dc.contributor.author | Drzewiecka, Aleksandra | |
dc.contributor.editor | Kisztelińska-Węgrzyńska, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Krauze, Maciej | |
dc.date.accessioned | 2021-03-17T11:33:08Z | |
dc.date.available | 2021-03-17T11:33:08Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Drzewiecka A., Język polski jako element warunkujący przetrwanie polskiej tożsamości narodowej na Bukowinie Południowej od drugiej połowy XVIII wieku, [w:] Jednostka wobec globalnego wymiaru stosunków międzynarodowych, A. Kisztelińska-Węgrzyńska, M. Krauze (red.), WUŁ, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-375-2.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-375-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34222 | |
dc.description.abstract | The Polish minority has been in Southern Bukovina for many generations. To this day, there are Polish cultural and educational organizations, minority members eagerly practice Polish traditions and national customs. The main factor that created opportunities for the development of Polish national identity was the Polish language. The language has been passed down to the next generations and is still used today. The first Poles after the settlement of Bukovina could open a Polish church, schools and social organizations, as a resolute Polish was used by many people and in many places, and became popularized. Subsequent activities of the Polish minority developed interpersonal relationships among the minorities. The Polish language united all Poles in Bukovina, developed institutions and ties with their homeland. The Polish minority continues to practice the Polish language over 200 years after the arrival of their ancestors, as a result Polish identity still exists today. The method of analysis was used in the article. Activities that popularized learning the Polish language and opportunities to promote tradition and identity were presented. Also the history of the southern territory of Bukovina and its impact on the development of the Polish national minority. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Jednostka wobec globalnego wymiaru stosunków międzynarodowych, A. Kisztelińska-Węgrzyńska, M. Krauze (red.), WUŁ, Łódź 2021; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | national identity | pl_PL |
dc.subject | tożsamość narodowa | pl_PL |
dc.subject | national minority | pl_PL |
dc.subject | mniejszość narodowa | pl_PL |
dc.subject | Polish language | pl_PL |
dc.subject | Southern Bukovina | pl_PL |
dc.subject | Bukowina Południowa | pl_PL |
dc.title | Język polski jako element warunkujący przetrwanie polskiej tożsamości narodowej na Bukowinie Południowej od drugiej połowy XVIII wieku | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 15-30 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-376-9 | |
dc.references | 2 marca 1921 r. polsko-rumuńska „konwencja o przymierzu odpornym”, https://nowahistoria.interia.pl/kartka-z-kalendarza/news-2-marca-1921-r-polsko-rumunska-konwencji-o-przymierzu-odporn,nId,1680971 (dostęp: 7.12.2019). | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A., Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej, Poznań 2006. | pl_PL |
dc.references | Bujak J., Jeszcze jedno nieznane polskie czasopismo na Bukowinie, http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1765/21--Jeszcze-jedno-nieznane-polskie-czasopismo-na-Bukowinie--Bujak.pdf?sequence=1 (dostęp: 4.12.2019). | pl_PL |
dc.references | Bujak J., Niecodzienny dziennik Bukowińczyków, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2007, t. 10, nr 1(19), s. 31–54. | pl_PL |
dc.references | Bujak J., Polskie organizacje studenckie w Czerniowcach przed I wojną, [w:] Wielowiekowe bogactwo polsko-rumuńskich związków historycznych i kulturowych, red. H. Walczak, Suceava 2014, s. 391–403. | pl_PL |
dc.references | Dzieci Bukowiny – Zrealizowane założenia, http://dompolski.ro/pl/dzieci-bukowiny/dokonania/ (dostęp: 10.12.2019). | pl_PL |
dc.references | Gołdyn P., Działalność społeczno-edukacyjna sióstr felicjanek w Czerniowcach (1887–1945), [w:] Historia i dzień dzisiejszy relacji polsko-rumuńskich, red. E. Wieruszewska-Calistru, S.A. Marcu, Suceava 2017, s. 337–389. | pl_PL |
dc.references | Juszczyk-Rygałło J., Socjalizacja dziecka jako proces kształtowania tożsamości, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2016, t. 11, nr 4(42), s. 13–25. | pl_PL |
dc.references | Konkurs ortograficzny, http://dompolski.ro/pl/wydarzenia/konkurs-ortograficzny/ (dostęp: 10.12.2019). | pl_PL |
dc.references | Konstytucja Rumunii z dnia 21 listopada 1991 r., Tytuł I: Zasady ogólne, art. 4 i art. 6, za Konstytucja Rumunii, Warszawa 1996, http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/konst/rumunia.html (dostęp: 9.12.2019). | pl_PL |
dc.references | Koryn A., Rumunia wobec zbliżającego się konfliktu światowego (1938–1941), „Mazowieckie Studia Humanistyczne” 1998, nr 2, s. 49–67. | pl_PL |
dc.references | Kuczkiewicz-Fraś A., Język jako determinant tożsamości narodowej i państwowej w Pakistanie i Bangladeszu, Kraków 2016. | pl_PL |
dc.references | Mały Polonus, http://dompolski.ro/maly-polonus/ (dostęp: 10.12.2019). | pl_PL |
dc.references | Miejscowości z mniejszością polską – Nowy Sołoniec, https://dompolski.ro/pl/miejsowosci-z-mniejszoscia-polska/nowy-soloniec/ (dostęp: 10.12.2019). | pl_PL |
dc.references | Nowa szkoła w Pojanie Mikuli, https://dompolski.ro/pl/wydarzenia/nowa-szkola-w-pojanie-mikuli/ (dostęp: 10.12.2019). | pl_PL |
dc.references | Olzacki S., O rumuńskich Polakach opowieść druga – Prislop, czyli wycieczka przeszłość, 2011, http://www.netkultura.pl/6932/slawomir-olzacki-o-rumunskich-polakach-opowiesc-druga-prislop-czyli-wycieczka-przeszlosc/ (dostęp: 7.12.2019). | pl_PL |
dc.references | O nas, https://dompolski.ro/pl/o-nas/polonusa (dostęp: 10.12.2019). | pl_PL |
dc.references | Özer A., The Ottoman-Russia Relations between the years 1774–1787, Ankara 2008. | pl_PL |
dc.references | Polsko-rumuńskie związki historyczne i kulturowe, red. E. Wieruszewska-Calistru, A.L. Marcu, Suceava 2013. | pl_PL |
dc.references | Postanowienia Pokoju Paryskiego z 1947 roku. Traktat pokoju z Włochami, Paryż 1947.02.10. cz. II, dz. II, art. 18, [w:] Dz.U. 1949, Nr 50, poz. 378, Warszawa 1949, https://www.prawo.pl/akty/dz-u-1949-50-378,16780660.html (dostęp: 8.12.2019). | pl_PL |
dc.references | Rajczyk R., Polska mniejszość narodowa w rumuńskim systemie politycznym [praca doktorska], Uniwersytet Śląski w Katowicach 2010. | pl_PL |
dc.references | Świat Kresów. Jak żyją potomkowie polskich osadników na Bukowinie Rumuńskiej?, red. K. Renik, Polskie Radio, 19.11.2016, godz. 18:12. | pl_PL |
dc.references | Świeboda J., Problemy narodowościowe w szkolnictwie galicyjskim (1772–1918), „Analecta” 1995, t. 4, nr 2(8), s. 97–144. | pl_PL |
dc.references | Traktat pokoju między mocarstwami sprzymierzonymi i stowarzyszonymi i Austrią, podpisany w St.-Germain-en-Laye 10 września 1919 r., art. 59, dz. IV, Biuro Prac Kongresowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Warszawa 1919, http://pbc.biaman.pl/dlibra/doccontent?id=38833 (dostęp: 7.12.2019). | pl_PL |
dc.references | Wielowiekowe bogactwo polsko-rumuńskich związków historycznych i kulturowych, red. H. Walczak, Suceava 2014. | pl_PL |
dc.references | Zasobnik Bukowiński – Organizacje, http://bukowinski.net/organizacje/ (dostęp: 6.12.2019). | pl_PL |
dc.references | Zimmermann P., Uwarunkowania historyczne roli i statusu języka polskiego w systemie edukacji w Galicji 1. połowy XIX wieku, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” 2016, t. 23(43), nr 2, s. 245–262. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-375-2.02 | |