Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRancew-Sikora, Dorota
dc.date.accessioned2021-02-18T12:28:39Z
dc.date.available2021-02-18T12:28:39Z
dc.date.issued2020-05-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33716
dc.description.abstractThis thematic issue focuses on two questions, namely – ‘what place does art occupy in qualitative sociological research?’; and ‘how can joined academic and artistic explorations address the problem of otherness (also within the interaction between artists and social researchers)?’ The foregoing experience indicates that the closest relationship between social sciences and art has been realized within critical approaches. Representing a less radical stance, the author suggests that the key to an effective combination of sociology with artistic activities is to divide the participation of them into different stages or levels of a given research project. While artists would work at the level of designing and conducting interventions as well as encouraging and mobilizing the involvement of the participants and the recipients of the project, the task for sociologists would be to support the planning and organization of the artistic intervention, and, subsequently, to collect materials documenting its course, analyze and interpret its results, and evaluate the whole project in terms of its impact on the social environment and the development of knowledge about the studied aspect of social life. Such an approach makes it possible to ensure the separateness and specialization of both these areas of knowledge production, and takes into account the limitations and requirements that originate from the social context. Signs of making a similar choice have been demonstrated in the contributions within this volume; the authors focus on the analysis of art works and the situation of their creation, leaving the first move to the creativity of artists.en
dc.description.abstractNiniejszy numer tematyczny skoncentrowany jest wokół dwóch pytań: po pierwsze, jakie miejsce zajmuje sztuka w jakościowych badaniach socjologicznych, a po drugie, jak za pomocą działań artystycznych i badawczych można zmierzyć się z problemem inności i obcości (także w relacji artystów i badaczy). Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że najbliższe związki między nauką i sztuką realizowane są w ramach podejść krytycznych i zaangażowanych. Autorka wprowadzenia sugeruje, że kluczem do efektywnego zestawienia socjologii z działaniami artystycznymi w jednym projekcie badawczym jest rozdzielenie ich udziału na różne etapy lub poziomy badania: działania artystyczne najlepiej sprawdzałyby się na poziomie zaprojektowania i przeprowadzenia interwencji oraz zaangażowania uczestników i odbiorców dzieła, a zadaniem socjologów byłoby wspomaganie planowania i organizacji interwencji artystycznej, a następnie zbieranie materiałów dokumentujących jej przebieg, dokonanie ich analizy i interpretacji oraz ewaluacja projektu pod kątem jego wpływu na otoczenie społeczne i rozwój wiedzy o badanym aspekcie życia społecznego. Jest to stanowisko raczej umiarkowane niż radykalne, ale pozwalające zapewnić odrębność i specjalizację obu dziedzin wytwarzania wiedzy i uwzględniające ograniczenia i wymagania pochodzące z kontekstu społecznego. Elementy takiej strategii zastosowali autorzy i autorki artykułów zamieszczonych w tym tomie, koncentrując się na analizie dzieł i sytuacji ich tworzenia, pierwszy ruch pozostawiając artystom.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectqualitative researchen
dc.subjectart and knowledgeen
dc.subjectsocial roles of sociologyen
dc.subjectresearch projectsen
dc.subjectbadania jakościowepl
dc.subjectsztuka i wiedzapl
dc.subjectspołeczne role socjologiipl
dc.subjectprojekty badawczepl
dc.titleOd redaktorek. Sztuka w socjologii jakościowej bez rewolucji. Krótkie wprowadzeniepl
dc.title.alternativeArt in Qualitative Sociology without Revolution: A Short Introductionen
dc.typeOther
dc.page.number6-14
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAnderson Richard L. (2000) American Muse: Anthropological Excursions into Art and Aesthetics. Saddle River, NJ: Prentice-Hall.pl
dc.referencesBachtin Michał (1986) Estetyka twórczości słownej. Przełożyła Danuta Ulicka. Warszawa: PIW.pl
dc.referencesBauman Zygmunt (1998) Prawodawcy i tłumacze. Przełożyli Andrzej Ceynowa i Jerzy Giebułtowski. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.pl
dc.referencesBecker Howard S. (1982) Art Worlds. Berkeley: University of California Press.pl
dc.referencesBecker Howard S. (2009) Outsiderzy: studia z socjologii dewiacji. Przełożyła Olga Siara. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesBlanes Ruy i in. (2016) Micro-utopias: anthropological perspectives on art, relationality, and creativity. „Cadernos de Arte e Antropologia”, vol. 5, no. 1, s. 5–20.pl
dc.referencesBourdieu Pierre (1993) The Field of Cultural Production. Essays on Art and Literature. Cambridge: Polity Press.pl
dc.referencesBourdieu Pierre (2001) Reguły sztuki: Geneza i struktura pola literackiego. Przełożył Andrzej Zawadzki. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesBourriaud Nicolas (2002) Relational Aesthetics. Dijon: Les presses du reel.pl
dc.referencesClifford James, Marcus George E., red., (1986) Writing cultures: The poetics and politics of ethnography. Berkeley: University of California Press.pl
dc.referencesCoote Jeremy, Shelton Anthony, red., (1992) Anthropology, art and aesthetics. Oxford Studies in the Anthropology of Cultural Forms. Oxford: Clarendon Press.pl
dc.referencesCresswell Tim (1994) Putting women in their place: The carnival at Greenham Common. „Antipode”, vol. 26, no. 1, s. 35–58.pl
dc.referencesDenzin Norman (2003) Performance Ethnography: Critical Pedagogy and The Politics of Culture. Thousand Oaks, CA: Sage.pl
dc.referencesDilthey Wilhelm (1982) Pisma estetyczne. Przełożyła Krystyna Krzemieniowa. Warszawa: PWN.pl
dc.referencesElias Norbert (2003) Zaangażowanie i neutralność. Przełożył Janusz Stawiński. Warszawa: PWN.pl
dc.referencesFerree Myra Marx (2003) Resonance and radicalism: Feminist framing in the abortion debate. „American Journal of Sociology”, vol. 109, no. 2, s. 304–344.pl
dc.referencesFrith Simon (2011). Sceniczne rytuały: o wartości muzyki popularnej. Przełożył Marek Król. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesGeertz Clifford (2005) Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Przełożyła Maria Piechaczek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesGellner Ernest (1991) Narody i nacjonalizm. Przełożyła Teresa Hołówka. Warszawa: PIW.pl
dc.referencesGross Larry, red., (2019) On the Margins of Art Worlds. New York: Routledge.pl
dc.referencesHeinich Nathalie (2019) Sztuka jako wyzwanie dla socjologii. Rozmowy z Julienem Ténédosem. Przełożył Jan Maria Kłoczowski. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki.pl
dc.referencesHorkheimer Max, Adorno Theodor (1994) Dialektyka oświecena. Fragmenty filozoficzne. Przełożyła Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: IFiS PAN.pl
dc.referencesHurwitz Heather, Taylor Verta (2012) Women’s cultures and social movements in global contexts. „Sociology Compass”, vol. 6, no. 10, s. 808–822pl
dc.referencesIngold Tim (2016) From science to art and back again: The pendulum of an anthropologist. „Anuac. Journal of the Italian Society of Cultural Anthropology”, vol. 5, no. 1, s. 5–23.pl
dc.referencesKarp Ivan, Lavine Steven, red., (1991). Exhibiting cultures: The poetics and politics of museum display. Washington, DC: Smithsonian Institution Press.pl
dc.referencesKeifer-Boyd Karen (2011) Art-based research as social justice activism: Insight, inquiry, imagination, embodiment, relationality. „International Review of Qualitative Research”, vol. 4, no. 1, s. 3–19.pl
dc.referencesKnowles Gary J., Cole Ardra L., red., (2008) Handbook of the Arts in Qualitative Research. Los Angeles, London, New Dehli, Singapore: Sage.pl
dc.referencesKurki Milja (2009) The politics of the philosophy of science. „International Theory”, vol. 1, no. 3, s. 440–454.pl
dc.referencesLeavy Patricia (2018) Metoda spotyka sztukę. Praktyki badawcze oparte na sztuce. Przełożyły Katarzyna Stanisz, Justyna Kucharska. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.pl
dc.referencesMcNaughton Patrick (1988) The Mandle Blacksmiths: Knowledge, Power, and Art in West Africa. Bloomington, IN: Indiana Univ. Press.pl
dc.referencesRóżanowski Ryszard (2009) Zrozumieć Adorna. „Dyskurs”, nr 9, s. 62–77.pl
dc.referencesSherzer Joel (1990) Verbal Art in San Blas: Kuna Culture through its Discourse. Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.referencesVenuti Lawrence, red., (2000). The translation studies reader. London: Routledge.pl
dc.referencesWarchol Krystyna (1992) The Market System of the Art World and New Art: Prices, Roles, and Careers in the 1980s. Rozprawa doktorska, University of Pennsylvania.pl
dc.contributor.authorEmaildorota.rancew-sikora@ug.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.16.2.01
dc.relation.volume16


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0