| dc.contributor.author | GÓRSKA, IRENA | |
| dc.contributor.editor | Gärdenfors, Peter | |
| dc.contributor.editor | Powers, William | |
| dc.contributor.editor | Płuciennik, Jarosław | |
| dc.contributor.editor | Wróblewski, Michał | |
| dc.date.accessioned | 2020-12-17T13:53:45Z | |
| dc.date.available | 2020-12-17T13:53:45Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.citation | Górska I., Liberature in Relation to the Reconfiguration of Aisthesis, [w:] On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Gärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015, s. 255-270, doi: 10.18778/7969-821-9.15 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-821-9 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32951 | |
| dc.description.abstract | This article proposes to inspect the phenomenon of liberature from the perspective of the reconfiguration of aisthesis, as described by Wolfgang Welsch. In the German researcher’s approach, this consists in questioning the primacy of vision in favour of other senses, and is, first of all, an effect of the dominance of the media. However, in a broader approach towards the reasons of transformations, aisthesis must be looked for in phenomena that are summarised in the formula of “new aesthetics”, as proposed by Arnold Berleant. One of the significant features of this concept is the constant expansion of the area of art and the appearance of forms that stimulate the audience’s experience, requiring the activation of new sensory receptors. Without a doubt, liberature is one of those forms of art that requires interactivity and a special involvement. Being a unique example of the co-existence of various types of messages (verbal, iconic and material), liberature requires a polysensory perception. This, in turn, can be a source of aesthetic satisfaction, but also a reason for an impoverishment of the aesthetic experience spanning between aisthesis and anaisthesis. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | en | pl_PL |
| dc.publisher | Łódź University Press, Jagiellonian University Press | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Gärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | liberature | pl_PL |
| dc.subject | aisthesis | pl_PL |
| dc.subject | aesthetic experience | pl_PL |
| dc.subject | polysensory perception | pl_PL |
| dc.title | Liberature in Relation to the Reconfiguration of Aisthesis | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 255-270 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Adam Mickiewicz University | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-822-6 | |
| dc.references | Bazarnik Katarzyna 2010a, Liberature or on the Origin of Literary Species, [in:] Zenon Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009 / Liberature Or Total Literature. Collected Essays 1999–2009, trans. and ed. K. Bazarnik, Cracow: Korporacja Ha!art. | pl_PL |
| dc.references | Bazarnik Katarzyna 2010b, Materialność jako wyznacznik gatunkowy liberatury [in:] Materia sztuki ed. M. Ostrowicki, Cracow: Universitas. | pl_PL |
| dc.references | Berleant Arnold 2004, Re-thinking aesthetics: Rogue Essays on Aesthetics and the Arts, Aldershot: Ashgate Publishing. | pl_PL |
| dc.references | Berleant Arnold 2010, Sensibility and Sense: The Aesthetic Transformation of the Human World, Exeter, Imprint Academic. | pl_PL |
| dc.references | Bubner Rüdiger (2005), Doświadczenie estetyczne, Warszawa, Oficyna Naukowa. | pl_PL |
| dc.references | Dewey John (1958), Experience and Nature, wyd. 2, Dover Publications, New York. | pl_PL |
| dc.references | Dziadek Adam (2006), Na marginesach lektury. Szkice teoretyczne, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl_PL |
| dc.references | Dziamski Grzegorz 2007, Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce, ed. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas. | pl_PL |
| dc.references | Fajfer Zenon 2010a, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, red. K. Bazarnik, Cracow: Korporacja Ha!art. | pl_PL |
| dc.references | Fajfer Zenon 2010b, Od liberatury do tekstu niewidzialnego (autoportret z Ingardenem w tle), [in:] Materia sztuki, ed. M. Ostrowicki, Cracow: Universitas. | pl_PL |
| dc.references | Goban-Klas Tomasz 2011, Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000–2011, Cracow: Universitas. | pl_PL |
| dc.references | Ingarden Roman 1973, The Literary Work of Art. Evanston, Evanstone, IL: Northwestern University Press. | pl_PL |
| dc.references | Ingarden Roman 1981, Wykłady i dyskusje z estetyki, ed. A. Szczepańska, introduction W. Stróżewski, Warsaw: PWN. | pl_PL |
| dc.references | Kalaga Wojciech 2010, Liberature: Word, Icon, Space. Introduction, [in:] Zenon Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009 / Liberature Or Total Literature. Collected Essays 1999–2009, trans. and ed. Katarzyna Bazarnik, Cracow: Korporacja Ha!art. | pl_PL |
| dc.references | Kant Immanuel 1986, Krytyka władzy sądzenia, trans. J. Gałecki, Warsaw: PIW. | pl_PL |
| dc.references | Łebkowska Anna 2008, Doświadczenie interakcji i identyfikacji (Hipertekstowa powieść interaktywna), [in:] Nowoczesność jako doświadczenie. Analizy kulturoznawcze, ed. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, B. Giza, Warsaw: Wydawnictwo SWPS Academica. | pl_PL |
| dc.references | Mandoki Katya 2007, Everyday Aesthetics: Prosaics, the Play of Culture and Social Identities, Aldershott: Ashgate. | pl_PL |
| dc.references | Marquard Odo 2007, Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, trans. K. Krzemieniowa, Warsaw: Oficyna Naukowa. | pl_PL |
| dc.references | Merleau-Ponty Maurice 2002, Phenomenology of Perception, trans. C. Smith. London: Routlege Classics. | pl_PL |
| dc.references | McLuhan Herbert Marshall 1964, Understanding Media, New York: McGraw-Hill. | pl_PL |
| dc.references | Miczka Tadeusz 1999, Multimedia – oczywistości i domysły. Szkic o estetycznej przygodności nowych mediów, [in:] Piękno w sieci. Estetyka i nowe media, ed. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas. | pl_PL |
| dc.references | Otulakowska Katarzyna 2010, Zero jedynkowa zmysłowość człowieka, [in:] Materia sztuki, ed. M. Ostrowicki, Cracow: Universitas. | pl_PL |
| dc.references | Pareyson Luigi 2009, Estetyka. Teoria formatywności, trans. K. Kasia, Cracow: Universitas. | pl_PL |
| dc.references | Pękala Teresa 2008, Estetyczne doświadczenie przeszłości, [in:] Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny, paradygmaty, dyskursy, eds. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, Warsaw: Wydawnictwo SWPS Academica,. | pl_PL |
| dc.references | Popczyk Maria 1999, Dzieło sztuki jako medium, [in:] Piękno w sieci. Estetyka i nowe media, ed. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas. | pl_PL |
| dc.references | Przybyszewska Agnieszka 2005, Niszczyć, aby budować. O nowych jakościach liberatury i hipertekstu, [in:] Tekst-tura. Wokół nowych form tekstu literackiego i tekstu jako dzieła sztuki, ed. M. Dawidek Gryglicka, Cracow: Korporacja Ha!art. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-821-9.15 | |