Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWoynarowska, Agnieszka
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-01-18T15:53:52Z
dc.date.available2021-01-18T15:53:52Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationWoynarowska A., Dyskursywne konstrukcje niepełnosprawności. Dyskurs jako narzędzie dominacji, wykluczenia, emancypacji i kreowania tożsamości osób z niepełnosprawnością, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.03pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33147
dc.description.abstractRozdział prezentuje jedną z możliwych dróg badania zjawiska niepełnosprawności w płaszczyźnie studiów o niepełnosprawności. Autorka – w pryzmacie poststrukturalnych koncepcji dyskursu, postrzegających dyskurs jako „system ludzkich wypowiedzi” i praktykę formującą przedmioty, o których dyskurs mówi – teorii społecznego konstrukcjonizmu zakładającej, że świat społeczny jest kreowany w ciągu jego bezustannych interpretacji oraz w perspektywie kulturowego modelu niepełnosprawności, uznającego niepełnosprawność jako efekt generowany przez wiedzę akademicką, środki masowego przekazu i codzienne dyskursy – prezentuje wykorzystanie krytycznej analizy dyskursu w badaniach dyskursywnych konstrukcji niepełnosprawności. Dyskursywność niepełnosprawności oznacza, że w przestrzeni symbolicznej przypisywane są owemu fenomenowi określone znaczenia, zależne od „sposobów strukturyzacji pola znaczeniowego”. Krytyczna analiza dyskursu odsłania owe znaczenia oraz pozwala ujawnić kulturowe perspektywy kreowania procesów włączenia, wykluczenia i stygmatyzacji oraz tworzenia znaczeń i praktyk społecznych.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkrytyczna analiza dyskursupl_PL
dc.subjectkulturowy model niepełnosprawnościpl_PL
dc.subjectdyskursywne konstrukcje niepełnosprawnościpl_PL
dc.titleDyskursywne konstrukcje niepełnosprawności. Dyskurs jako narzędzie dominacji, wykluczenia, emancypacji i kreowania tożsamości osób z niepełnosprawnościąpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number37-54pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdański, Instytutu Pedagogikipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-757-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteAgnieszka Woynarowska, pedagog, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego.pl_PL
dc.referencesBabbie, Earl (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBauman, Teresa, Pilch, Tadeusz (2001). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl_PL
dc.referencesBelzyt, Joanna, Doroszuk, Joanna, Woynarowska, Agnieszka (2015). Doświadczenia niepełnosprawności w przestrzeniach spotkania. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.pl_PL
dc.referencesBerger, Peter, Luckmann, Thomas (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBlumer, Herbert (2007). Interakcjonizm symboliczny. Kraków: Wydawnictwo Nomos.pl_PL
dc.referencesButler, Judith (2010). Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywna. Przeł. Adam Ostolski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesChilton, Paul (2008). Brakujące ogniwo KAD: moduły, amalgamaty i instynkt krytyczny. W: Anna Duszak, Norman Fairclough (red.). Krytyczna analiza dyskursu. Kraków: Universitas, s. 61–102.pl_PL
dc.referencesvan Dijk, Teun A. (2001). Dyskurs jako struktura i proces. Przeł. Grzegorz Grochowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesDuszak, Anna (1997). Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesDuszak, Anna, Fairclough, Norman (2008). Krytyczna analiza dyskursu. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesFairclough, Norman (2004). Analysing Discourse. Textual Analysis for Social Research. London and New York.pl_PL
dc.referencesFoucault, Michel (1977). Archeologia wiedzy. Przeł. Andrzej Siemek. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesGadamer, Hans-Georg (1993). Prawda i metoda. Przeł. Bogdan Baran. Kraków: Wydawnictwo „Inter Esse”.pl_PL
dc.referencesGarland-Thomson, Rosemarie (1997). Extraordinary Bodies: Figuring Physical Disability in American Culture and Literature. Columbia University Press.pl_PL
dc.referencesGiddens, Anthony (2005). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGrzymała-Kazłowska, Aleksandra (2004). Socjologicznie zorientowana analiza dyskursu na tle współczesnych badań nad dyskursem. „Kultura i Społeczeństwo”, 1, s. 13–44.pl_PL
dc.referencesHabermas, Jürgen (1999). Teoria działania komunikacyjnego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGustavsson, Anders, Zakrzewska-Manterys, Elżbieta (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo Żak.pl_PL
dc.referencesMelosik, Zbyszko (1994). Poststrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta). W: Jerzy Brzeziński, Lech Witkowski (red.). Edukacja wobec zmiany społecznej. Poznań–Toruń: Edytor, s. 198–220.pl_PL
dc.referencesMiś, Lucjan (2008). Konstruktywizm, konstrukcjonizm w socjologii, pracy socjalnej, terapii. „Zeszyty Pracy Socjalnej”, 14, s. 27–47.pl_PL
dc.referencesNiżnik, Józef (2010). Słowo wstępne. W: Peter L. Berger, Thomas Luckmann (red.). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. XIII–XXVI.pl_PL
dc.referencesOlechnicki, Krzysztof, Załęcki, Paweł (1999). Słownik socjologiczny. Toruń: Graffiti.pl_PL
dc.referencesShakespeare, Tom (1994). Cultural Representation of Disabled People: Dustbins for Disavowal? „Disability & Society” 9(3), s. 283–299.pl_PL
dc.referencesRzeźnicka-Krupa, Jolanta (2019). Społeczne ontologie niepełnosprawności. Ciało, tożsamość, performatywność. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesSiebers, Tobin (2008). Disability Theory. University of Michigan Press.pl_PL
dc.referencesSnyder, Sharon L., Mitchell, David T. (2006). Cultural Locations of Disability. Chicago. University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesStarego, Karolina (2012). Dyskurs. W: Małgorzata Cackowska i in. Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 26–36.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek, Tomasz (1997). Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki. „Socjologia Wychowania” 317, s. 167–199.pl_PL
dc.referencesWaldschmidt, Anne (2017). Disability Goes Cultural. W: Anne Waldschmidt, Hanjo Berressem, Moritz Ingwersem (red.). „Culture-Disability-Theory”. Bielefeld, s. 19–28.pl_PL
dc.referencesWoynarowska, Agnieszka (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesWoynarowska, Agnieszka (2018). Znaczenia niepełnosprawności intelektualnej w dyskursach internautów. „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, 22, s. 259–288.pl_PL
dc.referencesWróbel, Alina ( 2013). Inny jako ujęcie wyprane z mocnych znaczeń. Perspektywa pedagogiki antropologicznej. W: Iwona Chrzanowska, Beata Jachimczak, Katarzyna Pawelczak (red.). Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, s. 117–126.pl_PL
dc.referencesTrutkowski, Cezary (2004). Wybór czy konieczność – o potrzebie wykorzystania analizy dyskursu. „Kultura i Społeczeństwo”, 1, s. 45–65.pl_PL
dc.referencesŻółkowska, Teresa (2013). Społeczna (de)waloryzacja roli osoby niepełnosprawnej. W: Zenon Gajdzica (red.). Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 40–60.pl_PL
dc.referencesChutnik, Sylwia. Co to jest normalność? http://www.styl.pl/magazyn/felietony/sylwia-chutnik/news-co-to-jest-normalnosc,nId,1084492 (dostęp: 30.10.2014).pl_PL
dc.referencesKaraś, Dorota. Pod domem krzyczą na mnie: ty Downie. W teatrze nikt nie powiedział mi nigdy nic złego. https://wyborcza.pl/1,75410,20923616,mt-w-gdanskim-teatrze-szekspirowskim-pracuja-osoby-z-zespolem.html (dostęp: 1.12.2020).pl_PL
dc.referencesKossobudzka, Margit. Czym jest zespół Downa i jakie jest ryzyko zachorowania? http://wyborcza.pl/7,75398,20829541,czym-jest-zespol-downa-i-jakie-jest-ryzyko-zachorowania.html (dostęp: 1.12.2020).pl_PL
dc.referencesWawrzyńczak, Aneta. Jak żyją matki dzieci z zespołem Downa? http://kobieta.wp.pl/kat,132000,title,Jak-zyja-matki-dzieci-z-zespolem-Downa,wid,14490561,wiadomosc.html?ticaid=113a9a (dostęp: 1.12.2020).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-757-9.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe