Show simple item record

dc.contributor.authorGÓRSKA, IRENA
dc.contributor.editorGärdenfors, Peter
dc.contributor.editorPowers, William
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.contributor.editorWróblewski, Michał
dc.date.accessioned2020-12-17T13:53:45Z
dc.date.available2020-12-17T13:53:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationGórska I., Liberature in Relation to the Reconfiguration of Aisthesis, [w:] On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Gärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015, s. 255-270, doi: 10.18778/7969-821-9.15pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-821-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32951
dc.description.abstractThis article proposes to inspect the phenomenon of liberature from the perspective of the reconfiguration of aisthesis, as described by Wolfgang Welsch. In the German researcher’s approach, this consists in questioning the primacy of vision in favour of other senses, and is, first of all, an effect of the dominance of the media. However, in a broader approach towards the reasons of transformations, aisthesis must be looked for in phenomena that are summarised in the formula of “new aesthetics”, as proposed by Arnold Berleant. One of the significant features of this concept is the constant expansion of the area of art and the appearance of forms that stimulate the audience’s experience, requiring the activation of new sensory receptors. Without a doubt, liberature is one of those forms of art that requires interactivity and a special involvement. Being a unique example of the co-existence of various types of messages (verbal, iconic and material), liberature requires a polysensory perception. This, in turn, can be a source of aesthetic satisfaction, but also a reason for an impoverishment of the aesthetic experience spanning between aisthesis and anaisthesis.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódź University Press, Jagiellonian University Presspl_PL
dc.relation.ispartofGärdenfors P., Powers W., Płuciennik J., Wróblewski M. (red.), On-line/Off-line - Between Text and Experience. Writing as a Lifestyle, Łódź University Press, Jagiellonian University Press, Łódź-Kraków 2015;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectliberaturepl_PL
dc.subjectaisthesispl_PL
dc.subjectaesthetic experiencepl_PL
dc.subjectpolysensory perceptionpl_PL
dc.titleLiberature in Relation to the Reconfiguration of Aisthesispl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number255-270pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAdam Mickiewicz Universitypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-822-6
dc.referencesBazarnik Katarzyna 2010a, Liberature or on the Origin of Literary Species, [in:] Zenon Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009 / Liberature Or Total Literature. Collected Essays 1999–2009, trans. and ed. K. Bazarnik, Cracow: Korporacja Ha!art.pl_PL
dc.referencesBazarnik Katarzyna 2010b, Materialność jako wyznacznik gatunkowy liberatury [in:] Materia sztuki ed. M. Ostrowicki, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesBerleant Arnold 2004, Re-thinking aesthetics: Rogue Essays on Aesthetics and the Arts, Aldershot: Ashgate Publishing.pl_PL
dc.referencesBerleant Arnold 2010, Sensibility and Sense: The Aesthetic Transformation of the Human World, Exeter, Imprint Academic.pl_PL
dc.referencesBubner Rüdiger (2005), Doświadczenie estetyczne, Warszawa, Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesDewey John (1958), Experience and Nature, wyd. 2, Dover Publications, New York.pl_PL
dc.referencesDziadek Adam (2006), Na marginesach lektury. Szkice teoretyczne, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl_PL
dc.referencesDziamski Grzegorz 2007, Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce, ed. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesFajfer Zenon 2010a, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, red. K. Bazarnik, Cracow: Korporacja Ha!art.pl_PL
dc.referencesFajfer Zenon 2010b, Od liberatury do tekstu niewidzialnego (autoportret z Ingardenem w tle), [in:] Materia sztuki, ed. M. Ostrowicki, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesGoban-Klas Tomasz 2011, Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000–2011, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesIngarden Roman 1973, The Literary Work of Art. Evanston, Evanstone, IL: Northwestern University Press.pl_PL
dc.referencesIngarden Roman 1981, Wykłady i dyskusje z estetyki, ed. A. Szczepańska, introduction W. Stróżewski, Warsaw: PWN.pl_PL
dc.referencesKalaga Wojciech 2010, Liberature: Word, Icon, Space. Introduction, [in:] Zenon Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009 / Liberature Or Total Literature. Collected Essays 1999–2009, trans. and ed. Katarzyna Bazarnik, Cracow: Korporacja Ha!art.pl_PL
dc.referencesKant Immanuel 1986, Krytyka władzy sądzenia, trans. J. Gałecki, Warsaw: PIW.pl_PL
dc.referencesŁebkowska Anna 2008, Doświadczenie interakcji i identyfikacji (Hipertekstowa powieść interaktywna), [in:] Nowoczesność jako doświadczenie. Analizy kulturoznawcze, ed. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, B. Giza, Warsaw: Wydawnictwo SWPS Academica.pl_PL
dc.referencesMandoki Katya 2007, Everyday Aesthetics: Prosaics, the Play of Culture and Social Identities, Aldershott: Ashgate.pl_PL
dc.referencesMarquard Odo 2007, Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, trans. K. Krzemieniowa, Warsaw: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesMerleau-Ponty Maurice 2002, Phenomenology of Perception, trans. C. Smith. London: Routlege Classics.pl_PL
dc.referencesMcLuhan Herbert Marshall 1964, Understanding Media, New York: McGraw-Hill.pl_PL
dc.referencesMiczka Tadeusz 1999, Multimedia – oczywistości i domysły. Szkic o estetycznej przygodności nowych mediów, [in:] Piękno w sieci. Estetyka i nowe media, ed. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesOtulakowska Katarzyna 2010, Zero jedynkowa zmysłowość człowieka, [in:] Materia sztuki, ed. M. Ostrowicki, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesPareyson Luigi 2009, Estetyka. Teoria formatywności, trans. K. Kasia, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesPękala Teresa 2008, Estetyczne doświadczenie przeszłości, [in:] Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny, paradygmaty, dyskursy, eds. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, Warsaw: Wydawnictwo SWPS Academica,.pl_PL
dc.referencesPopczyk Maria 1999, Dzieło sztuki jako medium, [in:] Piękno w sieci. Estetyka i nowe media, ed. K. Wilkoszewska, Cracow: Universitas.pl_PL
dc.referencesPrzybyszewska Agnieszka 2005, Niszczyć, aby budować. O nowych jakościach liberatury i hipertekstu, [in:] Tekst-tura. Wokół nowych form tekstu literackiego i tekstu jako dzieła sztuki, ed. M. Dawidek Gryglicka, Cracow: Korporacja Ha!art.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-821-9.15


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe