Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZakrzewska-Manterys, Elżbieta
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-01-26T08:37:06Z
dc.date.available2021-01-26T08:37:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationZakrzewska-Manterys E., Wchodzenie niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.15pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33194
dc.description.abstractArtykuł dotyczy sytuacji zatrudnieniowej niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych. W części pierwszej przedstawiono sytuację niepełnosprawnych studentów, ze szczególnym uwzględnieniem roli odgrywanej przez uczelniane biura ds. osób niepełnosprawnych (BO N). W części drugiej zanalizowano sytuację osób niepełnosprawnych na rynku pracy, pokazując aktualne trendy w tej dziedzinie. Część trzecia dotyczy sytuacji na rynku pracy niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych. W części tej przedstawiono realizowane w ostatnich latach programy aktywizujące. Na część czwartą składa się opis i interpretacja studium przypadku – losów niepełnosprawnej absolwentki poszukującej pracy.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectniepełnosprawni absolwenci szkół wyższychpl_PL
dc.subjectrynek pracypl_PL
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.titleWchodzenie niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number229-240pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-757-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteElżbieta Zakrzewska-Manterys – profesor socjologii, pracuje w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, w Katedrze Aksjologii Ogólnej i Socjologii Moralności. Zajmuje się metodologią nauk społecznych oraz problematyką niepełnosprawności. Jest autorką wielu artykułów naukowych i popularnonaukowych oraz kilku monografii poświęconych tej problematyce.pl_PL
dc.referencesBąk, Maria (2017). Sytuacja osób niepełnosprawnych z wyższym wykształceniem na rynku pracy – moje osobiste doświadczenia. „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr III/2017(24), s. 7–11.pl_PL
dc.referencesChrzanowska, Iwona (2018). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesChłoń-Domińczak, Agnieszka, Felczak, Joanna, Gilga, Krystyna, Kaczan, Radosław, Maliszewska, Anna, Peda, Krzysztof, Rygielski, Piotr, Sitek, Michał (2018). Badanie sytuacji zawodowej niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych w zależności od ich ścieżki edukacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem uczestników programów aktywizujących społecznie i zawodowo (programy Student I, Student II oraz inne). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.pl_PL
dc.referencesFrankfort-Nachmias, Chava, Nachmias, David (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesGiermanowska, Ewa. (2016). Pierwsze doświadczenia zawodowe niepełnosprawnych studentów i absolwentów szkół wyższych. W: Bernadet Szczupał, Katarzyna Kutek-Sładek (red.). Wielowymiarowość integracji społeczno-zawodowej studentów z niepełnosprawnością. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, s. 97–111.pl_PL
dc.referencesGiermanowska, Ewa, Kumaniecka-Wiśniewska, Agnieszka, Racław, Mariola, Zakrzewska- Manterys, Elżbieta (2015). Wprowadzenie. W: Ewa Giermanowska, Agnieszka Kumaniecka- Wiśniewska, Mariola Racław, Ewa Zakrzewska-Manterys. Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 7–22.pl_PL
dc.referencesGoffman, Erving (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesIzdebski, Albert (2010). Niepełnosprawni studenci na Uniwersytecie Warszawskim. W: Barbara Gąciarz (red.). Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 164–180.pl_PL
dc.referencesKukla, Daniel, Duda, Wioleta, Czerw-Bajer, Monika (2011). Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowej. Warszawa: Wydawnictwo Difin.pl_PL
dc.referencesKukulak-Dolata, Iwona, Sobocka-Szczapa, Halina (2013). Analiza sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce i Unii Europejskiej. Raport przygotowany w ramach projektu „Zatrudnienie osób niepełnosprawnych – perspektywa wzrostu” (red. naukowa Elżbieta Kryńska). Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.pl_PL
dc.referencesNiecewicz, Ewa (2011). „AlmaLaurea” – włoskie doświadczenie w badaniu losów absolwentów. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 2/38.pl_PL
dc.referencesOstrowska, Antonina (2018). Przedmowa. W: Skala i struktura zjawiska niepełnosprawności w m. st. Warszawie. Raport badawczy. Warszawa/Sopot.pl_PL
dc.referencesRymsza, Marek (2013). Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich Welfare States? Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesSlany, Krystyna (2014). Osoby niepełnosprawne w świetle Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2011 r. – wybrane aspekty, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, II/2014(11), s. 44–62.pl_PL
dc.referencesYin, Robert K. (2014). Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Manterys, Elżbieta (2015). Sytuacja edukacyjna niepełnosprawnych studentów. W: Ewa Giermanowska, Agnieszka Kumaniecka-Wiśniewska, Mariola Racław, Elżbieta Zakrzewska-Manterys. Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 23–34.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. 2005 nr 164, poz. 1365).pl_PL
dc.referenceshttps://krakow.dlastudenta.pl/studia/artykul/projekt-wspierajacy-niepelnosprawnych-studentow-i-absolwentow-szkol-wyzszych,128708.html (dostęp: 26.01.2018).pl_PL
dc.referenceshttp://www.mwse.edu.pl/zycie-studenckie/studenci-niepelnosprawni/projekt-od-studenta-do-specjalisty (dostęp: 3.10.2019).pl_PL
dc.referenceshttp://niepelnosprawni.gov.pl/art,876,pozytywny-trend-w-zakresie-sytuacji-osob-niepelnosprawnych-na-rynku-pracy (dostęp: 3.10.2019).pl_PL
dc.referenceshttp://www.watchdogpfron.pl/czy-program-absolwent-polepszy-sytuacje-niepelnosprawnych-na-rynku-pracy/ (dostęp: 9.03.2017).pl_PL
dc.referenceshttps://wiadomosci.onet.pl/kraj/aby-niepelnosprawny-absolwent-dostal-dobra-prace/1gfxsjc (dostęp: 31.01.2019).pl_PL
dc.referenceswww.bon.uw.edu.pl/o-nas/ (dostęp: 15.09.2018).pl_PL
dc.referenceswww.procesbolonski.uw.edu.pl (dostęp: 3.10.2019).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-757-9.15


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe