Show simple item record

dc.contributor.authorErenc, Janusz
dc.contributor.editorGrotowska-Leder, Jolanta
dc.date.accessioned2021-03-29T08:50:42Z
dc.date.available2021-03-29T08:50:42Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationErenc J., Kształcenie integracyjne – atmosfera myślenia życzeniowego?, [w:] Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego, Grotowska-Leder J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2014, s. 97-109, DOI: 10.18778/7969-483-9.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-483-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34825
dc.description.abstractThe changes of the terms of educating the disabled were introduced in Poland in 1993. However, despite more twenty-year experience of integration education, giving equal educational opportunities to disabled children and youth still raises remarkable doubts. It is worth noting that in official discussions, as well as in the professional literature, it is the ideological side of the integration that is emphasized primarily, without much reference to the social conditions of its implementation. You may even notice that the atmosphere of wishful thinking is adopted and it is believed that by sheer change of the approach to the opportunities created for the development of people with disabilities their social integration will be achieved. Without denying the importance of education and educational activities conducted in integrated classes, and above all the need to treat all people in the same way, it is worth considering where to find the possibilities of implementing the accepted assumptions? Are they to be found only in the ideological message and curricula, or also in the attitudes of teachers who implement them? The crucial issue is the approach of teachers to the introduced changes in the education system: do teachers – the practitioners of educational activities – share the way of thinking of the creators of the introduced integration activities?pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWięzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectdisabilitypl_PL
dc.subjectintegrationpl_PL
dc.subjecteducationpl_PL
dc.subjectexclusionpl_PL
dc.titleKształcenie integracyjne – atmosfera myślenia życzeniowego?pl_PL
dc.title.alternativeIntegration education – the atmosphere of wishful thinking?pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number97-109pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa, Uniwersytet Gdańskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-484-6
dc.contributor.authorBiographicalnoteJanusz Erenc – doktor habilitowany, prof. Uniwersytetu Gdańskiego, socjolog, kierownik Zakładu Socjologii Kultury, jak również kierownik Katedry Socjologii Kaszubsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej. Zajmuje się problemami podziałów społecznych, nierówności i wykluczenia, ale również problematyką regionalną i przemian kulturowych.pl_PL
dc.referencesAl.-Khamisy D. (2002), Integracja społeczna. Praktyczna próba wdrażania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBaker J., Gaden G. (2000), Integracja a równość społeczna, [w:] G. Fairbairn, S. Fairbairn (red.), Integracja dzieci o specjalnych potrzebach. Wybrane zagadnienia etyczne, CMPPP MEN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBełszyńska K. (1997), Społeczna percepcja osób niepełnosprawnych, „Psychologia Wychowawcza ˮ nr 5.pl_PL
dc.referencesChrzanowska I. (2004), Szanse powodzenia kształcenia uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w podstawowej szkole ogólnodostępnej, [w:] G. Dryżałowska, H. Żuraw (red.), Integracja społeczna osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDryżałowska G. (2004), Integracja edukacyjna a integracja społeczna, [w:] G. Dryżałowska, H. Żuraw (red.), Integracja społeczna osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesErenc J, Lemska M., Pankiewicz P. (2002), Jak postrzegana jest osoba chora psychicznie?, „Annales Academiae Medicae Gedanensisˮ 32.pl_PL
dc.referencesErenc J. (2008), Społeczne wykluczenie i efekty jego kumulacji, [w:] A. Chodubski, E. Polak (red.), Stawiać pytania szukać odpowiedzi, Fundacja Rozwoju UG, Sopot.pl_PL
dc.referencesFox C.L.(1989), Pear acceptance of learning disabled children in the regular classroom, „Exceptional Childrenˮ, no. 5.pl_PL
dc.referencesGoffman E. (1967), Interaction Ritual, za: P. Sztompka, M. Kuci (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesLazarsfeld P. (1959), Latent structure analysis, [w:] S. Koch (ed.), Psychology: A Study of a Science, vol. 3, Formulations of the Person and the Social Context, McGraw-Hill, New York.pl_PL
dc.referencesStryker S., Serpe R. (1982), Commitment, Identity Salience and Role Behavior, [w:] W. Ickes, E. Knowles (eds.), Personality, Roles and Social Behavior, Springer-Verlag, New York.pl_PL
dc.referencesZacharuk T., Zaremba. W (2003), Niepełnosprawność jako czynnik dyskryminujący w percepcji młodzieży: raport badań, „Opieka, Wychowanie, Terapiaˮ, nr 3.pl_PL
dc.referencesKazanowski Z., Osik-Chudowska D. (red.) (2003), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i integracjach społecznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesKosakowski Cz. (2001), Dziecko niepełnosprawne w kształceniu integracyjnym, [w:] Cz. Kossakowski (red.), Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-483-9.08
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe