Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKampka, Agnieszka
dc.date.accessioned2021-02-18T15:15:52Z
dc.date.available2021-02-18T15:15:52Z
dc.date.issued2020-12-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33758
dc.description.abstractThe article discusses the challenges that discourse researchers are facing with regard to new media. The author presents the characteristics of Instagram as a communication space as well as the use of Instagram in the political discourse. Based on previous research and the example of the analysis of the European presidents’ profiles, the greatest difficulties in researching this social platform have been identified, namely: the inseparability of the image and text, the need to take into account the broad technological and cultural context, and the resultant need for an interdisciplinary approach.  en
dc.description.abstractW artykule omówiono wyzwania, jakie przed badaczami dyskursu stawiają nowe media. Autorka przedstawia charakterystykę Instagrama jako przestrzeni komunikacji oraz wykorzystanie go w dyskursie politycznym. Na podstawie dotychczasowych badań oraz na przykładzie analizy profili europejskich prezydentów jako największe trudności w badaniach tej platformy społecznościowej zidentyfikowane zostały: nierozłączność obrazu i tekstu, konieczność uwzględnienia szerokiego kontekstu technologicznego i kulturowego oraz wynikająca z tego potrzeba interdyscyplinarnego podejścia.  pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectvisualityen
dc.subjectInstagramen
dc.subjectdiscourse analysisen
dc.subjectmultimodalityen
dc.subjectnew mediaen
dc.subjectwizualnośćpl
dc.subjectInstagrampl
dc.subjectanaliza dyskursupl
dc.subjectmultimodalnośćpl
dc.subjectnowe mediapl
dc.titleWizualna analiza dyskursu na Instagramie – możliwości i ograniczeniapl
dc.title.alternativeVisual Discourse Analysis on Instagram: Possibilities and Limitationsen
dc.typeArticle
dc.page.number86-103
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Nauk Socjologicznych i Pedagogiki, Wydział Socjologii i Pedagogiki SGGW, ul. Nowoursynowska 166, 02-787 Warszawapl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAdi Ana, Gerodimos Roman, Lilleker Darren G. (2018) ‘Yes We Vote’: Civic mobilization and impulsive engagement on Instagram. „Javnost—The Public”, vol. 25, no. 3, s. 315–332.pl
dc.referencesAvedissian Karena (2016) Clerics, weightlifters, and politicians: Ramzan Kadyrov’s Instagram as an official project of Chechen memory and identity production. „Caucasus Survey”, vol. 1, no. 4,1, s. 20–43.pl
dc.referencesBelting Hans (2007) Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Przełożył Mariusz Bryl. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesBielecka-Prus Joanna (2012) Problem kontekstu w teoriach komunikowania społecznego. „Studia Socjologiczne”, nr 1(204), s. 19–36.pl
dc.referencesBossetta Michael (2018) The digital architectures of social media: Comparing political campaigning on Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat in the 2016 U.S. election. „Journalism & Mass Communication Quarterly”, vol. 95, no. 2, s. 471–496.pl
dc.referencesClarke Adele E. (2005) Situational Analysis. London: SAGE Publications.pl
dc.referencesCohen Rachel i in. (2019) #bodypositivity: A content analysis of body positive accounts on Instagram. „Body Image”, vol. 29, s. 47–57.pl
dc.referencesCortese Daniel K. i in. (2018) Smoking Selfies: Using Instagram to Explore Young Women’s Smoking Behaviors. „Social Media + Society”, July–September, s. 1–8.pl
dc.referencesCzyżewski Marek, Kowalski Sergiusz, Piotrowski Andrzej, red. (1997) Rytualny chaos. Studium dyskursu politycznego. Kraków: Wydawnictwo Aureus.pl
dc.referencesDelli Carpini Michael X. (2017) The Political Effect of Entertainment Media [w:] Kate Kenski, Kathleen Hall Jamieson, eds., The Oxford Handbook of Political Communication. New York: Oxford University Press, s. 851–870.pl
dc.referencesDöring Nicola, Reif Anne, Poeschl Sandra (2016) How gender-stereotypical are selfies? A content analysis and comparison with magazine adverts. „Computers in Human Behavior”, vol. 55, s. 955–962.pl
dc.referencesFoss Sonja (1994) A Rhetorical Schema for the Evaluation of Visual Imagery. “Communication Studies”, no 45, s. 213–234.pl
dc.referencesFoss Sonja (2005) Theory of Visual Rhetoric [w:] Ken Smith i in., eds., Handbook of Visual Communication: Theory, Methods, and Media. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, s. 141–152.pl
dc.referencesGemius/PBI (2019) Wyniki badania Gemius/PBI za grudzień 2018 [dostęp 10 stycznia 2019 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/wyniki-badania-gemiuspbi-za-grudzien-2018.htmlpl
dc.referencesGerodimos Roman (2019) The Interdisciplinary Roots and Digital Branches of Visual Political Communication Research [w:] Anastasia Veneti, Daniel Jackson, Darren G. Lilleker, eds., Visual Political Communication. Cham: Palgrave Mcmillan, s. 53–73.pl
dc.referencesGibbs Martin i in. (2014) #Funerals and Instagram: Death, Social Media and Platform Vernacular. „Information, Communication& Society”, vol. 18, no. 3, s. 255–268.pl
dc.referencesGimenez Elsa, Schwarz Natalie (2016) The visual construction of “the people” and “proximity to the people” on the online platforms of the National Front and Swiss People’s Party. „Österreich Z Soziol”, vol. 41, s. 213–242.pl
dc.referencesGing Debbie, Garvey Sarah (2018) Written in these scars are the stories I can’t explain’: A content analysis of pro-ana and thinspiration image sharing on Instagram. „New Media & Society”, vol. 20(3), s. 1181–1200.pl
dc.referencesHighfield Tim, Leaver Tama (2016) Instagrammatics and digital methods: Studying visual social media, from selfies and GIFs to memes and emoji. „Communication Research and Practices”, vol. 2, no. 1, s. 47–62.pl
dc.referencesHowells Richard (2003) Visual Culture. Cambridge: Polity.pl
dc.referencesJenkins Henry, Ford Sam, Green Joshua (2018) Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze. Przełożył Michał Wróblewski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesKampka Agnieszka (2019) Bliżej ludzi czy bliżej gwiazd – prezydenci na Instagramie. „Kultura popularna”, nr 2, s. 37–48.pl
dc.referencesKampka Agnieszka, Molek-Kozakowska Katarzyna (2020) Instagram w autoprezentacji politycznej. Analiza wizualna postów polskich kandydatów do europarlamentu w 2019. „Polityka i Społeczeństwo”, nr 1(18), s. 41–62.pl
dc.referencesKarimova Gulnara (2020) Exploring Visual Framing Strategies, Sentiment, and Product Presentation Modality in Instagram Posts of Fashion Influencers. „Res Rhetorica”, no. 1, s. 86–106.pl
dc.referencesKhosraviNik Majid (2018) Social Media Critical Discourse Studies (SM-CDS) [w:] John Flowerdew, John Richardson, eds., The Ro utledge Handbook of Critical Discourse Studies. New York: Routledge, s. 582–596.pl
dc.referencesKhosraviNik Majid, Unger Johann W. (2015) Critical Discourse Studies and Social Media: Power, Resistance and Critique in Changing Media Ecologies [w:] Ruth Wodak, Michael Meyer, eds., Methods of Critical Discourse Studies. London: SAGE, s. 206–233.pl
dc.referencesKress Gunther, van Leeuwen Theo (2006) Reading Images: The Grammar of Visual Design. Oxon: Routledge.pl
dc.referencesKuchta-Nykiel Monika (2020) Social media w Polsce i na świecie – najnowsze dane [dostęp 15 maja 2020 r.]. Dostępny w Internecie: https://socialpress.pl/2020/02/social-media-w-polsce-i-na-swiecie-najnowsze-danepl
dc.referencesLaestadius Linnea (2017) Instagram [ w:] Sloan Luke, Quan-Haase Anabel, eds., The SAGE Handbook of Social Media Research Methods. London: SAGE Publications, s. 573–592.pl
dc.referencesLalancette Mireille, Raynauld Vincent (2017) The Power of Political Image: Justin Trudeau, Instagram, and Celebrity Politics. „American Behavioral Scientist”, vol. 63, no 7, s. 888−924.pl
dc.referencesLilleker Darren G., Veneti Anastasia, Jackson Daniel, eds. (2019) Visual Political Communication. Cham: Palgrave Mcmillan.pl
dc.referencesLiu Rendan, Suh Ayoung (2017) Self-Branding on Social Media: An Analysis of Style Bloggers on Instagram. „Procedia Computer Science”, vol. 124, s. 12–20.pl
dc.referencesLocatelli Elisabetta (2017) Images of Breastfeeding on Instagram: Self-Representation, Publicness, and Privacy Management. „Social Media + Society”, April–June, s. 1–14.pl
dc.referencesMacDowall Lachlan John, Souza Poppy de (2018) ‘I’d Double Tap That!!’: street art, graffiti, and Instagram research. „Media, Culture & Society”, vol. 40, no. 1, s. 3–22.pl
dc.referencesManghani Sunil (2013) Image Studies. Theory and Practice. London, New York: Routledge.pl
dc.referencesManovich Lev (2017) Instagram and Contemporary Image [dostęp 5 września 2019 r.]. Dostępny w Internecie: http://manovich.net/content/04-projects/150-instagram-and-contemporary-image/instagram_book_manovich_2017.pdfpl
dc.referencesMariani Massimo (2019) What Images Really Tell Us. Visual Rhetoric in Art, Graphic Design and Advertisement. Barcelona: Hoaki.pl
dc.referencesMatley David (2018) “Let’s see how many of you mother fuckers unfollow me for this”: The pragmatic function of the hashtag #sorrynotsorry in non-apologetic Instagram posts. „Journal of Pragmatics”, vol. 133, s. 66–78.pl
dc.referencesMessaris Paul (2019) The Digital Transformation of Visual Politics [w:] Anastasia Veneti, Daniel Jackson, Darren G. Lilleker, eds., Visual Political Communication. Cham: Palgrave Mcmillan, s. 17–36.pl
dc.referencesMirzoeff Nicholas (2016) Jak zobaczyć świat. Przełożył Łukasz Zaremba. Kraków, Warszawa: Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie.pl
dc.referencesNewberry Christina (2019) 37 Instagram Stats That Matter to Marketers in 2020 [dostęp 20 maja 2020 r.]. Dostępny w Internecie: https://blog.hootsuite.com/instagram-statistics/pl
dc.referencesO’Halloran Kay L. i in. (2018) A Digital Mixed Methods Research Design: Integrating Multimodal Analysis With Data Mining and Information Visualization for Big Data Analytics. „Journal of Mixed Methods Research”, vol. 12(1), s. 11–30.pl
dc.referencesOlson Lester C., Finnegan Cara A., Hope Diane S., eds. (2008) Visual Rhetoric: A Reader in Communication and American Culture. Los Angeles: SAGE.pl
dc.referencesOwen Diana (2017) New Media and Political Campaigns [w:] Kate Kenski, Kathleen Hall Jamieson, eds., The Oxford Handbook of Political Communication. New York: Oxford University Press, s. 823–835.pl
dc.referencesPhillips Nelson, Hardy Cynthia (2011) Discourse Analysis. Investigating Processes of Social Construction. Thousand Oaks: SAGE Publications.pl
dc.referencesPoulakidakos Stamatis, Giannouli Iliana (2019) Greek Political Leaders on Instagram: Between “Soft” and “Hard” Personalization [w:] Anastasia Veneti, Daniel Jackson, Darren G. Lilleker, eds., Visual Political Communication. Cham: Palgrave Mcmillan, s. 187–206.pl
dc.referencesPoulsen Soren Vigild (2018) Constructing the Corporate Instagram Discourse – a Critical Visual Discourse Approach. „Digital Age in Semiotics & Communication”, vol. 1, no. 1, s. 95–112.pl
dc.referencesRancew-Sikora Dorota (2017) Analiza konwersacyjna audycji radiowej poświęconej coachingowi [w:] Marek Czyżewski i in., red., Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno, s. 349–372.pl
dc.referencesRandiviir Anti, Cobley Paul (2010) Sociosemiotics [w:] Paul Cobley, ed., The Routledge Companion to Semiotics. London, New York: Routledge, s. 118–134.pl
dc.referencesRodriguez Nathian Shae, Hernandez Terri (2018) Dibs on that Sexy Piece of Ass: Hegemonic Masculinity on TFM Girls Instagram Account. „Social Media + Society”, January–March, s. 1–12.pl
dc.referencesRose Gilian (2010) Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Przełożyła Ewa Klekot. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesSanina Anna G. (2014) Visual political irony in Russian new media. „Discourse, Context and Media”, no. 6, s. 11–21.pl
dc.referencesSerafinelli Elisa (2017) Analysis of Photo Sharing and Visual Social Relationships. Instagram as Case Study. „Photographies”, vol. 10, no. 1, s. 91–111.pl
dc.referencesStachowiak Jerzy (2017) Analiza porządków uzasadniania. Studium nowego ducha kapitalizmu [w:] Marek Czyżewski i in., red., Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno, s. 373–402.pl
dc.referencesStatista (2020) Distribution of Instagram users worldwide as of January 2018, by age group [dostęp 10 stycznia 2020 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.statista.com/statistics/325587/instagram-global-age-group/pl
dc.referencesStĺhl Matilda, Kaihovirta Hannah (2019) Exploring visual communication and competencies through interaction with images in social media. „Learning, Culture and Social Interaction”, no. 21, s. 250–266.pl
dc.referencesStoellger Phillip (2015) Living Images and Images We Live By. What Does It Mean to Became a Living Image? [w:] András Benedek, Kristóf Nyíri, eds., Beyond Words. Pictures, Parables, Paradoxes. Frankfurt am Main: Peter Lang, s. 17–34.pl
dc.referencesStromer-Galley Jennifer (2017) Political Discussion and Deliberation Online [w:] Kate Kenski, Kathleen Hall Jamieson, eds., The Oxford Handbook of Political Communication. New York: Oxford University Press, s. 837–850.pl
dc.referencesStubbe Maria i in. (2013) Interakcja w miejscu pracy z perspektywy kilku podejść dyskursywnych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 9, nr 1, s. 112–129.pl
dc.referencesTiidenberg Katrin, Baym Nancy K. (2017) Learn It, Buy It, Work It: Intensive Pregnancy on Instagram. „Social Media + Society”, January–March, s. 1–13.pl
dc.referencesTurnbull-Dugarte Stuart J. (2019) Selfies, Policies, or Votes? Political Party Use of Instagram in the 2015 and 2016 Spanish General Elections. „Social Media + Society” April–June s. 1–15.pl
dc.referencesVan Leeuwen Theo, Jewitt Carey (2004) Visual Meaning: a Social Semiotic Approach [w:] Theo van Leeuwen, Jewitt Carey, eds., The Handbook of Visual Analysis. London: SAGE, s. 134–155.pl
dc.referencesVeum Aslaug Moland, Undrum Linda Victoria (2018) The selfie as a global discourse. „Discourse & Society”, vol. 29, no. 1, s. 86–103.pl
dc.referencesWielgosz Marcin (2017) Usefulness and potential benefits of analyzing new media from the perspective of L. Manovich’s soft technological determinism – the case of Instagram and smartphone. „Social Communication”, vol. 2, s. 6–13.pl
dc.referencesZappavigna Michele, Zhao Sumin (2017) Selfies in ‘mommyblogging’: An emerging visual genre. „Discourse, Context & Media”, vol. 20, s. 239–247.pl
dc.contributor.authorEmailagnieszka_kampka@sggw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.16.4.05
dc.relation.volume16


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0