Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDźwigała, Katarzyna
dc.date.accessioned2021-03-03T14:49:17Z
dc.date.available2021-03-03T14:49:17Z
dc.date.issued2020-12-30
dc.identifier.issn1644-857X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34055
dc.description.abstractThe aim of the text is to present the perception of menstruation in antiquity in the Graeco-Roman, Jewish and Christian worlds, where the starting point is the pericope on the woman with the blood flow in the Gospels. First, there are examples of statements and views of the Roman and Greek authors about menstruating women. Then sources are presented about the situation of women menstruating and suffering from the abnormal blood flow among Jews, including the scene from the Gospels mentioned above. The third part of the article concerns the view of Christian authors about the issue whether women who have menstruation should be excluded from religious life.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest przedstawienie postrzegania menstruacji w starożytności w świecie grecko-rzymskim, żydowskim oraz chrześcijańskim, gdzie punktem wyjścia jest ewangeliczna perykopa o kobiecie cierpiącej na upływ krwi. Najpierw pojawiają się przykłady wypowiedzi i poglądów na temat przeżywających krwawienie miesięczne kobiet autorów rzymskich i greckich. Następnie zaprezentowane zostają źródła dotyczące sytuacji kobiet przeżywających menstruację oraz cierpiących z powodu chorobliwego upływu krwi wśród żydów, w tym wspomniana scena z Ewangelii. Trzecia część artykułu dotyczy opinii pisarzy chrześcijańskich na temat tego, czy kobiety mające menstruację powinny być wykluczone z życia religijnego.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Nauk Historycznych;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectmenstruacjapl
dc.subjectreligia żydowskapl
dc.subjectPliniusz Starszypl
dc.subjectliteratura patrystycznapl
dc.subjectkobieta cierpiąca na upływ krwipl
dc.subjectmenstruationen
dc.subjectJewish religionen
dc.subjectPliny the Elderen
dc.subjectpatristic literatureen
dc.subjectthe woman with the blood flowen
dc.titleMenstruacja w starożytności grecko-rzymskiej, żydowskiej i chrześcijańskiejpl
dc.title.alternativeMenstruation in the Greco-Roman, Jewish and Christian antiquityen
dc.typeOther
dc.page.number233-243
dc.identifier.eissn2450-7660
dc.referencesAchilles Tatius with and English Translation by S. Gaselee, London 1917.pl
dc.referencesLes constitutions apostoliques, ed. M. Metzger, t. II, Paris 1986, Sources Chrétiennes, no. 329.pl
dc.referencesPlinius Secundus C. (d. Ä), Naturkunde. Herausgegeben und übersetzt von Roderichpl
dc.referencesKönig in Zusammenarbeit mit Gerhard Winkler, Buch VII (Anthropologie), Zurich 1996.pl
dc.referencesSancti Romani Melodi Cantica, eds P. Maas, C.A. Trypanis, Oxford 1963.pl
dc.referencesThe Letters and Other Remains of Dionysius of Alexandria, ed. Ch.L. Feltoe, Cambridge 1904.pl
dc.referencesBranch R.G., A study of the woman in the crowd and her desperate courage (Mark 5:21–43), „In die Skriflig/In Luce Verbi” 2013, R. XLVII, nr 1, Art. #649, ss. 13.pl
dc.referencesCohen Sh.J.D., Menstruant and the Sacred in Judaism and Christianity, [w:] Women’s History and Ancient History, ed. S.B. Pomeroy, Chapel Hill–London 1991, s. 273–299.pl
dc.referencesD’Angelo M.R., Power, Knowledge and the Bodies of Women in Mark 5:21–43, [w:] The Woman with the Blood Flow (Mark 5:24–34). Narrative, Iconic, and Anthropological Spaces, ed. B. Baert, Leuven–Walpole, Massachusetts 2014, s. 81–106.pl
dc.referencesD’Angelo M.R., (Re)presentations of Women in the Gospels: John and Mark, [w:] Women and Christian Origins, eds R.S. Kraemer, M.R. D’Angelo, New York–Oxford 1999, s. 129–149.pl
dc.referencesDean-Jones L., The Cultural Construct of the Female Body in Classical Greek Science, [w:] Women’s History and Ancient History, ed. S.B. Pomeroy, Chapel Hill–London 1991, s. 111–137.pl
dc.referencesHaber S., A Woman’s Touch: Feminist Encounters with the Hemorrhaging Woman in Mark 5.24–34, „Journal for the Study of the New Testament” 2003, R. XXVI, No. 2, s. 171–192.pl
dc.referencesHanson A.E., Continuity and Change: Three Case Studies in Hippocratic Gynecological Therapy and Theory, [w:] Women’s History and Ancient History, ed. S.B. Pomeroy, Chapel Hill–London 1991, s. 73–110.pl
dc.referencesMorris S., Blood and Holy Communion: Late Antique Use of Luke 8:42–48, „Studia Patristica” 2010, t. XLIV, s. 195–199.pl
dc.referencesSelvidge M.J., Mark 5:25–34 and Leviticus 15:19–20: A Reaction to Restrictive Purity Regulations, „Journal of Biblical Literature”, December 1984, R. CIII, No. 4, s. 619–623.pl
dc.referencesWassen C., Jesus and the Hemorrhaging Woman in Mark 5:24–34: Insights from Purity Laws from Qumran, [w:] Scripture in Transition: Essays on Septuagint, Hebrew Bible, and Dead Sea Scrolls in Honour of Raija Sollamo, eds A. Voitila, J. Jokiranta, Leiden 2008, Supplements to the Journal for the Study of Judaism, No. 126, s. 641–660.pl
dc.contributor.authorEmailkatarzyna.maria.dzwigala@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1644-857X.19.02.09
dc.relation.volume19


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0