Show simple item record

dc.contributor.authorBodzioch-Bryła, Bogusława
dc.contributor.editorGärdenfors, Peter
dc.contributor.editorPowers, William
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.contributor.editorWróblewski, Michał
dc.date.accessioned2020-12-17T16:31:12Z
dc.date.available2020-12-17T16:31:12Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationBodzioch-Bryła B., From an E-narrative Poem towards an Interactive Work of Art. Media Convergence Illustrated with DOWN by Zenon Fajfer and The Surprising Spiral by Ken Feingold, [w:] On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Gärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015, s. 371-400, doi: 10.18778/7969-821-9.20pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-821-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32956
dc.description.abstractThe text, using the example of a work belonging to the literary style (Spoglądając przez ozonową dziurę [Detect Ozone Hole Nearby] by Zenon Fajfer) and the interactive art (the installation The Surprising Spiral by Ken Feingold) analyses the idiosyncracy of works positioning themselves at the borderland of media and literature, works both literary (textual, narrative and poetic) as well as media ones (changeable, iconic, set in a computer program, double-indirect), paying attention to the meaningfulness of the disciplines borderland (in this case literary and media studies). The author stresses the reasonableness of the question asked by Katarzyna Bazarnik, whether, by accident, the “Darwinian” evolution of species continues. In the author’s opinion, based on her observation of works belonging to the literary style and the discussed work The Surprising Spiral by Ken Feingold, this question should get a positive answer. And possibly, as an effect of initiation, which has already happened, we will soon be entering the museum-gallery space not only in order to look but also to read.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódź University Press, Jagiellonian University Presspl_PL
dc.relation.ispartofGärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectliberaturepl_PL
dc.subjectZenon Fajferpl_PL
dc.subjectborderland of media and literaturepl_PL
dc.subjectKen Feingoldpl_PL
dc.subjectnew mediapl_PL
dc.titleFrom an E-narrative Poem towards an Interactive Work of Art. Media Convergence Illustrated with DOWN by Zenon Fajfer and The Surprising Spiral by Ken Feingoldpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number371-400pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationJesuit University Ignatianumpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-822-6
dc.referencesBazarnik Katarzyna, Fajfer Zenon 2009, Oka-leczenie, Cracow: Korporacja Ha!art.pl_PL
dc.referencesBazarnik Katarzyna 2010, Liberatura czyli o powstawaniu gatunków (literackich), [in:] Z. Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009. Korporacja, Cracow: Korporacja Ha!art.pl_PL
dc.referencesBodzioch-Bryła Bogusława 2006, Ku ciału post-ludzkiemu… Polska poezja po 1989 roku wobec nowych mediów i nowej rzeczywistości, Cracow: Korporacja Ha!art.pl_PL
dc.referencesBorges Jorge Luis, The Book of Sand, trans by A. Hurley, http://www.annecoale.com/web4pics/ bookofsand.pdf.pl_PL
dc.referencesEichenbaum Borys 1972, Problemy stylistyki filmowej, trans. B. Grabowska, [in:] Estetyka i film, ed. A. Helman, Warsaw, as cited, [in:] W. Osadnik 1986, Lingwistyka i filmoznawstwo. Krytyczna ocena tendencji lingwistycznej w badaniach nad filmem, Katowice: Wydawnictwo UŚ.pl_PL
dc.referencesFajfer Zenon 2010, W stronę liberatury, [in:] idem, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, ed. K. Bazarnik, Cracow: Korporacja Ha!art.pl_PL
dc.referencesFajfer Zenon 2010,Liberature or total literature. Collected Essays 1999-2009, trans. and ed. K. Bazarnik, Cracow: Korporacja Ha!art.pl_PL
dc.referencesFajfer Zenon 2009, Spoglądając przez ozonową dziurę, Cracow: Korporacja Ha!art.pl_PL
dc.referencesFiliciak Mirosław 2006, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warsaw: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesGodzic Wiesław 1984, Film i metafora. Pojęcie metafory w historii myśli filmowej, Katowice: Wydawnictwo UŚ.pl_PL
dc.referencesHartwich Dorota 2005, Litera na wolności: http://odra.okis.pl/article.php/371. Data dostępu: 15.07.2010.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek 1994, Słownik terminów filmowych, Poznan: Wydawnictwo „Ars Nova”.pl_PL
dc.referencesHopfinger Maryla 2010, Literatura i media. Po 1989 roku, Warsaw: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesJakobson Roman 1989, O stosunku między znakami wizualnymi i audytywnymi, [in:] idem, W poszukiwaniu istoty języka I, ed. M. R. Mayenowa, Warsaw: PIW.pl_PL
dc.referencesJakobson Roman 1972, Upadek filmu?, [in:] Estetyka i film, ed. A. Helman, Warsaw: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, as cited, [in:] W. Osadnik 1986, Lingwistyka i filmoznawstwo. Krytyczna ocena tendencji lingwistycznej w badaniach nad filmem, Katowice: Wydawnictwo UŚ.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry 2006, Convergence Culture, New York and London: New York University Press.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry 2003, Quentin Tarantino’s Star Wars? Digital Cinema, Media Convergence and Participatory Culture; [in:] Rethinking Media Change. The Aesthetics of Transition, eds. D. Thorburn and H. Jenkins, Cambridge MA: MIT Press.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry, Thornburn David 2003, Introduction, [in:] Rethinking Media Change. The Aesthetics of Transition, eds. D. Thorburn and H. Jenkins, Cambridge MA: MIT Press.pl_PL
dc.referencesJeżyk Łukasz 2010, Widzieć, wierzyć, wiedzieć. Dwadzieścia jeden liter Zenona Fajfera, [in:] Z. Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, Cracow: Korporacja Ha!art.pl_PL
dc.referencesKluszczyński Ryszard W. 2001, Światy multimediów, [in:] W świecie mediów, ed. E. Nurczyńska- Fidelska, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesLister Martin, Dovey Jon, Giddings Seth, Grant Iain, Kelly Kieran 2009, New Media: A Critical Introduction, London, New York; http://www.philol.msu.ru/~discours/images/stories/speckurs/New_media.pdf.pl_PL
dc.referencesManovich Lev 2006, Język nowych mediów, Warsaw: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesMiczka Tadeusz 1995, Kino jako poezja optyczna. Próby futuryzacji kinematografu w Polsce w latach 1918–1939, [in:] Kino – Film: poezja optyczna? ed. J. Trznadlowski, Wroclaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesNowakowski Radosław 2005, Koniec świata według Emeryka; http://www.emeryk.wici.info/pl_PL
dc.referencesPaz Octavio 1974, Małpa gramatyczna, trans. Krystyna Rodowska; http://www.grupaphp. com/phpspiskiiplotki/sip008.php.pl_PL
dc.referencesPreikschat Wolfgang 1994, Wideo jako metafora, [in:] Prędkość i przyjemność. Kino i telewizja w dobie symulacji elektronicznej, ed. A. Gwóźdź, Kielce: Wydawnictwo Szumacher.pl_PL
dc.referencesRek Jan 1994, Między filmem a literaturą. Szkic do portretu Łódzkiego Ośrodka badań nad filmem, [in:] Film: Obraz – Język – Wyobraźnia – Idea, ed. J. Trznadlowski, Wroclaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesShuty Sławomir 2002, Blok; http://www.blok.art.pl/pl_PL
dc.referencesStern Anatol 1959, Film w poezji, [in:] Wspomnienia z Atlantydy, Warsaw: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl_PL
dc.referencesTynianow Jurij 1972, Prawa kina, trans. B. Grabowska, [in:] Estetyka i film, ed. A. Helman, Warsaw, as cited, [in:] W. Osadnik 1986, Lingwistyka i filmoznawstwo. Krytyczna ocena tendencji lingwistycznej w badaniach nad filmem, Katowice: Wydawnictwo UŚ.pl_PL
dc.referencesZawojski Piotr 2005, Galaktyka post-Gutenberga, “artPapier”, No. 12.pl_PL
dc.referencesZawojski Piotr 1998, Cyfrowe obrazy fotograficzne – pomiędzy bytem wirtualnym a rzeczywistym, [in:] Intermedialność w kulturze końca XX wieku, ed. A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak, Białystok; http://www.fil.us.edu.pl/film-i-media/zawoj/PZCyfob.htm. Data dostępu: 15.07.2012.pl_PL
dc.referenceshttp://www.zawojski.com/2006/04/19/galaktyka-post-gutenberga/pl_PL
dc.referenceshttp://catalogue.nimk.nl/site/?page=%2Fsite%2Fart.php%3Fdoc_id%3D2813pl_PL
dc.referenceshttp://on1.zkm.de/zkm/werke/SurprisingSpiralpl_PL
dc.referenceshttp://oneartworld.com/artists/K/Ken+Feingold.html?atab=works&image=2806pl_PL
dc.referenceshttp://wro05.wrocenter.pl/thesurprisingspiral_pl.php.pl_PL
dc.referenceshttp://www.culture.pl/baza-sztuki-pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/ wro-miedzynarodowe-biennale-sztuki-mediow.pl_PL
dc.referenceshttp://www.medienkunstnetz.de/works/the-surprising-spiral/pl_PL
dc.referenceshttp://www.newsweek.pl/Europa/jedno-pioro-jest-ptakiem,43818,2,1.htmlpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-821-9.20


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe