Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTyrała, Radosław
dc.date.accessioned2021-01-27T13:24:18Z
dc.date.available2021-01-27T13:24:18Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationTyrała, Radosław. 2017. „Is Atheism a Religion? On Socio-Anthropologic Cognitive Imperialism and Problems That Follow.” Przegląd Socjologii Jakościowej 12(1):128–141. Retrieved Month, Year (www.przegladsocjologiijakosciowej.org).pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33223
dc.description.abstractThe aim of the article is to show problems of a conceptual nature with defining non-religious people, as well as some ethical consequences of these problems. In the beginning I point to the frequent phenomenon of treating atheism as a kind of religion. I identify the sources of this phenomenon in a tendency among sociologists of religion to use inclusive and functional definitions of religion. From the point of view of the researcher of non-religion and non-religiousness it is a problem. Therefore, I call for using in this context definitions of religion suggested by researched actors themselves, which often have substantive character. In research practice it usually means using self-declaration as a definitional criterion of non-religion.pl_PL
dc.description.abstractCelem artykułu jest ukazanie problemów natury konceptualizacyjnej z definiowaniem osób niereligijnych oraz etycznych konsekwencji tych problemów. Na początku wskazuję na często występujące zjawisko traktowania ateizmu jako rodzaju religii. Źródeł tego faktu upatruję w spotykanej wśród socjologów religii tendencji do stosowania inkluzywnych i funkcjonalnych definicji religii. Z punktu widzenia badacza nie religii i niereligijności jest to problem, dlatego też postuluję używanie w tym kontekście definicji religii postulowanych przez samych badanych aktorów, na ogół mających charakter substancjalny. W praktyce badawczej przekłada się to na wybór autodeklaracji jako kryterium definicyjnego niereligijności.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;1
dc.subjectatheismpl_PL
dc.subjectnon-beliefpl_PL
dc.subjectdefinitions of religionpl_PL
dc.subjectconstructivismpl_PL
dc.subjectethics of scientific researchpl_PL
dc.subjectateizmpl_PL
dc.subjectniewiarapl_PL
dc.subjectdefinicje religiipl_PL
dc.subjectkonstruktywizmpl_PL
dc.subjectetyka badań naukowychpl_PL
dc.titleIs Atheism a Religion? On Socio-Anthropologic Cognitive Imperialism and Problems That Followpl_PL
dc.title.alternativeCzy ateizm jest religią? O socjoantropologicznym imperializmie poznawczym i wynikających z niego problemachpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number128–141pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAGH University of Science and Technologypl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteRadosław Tyrała, PhD in sociology, an assistant professor in the Faculty of Humanities at AGH University of Science and Technology in Kraków. His academic interests are focused on sociology of religion and non-religion, sociology of knowledge, sociology of social movements and sociology of medicine (currently he is working on the research project on anti-vaccination movement). The author (in Polish) of the following books: A Taxon Too Many: Race as a Debatable Category (Warszawa: Oficyna Naukowa, 2005), Opposite Poles of Evolutionism: Arms Race between Science and Religion (Kraków: NOMOS, 2007) and Everyday Life Without God. A Sociology of Atheism and Unbelief (Kraków: NOMOS. 2014). The last one was awarded by The Stanisław Ossowski Prize in 2014. Contact details: Akademia Górniczo Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Wydział Humanistyczny ul. Gramatyka 8a, 30-071 Krakówpl_PL
dc.referencesBatorski, Dominik. 2009. “Korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych.” Pp. 281-309 in Diagnoza Społeczna 2009. Warunki i jakość życia Polaków, edited by Janusz Czapiński, Tomasz Panek. Warsaw: Rada Monitoringu Społecznego.pl_PL
dc.referencesBeckford, James. 2006. Teoria społeczna a religia. Cracow: NOMOS.pl_PL
dc.referencesBerger, Peter L. 1997. Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii. Cracow: NOMOS.pl_PL
dc.referencesBernardes, Jon. 1993. “Responsibilities in Studying Postmodern Families.” Journal of Family Issues 14(1):35-49.pl_PL
dc.referencesBlackford, Russell and Udo Schüklenk. 2014. 50 mitów o ateizmie. Warsaw: Wydawnictwo CiS.pl_PL
dc.referencesBorowik, Irena. 1997. “Socjologia religii Petera L. Bergera.” Pp. 7-25 in Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, edited by Peter L. Berger. Cracow: NOMOS.pl_PL
dc.referencesBullivant, Stephen. 2013. “Defining ‘Atheism.’” Pp. 11-21 in The Oxford Handbook of Atheism, edited by Stephen Bullivant and Michael Ruse. Oxford: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesCragun, Ryan T. and Joseph H. Hammer. 2011. “‘One Person’s Apostate Is Another Person’s Convert’: What Terminology Tells Us About Pro-religious Hegemony in the Sociology of Religion.” Humanity and Society 35:149-175.pl_PL
dc.referencesCupitt, Don. 1998. Po Bogu. O przyszłości religii. Warsaw: Wydawnictwo WAB.pl_PL
dc.referencesde Botton, Alain. 2013. Religion for Atheists. A Non-Believer’s Guide to the Uses of Religion. London: Penguin.pl_PL
dc.referencesDemerath, N. J. III. 1984. “Program i prolegomena socjologii irreligii.” Pp. 362-373 in Socjologia religii. Wybór tekstów, edited by Franciszek Adamski. Cracow: WAM.pl_PL
dc.referencesDobbelaere, Karel. 2003. “Socjologiczna analiza definicji religii.”Pp. 139-153 in Socjologia religii. Antologia tekstów, edited by Władysław Piwowarski. Cracow: NOMOS.pl_PL
dc.referencesDurkheim, Émile. 1990. Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii. Warsaw: PWN.pl_PL
dc.referencesDurkheim, Émile. 2000. Zasady metody socjologicznej. Warsaw: WN PWN.pl_PL
dc.referencesDworkin, Ronald. 2014. Religia bez Boga. Warsaw: Aletheiapl_PL
dc.referencesFlynn, Tom, (ed.). 2007. The New Encyclopedia of Unbelief. Amherst, NY: Prometheus Books.pl_PL
dc.referencesFurseth, Inger and Pål Repstad. 2006. An Introduction to the Sociology of Religion. Classical and Contemporary Perspectives. Aldershot, Burlington: Ashgate.pl_PL
dc.referencesGrabowska, Mirosława. 1990. “Wywiad w badaniu zjawisk ‘trudnych.’ Przypadek polskiej religijności.” Kultura i Społeczeństwo 1:51-64.pl_PL
dc.referencesGuja, Jowita. 2009. “Główne problemy filozoficznej krytyki religii.” Studia Humanistyczne 7:133-146.pl_PL
dc.referencesHeelas, Paul. 2002. “The Spiritual Revolution: From ‘Religion’ to ‘Spirituality.’” Pp. 412-436 in Religions in the Modern World. Traditions and Transformations, edited by Linda Woodhead et al. London, New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesImos, Rafał. 2007. Wiara człowieka radzieckiego. Cracow: NOMOS.pl_PL
dc.referencesKehrer, Günter. 1997. Wprowadzenie do socjologii religii. Cracow: NOMOS.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof T. 2005 Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno – symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych. Warsaw: Scholar.pl_PL
dc.referencesKula, Marcin. 2003. Religiopodobny komunizm. Cracow: NOMOS.pl_PL
dc.referencesLatour, Bruno. 2005. Reassembling the Social – An Introduction to Actor-Network Theory. Oxford: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesLibiszowska-Żółtkowska, Maria. 2004. “Definicje socjologiczne religii.” Pp. 66-69 in Leksykon socjologii religii. Zjawiska – badania – teorie, edited by Maria Libiszowska-Żółtkowska and Janusz Mariańskired. Warsaw: VERBINUM.pl_PL
dc.referencesLuckmann, Thomas. 2006. Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie. Cracow: NOMOS.pl_PL
dc.referencesMartin, Michael. 2007. “Atheism and Religion.” Pp. 217-232 in The Cambridge Companion to Atheism, edited by Michael Martin. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesOmyliński, Janusz. n.d. Ateizm stał się już religią? Retrieved September 10, 2015 (http://natemat.pl/32659,ateizm-stal-sie-juz-religia).pl_PL
dc.referencesPasquale, Frank L. 2007. “The ‘Nonreligious’ in the American Northwest.” Pp. 41-58 in Secularism and Secularity: Contemporary International Perspectives, edited by Barry A. Kosmin and ArielaKeysar. Hartford, CI: Institute for the Study of Secularism in Society & Culture.pl_PL
dc.referencesStopes-Roe, Harry. 2007. “Religion.” Pp. 644-647 in The New Encyclopedia of Unbelief, edited by Tom Flynn. Amherst. NY: Prometheus Books.pl_PL
dc.referencesSzlendak, Tomasz. 2011. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warsaw: WN PWN.pl_PL
dc.referencesTyrała, Radosław. 2013. “Pozareligijna duchowość (polskich) niewierzących.” Studia Humanistyczne AGH 12(1):67-79.pl_PL
dc.referencesTyrała, Radosław. 2014a. Bez Boga na co dzień. Socjologia ateizmu i niewiary. Cracow: NOMOS.pl_PL
dc.referencesTyrała, Radosław. 2014b. “Piętno a (de)materializacja kultury niereligijnej.” Studia Humanistyczne AGH 2:135-152.pl_PL
dc.referencesTyrała, Radosław. 2015. “Ateista, agnostyk, niewierzący… Socjologii nie-religii problemy z terminologią.” Studia Socjologiczne 1:149-181.pl_PL
dc.referencesVernon, Glenn M. 1968. “The Religious ‘Nones’: A Neglected Category.” Journal for the Scientific Study of Religion 7(2)219-229.pl_PL
dc.referencesWeber, Max. 2002. Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej. Warsaw: WN PWN.pl_PL
dc.contributor.authorEmailrtyrala@agh.edu.plpl_PL
dc.relation.volume13pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord