Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorIwasiów, Inga
dc.date.accessioned2021-05-25T07:34:57Z
dc.date.available2021-05-25T07:34:57Z
dc.date.issued2021-03-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35736
dc.description.abstractThe article follows dynamic changes and evolutions in the history of research theories in the field of humanities. It begins with an analysis of studies on group identity, and drawing from ideas by Ewa Domanska, it employs the metaphor of the see as the space in which one can navigate for new themes and ideas. A special importance is attached to the concept of autobiography, especially in reference to the researcher’s life and experience. Boleslaw Prus’s The Doll and its critical reception offers a good case study to illustrate this approach of analysis which draws on private lives of interpreters and critics. The influence of autobiography on literary theory is analysed using Susan Faludi’s Backlash and In the Darkroom.en
dc.description.abstractArtykuł dotyczy zmian w metodologiach humanistycznych. Wychodząc od etapu badań nad tożsamością grup, odwołuje się do tekstu Ewy Domańskiej i zastosowanych w nim metafor poszukiwania nowych tematów i obiektów jako nawigowania po morzu. Za istotne uznaje podejście autobiograficzne, akcentujące doświadczenie badacza. Przykładem takiego podejścia są interpretacje powieści Bolesława Prusa Lalka, weryfikowane w przebiegu życia. Najszerzej omówiony został przykład wpływu autorefleksji na teorię na podstawie książek Susan Faludi (Backlash, In the Darkroom).pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjecthumanitiesen
dc.subjectautobiographyen
dc.subjectemancipationen
dc.subjecttheoretical turnen
dc.subjectsubjecten
dc.subjectartefacten
dc.subjecthumanistykapl
dc.subjectautobiografiapl
dc.subjectemancypacjapl
dc.subjectzwrotpl
dc.subjectpodmiotpl
dc.subjectobiektpl
dc.titleHumanistyka, zmiana, autobiografia. Studium przypadku osobistegopl
dc.title.alternativeHumanities, change, autobiography. Private case studyen
dc.typeArticle
dc.page.number15-31
dc.contributor.authorAffiliationProf. dr hab., Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny, Instytut Literatury i Nowych Mediów, al. Piastów 40B, 71-065 Szczecinpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBartoszyński Kazimierz, Interpretacja – „nie kończące się zadanie”. Przykład „Lalki” Bolesława Prusa, w: Kazimierz Bartoszyński, O polskich prozach powieściowych – słynnych i nieco zapomnianych, IBL PAN, Warszawa 2011, s. 140–148.pl
dc.referencesBechdel Alison, Fun Home: A Family Tragicomic, Houghton Mifflin, Boston 2006.pl
dc.referencesBraidotti Rosi, Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym, przeł. Aleksandra Derra, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.pl
dc.referencesCvetkovich Ann, An Archive od Fillings: Trauma, Sexuality, and Lesbian Public Cultures, Duke University Press, Durham 2012.pl
dc.referencesCvetkovich Ann, Kreślenie archiwum w Fun Home. Tragikomiks rodzinny Bechdel, przeł. Iwona Boruszkowska, „Czas Kultury” 2018, nr 1, s. 114–125.pl
dc.referencesCzermińska Małgorzata, Ruchome granice autobiograficzności, „Opcje” 2012, nr 1 (86), s. 27.pl
dc.referencesDamrosch David, Mityngi myśli, przeł. „Przekładnia” Naukowe Koło Przekładowe UAM w Poznaniu, red. Ewa Kraskowska, Ewa Rajewska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000.pl
dc.referencesDerrida Jacques, Gorączka archiwum. Impresja freudowska, przeł. Jakub Momro, IBL PAN, Warszawa 2017.pl
dc.referencesDomańska Ewa, Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie” 2007, nr 5, s. 48–61.pl
dc.referencesFaludi Susan, W ciemni, przeł. Joanna Bednarek, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2017.pl
dc.referencesFraser Susan, Drogi feminizmu. Od kapitalizmu państwowego do neoliberalnego kryzysu, przeł. Agnieszka Weseli, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.pl
dc.referencesGraff Agnieszka, Michał Sutowski, Graff. Jestem stąd, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.pl
dc.referencesIwasiów Inga, Eseizowanie, „Autobiografia. Literatura-Kultura-Media” 2018, nr 1, s. 7–12.pl
dc.referencesIwasiów Inga, „Lalka” i dialektyka rezerwuaru, w: Inga Iwasiów, Parafrazy i reinterpretacje. Wykłady z teorii i praktyki czytania, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2004, s. 54–66.pl
dc.referencesIwasiów Inga, Lalka, w: …czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon, red. Monika Rudaś-Grodzka, Barbara Smoleń, Katarzyna Nadana-Sokołowska i in., Wydawnictwo IBL, Warszawa 2016, s. 307–322.pl
dc.referencesKampus [numer monograficzny], red. Jerzy Madejski, „Litteraria Copernicana” 2010, nr 1.pl
dc.referencesKosofsky Sedgwick Eve, A Dialogue on Love, Beacon Press, Boston 1999.pl
dc.referencesNadana Sokołowska Katarzyna, Autobiografia, w: Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, red. Monika Rudaś-Grodzka i in., Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014, s. 55–58.pl
dc.referencesPolityki relacji w literaturze kobiet po 1945 roku, red. Aleksandra Grzemska, Inga Iwasiów, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2017.pl
dc.referencesSmith Zadie, Jak zmieniałam zdanie. Eseje okolicznościowe, przeł. Agnieszka Pokojska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2010.pl
dc.referencesSpivak Gayatri Chakravorty , Strategie postkolonialne, przeł. Antoni Górny, Maciej Kropiwnicki, Jakub Majmurek, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2011.pl
dc.contributor.authorEmailinga.iwasiow@univ.szczecin.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.60.02
dc.relation.volume60


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0