Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMatuchniak-Mystkowska, Anna
dc.contributor.editorFerenc, Tomasz
dc.contributor.editorDymarczyk, Waldemar
dc.contributor.editorChomczyński, Piotr
dc.date.accessioned2021-05-19T18:55:30Z
dc.date.available2021-05-19T18:55:30Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationMatuchniak-Krasuska A., Między groteską a realizmem. O estetycznej stylizacji plakatów. Plakat jako przedmiot analiz socjologii sztuki, [w:] Socjologia wizualna w praktyce. Plakat jako narzędzie propagandy wojennej, Ferenc T., Dymarczyk W., Chomczyński P. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 208-233, DOI: 10.18778/7525-616-1.09pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-616-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35539
dc.descriptionPrzedmiotem niniejszej analizy jest kilkaset plakatów, składających się na serie tematyczne uwikłane w kontekst narodowościowy i polityczny. Uwaga badacza zwrócona jest wyłącznie na postacie ukazane w tych dziełach sztuki i na konwencje ich przedstawienia – realizm czy groteskę. Pojawiają się pytania, która z wszechobecnych stylistyk plastycznych dominuje w tej serii plakatów politycznych i jakie są możliwe skutki dla ich społecznego oddziaływania. Analiza strukturalna dzieł sztuki nie jest specyficznym polem badań socjologicznych, jest jednak obszarem niezbędnym dla socjologa próbującego wyjaśnić kwestie socjogenetyczne – dlaczego te plakaty mają taką konstrukcję formalną oraz funkcjonalną, z jakim odzewem społecznym mogły/mogą się spotkać. Czy analiza stylizacji plakatów wnosi coś do analizy ich funkcjonowania, którą zajęli się inni autorzy?pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFerenc T., Dymarczyk W., Chomczyński P. (red.), Socjologia wizualna w praktyce. Plakat jako narzędzie propagandy wojennej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectgroteskapl_PL
dc.subjectrealizmpl_PL
dc.subjectsocjologia sztukipl_PL
dc.subjectestetyczna stylizacja plakatówpl_PL
dc.titleMiędzy groteską a realizmem. O estetycznej stylizacji plakatów. Plakat jako przedmiot analiz socjologii sztukipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011pl_PL
dc.page.number208-233pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-887-5
dc.referencesBourdieu, P., (1971), Le Marché des biens symboliques, „L’Année Sociologique”, no 22.pl_PL
dc.referencesChwistek, L., (1961), Pisma logiczne i filozoficzne, t. 2. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesFrancastel, P., (1964), Problèmes de la sociologie de l’art, [w:] Traité de sociologie, t. 2, G. Gurvitch (red.). Paris.pl_PL
dc.referencesFrancastel, P., (1973), Twórczość malarska i społeczeństwo. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesFresnault-Deruelle, P., (1997), L’image placardée. Paris: Nathan.pl_PL
dc.referencesGryglewicz, T., (1984), Groteska w sztuce polskiej XX wieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesHarpham, G., (1976), The Grotesque: First Principles, „Journal of Aesthetics and Art. Criticism”.pl_PL
dc.referencesIngarden, R., (1966), Studia z estetyki, t. 2. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesIngarden, R., (1970), Studia z estetyki, t. 3. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKłoskowska, A., (1983), Socjologia kultury. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKalinowski, W., (1973), Wątki socjologiczne w polskiej estetyce międzywojennej. Wrocław: Wydawnictwo PAN.pl_PL
dc.referencesLascault, G., (1973), Le monstre dans l’art occidental. Un problème esthétique. Paris: Ed. Klincksieck.pl_PL
dc.referencesMatuchniak-Krasuska, A., (1999), Publiczność wobec metafory plastycznej. O recepcji groteski Jerzego Dudy-Gracza. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesMatuchniak-Krasuska, A., (2010), Kategorie i reguły polskiego dyskursu o aborcji, [w:] Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce, M. Czyżewski, K. Dunin, A. Piotrowski (red.). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesMożdżejko, E., (2001), Realizm socjalistyczny. Teoria, rozwój, upadek. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesOssowski, S., (1966), U podstaw estetyki. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesThomson, P., (1972), The Grotesque. London.pl_PL
dc.referencesWallis, M., (1968), Przeżycie i wartość. Kraków.pl_PL
dc.referencesZolberg, V., (1982), Constructing a Sociology of the Arts. Cambridge.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-616-1.09
dc.disciplinehistoriapl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe