Show simple item record

dc.contributor.authorSiuda, Piotr
dc.date.accessioned2020-11-20T09:01:38Z
dc.date.available2020-11-20T09:01:38Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationSiuda Piotr (2012) Kolekcjonowanie kontra szybkie konsumowanie. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 3, s. 58–75 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32571
dc.description.abstractCelem artykułu jest wskazanie, że kolekcjonerzy to specyficzna kategoria konsumentów. Konsumpcja potraktowana jest w artykule przez pryzmat przyspieszenia współczesnego świata oraz sytuacji, kiedy czas staje się coraz ważniejszym zasobem, jest go coraz mniej, ludzie skarżą się na jego utratę. Wynika to między innymi z tego, że zagarniany jest on przez producentów, którzy walczą i konkurują ze sobą o każdą wolną chwilę, jaką przeznaczyć im może konsument – we współczesnym społeczeństwie dominuje zatem szybka konsumpcja. Kolekcjonowanie również jest nabywaniem, przy tym niezwykle aktywnym oraz realizowanym z pasją, mimo to znacznie się od niego różni – ten, kto kolekcjonuje, podejmuje szereg czynności przeciwstawnych szybkiemu konsumowaniu. Zbieranie pozwala wyrwać się z kołowrotu ciągłego nabywania i usuwania rzeczy przez nastawienie na całościowość, długofalowość oraz wspólnotowość, jak również sakralizację kolekcjonowanych obiektów. Kolekcjonowanie wymaga dużych pokładów czasu nieskompresowanego kolejnymi aktami kupowania, czyli czegoś, co w słowniku coraz szybciej pędzącej konsumpcji praktycznie nie istnieje.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3
dc.subjectfragmentaryzacja czasupl_PL
dc.subjectkolekcjonowaniepl_PL
dc.subjectkonsumeryzmpl_PL
dc.subjectprzyspieszeniepl_PL
dc.subjectrytuały kolekcjonerskiepl_PL
dc.subjectwspólnoty kolekcjonerskiepl_PL
dc.titleKolekcjonowanie kontra szybkie konsumowaniepl_PL
dc.title.alternativeCollecting vs. fast consumingpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number58-74pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczypl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePiotr Siuda, doktor socjologii, adiunkt w Katedrze Socjologii UKW w Bydgoszczy. Autor książek Religia a internet (2010), Kultury prosumpcji (2012) oraz Japonizacja (w druku). Członek zarządu Oddziału Toruńskiego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Naukowo zainteresowany socjologią kultury, społecznościami fanowskimi oraz społecznymi aspektami Internetu. Prowadzi bloga o tematyce popkulturowej (popblog) – www.piotrsiuda.pl. Dane adresowe autora: Katedra Socjologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy ul. Ogińskiego 16, 85-092 Bydgoszcz e-mail: piotr.siuda@gmail.compl_PL
dc.referencesAbercrombie Nicholas, Longhurst Brian (1998) Audiences: A Sociological Theory of Performance and Imagination. London: Sage.pl_PL
dc.referencesBacon-Smith Camille (1992) Enterprising Women: Television Fandom and the Creation of Popular Myth. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.pl_PL
dc.referencesBaudrillard Jean (1997) The System of Collecting [w:] John Elsner, Roger Cardinal, eds., The Cultures of Collecting. London: Reaktion Books, s. 7–24pl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt (2000) Globalizacja. Przełożyła Ewa Klekot. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt (2004) Konsumenci w społeczeństwie konsumentów [w:] Marian Kempny, Krzysztof Kiciński, Elżbieta Zakrzewska, red., Od kontestacji do konsumpcji. Szkice o przeobrażeniach współczesnej kultury. Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, s. 85–91.pl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt (2006) Społeczeństwo w stanie oblężenia. Przełożył Janusz Margański. Warszawa: Wydawnictwo Sic!pl_PL
dc.referencesBeck Ulrich (2002) Społeczeństwo ryzyka – w drodze do innej nowoczesności. Przełożył Stanisław Cieśla. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.pl_PL
dc.referencesBelk Russell W. (1994) Collectors and Collecting [w:] Susan M. Pearce, ed., Interpreting Objects and Collections. New York: Routledge, s. 317–326.pl_PL
dc.referencesBelk Russell W. (1995) Collecting in a Consumer Society. New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesBenjamin Walter (1996) Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty. Przełożyła Krystyna Krzemieniowa. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl_PL
dc.referencesBrooker Will (2002) Using the Force: Creativity, Community and „Star Wars” Fans. New York, London: Continuum.pl_PL
dc.referencesBury Rhiannon (2005) Cyberspaces of Their Own: Female Fandoms Online. New York: Peter Lang.pl_PL
dc.referencesCardinal Roger (1997) Collecting and Collage-making: The Case of Kurt Schwitters [w:] John Elsner, Roger Cardinal, eds., The Cultures of Collecting. London: Reaktion Books, s. 68–96.pl_PL
dc.referencesCzaplińska Anna, Siuda Piotr (2008) Fandomy jako element ruchu społecznego „wolnej kultury”, czyli prawo autorskie a produktywność fanów [w:] Wojciech Muszyński, Marek Sokołowski, red., Homo Creator czy Homo Ludens? Twórcy – internauci – podróżnicy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 50–60.pl_PL
dc.referencesEriksen Thomas Hylland (2003) Tyrania chwili. Przełożył Grzegorz Sokół. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesFiliciak Mirosław, Hofmokl Justyna, Tarkowski Alek (2012) Obiegi kultury: Społeczna cyrkulacja treści. Raport z badań [dostęp 11 maja 2012 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://creativecommons.pl/wp-content/uploads/2012/01/ raport_obiegi_kultury.pdf›.pl_PL
dc.referencesFiske John (1992) The Cultural Economy of Fandom [w:] Lisa A. Lewis, ed., Adoring Audience. Fan Culture and Popular Media. New York: Routledge, s. 30–49.pl_PL
dc.referencesFormanek Ruth (1994) Why they collect: collectors reveal their motivations [w:] Susan M. Pearce, ed., Interpreting Objects and Collections. New York: Routledge, s. 327–335.pl_PL
dc.referencesGelber Steven M. (1992) Free Market Metaphor: The Historical Dynamics of Stamp Collecting. „Comparative Studies in Society and History”, vol. 34, no. 4, s. 742–769.pl_PL
dc.referencesGiddens Anthony (2001) Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Przełożyła Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry (1992) Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry (2006) Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture. New York: New York University Press.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry (2007) Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów. Przełożyli Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalnepl_PL
dc.referencesKozinets Robert V. (2001) Utopian Enterprise: Articulating the Meanings of Star Trek’s Culture of Consumption. „Journal of Consumer Research”, vol. 28, s. 67–87.pl_PL
dc.referencesKozinets Robert V. (2007) Inno-Tribes: Star Trek as Wikimedia [w:] Bernard Cova, Robert V. Kozinets, Avi Shankar, eds., Consumer Tribes. Oxford: Butterworth-Heinemann, s. 194–209.pl_PL
dc.referencesLeszniewski Tomasz (2007) Moda i tożsamość – dylematy współczesnego człowieka w świecie konsumpcji [w:] Tomasz Szlendak, Krzysztof Pietrowicz, red., Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 49–61.pl_PL
dc.referencesMarcuse Herbert (1991) Człowiek jednowymiarowy. Przełożył Stanisław Konopacki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesPearce Susan M. (1994) Collecting reconsidererd [w:] Susan M. Pearce, ed., Interpreting Objects and Collections. New York: Routledge, s. 193–204.pl_PL
dc.referencesPugh Sheenagh (2005) The Democratic Genre: Fan Fiction in a literary context. Glasgow: Seren.pl_PL
dc.referencesRosa Hartmut (2009) Social Acceleration: Ethical and Political Consequences of a Desynchronized High-Speed Society [w:] Hartmut Rosa, William E. Scheuerman, eds., High-Speed Society. Social Acceleration, Power, and Modernity. New York: Pennsylvania State University, s. 77–111.pl_PL
dc.referencesRoss Sharon Marie (2008) Beyond the Box: Television and the Internet. Oxford: Blackwell Publishing.pl_PL
dc.referencesSchouten John W., McAlexander James H. (1993) Market Impact of a Consumption Subculture: The Harley-Davidson Mystique [w:] Fred Van Raaij, Gary J. Bamossy, eds., European Advances in Consumer Research Volume 1. Provo: Association for Consumer Research, s. 389–393.pl_PL
dc.referencesSchouten John W., McAlexander James H. (1995) Subcultures of consumption: an ethnography of the new bikers. „Journal of Consumer Research”, vol. 22, no. 1, s. 43–61.pl_PL
dc.referencesSiuda Piotr (2010) Od dewiacji do głównego nurtu – ewolucja akademickiego spojrzenia na Fanów. „Studia Medioznawcze”, t. 42, nr 3, s. 87–99.pl_PL
dc.referencesSiuda Piotr (2011) Młodzieżowe subkultury fanów. Między fanatyczną konsumpcją a oporem przeciwko konsumeryzmowi [w:] Krystyna Szafraniec, red., Młodzież jako problem i jako wyzwanie ponowoczesności. Z prac Sekcji Socjologii Edukacji i Młodzieży PTS (Tom II). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 203–215.pl_PL
dc.referencesSiuda Piotr (2012) Kultury prosumpcji. O niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów. Warszawa: Instytut Dziennikarstwa UW, ASPRA JR.pl_PL
dc.referencesSommer Manfred (2003) Zbieranie. Próba filozoficznego ujęcia. Przełożył Jarosław Merecki. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesSowiński Janusz (1977) Wędrówki przedmiotów. Kolekcje i kolekcjonerzy. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesStein Louisa Ellen (2010) ‘What you don’t know’: Supernatural fan vids and millennia Theology. „Transformative Works and Cultures”, vol. 4 [dostęp 11 maja 2012 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://journal.transformativeworks.org/index.php/twc/article/view/192/158›.pl_PL
dc.referencesSteward Susan (1994) Objects of desire [w:] Susan M. Pearce, ed., Interpreting Objects and Collections. New York: Routledge, s. 254–257.pl_PL
dc.referencesStrinati Dominic (1995) Wprowadzenie do kultury popularnej. Przełożył Wojciech J. Burszta. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesSzlendak Tomasz (2005) Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.pl_PL
dc.referencesSzlendak Tomasz, Pietrowicz Krzysztof (2007) Moda, wolność i kultura konsumpcji [w:] Tomasz Szlendak, Krzysztof Pietrowicz, red., Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 7–26.pl_PL
dc.referencesTooley Kay (1978) The Remembrance of Things Past: On the Collection and Recolection of Ingredients Useful in the Treatment of Disorders Resulting from Unhappiness, Rootlessness, and the Fear of Things to Come. „American Journal of Orthopsychiatry”, vol. 48, s. 174–187.pl_PL
dc.contributor.authorEmaile-mail: piotr.siuda@gmail.compl_PL
dc.relation.volume8pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record