Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKalinowska, Katarzyna
dc.date.accessioned2020-11-19T11:34:23Z
dc.date.available2020-11-19T11:34:23Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationKalinowska Katarzyna (2012) Interakcje pedagogiczne w szkole gimnazjalnej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 3, s. 30–57 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹http://hdl.handle.net/11089/32569›pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32569
dc.description.abstractNiniejszy artykuł zawiera syntetyczne omówienie metodologii oraz cząstkową prezentację wyników badań uczestniczących prowadzonych wśród młodzieży gimnazjalnej. Pierwsza część tekstu obejmuje opis przyjętych założeń metodologicznych i przebiegu badania terenowego, charakterystykę badanego środowiska oraz refleksje metodologiczne i etyczne związane z obserwacją uczestniczącą w gimnazjum. Druga część koncentruje się na różnych wymiarach interakcji pedagogicznych. Poruszam tu wątki przemocy symbolicznej, instytucjonalnego charakteru interakcji szkolnych, poziomu skontekstowania interakcji pedagogicznych, a także udziału stereotypów w przebiegu komunikacji między uczniami a nauczycielami.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3
dc.subjectsocjologia i antropologia młodzieżypl_PL
dc.subjectgimnazjumpl_PL
dc.subjectobserwacja uczestniczącapl_PL
dc.subjectinterakcje pedagogicznepl_PL
dc.titleInterakcje pedagogiczne w szkole gimnazjalnejpl_PL
dc.title.alternativePedagogical interactions in junior high schoolpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number30-56pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Kalinowska, socjolog, antropolog współczesności, doktorantka w Zakładzie Metod Badania Kultury w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW. Główne obszary jej zainteresowań naukowych to metodologia badań jakościowych, socjologia i antropologia młodzieży, socjologia emocji. Pracuje nad doktoratem na temat życia uczuciowego kuracjuszy i bywalców imprez klubowych. Dane adresowe autorki: Uniwersytet Warszawski Instytut Stosowanych Nauk Społecznych ul. Nowy Świat 69 00-927 Warszawa e-mail: k.kalinosia@wp.plpl_PL
dc.referencesBabbie Earl (2004) Badania społeczne w praktyce. Przełożył Witold Betkiewicz i in. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBaudrillard Jean (2005) Symulakry i symulacja. Przełożył Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!pl_PL
dc.referencesBecker Howard S. (2009) Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji. Przełożyła Olga Siara. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBourdieu Pierre, Passeron Jean-Claud (2006) Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Przełożyła Elżbieta Neyman. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesCaillois Roger (1997) Gry i ludzie. Przełożyły Anna Tatarkiewicz i Maria Żurowska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.pl_PL
dc.referencesCharmaz Kathy (2009) Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Przełożyła Barbara Komorowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesChomczyński Piotr (2006) Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 2, nr 1, s. 68−87 [dostęp 10 stycznia 2012 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php›pl_PL
dc.referencesCohen Stanley (2010) Folk Devils and Moral Panics. The Creation of the Mods and Rockers. London−New York: Routledgepl_PL
dc.referencesCzykwin Elżbieta (2008) Stygmat społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNpl_PL
dc.referencesErikson Erik H. (1997) Dzieciństwo i społeczeństwo. Przełożył Przemysław Hejmej. Poznań: Wydawnictwo Rebis.pl_PL
dc.referencesFatyga Barbara, red., (2005) Biała Księga młodzieży polskiej. Dwie prawdy o aktywności. Warszawa: OBM UW, Składnica Harcerska [dostęp 10 stycznia 2012 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://www.fundacjafarma.pl/www/media/ files/dwie_prawdy.pdf›.pl_PL
dc.referencesFatyga Barbara, Zieliński Przemysław (2006) Tempus Fugit. Analiza metafor czasu – propozycja metodologiczna. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 2, nr 1, s. 4−32 [dostęp 10 stycznia 2012 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php›pl_PL
dc.referencesFatyga Barbara, Zieliński Przemysław, Hupa Albert (2008) Warszawskie badanie stylów życia młodzieży. Narkotyki w kulturze młodzieży miejskiej. Koncepcja i wyniki badań. Warszawa: Ośrodek Badań Młodzieży UW [dostęp 10 stycznia 2012 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://antropologia.isns. uw.edu.pl/archiwum/style_zycia_warszawa.pdf›.pl_PL
dc.referencesFrankfort-Nachmias Chava, Nachmias David (2001) Metody badawcze w naukach społecznych. Przełożyły Elżbieta Hornowska i Marzenna Zakrzewska. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesGeertz Clifford (2005) Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Przełożyła Maria M. Piechaczek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesGlaser Barney G., Strauss Anselm L. (2009) Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Przełożył Marek Gorzko. Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesGoffman Erving (2000) Człowiek w teatrze życia codziennego. Przełożyli Helena Datner-Śpiewak i Paweł Śpiewak. Warszawa: Wydawnictwo KR.pl_PL
dc.referencesGoffman Erving (2006) Rytuał interakcyjny. Przełożyła Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGoffman Erving (2005) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Przełożyły Aleksandra Dzierżyńska i Joanna Tokarska-Bakir. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesGombrowicz Witold (1986) Ferdydurke. Kraków: Wydawnictwo Literackiepl_PL
dc.referencesHall Edward T. (1984) Poza kulturą. Przełożyła Elżbieta Goździak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHammersley Martyn, Atkinson Paul (2000) Metody badań terenowych. Przełożył Sławomir Dymczyk. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesKaniowska Katarzyna (1999) Opis – klucz do rozumienia kultury. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKaniowska Katarzyna, Modnicka Noemi, red., (2010) Etyczne problemy badań antropologicznych. „Łódzkie Studia Etnograficzne”, t. 49. Wrocław, Łódź: PTL.pl_PL
dc.referencesKawecki Ireneusz (1994) Metoda etnograficzna w badaniach edukacyjnych. Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznychpl_PL
dc.referencesKleszcz Irena (2004) Wykorzystanie ukrytej obserwacji uczestniczącej w badaniu stylu życia szarej strefy. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 189‒202.pl_PL
dc.referencesKonecki Krzysztof T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKonecki Krzysztof T. (2007) Nowi pracownicy a kultura organizacyjna przedsiębiorstw. Studium folkloru fabrycznego. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 3, nr 1 [dostęp 10 stycznia 2012 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php›.pl_PL
dc.referencesKuligowski Waldemar (2007) Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce. Kraków: Wydawnictwo Universitas.pl_PL
dc.referencesLofland John i in. (2009) Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Przełożyły Anna Kordasiewicz, Sylwia Urbańska, Monika Żychlińska. Warszawa: Wydawnictwo Scholarpl_PL
dc.referencesMaffesoli Michel (2008) Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Przełożyła Marta Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesMalinowski Bronisław (2007) Dziennik w ścisłym znaczeniu tego wyrazu. Kraków: Wydawnictwo Literackiepl_PL
dc.referencesMead Margaret (2000) Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Przełożył Jacek Hołówka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesMikiewicz Piotr (2005) Społeczne światy szkół średnich. Od trajektorii marginesu do trajektorii elit. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji.pl_PL
dc.referencesMiszewski Kamil (2007) Kiedy badacz jest tajnym agentem. Opostrzeganiu niejawnej obserwacji uczestniczącej jako etycznie problematycznej, metodach badań ilościowych, zakulisowych wymiarach życia społecznego i ich związku z tym wszystkim, o czym przed chwilą. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 3, nr 2, s. 33−62 [dostęp 10 stycznia 2012 r.]. Dostępny w Internecie ‹http:// www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php›.pl_PL
dc.referencesNowicka Ewa (2005) Przyjaźń jako narzędzie pracy antropologa. Wątpliwości etyczne [w:] Krystyna Zamiara, red., Człowiek i Społeczeństwo, t. 24 Etyczne aspekty badań społecznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 191−210.pl_PL
dc.referencesOlejnik Marta (2007) Komunikacyjne sposoby utwierdzania się we wspólnej wizji rzeczywistości. Niepublikowana praca magisterska [wydruk komputerowy]. Warszawa: IS UW.pl_PL
dc.referencesOliwińska Iwona (2008) Warszawskie Szmulki. Miejsca, ludzie, style życia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl_PL
dc.referencesPiotrowski Andrzej (1999) Ład interakcji. Studia z socjologii interpretatywnej. Łódź: Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesRabinow Paul (2010) Refleksje na temat badań terenowych w Maroku. Przełożyli Karolina J. Dudek i Sławomir Sikora. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.pl_PL
dc.referencesSilverman David (2008) Interpretacja danych jakościowych. Przełożyły Małgorzata Głowacka-Grajper i Joanna Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSińczuch Marcin (2002) Wchodzenie w dorosłość w warunkach zmiany społecznej. Warszawa: IS UW.pl_PL
dc.referencesSzlendak Tomasz (2008) Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiegopl_PL
dc.referencesSzpociński Andrzej (1997) Czy kryzys kanonu? [w:] Marian Kempny, Alina Kapciak, Sławomir Łodziński, red., U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, s. 98−116pl_PL
dc.referencesWinkin Yves (2007) Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych. Przełożyła Agnieszka Karpowicz. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesWyka Anna (1993) Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Manterys Elżbieta (1996) Odteoretycznienie świata społecznego. Podstawowe pojęcia teorii ugruntowanej. „Studia Socjologiczne”, nr 1, s. 5‒25.pl_PL
dc.referencesZielińska Iwona (2009) Panika moralna, mniejszości seksualne i mowa nienawiści [w:] Piotr Bindera, Hanna Palska, Wojciech Pawlik, red., Emocje a kultura i życie społeczne. Warszawa: IFiS PAN, s. 187−200pl_PL
dc.referencesZiółkowski Marek (1981) Znaczenie, interakcja, rozumienie. Studium z symbolicznego interakcjonizmu i socjologii fenomenologicznej jako wersji socjologii humanistycznej. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.contributor.authorEmaile-mail: k.kalinosia@wp.plpl_PL
dc.relation.volume8pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord