Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGarnek, Joanna
dc.contributor.editorKisztelińska-Węgrzyńska, Agnieszka
dc.contributor.editorKrauze, Maciej
dc.date.accessioned2021-03-17T11:55:01Z
dc.date.available2021-03-17T11:55:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationGarnek J., Residential Schools jako przykład historii ludobójstwa kulturowego na rodzimej ludności Kanady w latach 1831–1996, [w:] Jednostka wobec globalnego wymiaru stosunków międzynarodowych, A. Kisztelińska-Węgrzyńska, M. Krauze (red.), WUŁ, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-375-2.13pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-375-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34233
dc.description.abstractCanada is perceived and created in social discourse as a state of prosperity and happiness. These are not randomly applied treatments. The turbulent history of colonialism, followed by cultural genocide and forced assimilation – of the people considered indigenous in these areas – is still in the minds of the indigenous people to this day. The residential school system created at the turn of 1831 is that part of the country’s history that took years to explain and study. Many of the indigenous Canadians living in the area, or their ancestors, have experienced the operation of the above-mentioned Residential School System. Attempts to forcibly „civilize” the Aboriginal people left significant traces in the mentality and perception of the nation. The issue of showing the truth and reconciliation, often mentioned in the text, has become a permanent feature of the policy pursued by those in power in Canada. The aim of this work was the need to show the problems and diversity of Canadian society and the history that has developed over the last few decades. An attempt to show the impact of historical events on the formation of today’s Indigenous Citizen and Government relations. The research method I adopted was the historical-legal method.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJednostka wobec globalnego wymiaru stosunków międzynarodowych;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectIndian Residential Schoolspl_PL
dc.subjectindigenouspl_PL
dc.subjectrdzenni Indianiepl_PL
dc.subjectAboriginalpl_PL
dc.subjectautochtonipl_PL
dc.subjectCanadian historypl_PL
dc.subjectKanadapl_PL
dc.titleResidential Schools jako przykład historii ludobójstwa kulturowego na rodzimej ludności Kanady w latach 1831–1996pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number197-212pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-376-9
dc.referencesA history of residential schools in Canada, FAQs on residential schools, compensation and the Truth and Reconciliation Commission, CBC News, 16.05.2008, https://www.cbc.ca/news/canada/a-history-of-residential-schools-in-canada-1.702280 (dostęp: 20.01.2020).pl_PL
dc.referencesAmnesty International Canada, Site C Dam – Human Rights at Risk, https://www.amnesty.ca/our-work/issues/indigenous-peoples/indigenous-peoples-canada/resource-development-canada/site-c-dam (dostęp: 25.04.2020).pl_PL
dc.referencesCanadian Budget 2016: Chapter 3: A Better Future for Indigenous People, https://www.budget.gc.ca/2016/docs/plan/ch3-en.html#_Toc446106741 (dostęp: 25.04.2020).pl_PL
dc.referencesEthno-Cultural Portrait of Canada: The Changing Mosaic, https://www12.statcan.gc.ca/English/census01/products/analytic/companion/etoimm/canada.cfm#doctop (dostęp: 10.01.2020).pl_PL
dc.referencesGabryś M., Polityka wewnętrzna Kanady. Patriacja Konstytucji, Quebeck, rdzenni mieszkańcy, [w:] Kanada na przełomie XX i XXI wieku. Polityka, społeczeństwo, edukacja, red. M. Kijewska-Trembecka, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesGalloway G., Chiefs urge aboriginal people to vote against Harper government, „Globe & Mail”, 25.03.2017, https://www.theglobeandmail.com/news/national/trudeau-to-roll-out-plan-to-bolster-funding-for-aboriginal-education/article25334759/ (dostęp: 25.04.2020).pl_PL
dc.referencesGraham D.A., Canada’s Surprising History of Blackface, „The Atlantic”, 20.09.2019, https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2019/09/canadas-surprising-history-of-blackface/598468/ (dostęp: 25.04.2020).pl_PL
dc.referencesHistory of Canada’s Indian Residential School. Angela White and the Indian Residential School Survivors’ Society, https://www.youtube.com/watch?v=1NIVMaktlx4 (dostęp: 14.01.2020).pl_PL
dc.referencesHonouring the Truth, Reconciling for the Future. Final Report of the Truth and Reconciliation Commission of Canada, 2015, http://www.trc.ca/assets/pdf/Honouring_the_Truth_Reconciling_for_the_Future_July_23_2015.pdf (dostęp: 12.01.2020).pl_PL
dc.referencesIndian Act R.S.C., 1985, s. I5, https://lawslois.justice.gc.ca/eng/acts/i5/page1.html#docCont (dostęp: 12.01.2020).pl_PL
dc.referencesIndian Residential School System, https://ecampusontario.pressbooks.pub/indigstudies/chapter/chapter1/ (dostęp: 14.01.2020).pl_PL
dc.referencesKonczal A.A, Sytuacja ludów tubylczych w najbardziej rozwiniętych i wielokulturowych krajach świata – przykład Indian kanadyjskich, http://www.etnologia.pl/swiat/teksty/sytuacja-ludow-tubylczych-w-najbardziej-rozwinietych-krajach-1.php (dostęp: 12.01.2020).pl_PL
dc.referencesKonwencja w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 9 grudnia 1948 roku (Dz.U. z 1952 roku, nr 2, poz. 9).pl_PL
dc.referencesLeslie J.F., The Indian Act: An Historical Perspective, „Canadian Parliametary Review” 2002, Vol. 23, s. 23–27.pl_PL
dc.referencesLiberal Party of Canada, Trudeau presents plan to restore Canada’s relationship with Aboriginal Peoples, 7.07.2015, https://liberal.ca/trudeau-presents-plan-to-restore-canadas-relationship-with-aboriginal-peoples/ (dostęp: 25.04.2020).pl_PL
dc.referencesMazurkiewicz J.M., Koncepcja zakazu ludobójstwa Rafała Lemkina a eliminacjonizm Daniela Jonaha Goldhagena. Próba redefinicji teorii masowych mordów?, Toruń 2015.pl_PL
dc.referencesMilloy J., A National Crime, The University of Manitoba Press, Canada 1999.pl_PL
dc.referencesReczyńska A., Historyczne uwarunkowania kultury kanadyjskiej, [w:] Państwo – naród – tożsamość w dyskursach kulturowych Kanady, red. M. Buchholtz, E. Sojka, Kraków 2010, s. 17–40.pl_PL
dc.referencesSmith Ch., Why the Stephen Harper government flip-flopped on the UN declaration on indigenous rights, „The Georgia Straight”, listopad 2010, https://www.straight.com/blogra/why-stephen-harper-government-flip-flopped-un-declaration-indigenous-rights (dostęp: 25.04.2020).pl_PL
dc.referencesStonechaild B., The New Buffalo: The Struggle for Aboriginal Post-Secondary Education in Canada, Univeristy of Monitoba Press, Canada 2006.pl_PL
dc.referencesUnited Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples. Free, Prior and Informed Consent of indigenous People, https://www.un.org/development/desa/indigenouspeoples/wp-content/uploads/sites/19/2018/11/UNDRIP_E_web.pdf (dostęp: 25.04.2020).pl_PL
dc.referencesWężyk K., Kanada. Ulubiony kraj świata, Warszawa 2017.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-375-2.13


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe