dc.contributor.author | Sas-Tomczyk, Monika | |
dc.contributor.editor | Grotowska-Leder, Jolanta | |
dc.date.accessioned | 2021-03-29T08:34:47Z | |
dc.date.available | 2021-03-29T08:34:47Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Sas-Tomczyk M., Samotne dzieciństwo w rodzinie, [w:] Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego, Grotowska-Leder J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2014, s. 59-70, DOI: 10.18778/7969-483-9.05 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-483-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34822 | |
dc.description.abstract | World of children’s experiences, meanings, values, emotions is still an unexplored area for social sciences. Particularly interesting are children’s experiences of being a member of the modern family. In the literature a lot is written about transformations of the family as a social group, it’s functions, tasks, risks and emerging alternative entities in the form of non-normative family practices are analyzed. Much is said about the phenomenon of orphanhood also as a consequence of the crisis experienced by the family. In the analysis of the problem of orphanhood attention is primarily placed on social orphanhood as the most visible and verifiable in statistics expressing the number of children living in residential care or foster care family forms. Little is mentioned about emotional orphanhood.
The issue of emotional orphanhood is complex, which makes it extremely difficult study it. Definitions found in the literature are often not unequivocal. Emotional orphanhood can be divided on psychological, spiritual, occult, caused by emigration. Definitions are based on different criteria: emotional rejection, narrowing or lack of realisation of parental functions, temporary disconnection of family members. The common part of them is the fact that every one of them describes a child that lives without satisfying basic emotional needs (love, intimacy, acceptance, understanding) due to weakening or destruction of emotional bonds. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Więzi społeczne, sieci społeczne w perspektywie procesów inkluzji i wykluczenia społecznego; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | orphanhood | pl_PL |
dc.subject | spiritual orphanhood | pl_PL |
dc.subject | social orphanhood | pl_PL |
dc.subject | loneliness | pl_PL |
dc.subject | isolation | pl_PL |
dc.title | Samotne dzieciństwo w rodzinie | pl_PL |
dc.title.alternative | Childhood loneliness within the family | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | 59-70 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Socjologii, Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-484-6 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Monika Sas-Tomczyk – magister socjologii i psychologii, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju, arteterapeuta, trener umiejętności psychospołecznych, doktorantka w Katedrze Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się problematyką socjologii dzieciństwa, komunikacji społecznej oraz metodą SNA. | pl_PL |
dc.references | Dyczewski L. (1994), Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze, Wyd. KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Gajda J. (2006), Trzy aspekty samotności jako determinanty stylu życia i uczestnictwa w kulturze, [w:] P. Domeracki, W. Tyburski (red.), Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne, Wydawnictwo UMK, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Gajewska G., Waloszek D. (red.), (2001), Opuszczenie i osamotnienie dziecka wśród dorosłych, [w:] Nowe stulecie dziecka, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Zielona Góra. | pl_PL |
dc.references | Gania K. (2003), Jak sobie radzą z osamotnieniem w rodzinie dzieci i dorastająca młodzież, „Małżeństwo i Rodzina”, nr 8. | pl_PL |
dc.references | Gawęcka M. (2004), Poczucie osamotnienia dziecka w rodzinie własnej, Wydawnictwo MADO, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Izdebska J. (2004), Dziecko osamotnione w rodzinie, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Jadczak-Szumiło T. (2010), Znaczenie jakości wczesnej komunikacji Matka–Dziecko dla relacji przywiązania. Wykorzystanie skali Brazeltona do oceny możliwości noworodka w zakresie budowy relacji przywiązania, http://www.nbas.edu.pl [dostęp ]. | pl_PL |
dc.references | Kmiecik-Baran K. (1988), Poczucie osamotnienia – charakterystyka zjawiska, „Przegląd Psychologiczny”, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Kozak S. (1986), Sieroctwo społeczne. Psychologiczna analiza zaburzeń w zachowaniu się wychowanków domów dziecka, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Łopatkowa M. (1983), Samotność dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Łuczyński A. (2008), Dzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcjonalnych, Wydawnictwo KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Maciarz A. (1991), Sieroctwo duchowe dzieci, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Maciarz A. (1992b), Więzi emocjonalne w rodzinach dzieci osieroconych duchowo, „Problemy Rodziny”, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Matyjas B. (2006), Sieroctwo, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pawłowska R., Jundziłł E. (2000), Pedagogika człowieka samotnego, Wydawnictwo GWSH, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Safian M. (1983), Osamotnione dzieci. Rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Senejko A. (2010), Obrona psychologiczna jako narzędzie rozwoju. Na przykładzie adolescencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sendyk M. (2003), Osamotnienie dziecka w rodzinie, „Małżeństwo i Rodzina”, nr 8. | pl_PL |
dc.references | Strzembosz A. (1979), Rozmiary sieroctwa społecznego w świetle orzecznictwa sądów opieki, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Słaboń-Duda A. (2011), Wczesna relacja matka-dziecko i jej wpływ na dalszy rozwój emocjonalny dziecka, „Psychoterapia”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Szczepański J. (1984), Sprawy ludzkie, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szymborska A. (1976), Sieroctwo społeczne, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wachowiak A. (2001), Współczesne problemy socjologii rodziny, Wydawnictwo AR im. A. Cieszkowskiego, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Weszka M. (1999), Poczucie sieroctwa duchowego w rodzinie, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Maciarz A. (1992a), Cechy rodzin dzieci z poczuciem sieroctwa duchowego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 8. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-483-9.05 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |