dc.contributor.author | Zakrzewska-Manterys, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2021-01-26T08:37:06Z | |
dc.date.available | 2021-01-26T08:37:06Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Zakrzewska-Manterys E., Wchodzenie niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.15 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33194 | |
dc.description.abstract | Artykuł dotyczy sytuacji zatrudnieniowej niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych. W części pierwszej przedstawiono sytuację niepełnosprawnych studentów, ze szczególnym uwzględnieniem roli odgrywanej przez uczelniane biura ds. osób niepełnosprawnych (BO N). W części drugiej zanalizowano sytuację osób niepełnosprawnych na rynku pracy, pokazując aktualne trendy w tej dziedzinie. Część trzecia dotyczy sytuacji na rynku pracy niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych. W części tej przedstawiono realizowane w ostatnich latach programy aktywizujące. Na część czwartą składa się opis i interpretacja studium przypadku – losów niepełnosprawnej absolwentki poszukującej pracy. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | niepełnosprawni absolwenci szkół wyższych | pl_PL |
dc.subject | rynek pracy | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność | pl_PL |
dc.title | Wchodzenie niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 229-240 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-757-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Elżbieta Zakrzewska-Manterys – profesor socjologii, pracuje w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, w Katedrze Aksjologii Ogólnej i Socjologii Moralności. Zajmuje się metodologią nauk społecznych oraz problematyką niepełnosprawności. Jest autorką wielu artykułów naukowych i popularnonaukowych oraz kilku monografii poświęconych tej problematyce. | pl_PL |
dc.references | Bąk, Maria (2017). Sytuacja osób niepełnosprawnych z wyższym wykształceniem na rynku pracy – moje osobiste doświadczenia. „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr III/2017(24), s. 7–11. | pl_PL |
dc.references | Chrzanowska, Iwona (2018). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Chłoń-Domińczak, Agnieszka, Felczak, Joanna, Gilga, Krystyna, Kaczan, Radosław, Maliszewska, Anna, Peda, Krzysztof, Rygielski, Piotr, Sitek, Michał (2018). Badanie sytuacji zawodowej niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych w zależności od ich ścieżki edukacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem uczestników programów aktywizujących społecznie i zawodowo (programy Student I, Student II oraz inne). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. | pl_PL |
dc.references | Frankfort-Nachmias, Chava, Nachmias, David (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Giermanowska, Ewa. (2016). Pierwsze doświadczenia zawodowe niepełnosprawnych studentów i absolwentów szkół wyższych. W: Bernadet Szczupał, Katarzyna Kutek-Sładek (red.). Wielowymiarowość integracji społeczno-zawodowej studentów z niepełnosprawnością. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, s. 97–111. | pl_PL |
dc.references | Giermanowska, Ewa, Kumaniecka-Wiśniewska, Agnieszka, Racław, Mariola, Zakrzewska- Manterys, Elżbieta (2015). Wprowadzenie. W: Ewa Giermanowska, Agnieszka Kumaniecka- Wiśniewska, Mariola Racław, Ewa Zakrzewska-Manterys. Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 7–22. | pl_PL |
dc.references | Goffman, Erving (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Izdebski, Albert (2010). Niepełnosprawni studenci na Uniwersytecie Warszawskim. W: Barbara Gąciarz (red.). Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 164–180. | pl_PL |
dc.references | Kukla, Daniel, Duda, Wioleta, Czerw-Bajer, Monika (2011). Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowej. Warszawa: Wydawnictwo Difin. | pl_PL |
dc.references | Kukulak-Dolata, Iwona, Sobocka-Szczapa, Halina (2013). Analiza sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce i Unii Europejskiej. Raport przygotowany w ramach projektu „Zatrudnienie osób niepełnosprawnych – perspektywa wzrostu” (red. naukowa Elżbieta Kryńska). Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. | pl_PL |
dc.references | Niecewicz, Ewa (2011). „AlmaLaurea” – włoskie doświadczenie w badaniu losów absolwentów. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 2/38. | pl_PL |
dc.references | Ostrowska, Antonina (2018). Przedmowa. W: Skala i struktura zjawiska niepełnosprawności w m. st. Warszawie. Raport badawczy. Warszawa/Sopot. | pl_PL |
dc.references | Rymsza, Marek (2013). Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich Welfare States? Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. | pl_PL |
dc.references | Slany, Krystyna (2014). Osoby niepełnosprawne w świetle Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2011 r. – wybrane aspekty, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, II/2014(11), s. 44–62. | pl_PL |
dc.references | Yin, Robert K. (2014). Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Zakrzewska-Manterys, Elżbieta (2015). Sytuacja edukacyjna niepełnosprawnych studentów. W: Ewa Giermanowska, Agnieszka Kumaniecka-Wiśniewska, Mariola Racław, Elżbieta Zakrzewska-Manterys. Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 23–34. | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. 2005 nr 164, poz. 1365). | pl_PL |
dc.references | https://krakow.dlastudenta.pl/studia/artykul/projekt-wspierajacy-niepelnosprawnych-studentow-i-absolwentow-szkol-wyzszych,128708.html (dostęp: 26.01.2018). | pl_PL |
dc.references | http://www.mwse.edu.pl/zycie-studenckie/studenci-niepelnosprawni/projekt-od-studenta-do-specjalisty (dostęp: 3.10.2019). | pl_PL |
dc.references | http://niepelnosprawni.gov.pl/art,876,pozytywny-trend-w-zakresie-sytuacji-osob-niepelnosprawnych-na-rynku-pracy (dostęp: 3.10.2019). | pl_PL |
dc.references | http://www.watchdogpfron.pl/czy-program-absolwent-polepszy-sytuacje-niepelnosprawnych-na-rynku-pracy/ (dostęp: 9.03.2017). | pl_PL |
dc.references | https://wiadomosci.onet.pl/kraj/aby-niepelnosprawny-absolwent-dostal-dobra-prace/1gfxsjc (dostęp: 31.01.2019). | pl_PL |
dc.references | www.bon.uw.edu.pl/o-nas/ (dostęp: 15.09.2018). | pl_PL |
dc.references | www.procesbolonski.uw.edu.pl (dostęp: 3.10.2019). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-757-9.15 | |