| dc.contributor.author | Bodzioch-Bryła, Bogusława | |
| dc.contributor.editor | Gärdenfors, Peter | |
| dc.contributor.editor | Powers, William | |
| dc.contributor.editor | Płuciennik, Jarosław | |
| dc.contributor.editor | Wróblewski, Michał | |
| dc.date.accessioned | 2020-12-17T16:31:12Z | |
| dc.date.available | 2020-12-17T16:31:12Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.citation | Bodzioch-Bryła B., From an E-narrative Poem towards an Interactive Work of Art. Media Convergence Illustrated with DOWN by Zenon Fajfer and The Surprising Spiral by Ken Feingold, [w:] On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Gärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015, s. 371-400, doi: 10.18778/7969-821-9.20 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-821-9 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32956 | |
| dc.description.abstract | The text, using the example of a work belonging to the literary style (Spoglądając przez ozonową dziurę [Detect Ozone Hole Nearby] by Zenon Fajfer) and the interactive art (the installation The Surprising Spiral by Ken Feingold) analyses the idiosyncracy of works positioning themselves at the borderland of media and literature, works both literary (textual, narrative and poetic) as well as media ones (changeable, iconic, set in a computer program, double-indirect), paying attention to the meaningfulness of the disciplines borderland (in this case literary and media studies). The author stresses the reasonableness of the question asked by Katarzyna Bazarnik, whether, by accident, the “Darwinian” evolution of species
continues. In the author’s opinion, based on her observation of works belonging to the literary style and the discussed work The Surprising Spiral by Ken Feingold, this question should get a positive answer. And possibly, as an effect of initiation, which has already happened, we will soon be entering the museum-gallery space not only in order to look but also to read. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | en | pl_PL |
| dc.publisher | Łódź University Press, Jagiellonian University Press | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Gärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | liberature | pl_PL |
| dc.subject | Zenon Fajfer | pl_PL |
| dc.subject | borderland of media and literature | pl_PL |
| dc.subject | Ken Feingold | pl_PL |
| dc.subject | new media | pl_PL |
| dc.title | From an E-narrative Poem towards an Interactive Work of Art. Media Convergence Illustrated with DOWN by Zenon Fajfer and The Surprising Spiral by Ken Feingold | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 371-400 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Jesuit University Ignatianum | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-822-6 | |
| dc.references | Bazarnik Katarzyna, Fajfer Zenon 2009, Oka-leczenie, Cracow: Korporacja Ha!art. | pl_PL |
| dc.references | Bazarnik Katarzyna 2010, Liberatura czyli o powstawaniu gatunków (literackich), [in:] Z. Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009. Korporacja, Cracow: Korporacja Ha!art. | pl_PL |
| dc.references | Bodzioch-Bryła Bogusława 2006, Ku ciału post-ludzkiemu… Polska poezja po 1989 roku wobec nowych mediów i nowej rzeczywistości, Cracow: Korporacja Ha!art. | pl_PL |
| dc.references | Borges Jorge Luis, The Book of Sand, trans by A. Hurley, http://www.annecoale.com/web4pics/ bookofsand.pdf. | pl_PL |
| dc.references | Eichenbaum Borys 1972, Problemy stylistyki filmowej, trans. B. Grabowska, [in:] Estetyka i film, ed. A. Helman, Warsaw, as cited, [in:] W. Osadnik 1986, Lingwistyka i filmoznawstwo. Krytyczna ocena tendencji lingwistycznej w badaniach nad filmem, Katowice: Wydawnictwo UŚ. | pl_PL |
| dc.references | Fajfer Zenon 2010, W stronę liberatury, [in:] idem, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, ed. K. Bazarnik, Cracow: Korporacja Ha!art. | pl_PL |
| dc.references | Fajfer Zenon 2010,Liberature or total literature. Collected Essays 1999-2009, trans. and ed. K. Bazarnik, Cracow: Korporacja Ha!art. | pl_PL |
| dc.references | Fajfer Zenon 2009, Spoglądając przez ozonową dziurę, Cracow: Korporacja Ha!art. | pl_PL |
| dc.references | Filiciak Mirosław 2006, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warsaw: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
| dc.references | Godzic Wiesław 1984, Film i metafora. Pojęcie metafory w historii myśli filmowej, Katowice: Wydawnictwo UŚ. | pl_PL |
| dc.references | Hartwich Dorota 2005, Litera na wolności: http://odra.okis.pl/article.php/371. Data dostępu: 15.07.2010. | pl_PL |
| dc.references | Hendrykowski Marek 1994, Słownik terminów filmowych, Poznan: Wydawnictwo „Ars Nova”. | pl_PL |
| dc.references | Hopfinger Maryla 2010, Literatura i media. Po 1989 roku, Warsaw: Oficyna Naukowa. | pl_PL |
| dc.references | Jakobson Roman 1989, O stosunku między znakami wizualnymi i audytywnymi, [in:] idem, W poszukiwaniu istoty języka I, ed. M. R. Mayenowa, Warsaw: PIW. | pl_PL |
| dc.references | Jakobson Roman 1972, Upadek filmu?, [in:] Estetyka i film, ed. A. Helman, Warsaw: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, as cited, [in:] W. Osadnik 1986, Lingwistyka i filmoznawstwo. Krytyczna ocena tendencji lingwistycznej w badaniach nad filmem, Katowice: Wydawnictwo UŚ. | pl_PL |
| dc.references | Jenkins Henry 2006, Convergence Culture, New York and London: New York University Press. | pl_PL |
| dc.references | Jenkins Henry 2003, Quentin Tarantino’s Star Wars? Digital Cinema, Media Convergence and Participatory Culture; [in:] Rethinking Media Change. The Aesthetics of Transition, eds. D. Thorburn and H. Jenkins, Cambridge MA: MIT Press. | pl_PL |
| dc.references | Jenkins Henry, Thornburn David 2003, Introduction, [in:] Rethinking Media Change. The Aesthetics of Transition, eds. D. Thorburn and H. Jenkins, Cambridge MA: MIT Press. | pl_PL |
| dc.references | Jeżyk Łukasz 2010, Widzieć, wierzyć, wiedzieć. Dwadzieścia jeden liter Zenona Fajfera, [in:] Z. Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, Cracow: Korporacja Ha!art. | pl_PL |
| dc.references | Kluszczyński Ryszard W. 2001, Światy multimediów, [in:] W świecie mediów, ed. E. Nurczyńska- Fidelska, Cracow: Universitas. | pl_PL |
| dc.references | Lister Martin, Dovey Jon, Giddings Seth, Grant Iain, Kelly Kieran 2009, New Media: A Critical Introduction, London, New York; http://www.philol.msu.ru/~discours/images/stories/speckurs/New_media.pdf. | pl_PL |
| dc.references | Manovich Lev 2006, Język nowych mediów, Warsaw: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
| dc.references | Miczka Tadeusz 1995, Kino jako poezja optyczna. Próby futuryzacji kinematografu w Polsce w latach 1918–1939, [in:] Kino – Film: poezja optyczna? ed. J. Trznadlowski, Wroclaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl_PL |
| dc.references | Nowakowski Radosław 2005, Koniec świata według Emeryka; http://www.emeryk.wici.info/ | pl_PL |
| dc.references | Paz Octavio 1974, Małpa gramatyczna, trans. Krystyna Rodowska; http://www.grupaphp. com/phpspiskiiplotki/sip008.php. | pl_PL |
| dc.references | Preikschat Wolfgang 1994, Wideo jako metafora, [in:] Prędkość i przyjemność. Kino i telewizja w dobie symulacji elektronicznej, ed. A. Gwóźdź, Kielce: Wydawnictwo Szumacher. | pl_PL |
| dc.references | Rek Jan 1994, Między filmem a literaturą. Szkic do portretu Łódzkiego Ośrodka badań nad filmem, [in:] Film: Obraz – Język – Wyobraźnia – Idea, ed. J. Trznadlowski, Wroclaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl_PL |
| dc.references | Shuty Sławomir 2002, Blok; http://www.blok.art.pl/ | pl_PL |
| dc.references | Stern Anatol 1959, Film w poezji, [in:] Wspomnienia z Atlantydy, Warsaw: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. | pl_PL |
| dc.references | Tynianow Jurij 1972, Prawa kina, trans. B. Grabowska, [in:] Estetyka i film, ed. A. Helman, Warsaw, as cited, [in:] W. Osadnik 1986, Lingwistyka i filmoznawstwo. Krytyczna ocena tendencji lingwistycznej w badaniach nad filmem, Katowice: Wydawnictwo UŚ. | pl_PL |
| dc.references | Zawojski Piotr 2005, Galaktyka post-Gutenberga, “artPapier”, No. 12. | pl_PL |
| dc.references | Zawojski Piotr 1998, Cyfrowe obrazy fotograficzne – pomiędzy bytem wirtualnym a rzeczywistym, [in:] Intermedialność w kulturze końca XX wieku, ed. A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak, Białystok; http://www.fil.us.edu.pl/film-i-media/zawoj/PZCyfob.htm. Data dostępu: 15.07.2012. | pl_PL |
| dc.references | http://www.zawojski.com/2006/04/19/galaktyka-post-gutenberga/ | pl_PL |
| dc.references | http://catalogue.nimk.nl/site/?page=%2Fsite%2Fart.php%3Fdoc_id%3D2813 | pl_PL |
| dc.references | http://on1.zkm.de/zkm/werke/SurprisingSpiral | pl_PL |
| dc.references | http://oneartworld.com/artists/K/Ken+Feingold.html?atab=works&image=2806 | pl_PL |
| dc.references | http://wro05.wrocenter.pl/thesurprisingspiral_pl.php. | pl_PL |
| dc.references | http://www.culture.pl/baza-sztuki-pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/ wro-miedzynarodowe-biennale-sztuki-mediow. | pl_PL |
| dc.references | http://www.medienkunstnetz.de/works/the-surprising-spiral/ | pl_PL |
| dc.references | http://www.newsweek.pl/Europa/jedno-pioro-jest-ptakiem,43818,2,1.html | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-821-9.20 | |