2. rozszerzone, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1959.pl
dc.referencesKłakówna Zofia Agnieszka, Sztuka pisania. Ćwiczenia redakcyjne dla klas IV–VI. Metodyczny podręcznik nauczyciela, Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa 1993.pl
dc.referencesKłakówna Zofia Agnieszka, Steczko Iwona, Wiatr Krzysztof, Sztuka pisania. Klasy I–III gimnazjum, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2004.pl
dc.referencesKłakówna Zofia Agnieszka, Wiatr Krzysztof, Nowa sztuka pisania. Klasy IV–VI szkoły podstawowej, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2006.pl
dc.referencesKomorowska Hanna, Kształcenie językowe – nowe tendencje w nowym stuleciu, w: Język a Edukacja, t. 1., red. Jolanta Nocoń, Bogusław Skowronek, Wydawnictwo UO, Opole 2012, s. 93–106.pl
dc.referencesKomorowska Hanna, Nauczanie języka obcego a interferencja, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1980.pl
dc.referencesKompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. Edyta Bańkowska, Agnieszka Mikołajczuk, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki UW, Warszawa 2006.pl
dc.referencesKowalikowa Jadwiga, Kształcenie językowe. Teoria dla praktyki, w: Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. Anna Janus-Sitarz, Universitas, Kraków 2004.pl
dc.referencesKowalikowa Jadwiga, O właściwą rangę wiedzy językowej w zreformowanej szkole, w: W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej, red. Helena Synowiec, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2002, s. 39–46.pl
dc.referencesKowalikowa Jadwiga, Synowiec Helena, Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów, w: Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej. Obraz badań i działań dydaktycznych, red. Zenon Uryga, Maria Sienko, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005, s. 45–56.pl
dc.referencesKowalikowa Jadwiga, Wiecznie aktualne problemy dydaktyki języka polskiego, w: Językowe literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność), red. Danuta Krzyżyk, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2014, s. 271–290.pl
dc.referencesKryda Barbara, Nauczyciel jako przewodnik w świecie wartości i literatury – z myśli dydaktycznej Zenona Klemensiewicza, w: Zenon Klemensiewicz (1891–1969), Materiały z sesji naukowej w 20. rocznicę śmierci uczonego, Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza, Tarnów 1990.pl
dc.referencesKształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej. Obraz badań i działań dydaktycznych, red. Zenon Uryga, Maria Sienko, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005.pl
dc.referencesKurczab Henryk, Scalanie treści kształcenia w przygotowaniu zawodowym nauczyciela polonisty, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1993.pl
dc.referencesMadejowa Maria, Profesor Zenon Klemensiewicz na nowo odczytany, czyli o doświadczalnej dydaktyce nauki o języku ojczystym, w: Wczoraj i dziś edukacji polonistycznej, red. Barbara Kędzia-Klebeka, Anna Ciciak, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin 2001, s. 29–37.pl
dc.referencesMadejowa Maria, Profesor Zenon Klemensiewicz na nowo odczytany w świetle współczesnej reformy oświaty, w: Profesor Zenon Klemensiewicz, Wielki miarą w swojej skromności i pracowitości, red. A. Wnętrzak, Wydawnictwo Jubileuszowe Zespołu Szkół Poligraficzno-Księgarskich im. Znona Klemensiewicza, Kraków 2003, s. 46–51pl
dc.referencesNagajowa Maria, Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.pl
dc.referencesNagajowa Maria, Nauka o języku dla nauki o języku, Wydawnictwo Związku Nauczycielstwa Polskiego, Kielce 1994.pl
dc.referencesNiesporek-Szamburska Bernadeta, Orłowa Krystyna, Synowiec Helena, O funkcjonalne nauczanie gramatyki (z badań nad procesem dydaktycznym w zakresie nauki o języku), w: Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, t. 11., red. Edward Polański, Wydawnictwo UŚ, Katowice 1991, s. 51–64.pl
dc.referencesNocoń Jolanta, Strategie nabywania wiedzy o języku przez ucznia (na przykładzie zadań podręcznikowych), w: Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2012, s. 27–43.pl
dc.referencesNocoń Jolanta, Transformacje tekstów w edukacji językowej, w: W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej, red. Helena Synowiec, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2002, s. 171–177.pl
dc.referencesNocoń Jolanta, Uczenie o języku polskim po 1998 roku – programy i koncepcje dydaktyczne, w: Uczeń w świecie języka i tekstów, red. Jolanta Nocoń, Elżbieta Łucka-Zając, Wydawnictwo UO, Opole 2010, s. 27–37.pl
dc.referencesOdmiany polszczyzny w szkole, red. Helena Synowiec przy współpracy Marty Kubarek, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013.pl
dc.referencesOżóg Kazimierz, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo URz, Rzeszów 2001.pl
dc.referencesPawłowska Regina, Jak przygotować nauczyciela polonistę do kształcenia językowego ucznia, w: Język polski jako przedmiot dydaktyki uniwersyteckiej, red. Jerzy Bartmiński, Małgorzata Karwatowska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, s. 43–54.pl
dc.referencesPawłowska Regina, Siatka podstawowych pojęć kształcenia językowego w szkole. w: W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej, red. Helena Synowiec, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2002, s. 47–56.pl
dc.referencesPorayski-Pomsta Józef, Kształcenie językowe w zreformowanej szkole, w: Horyzonty edukacji językowej, literackiej i kulturowej, red. Robert Mrózek, Wydawnictwo UŚ, Cieszyn 2003, s. 33–40.pl
dc.referencesPraktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. Edyta Bańkowska, Agnieszka Mikołajczuk, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 2003.pl
dc.referencesProfesor Zenon Klemensiewicz. Wielki miarą w swojej skromności i pracowitości, red. Anna Wnętrzak, Wydawnictwo Jubileuszowe Zespołu Szkół Poligraficzno-Księgarskich im. Zenona Klemensiewicza, Kraków 2003, s. 74–76.pl
dc.referencesPuzynina Jadwiga, Język wartości, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1992.pl
dc.referencesPuzynina Jadwiga, Nauka o języku w szkole XXI wieku, w: Horyzonty edukacji językowej, literackiej i kulturowej, red. Robert Mrózek, Wydawnictwo UŚ, Cieszyn 2003, s. 13–19.pl
dc.referencesPuzynina Jadwiga, O przekazie wartości w nauczaniu języka ojczystego, w: Wartościowanie w dyskursie edukacyjnym, red. Jan Ożdżyński, Sławomir Śniatkowski, Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej, Kraków 1999.pl
dc.referencesSaloni Zygmunt, O kształceniu umiejętności pisania, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1979.pl
dc.referencesSłownik współczesnego języka polskiego, red. B. Dunaj, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 1996.pl
dc.referencesSynowiec Helena, Język polski w szkole, w: Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiąclecia, red. Walery Pisarek, Kraków 1999, s. 115–127.pl
dc.referencesSynowiec Helena, Kultura języka w polskiej szkole, w: Polszczyzna publiczna początków XXI wieku, red. Ewa Wolańska, Rada Języka Polskiego przy Prezydium PAN, Warszawa 2007, s. 28–48.pl
dc.referencesSynowiec Helena, O sytuacji języka ojczystego w zreformowanej szkole, w: Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. Edyta Bańkowska, Agnieszka Mikołajczuk, Wydawnictwo Wydział Polonistyki UW, Warszawa 2006, s. 125–135.pl
dc.referencesSynowiec Helena, Śląska ojczyzna polszczyzna z perspektywy edukacyjnej. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Sapientia, Katowice 2013.pl
dc.referencesSynowiec Helena, Zróżnicowanie terytorialne polszczyzny a edukacja językowa, w: Odmiany polszczyzny w szkole, red. Helena Synowiec przy współpracy Marty Kubarek, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013, s. 50–65.pl
dc.referencesSzymańska Marta, Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2016.pl
dc.referencesTeoretyczne, badawcze i dydaktyczne założenia dialektologii, red. Sławomir Gala, Wydawnictwo Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 1998.pl
dc.referencesTokarski Jan, Gramatyka w szkole. Podstawowe zagadnienia metodyki, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1966.pl
dc.referencesTokarski Jan, Nauczanie gramatyki, w: Metodyka nauczania języka polskiego w klasach V–VIII szkoły podstawowej, red. M. Pęcherski, Warszawa 1970.pl
dc.referencesTokarski Jan, Z pogranicza metodyki i językoznawstwa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1967.pl
dc.referencesW służbie nauce i szkole. Księga pamiątkowa poświęcona Profesorowi Doktorowi Zenonowi Klemensiewiczowi, komitet red. Wiesław Krencik (i in.), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970.pl
dc.referencesWantuch Wiesława, Aspekty integracji w nauczaniu języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005.pl
dc.referencesWiązanie kształcenia językowego z literackim w gimnazjach i liceach, red. Zenon Uryga, Ryszard Jedliński i Maria Sienko, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007.pl
dc.referencesWiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2012.pl
dc.referencesWiedza o języku polskim w zreformowanej szkole, red. Agnieszka Mikołajczuk, Jadwiga Puzynina, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2004.pl
dc.referencesWierzbiccy Anna, Piotr, Praktyczna stylistyka, Wiedza Powszechna, Warszawa 1968.pl
dc.referencesWierzbicka Anna, Wierzbicki Piotr, Kształcenie sprawności językowej, w: Metodyka nauczania języka polskiego w kl. V–VIII, red. Mieczysław Pęcherski, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1970.pl
dc.referencesWierzbicki Piotr, Ćwiczenia stylistyczne, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1977.pl
dc.referencesWiśniewska Halina, Sprawność językowa i komunikacyjna w historii dydaktyki polonistycznej (1950–2000), w: Kształcenie sprawności językowej. Obraz badań i działań dydaktycznych, red. Zenon Uryga, Maria Sienko, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005.pl
dc.referencesZbróg Piotr, Modele kształcenia językowego w podręcznikach do języka polskiego a potrzeby komunikacyjne uczniów, w: Podręczniki do kształcenia polonistycznego w zreformowanej szkole – koncepcje, funkcje, język, red. Helena Synowiec, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2006, s. 29–42.pl
dc.referencesZgółka Tadeusz, Zadania edukacyjne w zakresie kultury języka i etyki w szkole, w: Etyka Słowa. Wybór opracowań, red. Jerzy Bartmiński, Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, Jadwiga Puzynina, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017, s. 379–384.pl
dc.contributor.authorEmailhelena.syn@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.56.03
dc.relation.volume56


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0