dc.contributor.author | Erenc, Janusz | |
dc.contributor.editor | Grotowska-Leder, Jolanta | |
dc.date.accessioned | 2021-03-29T08:50:42Z | |
dc.date.available | 2021-03-29T08:50:42Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Erenc J., Kształcenie integracyjne – atmosfera myślenia życzeniowego?, [w:] Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego, Grotowska-Leder J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2014, s. 97-109, DOI: 10.18778/7969-483-9.08 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-483-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34825 | |
dc.description.abstract | The changes of the terms of educating the disabled were introduced in Poland in 1993. However, despite more twenty-year experience of integration education, giving equal educational opportunities to disabled children and youth still raises remarkable doubts.
It is worth noting that in official discussions, as well as in the professional literature, it is the ideological side of the integration that is emphasized primarily, without much reference to the social conditions of its implementation. You may even notice that the atmosphere of wishful thinking is adopted and it is believed that by sheer change of the approach to the opportunities created for the development of people with disabilities their social integration will be achieved. Without denying the importance of education and educational activities conducted in integrated classes, and above all the need to treat all people in the same way, it is worth considering where to find the possibilities of implementing the accepted assumptions? Are they to be found only in the ideological message and curricula, or also in the attitudes of teachers who implement them? The crucial issue is the approach of teachers to the introduced changes in the education system: do teachers – the practitioners of educational activities – share the way of thinking of the creators of the introduced integration activities? | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.subject | integration | pl_PL |
dc.subject | education | pl_PL |
dc.subject | exclusion | pl_PL |
dc.title | Kształcenie integracyjne – atmosfera myślenia życzeniowego? | pl_PL |
dc.title.alternative | Integration education – the atmosphere of wishful thinking? | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | 97-109 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa, Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-484-6 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Janusz Erenc – doktor habilitowany, prof. Uniwersytetu Gdańskiego, socjolog, kierownik Zakładu Socjologii Kultury, jak również kierownik Katedry Socjologii Kaszubsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej. Zajmuje się problemami podziałów społecznych, nierówności i wykluczenia, ale również problematyką regionalną i przemian kulturowych. | pl_PL |
dc.references | Al.-Khamisy D. (2002), Integracja społeczna. Praktyczna próba wdrażania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Baker J., Gaden G. (2000), Integracja a równość społeczna, [w:] G. Fairbairn, S. Fairbairn (red.), Integracja dzieci o specjalnych potrzebach. Wybrane zagadnienia etyczne, CMPPP MEN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bełszyńska K. (1997), Społeczna percepcja osób niepełnosprawnych, „Psychologia Wychowawcza ˮ nr 5. | pl_PL |
dc.references | Chrzanowska I. (2004), Szanse powodzenia kształcenia uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w podstawowej szkole ogólnodostępnej, [w:] G. Dryżałowska, H. Żuraw (red.), Integracja społeczna osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dryżałowska G. (2004), Integracja edukacyjna a integracja społeczna, [w:] G. Dryżałowska, H. Żuraw (red.), Integracja społeczna osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Erenc J, Lemska M., Pankiewicz P. (2002), Jak postrzegana jest osoba chora psychicznie?, „Annales Academiae Medicae Gedanensisˮ 32. | pl_PL |
dc.references | Erenc J. (2008), Społeczne wykluczenie i efekty jego kumulacji, [w:] A. Chodubski, E. Polak (red.), Stawiać pytania szukać odpowiedzi, Fundacja Rozwoju UG, Sopot. | pl_PL |
dc.references | Fox C.L.(1989), Pear acceptance of learning disabled children in the regular classroom, „Exceptional Childrenˮ, no. 5. | pl_PL |
dc.references | Goffman E. (1967), Interaction Ritual, za: P. Sztompka, M. Kuci (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo Znak, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Lazarsfeld P. (1959), Latent structure analysis, [w:] S. Koch (ed.), Psychology: A Study of a Science, vol. 3, Formulations of the Person and the Social Context, McGraw-Hill, New York. | pl_PL |
dc.references | Stryker S., Serpe R. (1982), Commitment, Identity Salience and Role Behavior, [w:] W. Ickes, E. Knowles (eds.), Personality, Roles and Social Behavior, Springer-Verlag, New York. | pl_PL |
dc.references | Zacharuk T., Zaremba. W (2003), Niepełnosprawność jako czynnik dyskryminujący w percepcji młodzieży: raport badań, „Opieka, Wychowanie, Terapiaˮ, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Kazanowski Z., Osik-Chudowska D. (red.) (2003), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i integracjach społecznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Kosakowski Cz. (2001), Dziecko niepełnosprawne w kształceniu integracyjnym, [w:] Cz. Kossakowski (red.), Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-483-9.08 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |