Show simple item record

dc.contributor.authorWoźniczka-Paruzel, Bronisława
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-07T07:26:01Z
dc.date.available2020-10-07T07:26:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationWoźniczka-Paruzel B., Rola multimediów w komunikacji głuchych dzieci i nastolatków oraz w ich dostępie do informacji i czytelnictwa, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 195-220, doi: 10.18778/7969-634-5.13pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-634-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32305
dc.descriptionArtykuł poświęcony jest multimediom i roli, jaką obecnie odgrywają nie tylko w komunikacji, ale również w dostępie do informacji i w praktykach czytelniczych osób głuchych od urodzenia, dla których językiem macierzystym jest język migowy. Po wstępnych wyjaśnieniach dotyczących multimediów, przedstawione są te ich rodzaje, które mają szczególne znaczenie dla ludzi młodych, nazywanych „e-tubylcami” lub „e-generacją”. Zdecydowana ich większość dostępna jest dzięki rozwojowi technologii informacyjnych, a zwłaszcza Internetu. Nie bez znaczenia są również specjalne programy komputerowe, tworzone dla osób niesłyszących. Niektóre z nich pozwalają na naukę i doskonalenie języka migowego (np. komputerowy słownik języka migowego), na usprawnianie języka fonicznego (np. Logo – gry), czy przekształcanie (transkrybowanie) mowy na tekst (Skry-Bot). Inne ułatwiają dostęp do informacji w języku migowym, korzystanie z portali internetowych i uczestnictwo w specyficznych praktykach czytelniczych, co jest zwłaszcza istotne dla dzieci i młodzieży. Multimedia pełnią liczne funkcje: kompensacyjne, dydaktyczne, edukacyjne i integracyjne, służąc także rozrywce i wyzwalają kreatywność, dlatego też warte są uwagi badawczej.pl_PL
dc.description.abstractThe article is dedicated to multimedia and the role they currently play not only in communication, but also in access to information and reading practice for people deaf from birth whose native language is sign language. After some introductory explanations concerning the media, those types that have particular relevance to young people called “e-natives” or “e-generation”, are presented. The vast majority of them is available thanks to the development of information technologies, especially the Internet. Special computer programs created for the people with hearing impairment are also quite significant. Some of them allow learning and improvement in sign language (e.g. computer-based sign language dictionary), improvement in phonic language (e.g. Logo-games) or converting speech to text (SkryBot). Others facilitate access to information in sign language, the use of Websites and participation in specific reading practice, which is especially important for children and adolescents. Multimedia serve numerous functions: teaching, educational, compensating, and integrative as well as those serving entertainment and liberating creativity. Therefore, they are worth paying good attention.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;158
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleRola multimediów w komunikacji głuchych dzieci i nastolatków oraz w ich dostępie do informacji i czytelnictwapl_PL
dc.title.alternativeThe role of multimedia in communication of deaf children and teenagers and in their access to information and readingpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number195-220pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Informacji Naukowej i Bibliologiipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-635-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteBronisława Woźniczka-Paruzel – pracuje jako profesor w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej dorobek naukowy obejmuje ponad 100 publikacji z zakresu bibliologii. Kilkadziesiąt z nich poświęconych jest biblioterapii, bajkoterapii, czytelnictwu dzieci i praktykom czytelniczym osób z niepełnosprawnościami, w tym głuchych od urodzenia. Ostatnio interesuje się alternatywnymi materiałami czytelniczymi dla ludzi z uszkodzonym słuchem oraz rolą multimediów w komunikacji głuchych dzieci i nastolatków.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteBronisława Woźniczka-Paruzel – works as a full professor at the Institute of Information Science and Book Studies at Nicolaus Copernicus University in Toruń. Her academic achievements are more than 100 publications in the field of bibliology. Dozens of them are dedicated bibliotherapy, fairytale-therapy, children’s reading, and reading practices of persons with disabilities, including born deaf. Recently she is interested in alternative reading materials for people with hearing impairment and in the role of multimedia in communication of the deaf children and teenagers.pl_PL
dc.referencesAlfabet. Zabawy literami i głoskami. Ćwiczenia percepcji słuchowej [online], [dostęp: 20.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.otostrona.pl/terapialogopedyczna/index.php?p=1_7_Multimedia>pl_PL
dc.referencesBajki nie tylko dla dzieci głuchych [w:] Facebook [online], [dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <https://pl-pl.facebook.com/bajki>pl_PL
dc.referencesCzytanie jest fajne [online], [dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.edukacjamiedzyuszami.pl/lektury/>pl_PL
dc.referencesDeaf Poland. Forum dyskusyjne osób z wadą słuchu [online], [dostęp: 21.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.deaf.pl>pl_PL
dc.referenceseduSensus Logopedia. Mówiące obrazki 2.0 [online], [dostęp: 21.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.3kropki.pl/p/4/2/0/edusensus_logopedia_mowiace_obrazki.php>pl_PL
dc.referencesFestiwal Poezji Miganej w Krakowie [online], [dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.mik.krakow.pl/2014/04/30/festiwal-poezji-miganej-w-krakow>pl_PL
dc.referencesFolkman A. (2014), Zobacz bajki dla dzieci, które nie słyszą [online], [dostęp: 20.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.gs24.pl/apps/pbcs.dll/article? AID=/20110305/SZCZECIN/502397541>pl_PL
dc.referencesFundacja KOKON. Aktualności [online], [dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.fundacjakokon.pl/aktualnosci/>pl_PL
dc.referencesFundacja Promocji Kultury Głuchych KOKON [online], [dostęp: 21.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.fundacjaKOKON.pl>pl_PL
dc.referencesGlusi24.info [online], [dostęp: 23.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.glusi24.info/>pl_PL
dc.referencesGlusi.pl [online], [dostęp: 20.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.glusi.pl/content/o-nas>pl_PL
dc.referencesKlub Koko [online], [dostęp: 20. 08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.klubkoko.pl>pl_PL
dc.referencesKoko Klub [online], [dostęp: 20.08.2014], dostępny w Internecie: <https://www.facebook.com/KlubKoko/info?ref=page_internal>pl_PL
dc.referencesKomputerowy Słownik Języka Migowego [online], [dostęp: 21.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.pcworld.pl/news/76581/Komputerowy.Slownik.Jezyka.Migowego.html>pl_PL
dc.referencesKulturagluchych.pl [online], dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.kulturagluchych.pl/>pl_PL
dc.referencesLogo-gry 2.0 [online], [dostęp: 20.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.ydp.com.pl/logo-gry-%E2%80%93-logopedyczne-gry-i-zabawy-dla-dzieci>pl_PL
dc.referencesLogopedia [online], [dostęp: 21.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.dobreprogramy.pl/Logopedia,Program,Windows,11665.html>pl_PL
dc.referencesMiędzy Uszami [online], [dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.miedzyuszami.pl>pl_PL
dc.referencesMigam [online], [dostęp: 22.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.migam.pl/o_nas>pl_PL
dc.referencesMigiem na Majka [online], [dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.trafo.org/index/site/id/160>pl_PL
dc.referencesMówiące Obrazki – Program komputerowy do terapii dzieci... [online], [dostęp: 21.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.eduksiegarnia.pl/mowiace-obrazki-program-komputerowy-terapii-...>pl_PL
dc.referencesMultimedia – podstawowe pojęcia [online], [dostęp: 30.07.2014], dostępny w Internecie: <http://www.edukacja.edux.pl/p-803-multimedia-podstawowe-pojecia.php>pl_PL
dc.referencesNasze rozpoznawanie mowy: SkryBot.pl [online], [dostęp: 25.08.2014], dostępny w Internecie: <http://skrybot.pl/skrybot-pl-nasze-rozpoznawanie-mowy/>pl_PL
dc.referencesOczy Muzyki [online], [dostęp: 24.08.2014], dostępny w Internecie: <http://oczy-muzyki.blogspot.com/>pl_PL
dc.referencesOczy Muzyki w Faktach TVP [online], [dostęp: 25.08.2014], dostępny w Internecie: <https://www.youtube.com/watch?v=kUU1VkOKZHg>pl_PL
dc.referencesOczy Muzyki w magazynie „Pełnosprawni” w TVP Sport [online], [dostęp: 25.08.2014], dostępny w Internecie: <https://www.youtube.com/watch?v=3QT7HjqXe-A>pl_PL
dc.referencesOrganizacja Niesłyszących – Słabosłyszących Internautów (ONSI) [online], [dostęp: 18.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.onsi.pl>pl_PL
dc.referencesPlatforma Toker [online], [dostęp: 25.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.toker.com.pl/cwiczenia-logopedyczne-dla-dzieci/>pl_PL
dc.referencesPoczuć i zobaczyć muzykę [online], [dostęp: 24.08.2014,] dostępny w Internecie: <http://podlasie24.pl//wiadomosci/biala-podlaska/poczuc-i-zobaczyc-muzyke-1049e.html>pl_PL
dc.referencesSak M. (oprac.) (2012), Cztery kroki. Wsparcie osób niesłyszących na rynku II, Warszawa, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, ISBN 978-83-908631-6-2pl_PL
dc.referencesSłownik Polskiego Języka Migowego [online], [dostęp: 20.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.spjm.webd.pl>pl_PL
dc.referencesSpołeczność Głuchych [w:] Facebook [online], [dostęp: 22.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.facebook.com/GlusiPl>pl_PL
dc.referencesStowarzyszenie Głuchy Świat [online], [dostęp: 30.12.2014], dostępny w Internecie: <http://gluchyswiat.pl/>pl_PL
dc.referencesTRAFO [online], [dostęp: 19.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.trafo.org/index/site/id/160>pl_PL
dc.referencesUstawa o języku migowym i innych środkach komunikowania się, Dz. U. 2011, nr 209, poz. 1243pl_PL
dc.referencesWoźniczka-Paruzel B. (2014), Komunikacja wizualno-przestrzenna osób niesłyszących a świat książki i informacji [w:] Głowacka E., Kowalska M., Krysiński P. (red.), Współczesne oblicza komunikacji i informacji. Problemy, badania, hipotezy, Toruń, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 349-368pl_PL
dc.referencesWoźniczka-Paruzel B. (2013), Sign Writting jako droga do aktywizacji czytelniczej dzieci niesłyszących (o nowych możliwościach języka migowego – dla bibliotekarzy [w:] Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red. nauk.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku. Szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, 2013, s. 159-180pl_PL
dc.referencesZapraszamy: ww.glusi.com.pl [online], [dostęp: 22.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.youtube.com/watch?v=GF428kcar_I>pl_PL
dc.referencesZobaczyć ciszę [online], [dostęp: 23.08.2014], dostępny w Internecie: <https://www.youtube.com/channel/UC6-d08FSsqdrRJtnGoABDkw>pl_PL
dc.referencesZobaczyć ciszę – zapowiedź [online], [dostęp: 21.08.2014], dostępny w Internecie: <http://youtu.be/S4lCTPhi7e4>pl_PL
dc.contributor.authorEmailbwp@umk.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-634-5.13


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe