dc.contributor.author | Woynarowska, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2021-01-18T15:53:52Z | |
dc.date.available | 2021-01-18T15:53:52Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Woynarowska A., Dyskursywne konstrukcje niepełnosprawności. Dyskurs jako narzędzie dominacji, wykluczenia, emancypacji i kreowania tożsamości osób z niepełnosprawnością, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.03 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33147 | |
dc.description.abstract | Rozdział prezentuje jedną z możliwych dróg badania zjawiska niepełnosprawności w płaszczyźnie studiów o niepełnosprawności. Autorka – w pryzmacie poststrukturalnych koncepcji dyskursu, postrzegających dyskurs jako „system ludzkich wypowiedzi” i praktykę formującą przedmioty, o których dyskurs mówi – teorii społecznego konstrukcjonizmu zakładającej, że świat społeczny jest kreowany w ciągu jego bezustannych interpretacji oraz w perspektywie kulturowego modelu niepełnosprawności, uznającego niepełnosprawność jako efekt generowany przez wiedzę akademicką, środki masowego przekazu i codzienne dyskursy – prezentuje wykorzystanie krytycznej analizy dyskursu w badaniach dyskursywnych konstrukcji niepełnosprawności. Dyskursywność niepełnosprawności oznacza, że w przestrzeni symbolicznej przypisywane są owemu fenomenowi określone znaczenia, zależne od „sposobów strukturyzacji pola znaczeniowego”. Krytyczna analiza dyskursu odsłania owe znaczenia oraz pozwala ujawnić kulturowe perspektywy kreowania procesów włączenia, wykluczenia i stygmatyzacji oraz tworzenia znaczeń i praktyk społecznych. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | krytyczna analiza dyskursu | pl_PL |
dc.subject | kulturowy model niepełnosprawności | pl_PL |
dc.subject | dyskursywne konstrukcje niepełnosprawności | pl_PL |
dc.title | Dyskursywne konstrukcje niepełnosprawności. Dyskurs jako narzędzie dominacji, wykluczenia, emancypacji i kreowania tożsamości osób z niepełnosprawnością | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 37-54 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański, Instytutu Pedagogiki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-757-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Agnieszka Woynarowska, pedagog, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej
Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. | pl_PL |
dc.references | Babbie, Earl (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Bauman, Teresa, Pilch, Tadeusz (2001). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl_PL |
dc.references | Belzyt, Joanna, Doroszuk, Joanna, Woynarowska, Agnieszka (2015). Doświadczenia niepełnosprawności w przestrzeniach spotkania. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra. | pl_PL |
dc.references | Berger, Peter, Luckmann, Thomas (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Blumer, Herbert (2007). Interakcjonizm symboliczny. Kraków: Wydawnictwo Nomos. | pl_PL |
dc.references | Butler, Judith (2010). Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywna. Przeł. Adam Ostolski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl_PL |
dc.references | Chilton, Paul (2008). Brakujące ogniwo KAD: moduły, amalgamaty i instynkt krytyczny. W: Anna Duszak, Norman Fairclough (red.). Krytyczna analiza dyskursu. Kraków: Universitas, s. 61–102. | pl_PL |
dc.references | van Dijk, Teun A. (2001). Dyskurs jako struktura i proces. Przeł. Grzegorz Grochowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Duszak, Anna (1997). Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Duszak, Anna, Fairclough, Norman (2008). Krytyczna analiza dyskursu. Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Fairclough, Norman (2004). Analysing Discourse. Textual Analysis for Social Research. London and New York. | pl_PL |
dc.references | Foucault, Michel (1977). Archeologia wiedzy. Przeł. Andrzej Siemek. Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Gadamer, Hans-Georg (1993). Prawda i metoda. Przeł. Bogdan Baran. Kraków: Wydawnictwo „Inter Esse”. | pl_PL |
dc.references | Garland-Thomson, Rosemarie (1997). Extraordinary Bodies: Figuring Physical Disability in American Culture and Literature. Columbia University Press. | pl_PL |
dc.references | Giddens, Anthony (2005). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Grzymała-Kazłowska, Aleksandra (2004). Socjologicznie zorientowana analiza dyskursu na tle współczesnych badań nad dyskursem. „Kultura i Społeczeństwo”, 1, s. 13–44. | pl_PL |
dc.references | Habermas, Jürgen (1999). Teoria działania komunikacyjnego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Gustavsson, Anders, Zakrzewska-Manterys, Elżbieta (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo Żak. | pl_PL |
dc.references | Melosik, Zbyszko (1994). Poststrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta). W: Jerzy Brzeziński, Lech Witkowski (red.). Edukacja wobec zmiany społecznej. Poznań–Toruń: Edytor, s. 198–220. | pl_PL |
dc.references | Miś, Lucjan (2008). Konstruktywizm, konstrukcjonizm w socjologii, pracy socjalnej, terapii. „Zeszyty Pracy Socjalnej”, 14, s. 27–47. | pl_PL |
dc.references | Niżnik, Józef (2010). Słowo wstępne. W: Peter L. Berger, Thomas Luckmann (red.). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. XIII–XXVI. | pl_PL |
dc.references | Olechnicki, Krzysztof, Załęcki, Paweł (1999). Słownik socjologiczny. Toruń: Graffiti. | pl_PL |
dc.references | Shakespeare, Tom (1994). Cultural Representation of Disabled People: Dustbins for Disavowal? „Disability & Society” 9(3), s. 283–299. | pl_PL |
dc.references | Rzeźnicka-Krupa, Jolanta (2019). Społeczne ontologie niepełnosprawności. Ciało, tożsamość, performatywność. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Siebers, Tobin (2008). Disability Theory. University of Michigan Press. | pl_PL |
dc.references | Snyder, Sharon L., Mitchell, David T. (2006). Cultural Locations of Disability. Chicago. University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Starego, Karolina (2012). Dyskurs. W: Małgorzata Cackowska i in. Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 26–36. | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek, Tomasz (1997). Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki. „Socjologia Wychowania” 317, s. 167–199. | pl_PL |
dc.references | Waldschmidt, Anne (2017). Disability Goes Cultural. W: Anne Waldschmidt, Hanjo Berressem, Moritz Ingwersem (red.). „Culture-Disability-Theory”. Bielefeld, s. 19–28. | pl_PL |
dc.references | Woynarowska, Agnieszka (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Woynarowska, Agnieszka (2018). Znaczenia niepełnosprawności intelektualnej w dyskursach internautów. „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, 22, s. 259–288. | pl_PL |
dc.references | Wróbel, Alina ( 2013). Inny jako ujęcie wyprane z mocnych znaczeń. Perspektywa pedagogiki antropologicznej. W: Iwona Chrzanowska, Beata Jachimczak, Katarzyna Pawelczak (red.). Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, s. 117–126. | pl_PL |
dc.references | Trutkowski, Cezary (2004). Wybór czy konieczność – o potrzebie wykorzystania analizy dyskursu. „Kultura i Społeczeństwo”, 1, s. 45–65. | pl_PL |
dc.references | Żółkowska, Teresa (2013). Społeczna (de)waloryzacja roli osoby niepełnosprawnej. W: Zenon Gajdzica (red.). Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 40–60. | pl_PL |
dc.references | Chutnik, Sylwia. Co to jest normalność? http://www.styl.pl/magazyn/felietony/sylwia-chutnik/news-co-to-jest-normalnosc,nId,1084492 (dostęp: 30.10.2014). | pl_PL |
dc.references | Karaś, Dorota. Pod domem krzyczą na mnie: ty Downie. W teatrze nikt nie powiedział mi nigdy nic złego. https://wyborcza.pl/1,75410,20923616,mt-w-gdanskim-teatrze-szekspirowskim-pracuja-osoby-z-zespolem.html (dostęp: 1.12.2020). | pl_PL |
dc.references | Kossobudzka, Margit. Czym jest zespół Downa i jakie jest ryzyko zachorowania? http://wyborcza.pl/7,75398,20829541,czym-jest-zespol-downa-i-jakie-jest-ryzyko-zachorowania.html (dostęp: 1.12.2020). | pl_PL |
dc.references | Wawrzyńczak, Aneta. Jak żyją matki dzieci z zespołem Downa? http://kobieta.wp.pl/kat,132000,title,Jak-zyja-matki-dzieci-z-zespolem-Downa,wid,14490561,wiadomosc.html?ticaid=113a9a (dostęp: 1.12.2020). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-757-9.03 | |