The Black Atlantic Zombie. National Schisms and Utopian Diasporas in Edwidge Danticat’s The Dew Breaker.
Streszczenie
My paper discusses the book The Dew Breaker by the Haitian American writer Edwidge Danticat, considered the chief spokesperson for Haitian diaspora in the USA. This collection of short stories deals with terror and trauma caused by the horrifying system of repression, predation and impoverishment brought by the Duvalier terrorist regime (1957-86). It addresses the theme of the subjection and dehumanization of Haitians through a new Haitian aesthetics of degradation whose most salient trope is that of a torturer who is a zombie par excellence– “a madman pushed outside the ranks of normalcy by certain endemic calamities of Haitian history.” Zombification is a mechanism of terror and debasement that turns Danticat’s protagonists into the living dead, caught in the liminality between life and death and deprived of the self, human dignity and freedom. The trope zombification, as I am going to demonstrate, is a construction through which Danticat interrogates the working of a terrorist state. I will argue that Danticat outlines paths to renewal without falling back on the rhetoric of transnationalism, eulogized by postcolonial critics as “a corrective measure to homeland politics.” Diasporic formations in Danticat’s collection are “fractured landscapes” where not only victims but petty criminals find refuge. They are places where fear plunges survivors into the very darkness from which they have emerged. Tematem artykulu jest analiza zbioru opowiadan The Dew Breaker autorstwa afrokaraibskiej
pisarki Edwidge Danticat, ktora jest powszechnie uwazana za rzeczniczk^ haitanskiej
diaspory w USA. Ksi^zka Danticat przedstawia terror i traum^ wywolane przez
represyjny i brutalny rezim haitanskiego dyktatora „Papy Doca” Duvaliera, ktory rz^dzil
krajem w latach 1957-1971. Artykul sytuuje cykl opowiadan Danticat we wspolczesnej haitanskiej
konwencji literackiej okreslanej mianem „estetyki degradacji”, ktorej najbardziej
wyrazistym tropem jest sylwetka kata-szalenca, posiadaj^cego cechy znanego z haitanskiego
folkloru zombie. Artykul opisuje sposob, w jaki Danticat przedstawia proces „zombifikacji”,
jako metafor^ mechanizmu dzialania panstwa policyjnego, ktore dehumanizuje swoich
obywateli, pozbawiaj^c ich wolnej woli i obracaj^c w „zywe trupy”. Artykul rozwaza rowniez
strategic odrodzenia si^ spoleczenstwa Haiti, jakie ukazuje w swoim zbiorze Danticat,
ktora pomimo swego statusu pisarki diasporycznej nie wpisuje si^ w modny wsrod postkolonialnych
krytykow dyskurs trans-nacjonalizmu.
Izabella Penier
Schwarz-atlantischer Zombie:
nationalistische Schismen und utopische Diasporen
in Edwidge Danticats Buch The Dew Breaker
Zusammenfassung
Collections