Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRogowski, Łukasz
dc.date.accessioned2021-02-18T12:24:48Z
dc.date.available2021-02-18T12:24:48Z
dc.date.issued2019-05-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33680
dc.description.abstractThe paper presents basic assumptions concerning ethical dilemmas in biographical research using photography. The starting point is the indication of tradition of using photography in biographical research and the specification of features of visual culture in the context of biographical research. Then the main ethical dilemmas of visual research are described – informed consent and anonymisation processes. They are confronted with dilemmas based on empirical research results that arise from the users of photography as a medium for preserving and communicating biography.en
dc.description.abstractArtykuł prezentuje podstawowe założenia dotyczące dylematów etycznych w wykorzystujących fotografię badaniach biograficznych. Punktem wyjścia jest wskazanie na tradycję wykorzystania fotografii w badaniach biograficznych oraz wyszczególnienie specyficznych cech kultury wizualnej w kontekście badań biograficznych. Następnie opisane zostają główne dylematy etyczne badań wizualnych – świadoma zgoda oraz procesy anonimizacji. Zostają one skonfrontowane z opartymi na wynikach badań empirycznych dylematami użytkowników fotografii jako medium zachowywania i komunikowania biografii.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectresearch ethicsen
dc.subjectvisual researchen
dc.subjectbiographical researchen
dc.subjectphotographyen
dc.subjectvisual biographical researchen
dc.subjectetyka badawczapl
dc.subjectbadania wizualnepl
dc.subjectbadania biograficznepl
dc.subjectfotografiapl
dc.subjectwizualne badania biograficznepl
dc.titleEtyczne dylematy badań biograficznych z wykorzystaniem fotografii: perspektywa badaczy i badanychpl
dc.title.alternativeEthical Dilemmas of Biographical Research Using Photography: The Perspective of Researchers and Informantsen
dc.typeArticle
dc.page.number58-74
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Socjologii UAM, Zakład Badań Kultury Wizualnej i Materialnejpl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBanks Marcus (2009) Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Przełożył Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesBerger John (1999) O patrzeniu. Przełożył Sławomir Sikora. Warszawa: Aletheia.pl
dc.referencesBerger John (2011) Zrozumieć fotografię. Przełożył Krzysztof Olechnicki [w:] Maciej Frąckowiak, Krzysztof Olechnicki, red., Badania wizualne w działaniu. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, s. 203–207.pl
dc.referencesBoyd Danah (2014) It’s complicated. The social lives of networked teens. New Haven, London: Yale University Press.pl
dc.referencesBrighenti Andrea Mubi (2010) Visibility in Social Theory and Social Research. Hampshire, New York: Palgrave Macmillan.pl
dc.referencesBurnett Ron (2004) How images think. Cambridge, London: The MIT Press.pl
dc.referencesBüscher Monika, Urry John, Witchger Katian (2011) Introduction: mobile methods [w:] Monika Büscher, John Urry, Katian Witchger, eds., Mobile methods. Abingdon, New York: Routledge, s. 1–19.pl
dc.referencesChaplin Elizabeth (2011) The Photo Diary as an Autoethnographic Method [w:] Eric Margolis, Luc Pauwels, eds., The Sage Handbook of Visual Research Methods. Los Angeles, London, New Dehli, Singapore, Washington: Sage Publications, s. 241–262.pl
dc.referencesCox Susan i in. (2014) Guidelines for Ethical Visual Research Methods. Melbourne: The University of Melbourne [dostęp 23 sierpnia 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://vrc.org.au/guidelines-for-ethical-visual-research-methods.pl
dc.referencesCrary Jonathan (1999) Suspensions of Perception. Attention, Spectacle, and Modern Culture. Cambdridge, London: The MIT Press.pl
dc.referencesEmmison Michael, Smith Phillip (2007) Researching the Visual. Images, Objects, Contexts and Interactions in Social and Cultural Inquiry. London, Thousand Oaks, New Dehli: Sage Publications.pl
dc.referencesFoster Hal (ed.) (1988) Vision and Visuality. Seattle: Bay Press.pl
dc.referencesFreedberg David (2005) Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania. Przełożyła Ewa Klekot. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesGardner Howard, Davies Katie (2013) The App Generation. How today’s youth navigate identity, intimacy and imagination in a digital world. New Haven, London: Yale University Press.pl
dc.referencesGuta Adrian i in. (2014a) HIV CBR Ethics Fact Sheet #5: Informed consent. Improving the Accessibility of Research Ethics Boards for HIV Community-Based Research in Canada, Toronto, ON [dostęp 23 sierpnia 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.hivethicscbr.com/#documents.pl
dc.referencesGuta Adrian i in. (2014b) HIV CBR Ethics Fact Sheet #4: Ethical issues in visual image-based research. Improving the Accessibility of Research Ethics Boards for HIV Community-Based Research in Canada, Toronto, ON [dostęp 23 sierpnia 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.hivethicscbr.com/#documents.pl
dc.referencesHarrison Barbara (2004) Snap Happy: Toward a Sociology of „Everyday” Photography [w:] Christopher J. Pole, ed., Seeing is Believing? Approaches to Visual Research. Amsterdam, San Diego, Oxford, London: Elsevier, s. 23–39.pl
dc.referencesHolliday Ruth (2004) Reflecting the Self [w:] Caroline Knowles, Paul Sweetman, eds., Picturing the Social Landscape. Visual methods and the sociological imagination. London, New York: Routledge, s. 49–64.pl
dc.referencesHunt Lynn, Schwartz Vanessa R. (2010) Editorial. Capturing the Moment: Images and Eyewitnessing in History. „Journal of Visual Culture”, vol. 9, no. 3, s. 259–271.pl
dc.referencesKrajewski Marek (red.) (2012) Niewidzialne miasto. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.pl
dc.referencesMargolis Eric, Pauwels Luc (eds.) (2011) The Sage Handbook of Visual Research Methods. London, Thousand Oaks, New Dehli, Singapore: Sage Publications.pl
dc.referencesMcLuhan Marshall (2004) Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Przełożyła Natalia Szczucka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.pl
dc.referencesMirzoeff Nicholas (2016) Jak zobaczyć świat. Przełożył Łukasz Zaremba. Kraków, Warszawa: Wydawnictwo Krakater, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.pl
dc.referencesMitchell Claudia (2011) Doing Visual Research. Los Angeles, London, New Dehli, Singapore, Washington: Sage Publications.pl
dc.referencesMitchell William J. T. (2011) Cloning Terror: The War of Images, 9/11 to the Present. Chicago: University of Chicago Press.pl
dc.referencesMok Tze Ming, Cornish Flora, Tarr Jen (2014) Too much information: visual research ethics in the age of wearable cameras. „Integrative Psychological and Behavioral Science”, 49(2), s. 309–322.pl
dc.referencesOlson David R. (2010) Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania. Przełożyła Marta Rakoczy. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.referencesPauwels Luc (2015) Reframing Visual Social Science. Towards a More Visual Sociology and Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.referencesPink Sarah (2009a) Doing Sensory Ethnography. Los Angeles, London, New Dehli, Singapore, Washington: Sage Publications.pl
dc.referencesPink Sarah (2009b) Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach. Przełożyła Maria Skiba. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesProsser Jon, Clark Andrew, Wiles Rose (2008) Visual Research Ethics at the Crossroads. NCRM Working Paper. Realities, Morgan Centre, Manchester, UK [dostęp 28 września 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://eprints.ncrm.ac.uk/535/.pl
dc.referencesRogowski Łukasz (2008) Album fotograficzny jako (re)konstrukcja biografii [w:] Jerzy Kaczmarek, red., Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 133–150.pl
dc.referencesRogowski Łukasz (2016) Funkcje zdjęć w wywiadach fotograficznych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 4, s. 78–99.pl
dc.referencesRogowski Łukasz (2018) Społeczna percepcja szans i zagrożeń korzystania z nowych technologii komunikacyjnych. „Kultura i Edukacja”, nr 1(119), s. 177–193.pl
dc.referencesRouillé Andre (2007) Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Przełożył Oskar Hedemann. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesSchirato Tony, Webb Jen (2004) Reading the visual. Crows Nest: Allen & Unwin.pl
dc.referencesTurner Victor, Turner Edith L. B. (2009) Obraz i pielgrzymka w kulturze chrześcijańskiej. Przełożyła Ewa Klekot. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesVan Dijck José (2008) Digital photography: communication, identity, memory. „Visual communication”, vol. 7, no. 1, s. 57–76.pl
dc.referencesWiles Rose i in.(2008) Visual Ethics: Ethical Issues in Visual Research. NCRM Working Paper. n/a. (Unpublished) [dostęp 23 sierpnia 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://eprints.ncrm.ac.uk/421/.pl
dc.referencesWiles Rose i in.(2012) Anonymisation and visual images: issues of respect, ‘voice’ and protection. „International Journal of Social Research Methodology”, vol. 15:1, s. 41–53.pl
dc.contributor.authorEmaillukasz.rogowski@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.15.2.04
dc.relation.volume15


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0