dc.contributor.author | Matuchniak-Mystkowska, Anna | |
dc.contributor.editor | Ferenc, Tomasz | |
dc.contributor.editor | Dymarczyk, Waldemar | |
dc.contributor.editor | Chomczyński, Piotr | |
dc.date.accessioned | 2021-05-19T18:55:30Z | |
dc.date.available | 2021-05-19T18:55:30Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Matuchniak-Krasuska A., Między groteską a realizmem. O estetycznej stylizacji plakatów. Plakat jako przedmiot analiz socjologii sztuki, [w:] Socjologia wizualna w praktyce. Plakat jako narzędzie propagandy wojennej, Ferenc T., Dymarczyk W., Chomczyński P. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 208-233, DOI: 10.18778/7525-616-1.09 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-616-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/35539 | |
dc.description | Przedmiotem niniejszej analizy jest kilkaset plakatów, składających się na serie tematyczne uwikłane w kontekst narodowościowy i polityczny. Uwaga badacza zwrócona jest wyłącznie na postacie ukazane w tych dziełach sztuki i na konwencje ich przedstawienia – realizm czy groteskę. Pojawiają się pytania, która z wszechobecnych stylistyk plastycznych dominuje w tej serii plakatów politycznych i jakie są możliwe skutki dla ich społecznego oddziaływania. Analiza strukturalna dzieł sztuki nie jest specyficznym polem badań socjologicznych, jest jednak obszarem niezbędnym dla socjologa próbującego wyjaśnić kwestie socjogenetyczne – dlaczego te plakaty mają taką konstrukcję formalną oraz funkcjonalną, z jakim odzewem społecznym mogły/mogą się spotkać. Czy analiza stylizacji plakatów wnosi coś do analizy ich funkcjonowania, którą zajęli się inni autorzy? | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Ferenc T., Dymarczyk W., Chomczyński P. (red.), Socjologia wizualna w praktyce. Plakat jako narzędzie propagandy wojennej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | groteska | pl_PL |
dc.subject | realizm | pl_PL |
dc.subject | socjologia sztuki | pl_PL |
dc.subject | estetyczna stylizacja plakatów | pl_PL |
dc.title | Między groteską a realizmem. O estetycznej stylizacji plakatów. Plakat jako przedmiot analiz socjologii sztuki | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011 | pl_PL |
dc.page.number | 208-233 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-887-5 | |
dc.references | Bourdieu, P., (1971), Le Marché des biens symboliques, „L’Année Sociologique”, no 22. | pl_PL |
dc.references | Chwistek, L., (1961), Pisma logiczne i filozoficzne, t. 2. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Francastel, P., (1964), Problèmes de la sociologie de l’art, [w:] Traité de sociologie, t. 2, G. Gurvitch (red.). Paris. | pl_PL |
dc.references | Francastel, P., (1973), Twórczość malarska i społeczeństwo. Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Fresnault-Deruelle, P., (1997), L’image placardée. Paris: Nathan. | pl_PL |
dc.references | Gryglewicz, T., (1984), Groteska w sztuce polskiej XX wieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl_PL |
dc.references | Harpham, G., (1976), The Grotesque: First Principles, „Journal of Aesthetics and Art. Criticism”. | pl_PL |
dc.references | Ingarden, R., (1966), Studia z estetyki, t. 2. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Ingarden, R., (1970), Studia z estetyki, t. 3. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Kłoskowska, A., (1983), Socjologia kultury. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Kalinowski, W., (1973), Wątki socjologiczne w polskiej estetyce międzywojennej. Wrocław: Wydawnictwo PAN. | pl_PL |
dc.references | Lascault, G., (1973), Le monstre dans l’art occidental. Un problème esthétique. Paris: Ed. Klincksieck. | pl_PL |
dc.references | Matuchniak-Krasuska, A., (1999), Publiczność wobec metafory plastycznej. O recepcji groteski Jerzego Dudy-Gracza. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Matuchniak-Krasuska, A., (2010), Kategorie i reguły polskiego dyskursu o aborcji, [w:] Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce, M. Czyżewski, K. Dunin, A. Piotrowski (red.). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Możdżejko, E., (2001), Realizm socjalistyczny. Teoria, rozwój, upadek. Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Ossowski, S., (1966), U podstaw estetyki. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Thomson, P., (1972), The Grotesque. London. | pl_PL |
dc.references | Wallis, M., (1968), Przeżycie i wartość. Kraków. | pl_PL |
dc.references | Zolberg, V., (1982), Constructing a Sociology of the Arts. Cambridge. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-616-1.09 | |
dc.discipline | historia | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |