Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRancew-Sikora, Dorota
dc.contributor.authorCymbrowski, Borys
dc.date.accessioned2021-01-14T07:48:54Z
dc.date.available2021-01-14T07:48:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationRancew-Sikora Dorota, Cymbrowski Borys (2016) W stronę socjologicznego ujęcia etyki badań naukowych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 3, s. 22‒39 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33113
dc.description.abstractZgodnie z tezą, że kompetencje etyczne stanowią ważną cechę kompetencji merytorycznych badaczy terenowych, a doświadczane przez nich dylematy etyczne mają charakter dylematów metodologiczno-teoretycznych, autorzy artykułu naświetlają problem połączenia refleksji etycznej z paradygmatem socjologii jakościowej. Argumentują, że wydzielenie jej jako specjalności normatywnej i filozoficznej, która dominuje w kodeksach etycznych, niesie ze sobą zagrożenie traktowania jej w inny sposób niż pozostałe zagadnienia obecne w socjologicznych badaniach i refleksjach oraz może prowadzić do istotnej straty poznawczej. Autorzy podkreślają możliwość i potrzebę rozwijania etyki badań w paradygmacie socjologii jakościowej, poszukując inspiracji u źródeł socjologii: u Webera, Durkheima i w szkole chicagowskiej. Krytycznie odnoszą się do nadziei, że tworzenie kodeksów etycznych jest skutecznym sposobem samoregulacji środowisk naukowych, wskazując na znaczenie specyficznych historycznych, społecznych i językowych kontekstów ich tworzenia oraz osadzenie ich w normatywnej wizji życia społecznego, która nie jest zgodna z duchem socjologii interpretatywnej. W konsekwencji opowiadają się za ujmowaniem zagadnień etycznych podkreślających podmiotowość, sytuacyjność, procesualność i komunikacyjny charakter zarówno działań badaczy w terenie, jak i działań instytucji akademickich w tym zakresie.pl_PL
dc.description.abstractAccording to the thesis that ethical competence is an important part of professional competence of social researchers and that ethical dilemmas are often experienced by them as methodological and theoretical dilemmas, the authors of the article highlight the problem of lack of link between ethical reflection and the paradigm of qualitative sociology. They argue that the separation of this topic within mainly normative-philosophical domain, which dominates in ethical codes, carries a risk of treating it differently than other issues of sociological investigation and can lead to a significant loss of its cognitive value. Instead, the authors emphasize the possibility and the need to develop research ethics within the paradigm of qualitative sociology, looking for an inspiration in the works of Max Weber, Emile Durkheim, the Chicago School, Norman Denzin and Martyn Hammersley among others. They are critical to the hope that creation of ethical codes is an effective way of scientific communities’ self-regulation, stressing the importance of specific historical, social and linguistic contexts of their creation. Consequently, the authors emphasize subjective, situational, processual, and discursive character of ethics-oriented activities, undertaken both by researchers in the field, and by academic institutions in this regard.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3
dc.subjectkodeks etycznypl_PL
dc.subjectparadygmat normatywny vs interpretatywny w socjologiipl_PL
dc.subjectbadania jakościowepl_PL
dc.subjectbadania terenowepl_PL
dc.subjecthistoria socjologiipl_PL
dc.subjectethical codespl_PL
dc.subjectnormative vs interpretative paradigm in social sciencespl_PL
dc.subjectqualitative researchpl_PL
dc.subjectfieldworkpl_PL
dc.subjecthistory of sociologypl_PL
dc.titleW stronę socjologicznego ujęcia etyki badań naukowychpl_PL
dc.title.alternativeTowards a Sociological Understanding of Research Ethicspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number22‒39pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Opolskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDorota Rancew-Sikora, profesor Uniwersytetu Gdańskiego, kieruje Zakładem Socjologii Życia Codziennego oraz Sekcją Antropologii Społecznej Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Opublikowała książki Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych (2007) i Sens polowania (2009) oraz pod redakcją i współredakcją Podróż i miejsce (2009), Kreacje i nostalgie (2009), Miasto nie-miasto (2010), O społecznym znaczeniu tożsamości, miejsca i czasu życia (2013), Mobility to the Edges of Europe: The Case of Iceland and Poland (2016), a także numery tematyczne czasopism, „Studiów Socjologicznych” (2012) o analizie dyskursu, „Kultury i Społeczeństwa” (2014) o relacji człowiek–woda, „Studiów Humanistycznych AGH” (2015) o podejściu narracyjnym i storytelling. Obecnie pracuje nad kulturowymi znaczeniami i społeczną organizacją polskiej gościnności. Adres kontaktowy: Uniwersytet Gdański Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Wydział Nauk Społecznych ul. Bażyńskiego 4, 80-309 Gdańskpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteBorys Cymbrowski, adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Opolskiego, obecnie przewodniczący Oddziału Opolskiego PTS. Zajmuje się socjologią historyczną, antropologią kulturową i socjologią jakościową. Ostatnio opublikował m.in. artykuł Walka klas w społeczeństwie dworskim („Kultura i Społeczeństwo” nr 1, 2015) oraz współredagował tom monograficzny (razem z Krzysztofem Frysztackim) Socjologia historyczna. Wokół wyzwań teoretycznych i praktyki badawczej (2015). Obecnie zajmuje się badaniami z pogranicza socjologii historycznej i socjologii literatury. Adres kontaktowy: Instytut Socjologii Uniwersytetu Opolskiego ul. Katowicka 89, 45-061 Opolepl_PL
dc.referencesAdorjan Michael C. (2013) Igniting constructionist imaginations: Social constructionism’s absence and potential contribution to public sociology. „American Sociologist”, vol. 44, s. 1–22.pl_PL
dc.referencesBachtin Michaił (1986) Problem gatunków mowy [w:] tenże, Estetyka twórczości słownej. Przełożyła Danuta Ulicka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 348–402.pl_PL
dc.referencesBeigman Klebanov Beata i in. (2016) Argumentative writing in assessment and instruction: A comparative perspective [w:] Ninke Stukker, Wilbert Spooren, Gerard Steen, eds.,Genre in Language, Discourse and Cognition. Berlin, Boston: De Gruyter, s. 167–192.pl_PL
dc.referencesBlumer Herbert (2007) Interakcjonizm symboliczny. Przełożyła Grażyna Woroniecka. Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesBourdieu Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przełożył Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesBurawoy Michael (2005) For public sociology. „American Sociological Review”, vol. 70, s. 4–28.pl_PL
dc.referencesČervinková Hana, Gołębniak Bogusława D., red. (2010) Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl_PL
dc.referencesCicourel Aaron (1972) Basic and normative roles in the negotiation of status and role [w:] David Sudnow, ed., Studies in social interaction. New York: The Free Press, s. 229–258.pl_PL
dc.referencesDenzin Norman, Giardina Michael (2009) Introduction [w:] Norman Denzin, Michael Giardina, eds., Qualitative inquiry and social justice: Toward a politics of hope. California: Walnut Creek, s. 11–52.pl_PL
dc.referencesDenzin Norman, Lincoln Yvonna, eds. (2009) Metody badań jakościowych. Przełożył Krzysztof Podemski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesDudek Joanna (2012) Problem unaukowienia etyki. Teoretyczne i normatywne aspekty twórczości Marii Ossowskiej. Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego.pl_PL
dc.referencesDunn Hugh P. (1997) Etyka dla lekarzy, pielęgniarek i pacjentów. Przełożyły Bogna Opolska-Kokoszka, Magdalena Namysłowska. Tarnów: Biblos.pl_PL
dc.referencesDupret Baudoin (2010) Prawo w naukach społecznych. Przełożyła Joanna Stryjczyk. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesDurkheim Émile (2011) Samobójstwo. Studium z socjologii. Przełożył Krzysztof Wakar. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesGalewicz Włodzimierz (2009) O etyce badań naukowych. „Diametros”, vol. 19, s. 48–57.pl_PL
dc.referencesGarfinkel Harold (2007) Studia z etnometodologii. Przełożyła Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGeertz Clifford (2003) Myślenie jako akt moralny: etyczny wymiar antropologicznych badań terenowych w nowo utworzonych państwach [w:] tenże, Zastane światło. Antropologiczne refleksje na tematy filozoficzne. Przełożył Zbigniew Pucek. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesGlaser Barney, Strauss Anselm (2009) Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Przełożył Marek Gorzko. Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesHałas Elżbieta (1994) Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.pl_PL
dc.referencesHammersley Martyn, Atkinson Paul (1995) Metody badań terenowych. Przełożył Sławomir Dymczyk. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesHammersley Martyn, Traianou Anna (2014) Guiding principles for qualitative research. „Sociological Research Online”, vol. 19, no. 3 [dostęp 4 lutego 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http:// www.socresonline.org.uk/19/3/24.html›.pl_PL
dc.referencesHippokrates (2008) Przysięga [w:] tenże, Wybór pism. Przełożył, wstępem, komentarzem i przypisami opatrzył Marian Wesoły. Warszawa: Prószyński i S-ka, s. 52–60.pl_PL
dc.referencesKaczmarczyk Michał (2014) Weberowska zasada wolności od sądów wartościujących. Interpretacja, „Stan Rzeczy”, t. 6, s. 24–86.pl_PL
dc.referencesKing Nancy, Henderson Gail, Stein Jane (2005) Relationships in research: A new paradigm [w:] Nancy King, Gail Henderson, Jane Stein, eds., Beyond regulations: Ethics in human subjects research. Chapel Hill, London: The University of North Carolina Press, s. 1–17.pl_PL
dc.referencesKowalski Michał W. (2005) Czy w badaniach jakościowych wybory metodologiczne są problemem etycznym? „Człowiek i Społeczeństwo”, t. 24, s. 211–220.pl_PL
dc.referencesLincoln Yvonna (2002) On the nature of qualitative evidence. A paper for the Annual Meeting of the Association for the Study of Higher Education, Sacramento, California, November 21–24.pl_PL
dc.referencesMacLean Vicky M., Williams Joyce E. (2012) „Ghosts of sociological past”: Settlement sociology in the progressive era at the Chicago School of Civics and Philanthropy. „American Anthropologist”, vol. 43, s. 235–263.pl_PL
dc.referencesMertens Donna M., Harris Raychelle, Holmes Heidi (2009) Transformative research ethics [w:] Donna M. Mertens, Pauline Ginsberg, eds., Handbook of social research ethics. Thousand Oaks: Sage, s. 85–102.pl_PL
dc.referencesNovack David R. (1986) Normative and interpretive conceptions of human conduct: Decision-making, criminal justice, and parole. „Washington and Lee Law Review”, vol. 43, s. 1243–1253.pl_PL
dc.referencesOssowska Maria (2004) Podstawy nauki o moralności. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesPawlak Mikołaj, Srokowski Łukasz (2014) Instytucje i organizacje. Przekraczanie paradygmatów w badaniach nad organizacjami [w:] Mikołaj Pawlak, Łukasz Stokowski, red., Pomiędzy i wewnątrz. Instytucje, organizacje i ich działania. Warszawa: IPSiR UW, s. 7–31.pl_PL
dc.referencesPetrażycki Leon (1985) O nauce, prawie i moralności. Pisma wybrane. Opracował Andrzej Kojder. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesPharo Patrick (2008) Moralność i socjologia. Sens i wartości między naturą i kulturą. Przełożyła Joanna Stryjczyk. Warszawa: Oficyna Naukowapl_PL
dc.referencesPolska Akademia Nauk (2012) Kodeks etyki pracownika naukowego. Załącznik do uchwały nr 10/2012 Zgromadzenia Ogólnego PAN z dnia 13 grudnia 2012 r. [dostęp 4 lutego 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.instytucja.pan.pl/images/stories/pliki/Komisja_ds_Etyki_Nauce/dokumenty/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego.pdf›pl_PL
dc.referencesPutnam Robert (1995) Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech. Przełożył Jakub Szacki Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesResnik David B. (2011) What is ethics in research and why is it important? [dostęp 4 lutego 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http:// www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/timeline/›.pl_PL
dc.referencesScheper-Hughes Nancy (2010) Prymat etyki. Perspektywa walczącej antropologii. Przełożyła Katarzyna Liszka [w:] Hana Červinková, Bogusława Gołębniak, red., Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 403–428.pl_PL
dc.referencesSchluchter Wolfgang (2012) Racjonalność – europejska specyfika? [w:] Hans Joas, Klaus Wiegandt, red., Kulturowe wartości Europy. Przełożyli Marta Bucholc, Michał Kaczmarczyk. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 189–210.pl_PL
dc.referencesShamoo Adil E., Resnik David B. (2009) Responsible conduct of research. New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesSpector Malcolm, Kitsuse John I. (1977) Constructing social problems. Menlo Park: Cummings.pl_PL
dc.referencesSzacki Jerzy (1980) Spotkania z utopią. Warszawa: Iskrypl_PL
dc.referencesDepartment of Health, Education, and Welfare (1978) The Belmont Report. Ethical principles and guidelines for the protection of human subjects of research. Washington: Government Printing Office.Department of Health, Education, and Welfare (1978) The Belmont Report. Ethical principles and guidelines for the protection of human subjects of research. Washington: Government Printing Office.pl_PL
dc.referencesUrban Petr (2015) Enactivism and care ethics: merging perspectives. „Filozofia”, vol. 70, s. 119–129.pl_PL
dc.referencesWeber Max (1985) Sens „wolnej od wartościowań” socjologii i ekonomii [w:] Andrzej Chmielecki i in., red., Problemy socjologii wiedzy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 101–148.pl_PL
dc.referencesWeber Max (1998) Nauka jako zawód i powołanie [w:] tenże, Polityka jako zawód i powołanie. Przełożyli Andrzej Kopacki, Paweł Dybel. Kraków, Warszawa: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Fundacja im. Stefana Batorego, s. 111–140.pl_PL
dc.referencesWeber Max (1994) Etyka protestancka a duch kapitalizmu. Przełożył Jan Miziński. Lublin: Test.pl_PL
dc.referencesWiśniewski Ryszard (2005) O trudnościach wpływania etyki na moralność, czyli o różnych wymiarach i granicach absolutyzacji i deabsolutyzacji etyki. „Człowiek i Społeczeństwo”, t. 24, s. 29–42.pl_PL
dc.referencesWitosz Bożena (2001) Gatunek: sporny (?) problem współczesnej refleksji tekstologicznej. „Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja”, vol. 70, s. 67–85.pl_PL
dc.referencesWyrwas Katarzyna (2002) Skarga jako gatunek mowy. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl_PL
dc.referencesZnaniecki Florian (1984) Społeczne role uczonych. Zredagował i przełożył Jerzy Szacki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.contributor.authorEmaildorota.rs@wp.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailborys.cymbrowski@uni.opole.plpl_PL
dc.relation.volume12pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord