| dc.contributor.author | Woźniczka-Paruzel, Bronisława | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2020-10-07T07:26:01Z | |
| dc.date.available | 2020-10-07T07:26:01Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.citation | Woźniczka-Paruzel B., Rola multimediów w komunikacji głuchych dzieci i nastolatków oraz w ich dostępie do informacji i czytelnictwa, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 195-220, doi: 10.18778/7969-634-5.13 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-634-5 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32305 | |
| dc.description | Artykuł poświęcony jest multimediom i roli, jaką obecnie odgrywają nie tylko w komunikacji, ale również w dostępie do informacji i w praktykach czytelniczych osób głuchych od urodzenia, dla których językiem macierzystym jest język migowy. Po wstępnych
wyjaśnieniach dotyczących multimediów, przedstawione są te ich rodzaje, które mają szczególne znaczenie dla ludzi młodych, nazywanych „e-tubylcami” lub „e-generacją”. Zdecydowana ich większość dostępna jest dzięki rozwojowi technologii informacyjnych, a zwłaszcza Internetu. Nie bez znaczenia są również specjalne programy komputerowe, tworzone dla osób niesłyszących. Niektóre z nich pozwalają na naukę i doskonalenie języka migowego (np. komputerowy słownik języka migowego), na usprawnianie języka fonicznego (np. Logo – gry), czy przekształcanie (transkrybowanie) mowy na tekst (Skry-Bot). Inne ułatwiają dostęp do informacji w języku migowym, korzystanie z portali internetowych i uczestnictwo w specyficznych praktykach czytelniczych, co jest zwłaszcza istotne dla dzieci i młodzieży. Multimedia pełnią liczne funkcje: kompensacyjne, dydaktyczne,
edukacyjne i integracyjne, służąc także rozrywce i wyzwalają kreatywność, dlatego też warte są uwagi badawczej. | pl_PL |
| dc.description.abstract | The article is dedicated to multimedia and the role they currently play not only in communication, but also in access to information and reading practice for people deaf from birth whose native language is sign language. After some introductory explanations concerning the media, those types that have particular relevance to young people called “e-natives” or “e-generation”, are presented. The vast majority of them is available thanks to the development of information technologies, especially the Internet. Special computer
programs created for the people with hearing impairment are also quite significant. Some of them allow learning and improvement in sign language (e.g. computer-based sign language dictionary), improvement in phonic language (e.g. Logo-games) or converting speech to text (SkryBot). Others facilitate access to information in sign language, the use of Websites and participation in specific reading practice, which is especially important for children and adolescents. Multimedia serve numerous functions: teaching,
educational, compensating, and integrative as well as those serving entertainment and liberating creativity. Therefore, they are worth paying good attention. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015; | |
| dc.relation.ispartofseries | Nauka, Dydaktyka, Praktyka;158 | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.title | Rola multimediów w komunikacji głuchych dzieci i nastolatków oraz w ich dostępie do informacji i czytelnictwa | pl_PL |
| dc.title.alternative | The role of multimedia in communication of deaf children and teenagers and in their access to information and reading | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 195-220 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-635-2 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Bronisława Woźniczka-Paruzel – pracuje jako profesor w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej dorobek naukowy obejmuje ponad 100 publikacji z zakresu bibliologii. Kilkadziesiąt z nich poświęconych jest biblioterapii, bajkoterapii, czytelnictwu dzieci i praktykom czytelniczym osób z niepełnosprawnościami, w tym głuchych od urodzenia. Ostatnio interesuje się alternatywnymi materiałami czytelniczymi dla ludzi z uszkodzonym słuchem oraz rolą multimediów w komunikacji głuchych dzieci i nastolatków. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Bronisława Woźniczka-Paruzel – works as a full professor at the Institute of Information Science and Book Studies at Nicolaus Copernicus University in Toruń. Her academic achievements are more than 100 publications in the field of bibliology. Dozens of them are dedicated bibliotherapy, fairytale-therapy, children’s reading, and reading practices of persons with disabilities, including born deaf. Recently she is interested in alternative reading materials for people with hearing impairment and in the role of multimedia in communication of the deaf children and teenagers. | pl_PL |
| dc.references | Alfabet. Zabawy literami i głoskami. Ćwiczenia percepcji słuchowej [online], [dostęp: 20.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.otostrona.pl/terapialogopedyczna/index.php?p=1_7_Multimedia> | pl_PL |
| dc.references | Bajki nie tylko dla dzieci głuchych [w:] Facebook [online], [dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <https://pl-pl.facebook.com/bajki> | pl_PL |
| dc.references | Czytanie jest fajne [online], [dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.edukacjamiedzyuszami.pl/lektury/> | pl_PL |
| dc.references | Deaf Poland. Forum dyskusyjne osób z wadą słuchu [online], [dostęp: 21.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.deaf.pl> | pl_PL |
| dc.references | eduSensus Logopedia. Mówiące obrazki 2.0 [online], [dostęp: 21.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.3kropki.pl/p/4/2/0/edusensus_logopedia_mowiace_obrazki.php> | pl_PL |
| dc.references | Festiwal Poezji Miganej w Krakowie [online], [dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.mik.krakow.pl/2014/04/30/festiwal-poezji-miganej-w-krakow> | pl_PL |
| dc.references | Folkman A. (2014), Zobacz bajki dla dzieci, które nie słyszą [online], [dostęp: 20.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.gs24.pl/apps/pbcs.dll/article? AID=/20110305/SZCZECIN/502397541> | pl_PL |
| dc.references | Fundacja KOKON. Aktualności [online], [dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.fundacjakokon.pl/aktualnosci/> | pl_PL |
| dc.references | Fundacja Promocji Kultury Głuchych KOKON [online], [dostęp: 21.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.fundacjaKOKON.pl> | pl_PL |
| dc.references | Glusi24.info [online], [dostęp: 23.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.glusi24.info/> | pl_PL |
| dc.references | Glusi.pl [online], [dostęp: 20.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.glusi.pl/content/o-nas> | pl_PL |
| dc.references | Klub Koko [online], [dostęp: 20. 08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.klubkoko.pl> | pl_PL |
| dc.references | Koko Klub [online], [dostęp: 20.08.2014], dostępny w Internecie: <https://www.facebook.com/KlubKoko/info?ref=page_internal> | pl_PL |
| dc.references | Komputerowy Słownik Języka Migowego [online], [dostęp: 21.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.pcworld.pl/news/76581/Komputerowy.Slownik.Jezyka.Migowego.html> | pl_PL |
| dc.references | Kulturagluchych.pl [online], dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.kulturagluchych.pl/> | pl_PL |
| dc.references | Logo-gry 2.0 [online], [dostęp: 20.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.ydp.com.pl/logo-gry-%E2%80%93-logopedyczne-gry-i-zabawy-dla-dzieci> | pl_PL |
| dc.references | Logopedia [online], [dostęp: 21.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.dobreprogramy.pl/Logopedia,Program,Windows,11665.html> | pl_PL |
| dc.references | Między Uszami [online], [dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.miedzyuszami.pl> | pl_PL |
| dc.references | Migam [online], [dostęp: 22.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.migam.pl/o_nas> | pl_PL |
| dc.references | Migiem na Majka [online], [dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.trafo.org/index/site/id/160> | pl_PL |
| dc.references | Mówiące Obrazki – Program komputerowy do terapii dzieci... [online], [dostęp: 21.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.eduksiegarnia.pl/mowiace-obrazki-program-komputerowy-terapii-...> | pl_PL |
| dc.references | Multimedia – podstawowe pojęcia [online], [dostęp: 30.07.2014], dostępny w Internecie: <http://www.edukacja.edux.pl/p-803-multimedia-podstawowe-pojecia.php> | pl_PL |
| dc.references | Nasze rozpoznawanie mowy: SkryBot.pl [online], [dostęp: 25.08.2014], dostępny w Internecie: <http://skrybot.pl/skrybot-pl-nasze-rozpoznawanie-mowy/> | pl_PL |
| dc.references | Oczy Muzyki [online], [dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <http://oczy-muzyki.blogspot.com/> | pl_PL |
| dc.references | Oczy Muzyki w Faktach TVP [online], [dostęp: 25.08.2014], dostępny w Internecie: <https://www.youtube.com/watch?v=kUU1VkOKZHg> | pl_PL |
| dc.references | Oczy Muzyki w magazynie „Pełnosprawni” w TVP Sport [online], [dostęp: 25.08.2014], dostępny w Internecie: <https://www.youtube.com/watch?v=3QT7HjqXe-A> | pl_PL |
| dc.references | Organizacja Niesłyszących – Słabosłyszących Internautów (ONSI) [online], [dostęp: 18.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.onsi.pl> | pl_PL |
| dc.references | Platforma Toker [online], [dostęp: 25.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.toker.com.pl/cwiczenia-logopedyczne-dla-dzieci/> | pl_PL |
| dc.references | Poczuć i zobaczyć muzykę [online], [dostęp: 24.08.2014,] dostępny w Internecie: <http://podlasie24.pl//wiadomosci/biala-podlaska/poczuc-i-zobaczyc-muzyke-1049e.html> | pl_PL |
| dc.references | Sak M. (oprac.) (2012), Cztery kroki. Wsparcie osób niesłyszących na rynku II, Warszawa, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, ISBN 978-83-908631-6-2 | pl_PL |
| dc.references | Słownik Polskiego Języka Migowego [online], [dostęp: 20.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.spjm.webd.pl> | pl_PL |
| dc.references | Społeczność Głuchych [w:] Facebook [online], [dostęp: 22.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.facebook.com/GlusiPl> | pl_PL |
| dc.references | Stowarzyszenie Głuchy Świat [online], [dostęp: 30.12.2014], dostępny w Internecie: <http://gluchyswiat.pl/> | pl_PL |
| dc.references | TRAFO [online], [dostęp: 19.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.trafo.org/index/site/id/160> | pl_PL |
| dc.references | Ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania się, Dz. U. 2011, nr 209, poz. 1243 | pl_PL |
| dc.references | Woźniczka-Paruzel B. (2014), Komunikacja wizualno-przestrzenna osób niesłyszących a świat książki i informacji [w:] Głowacka E., Kowalska M., Krysiński P. (red.), Współczesne oblicza komunikacji i informacji. Problemy, badania, hipotezy, Toruń, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 349-368 | pl_PL |
| dc.references | Woźniczka-Paruzel B. (2013), Sign Writting jako droga do aktywizacji czytelniczej dzieci niesłyszących (o nowych możliwościach języka migowego – dla bibliotekarzy [w:] Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red. nauk.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku. Szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, 2013, s. 159-180 | pl_PL |
| dc.references | Zapraszamy: ww.glusi.com.pl [online], [dostęp: 22.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.youtube.com/watch?v=GF428kcar_I> | pl_PL |
| dc.references | Zobaczyć ciszę [online], [dostęp: 23.08.2014], dostępny w Internecie: <https://www.youtube.com/channel/UC6-d08FSsqdrRJtnGoABDkw> | pl_PL |
| dc.references | Zobaczyć ciszę – zapowiedź [online], [dostęp: 21.08.2014], dostępny w Internecie: <http://youtu.be/S4lCTPhi7e4> | pl_PL |
| dc.contributor.authorEmail | bwp@umk.pl | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-634-5.13 | |