Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHoulihan, Barrie
dc.contributor.authorGiulianotti, Richard
dc.date.accessioned2021-02-03T08:45:00Z
dc.date.available2021-02-03T08:45:00Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationHoulihan Barrie, Giulianott i Richard (2015) Polityka i (nie)bezpieczeństwo igrzysk olimpijskich: casus Londynu 2012. Przełożył Radosław Kossakowski. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 11, nr 2, s. 40‒59 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33285
dc.description.abstractArtykuł analizuje konstytuowanie się bezpieczeństwa na igrzyskach olimpijskich jako kwestię centralną dla organizatorów i ruchu olimpijskiego oraz konsekwencje organizacji igrzysk dla lokalnej społeczności i narodowej polityki bezpieczeństwa. Zakłada się, że igrzyska olimpijskie, jako wydarzenie o wysokim profi lu medialnym, dostarczają coraz bardziej atrakcyjnych politycznie możliwości dla wielu aktorów – szczególnie, gdy są rozgrywane w takim mieście jak Londyn. Od czasów ataków z 11 września w Nowym Jorku odnotowano gwałtowny wzrost wydatków na zabezpieczenie igrzysk olimpijskich, wydaje się, że znacząco nieproporcjonalnie do możliwego ryzyka. Koszt zabezpieczania rósł: od 108 milionów dolarów w 1996 roku (Atlanta) do blisko 2 miliardów dolarów w 2012 (Londyn). Argumentuje się, że okres od 2001 roku charakteryzuje się hiperniepewnością i kulturą intensywnej awersji do ryzyka, opartą nie na prawdopodobieństwie, ale na możliwości ataku. W konsekwencji dochodzi do znieczulania narodów organizujących igrzyska na wzrastającą sekurytyzację w ich miastach. Twierdzi się również, że wpływ na lokalną społeczność Newham w Londynie będzie znaczący nie tylko w rezultacie intensywnego poziomu kontroli, ale także z powodu przebudowy związanej z igrzyskami i użycia infrastruktury nadzoru do stworzenia zamkniętych osiedli w miejscu wioski olimpijskiej. W konkluzjach dyskutowane są długoterminowe implikacje wzrastającej sekurytyzacji igrzysk, w tym normalizacji intensywnego nadzoru, dalszego naruszania swobód obywatelskich i rosnącego napięcia między wartościami przyjętymi przez ruch olimpijski a rzeczywistą organizacją igrzysk.pl_PL
dc.description.abstractThis article traces the emergence of security at the Olympic Games as a key concern of host governments and of the Olympic movement and analyses the implications of this heightened concern for the delivery of the Games, the local host community, and for national security policy. It is argued that the Olympic Games, as a high profi le media event, provide an increasingly att ractive political opportunity structure for a range of political actors—an att raction that is intensifi ed when the Games are held in a world city such as London. Since the 9/11 att acks in New York there has been a sharp increase in security expenditure for the Olympic Games, arguably signifi cantly out of proportion to the likely risk. The cost of security has risen from approximately $108 million in 1996 (Atlanta) to an estimated $1.99 billion in 2012 (London). It is argued that the period since 2001 has been characterized by hyper-insecurity and a culture of intense risk aversion based not on probability but on the possibility of att ack. Among the consequences of this development is a desensitization of host nations to the increased securitization of their cities. It is also argued that the impact on the local UK host community of Newham will be signifi cant not only as a result of the intense level of policing, but also owing to the redevelopment associated with the Games and the use of the surveillance infrastructure to create a virtual gated community in the post-Games athletes’ village. The article concludes by discussing some of the longer-term implications of the increased securitization of the Olympic Games, including the normalization of intense surveillance, the further encroachment on civil liberties, and the growing tension between the values espoused by the Olympic movement and the reality of a successful delivery of the Gamespl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2
dc.subjectigrzyska olimpijskiepl_PL
dc.subjectLondyn 2012pl_PL
dc.subjectsport mega-eventspl_PL
dc.subjectsekurytyzacjapl_PL
dc.subjectryzykopl_PL
dc.subjecttechnologie nadzorupl_PL
dc.subjectOlympic gamespl_PL
dc.subjectLondon 2012pl_PL
dc.subjectsport mega-eventspl_PL
dc.subjectsecuritizationpl_PL
dc.subjectriskpl_PL
dc.subjectsurveillancepl_PL
dc.titlePolityka i (nie)bezpieczeństwo igrzysk olimpijskich: casus Londynu 2012pl_PL
dc.title.alternativePolitics and the London 2012 Olympics: the (in)security Gamespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number40‒59pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationLoughborough University, Wielka Brytaniapl_PL
dc.contributor.authorAffiliationLoughborough University, Wielka Brytaniapl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteRichard Giulianott i jest profesorem socjologii w School of Sport, Exercise, and Health Sciences, Loughborough University (Wielka Brytania) oraz profesorem w Telemark University College (Norwegia). Do jego głównych zainteresowań badawczych należą: sport, globalizacja, problematyka rozwoju i pokoju, sport mega-events, studia nad przestępstwami i dewiacjami, tożsamość kulturowa i metody jakościowe. Jest autorem takich książek, jak: Football: A Sociology of the Global Game (1999); Sport: A Critical Sociology (2005; drugie wydanie 2015); Ethics, Money, and Sport (razem z A. Walsh 2007); Globalization and Football (z R. Robertson 2009). Zredagował również dwanaście innych książek, opublikował liczne artykuły w międzynarodowych pismach i tomach zbiorowych, jego prace były tłumaczone na dwanaście języków. e-mail: R.Giulianott i@lboro.ac.ukpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteBarrie Houlihan jest profesorem w zakresie polityki sportu na uniwersytecie w Loughborough (Wielka Brytania) oraz Visiting Professor w Norwegian School of Sport Sciences. Jego zainteresowania badawcze dotyczą krajowych i międzynarodowych procesów w polityce sportu. Jest szczególnie zainteresowany rozwojem sportu, sportem młodzieży, sportem szkolnym. Jest autorem i redaktorem dwudziestu książek i ponad pięćdziesięciu artykułów w renomowanych czasopismach. Wśród jego ostatnich książek są: Sport Policy in Britain (razem z I. Lindsey 2012), The Youth Olympic Games (współredakcja z DV Hanstad i M. Parent 2014) oraz Handbook of Sport Development (redakcja z M. Green 2011). Oprócz pracy dydaktycznej i badawczej pracuje jako konsultant dla różnych instytucji w Wielkiej Brytanii, UNESCO, Światowej Organizacji Antydopingowej i Unii Europejskiej. Jest redaktorem naczelnym pisma International Journal of Sport Policy and Politics.pl_PL
dc.referencesAmara Mahfoud (2012) Sport, Politics, and Society in the Arab world. Basingstoke: Palgrave Macmillan.pl_PL
dc.referencesAmara Mahfoud, Henry Ian P. (2010) Sport, Muslim Identities, and Cultures in the UK. „European Sport Management Quarterly”, vol. 10, s. 419–443.pl_PL
dc.referencesArmstrong Gary, Hobbs Dick, Lindsay Ian (2011) Calling the Shots: The Pre-2012 London Olympic Contest. „Urban Studies”, vol. 48, s. 3169−3184.pl_PL
dc.referencesBeck Ulrich (2002) Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Przełożył Stanisław Cieśla. Warszawa: Scholar.pl_PL
dc.referencesBeck Ulrich (2003) The Silence of Words: On War and Terror. „Security Dialogue”, vol. 34, s. 255‒267.pl_PL
dc.referencesBeck Ulrich (2006) Living in the World Risk Society. „ Economy and Society”, vol. 35, s. 329–345.pl_PL
dc.referencesBeck Ulrich (2009) World at Risk. Cambridge: Polity Press.pl_PL
dc.referencesBenton-Short Lisa (2007) Bollards, Bunkers, and Barriers: Securing the National Mall. „Society and Space”, vol. 25, s. 424–446.pl_PL
dc.referencesBigo Didier (2008) Globalized (In)Security: The Field and the Ban- -Opticon [w:] Didier Bigo, Anastassia Tsoukala, eds., Terror, Insecurity, and Liberty. Illiberal Practices of Liberal Regimes After 9/11. London: Routledge, s. 10‒48.pl_PL
dc.referencesBoyle Philip, Haggerty Kevin D. (2009) Spectacular Security: Mega-Events and the Security Complex. „International Political Sociology”, vol. 3, s. 257–274.pl_PL
dc.referencesBoyle Philip, Haggerty Kevin D. (2012) Planning for the Worst: Risk, Uncertainty, and the Olympic Games. „ British Journal of Sociology”, vol. 63, s. 241–259.pl_PL
dc.referencesBradsher Keith (2007) China Finds American Allies for Security. „The New York Times”, December 28 [dostęp 2 czerwca 2014 r.]. Dostępny w Internecie: ‹htt p://www.nytimes. com/2007/12/28/business/worldbusiness/28security.html?pagewanted=all&_r=0›.pl_PL
dc.referencesBrohm Jean-Marie (1981) Sport: A Prison of Measured Time. London: Pluto.pl_PL
dc.referencesChatz iefstathiou Dikaia (2001) Paradoxes and Contestations of Olympism in the History of the Modern Olympic Movement. „Sport in Society”, vol. 14, s. 332–344.pl_PL
dc.referencesCoaff ee Jon (2003) Terrorism, Risk, and the City: The Making of a Contemporary Urban Landscape. Aldershot: Ashgate.pl_PL
dc.referencesCoaff ee Jon, Murakami Wood David (2006) Security Is Coming Home: Rethinking the Scale and Constructing Resilience in the Global Urban Response to Terrorist Risk. „International Relations”, vol. 20, s. 503–517.pl_PL
dc.referencesCott rell M. Patrick, Nelson Travis (2011) Not Just the Games? Power, Protest and Politics at the Olympics. „European Journal of International Relations”, vol. 17, s. 729–753.pl_PL
dc.referencesCoward Martin (2008) Urbicide: The Politics of Urban Destruction. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesCoward Martin 2009) Network-Centric Violence, Critical Infrastructure, and the Urbanization of Security. „Security Dialogue”, vol. 40, s. 399–418.pl_PL
dc.referencesFurlong Ray (2006) Berlin Welcomes World Cup Police [dostęp 23 maja 2012 r.]. Dostępny w Internecie: ‹htt p://news.bbc.co- .uk/2/hi/europe/5053138.stm›.pl_PL
dc.referencesFussey Peter i in. (2011) Securing and Sustaining the Olympic City. Aldershot: Ashgate.pl_PL
dc.referencesGiulianott i Richard, Klauser Francisco (2010) Security Governance and Sport Mega-Events: Towards an Interdisciplinary Research Agenda. „Journal of Sport and Social Issues”, vol. 34, s. 49–61.pl_PL
dc.referencesGiulianott i Richard, Klauser Francisco (2012) Sport and “Terrorism”: A Critical Analysis. „International Review for the Sociology of Sport”, vol. 47, s. 307–323.pl_PL
dc.referencesGraham Stephen (2012) When Life Itself Is War: On the Urbanization of Military and Security Doctrine. „International Journal of Urban and Regional Research”, vol. 36, s. 136‒155.pl_PL
dc.referencesGrix Jonathan, Houlihan Barrie (2012) Sports Mega-Events as Part of a Nation’s Soft Power Strategy: The Cases of Germany (2006) and the UK (2012). Unpublished working paper. Birmingham: University of Birmingham.pl_PL
dc.referencesGutt mann Alan (1984) The Games Must Go On: Avery Brundage and the Olympic Movement. New York: Columbia University Press.pl_PL
dc.referencesHaggerty Kevin, Ericson Richard (2000) The Surveillant Assemblage. „British Journal of Sociology”, vol. 51, s. 605–622.pl_PL
dc.referencesHall C. Michael (2006) Urban Entrepreneurship, Corporate Interests, and Sports Mega-Events. „Sociological Review”, vol. 54, s. 59–70.pl_PL
dc.referencesHargreaves John (2000) Freedom for Catalonia? Catalan Nationalism, Spanish Identity, and the Barcelona Olympic Games. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesHead Michael (2000) Olympic Security: Police and Military Plans for the Sydney Olympics. „Alternative Law Journal”, vol. 25, s. 131–140.pl_PL
dc.referencesHill Christopher R. (1997) Olympic Politics: Athens to Atlanta. Manchester: Manchester University Press.pl_PL
dc.referencesHoberman John (1986) The Olympic Crisis: Sport, Politics, and the Moral Order. New Rochelle: Astride O. Caratz as Press.pl_PL
dc.referencesHolden Michael (2012) Interpol Head Warns of London Olympic Cheats [dostęp 2 czerwca 2014 r.]. Dostępny w Internecie: ‹htt p:// www.reuters.com/article/2012/01/19/us-olympics-cheats-idUSTRE80I11620120119›.pl_PL
dc.referencesHome Offi ce (2011) London 2012 Olympic Safety and Security Strategic Risk Assessment (OSSSRA) and Risk Mitigation Process. London: Home Offi ce.pl_PL
dc.referencesHoulihan Barrie (1994) Sport and International Politics. London: Harvester-Wheatsheaf.pl_PL
dc.referencesHouse of Commons Foreign Aff airs Committ ee (2011) FCO Public Diplomacy: The Olympic and Paralympic Games 2012. 2nd Report of Session 2010–11. London: The Stationery Office.pl_PL
dc.referencesHunt Thomas M. (2011) Drug Games: The International Olympic Committ ee and the Politics of Doping, 1960–2008. Austin: University of Texas Press.pl_PL
dc.referencesHuntington Samuel P. (1993) The Clash of Civilizations? „Foreign Aff airs”, vol. 72, s. 22–49.pl_PL
dc.referencesHuntington Samuel P. (1996) The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order. New York: Simon & Schuster.pl_PL
dc.referencesKlauser Francisco (2007) FIFA Land 2006TM: Alliances Between Security Politics and Business Interests for Germany’s City Network. Referat na konferencji Architectures of Fear: Terrorism and the Future of Urbanism in the West. Barcelona: Centre of Contemporary Culture 17‒18.05.2007.pl_PL
dc.referencesKlauser Francisco (2008) Spatial Articulations of Surveillance at the FIFA World Cup 2006TM in Germany [w:] Katia Franco Aas, Helene Oppen Gundus, Heidi Mork Lomell, eds., Technologies of Insecurity. The Surveillance of Everyday Life. London: Routledge, s. 61‒81.pl_PL
dc.referencesLenskyj Helen J. (2000) Inside the Olympic Industry. Albany: State University of New York Press.pl_PL
dc.referencesLeonhard Robert (2003) Urban Warfare in the Information Age. „ARMY Magazine”, April 2003, s. 39–44.pl_PL
dc.referencesLucas John (1992) The Future of the Olympic Games. Champaign: Human Kinetics Press.pl_PL
dc.referencesMeeks Brock N. (2004) Record Expense, Security Plans Set for Olympics [dostęp 30 maja 2014 r.]. Dostępny w Internecie: ‹htt p:// www.msnbc.msn.com/id/5490540/ns/business-business_of_ the_olympics/t/record-expense-security-plans-set-olympics/›.pl_PL
dc.referencesMiędzynarodowy Komitet Olimpijski (2005) Report of the IOC Evaluation Commission for the Games of the XXX Olympiad in 2012. MKOl: Lausanne.pl_PL
dc.referencesMiędzynarodowy Komitet Olimpijski (2012) Olympic Marketing Fact File. 2012 Edition. MKOl: Lausanne.pl_PL
dc.referencesMiędzynarodowy Komitet Olimpijski (2013) Karta Olimpijska. MKOl: Lausanne.pl_PL
dc.referencesMolnar Adam (2011) Warning to London 2012 Olympic Hosts as Greece Struggles With Economy and Security: An Interview With Political Sociologist Minas Samatas [dostęp 31 maja 2014 r.]. Dostępny w Internecie: ‹htt p://www.security-games.com/news/warning-to-london-2012-olympic-hosts-as-greece-struggles-witheconomy-and-security›pl_PL
dc.referencesNewham Council (2010) Newham London: Local Economic Assessment 2010–2027. London: London Borough of Newham.pl_PL
dc.referencesOakley Ben, Green Mick (2001) The Production of Olympic Champions: International Perspectives on Elite Sport Development Systems. „European Journal of Sport Management”, vol. 8, s. 83–102.pl_PL
dc.referencesOwen Kristy A. (2002) The Sydney 2000 Olympics and Urban Entrepreneurialism: Local Variations in Urban Governance. „Australian Geographical Studies”, vol. 40, s. 323–336.pl_PL
dc.referencesPatel Nishika (2008) Ahead of the Olympics: Beijing Crackdown Extends to Falun Gong. „World Politics Review”, vol 4, s. 2.pl_PL
dc.referencesPoniatowska Elena (2007) A Massacre in Mexico [w:] Jennifer Browdy de Hernandez, ed., Women Writing Resistance. Cambridge: South End Press, s. 139–145.pl_PL
dc.referencesRoberts Dexter (2008) Olympics Security Is No Game. „BloombergBusinessweek”, August 06 [dostęp 2 czerwca 2014 r.]. Dostępny w Internecie: ‹htt p://www.businessweek.com/stories/2008-08-06/olympics-security-is-no-game›.pl_PL
dc.referencesRobertson Roland (1992) Globalization: Social Theory and Global Culture. London: Sage.pl_PL
dc.referencesRobertson Roland (2007) Open Societies, Closed Minds? Exploring the Ubiquity of Suspicion and Voyeurism. „Globalization”, vol. 4, s. 406–407.pl_PL
dc.referencesSavitch Hank V. (2003) Does 9-11 Portend a New Paradigm for Cities? „Urban Aff airs Review”, vol. 39, s. 103–127.pl_PL
dc.referencesStewart Mark, Ellingwood Bruce, Mueller John (2011) Homeland Security: A Case Study in Risk Aversion for Public Decision-Making. „International Journal of Risk Assessment and Management”, vol. 15, s. 367–386.pl_PL
dc.referencesTsoukala Anastassia (2006) Defi ning the Terrorist Threat in the Post- -September 11th Era [w:] Didier Bigo, ed., Illiberal Practices of Liberal Regimes: The (In)Security Games. Paris: L’Harmatt an, s. 49‒99.pl_PL
dc.referencesUS Government Accountability Offi ce (2005) Olympic Security: US Support to Athens Games Provides Lessons for Future Olympics. Washington: GAO.pl_PL
dc.contributor.authorEmailR.Giulianott i@lboro.ac.ukpl_PL
dc.relation.volume11pl_PL
dc.contributor.translatorKossakowski, Radosław
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord