Show simple item record

dc.contributor.authorChomczyński, Piotr
dc.contributor.editorFerenc, Tomasz
dc.contributor.editorDymarczyk, Waldemar
dc.contributor.editorChomczyński, Piotr
dc.date.accessioned2021-05-19T19:09:51Z
dc.date.available2021-05-19T19:09:51Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationChomczyński P., „Wielka wojna ojczyźniana” na plakatach sowieckich, [w:] Socjologia wizualna w praktyce. Plakat jako narzędzie propagandy wojennej, Ferenc T., Dymarczyk W., Chomczyński P. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 85-123, DOI: 10.18778/7525-616-1.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-616-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35543
dc.descriptionCelem niniejszego tekstu jest dokonanie historyczno-socjologicznej analizy plakatu sowieckiego z lat 1941–1945. Jest to czas, w którym Związek Radziecki przystąpił do wojny po stronie aliantów przeciwko państwom osi (III Rzesza, Włochy, Japonia). Okres ten jest bogaty w różne wydarzenia polityczne, militarne, gospodarcze i społeczne, z drugiej natomiast strony pozwala badaczowi wyznaczyć klarowne ramy czasowo-przestrzenne, które stanowią „demarkację” obszaru badań. W tym przypadku analiza plakatów obejmuje jedynie plakaty powstałe w ZSRR w okresie 1941–1945.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFerenc T., Dymarczyk W., Chomczyński P. (red.), Socjologia wizualna w praktyce. Plakat jako narzędzie propagandy wojennej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectplakat sowieckipl_PL
dc.subjectwielka wojna ojczyźnianapl_PL
dc.subjectmetodologia analizy plakatupl_PL
dc.subjectsolidarność w walce ze wspólnym wrogiempl_PL
dc.title„Wielka wojna ojczyźniana” na plakatach sowieckichpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011pl_PL
dc.page.number85-123pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-887-5
dc.referencesAronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M., (1997), Psychologia społeczna – serce i umysł, tłum. A. Bezwińska i in. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesBullock, A., (1991), Hitler i Stalin – żywoty równoległe, tłum. M. Lipska, J. Mianowski, M. Rudowski. Warszawa: Dom Wydawniczy Bellona.pl_PL
dc.referencesCialdini, R., (2007), Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, tłum. B. Wojciszke. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesDominiak, Ł., (2003), Diabeł na Sołowkach, czyli śmierć wrogom ludu, „Dialogi Polityczne” nr 1 (luty), http://www.dialogi.umk.pl/archiwum/1/02_dominiak.pdfpl_PL
dc.referencesFerenc, T., (2007), Analiza obrazów – przegląd metod i inspiracji teoretycznych, „Folia Sociologica”, t. 32, nr 27: 5–26.pl_PL
dc.referencesFrąckowiak, M., (2008), Zdjęcie jako rebus. Zastosowanie wywiadu fotograficznego na przykładzie badań „Pornografia/erotyka: pytanie o kontekst czy estetykę?”, [w:] J. Kaczmarek (red.), Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesKershaw, I., (2001), Hitler. 1889–1936. Poznań: Hybris, Rebis.pl_PL
dc.referencesKonecki, K. T., (2005), Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. I, nr 1.pl_PL
dc.referencesLyons, J., (1989), Semantyka, t. 1, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesPascal, E., (1992), Psychologia jungowska. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesRose, G., (2006), Visual methodologies. London–Thousand Oaks–New Delhi: Sage Publications Inc.pl_PL
dc.referencesSołżenicyn, A., (1998), Archipelag Gułag 1918–1956. Próba dociekania literackiego. Warszawa: Świat Książki.pl_PL
dc.referencesStańczak, G. G., (2007), Visual Research Methods. Image, Society and Represenations. Los Angeles–London–New Delhi–Singapore: Sage Publications Inc.pl_PL
dc.referencesStrauss, A. L., Corbin, J., (1990), Basics of Qualitative Research. Grounded Theory. Procedures and Techniques. California: SAGE Publications.pl_PL
dc.referencesTesar, J. E., Doppen, F. H., (2007), Propaganda and collective behavior: Who is doing it, how does it affect us, and what can we do about it? „The Social Studies”, 97 (6): 256–261.pl_PL
dc.referencesWehr, H., (1998), Carl Gustav Jung. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.pl_PL
dc.referenceshttp://eng.plakaty.ru/pl_PL
dc.referenceshttp://www.globalissues.org/article/157/war-propaganda-and-the-mediapl_PL
dc.referenceshttp://www.rosjapl.info/rosja/plakat_wojna.phppl_PL
dc.referenceshttp://www.zmag.org/zspace/commentaries/1477pl_PL
dc.referencesGoffman, E., (1979), Gender Advertisements. New York–Hagerstown–San Francisco–London: Harper & Row Publisherspl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-616-1.05
dc.disciplinehistoriapl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe