Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSas-Tomczyk, Monika
dc.contributor.editorGrotowska-Leder, Jolanta
dc.date.accessioned2021-03-29T08:34:47Z
dc.date.available2021-03-29T08:34:47Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationSas-Tomczyk M., Samotne dzieciństwo w rodzinie, [w:] Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego, Grotowska-Leder J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2014, s. 59-70, DOI: 10.18778/7969-483-9.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-483-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34822
dc.description.abstractWorld of children’s experiences, meanings, values, emotions is still an unexplored area for social sciences. Particularly interesting are children’s experiences of being a member of the modern family. In the literature a lot is written about transformations of the family as a social group, it’s functions, tasks, risks and emerging alternative entities in the form of non-normative family practices are analyzed. Much is said about the phenomenon of orphanhood also as a consequence of the crisis experienced by the family. In the analysis of the problem of orphanhood attention is primarily placed on social orphanhood as the most visible and verifiable in statistics expressing the number of children living in residential care or foster care family forms. Little is mentioned about emotional orphanhood. The issue of emotional orphanhood is complex, which makes it extremely difficult study it. Definitions found in the literature are often not unequivocal. Emotional orphanhood can be divided on psychological, spiritual, occult, caused by emigration. Definitions are based on different criteria: emotional rejection, narrowing or lack of realisation of parental functions, temporary disconnection of family members. The common part of them is the fact that every one of them describes a child that lives without satisfying basic emotional needs (love, intimacy, acceptance, understanding) due to weakening or destruction of emotional bonds.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWięzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectorphanhoodpl_PL
dc.subjectspiritual orphanhoodpl_PL
dc.subjectsocial orphanhoodpl_PL
dc.subjectlonelinesspl_PL
dc.subjectisolationpl_PL
dc.titleSamotne dzieciństwo w rodziniepl_PL
dc.title.alternativeChildhood loneliness within the familypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number59-70pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Socjologii, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-484-6
dc.contributor.authorBiographicalnoteMonika Sas-Tomczyk – magister socjologii i psychologii, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju, arteterapeuta, trener umiejętności psychospołecznych, doktorantka w Katedrze Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się problematyką socjologii dzieciństwa, komunikacji społecznej oraz metodą SNA.pl_PL
dc.referencesDyczewski L. (1994), Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze, Wyd. KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesGajda J. (2006), Trzy aspekty samotności jako determinanty stylu życia i uczestnictwa w kulturze, [w:] P. Domeracki, W. Tyburski (red.), Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne, Wydawnictwo UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesGajewska G., Waloszek D. (red.), (2001), Opuszczenie i osamotnienie dziecka wśród dorosłych, [w:] Nowe stulecie dziecka, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Zielona Góra.pl_PL
dc.referencesGania K. (2003), Jak sobie radzą z osamotnieniem w rodzinie dzieci i dorastająca młodzież, „Małżeństwo i Rodzina”, nr 8.pl_PL
dc.referencesGawęcka M. (2004), Poczucie osamotnienia dziecka w rodzinie własnej, Wydawnictwo MADO, Toruń.pl_PL
dc.referencesIzdebska J. (2004), Dziecko osamotnione w rodzinie, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesJadczak-Szumiło T. (2010), Znaczenie jakości wczesnej komunikacji Matka–Dziecko dla relacji przywiązania. Wykorzystanie skali Brazeltona do oceny możliwości noworodka w zakresie budowy relacji przywiązania, http://www.nbas.edu.pl [dostęp ].pl_PL
dc.referencesKmiecik-Baran K. (1988), Poczucie osamotnienia – charakterystyka zjawiska, „Przegląd Psychologiczny”, nr 4.pl_PL
dc.referencesKozak S. (1986), Sieroctwo społeczne. Psychologiczna analiza zaburzeń w zachowaniu się wychowanków domów dziecka, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁopatkowa M. (1983), Samotność dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁuczyński A. (2008), Dzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcjonalnych, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesMaciarz A. (1991), Sieroctwo duchowe dzieci, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 6.pl_PL
dc.referencesMaciarz A. (1992b), Więzi emocjonalne w rodzinach dzieci osieroconych duchowo, „Problemy Rodziny”, nr 6.pl_PL
dc.referencesMatyjas B. (2006), Sieroctwo, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPawłowska R., Jundziłł E. (2000), Pedagogika człowieka samotnego, Wydawnictwo GWSH, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSafian M. (1983), Osamotnione dzieci. Rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSenejko A. (2010), Obrona psychologiczna jako narzędzie rozwoju. Na przykładzie adolescencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSendyk M. (2003), Osamotnienie dziecka w rodzinie, „Małżeństwo i Rodzina”, nr 8.pl_PL
dc.referencesStrzembosz A. (1979), Rozmiary sieroctwa społecznego w świetle orzecznictwa sądów opieki, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłaboń-Duda A. (2011), Wczesna relacja matka-dziecko i jej wpływ na dalszy rozwój emocjonalny dziecka, „Psychoterapia”, nr 2.pl_PL
dc.referencesSzczepański J. (1984), Sprawy ludzkie, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzymborska A. (1976), Sieroctwo społeczne, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWachowiak A. (2001), Współczesne problemy socjologii rodziny, Wydawnictwo AR im. A. Cieszkowskiego, Poznań.pl_PL
dc.referencesWeszka M. (1999), Poczucie sieroctwa duchowego w rodzinie, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 5.pl_PL
dc.referencesMaciarz A. (1992a), Cechy rodzin dzieci z poczuciem sieroctwa duchowego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 8.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-483-9.05
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe