Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrabowska, Dorota
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-07T06:27:42Z
dc.date.available2020-10-07T06:27:42Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationGrabowska D., Rola bibliotek w kształtowaniu postaw czytelniczych – wybrane problemy, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 183-193, doi: 10.18778/7969-634-5.12pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-634-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32304
dc.descriptionCelem autorki artykułu jest zwrócenie uwagi na znaczenie motywacji czytelniczej w procesie lekturowym. Przeanalizowane zostały publikacje związane z czytelnictwem i motywowaniem, dostępne badania czytelnicze oraz dokumenty dotyczące działalności bibliotek. Zjawiska czytelnicze omówione zostały z perspektywy psychologicznej. Podjęto próbę ukazania roli biblioteki w motywowaniu do czytania. Omówiono zarówno czynniki, które mogą temu służyć, jak i zagrożenia. Wskazano wybrane formy pracy wykorzystywane przez bibliotekarzy, mające wpływ na kształtowanie postaw czytelniczych.pl_PL
dc.description.abstractThe article focuses on the importance of motivation in the reading process. The author analyses publications on readership and motivation, available studies and documents concerning the activities of libraries. Reading phenomena is be discussed from a psychological perspective. She also presents the role of the library in the reading encouragement, discusses the factors either facilitating or threatening this process. Selected activities of libraries influencing attitudes toward reading are characterized. Despite the decline in readership, or maybe just because of that, it is very important to undertake activities supporting pro-reading attitudes.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;158
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleRola bibliotek w kształtowaniu postaw czytelniczych – wybrane problemypl_PL
dc.title.alternativeThe libraries’ role in reading habits development – selected issuespl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number183-193pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-635-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteDorota Grabowska – pracuje w Zakładzie Bibliotekoznawstwa IINiSB UW. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół problematyki związanej z organizacją i działalnością bibliotek publicznych i szkolnych. Szczególnie interesują ją formy i metody pracy z użytkownikiem w bibliotece. Od 2013 r. jest sekretarzem „Przeglądu Bibliotecznego”. Od 2003 r. również „Poradnika Bibliotekarza”, wchodzi w skład zespołu redakcyjnego serii <Biblioteczka Poradnika Bibliotekarza>.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDorota Grabowska – PhD, works in the Institute of Information and Book Studies, University of Warsaw. Her research interests are focused on organization and activities of public and school libraries, in particular forms and methods of working with library users. Since 2003 she is a secretary of the “Poradnik Bibliotekarza” monthly, and a member of editorial team of its Series; since 2014 an assistant editor of the “Przegląd Biblioteczny” quarterly.pl_PL
dc.referencesArendes R. (1996), Uczymy się nauczać, Warszawa, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-08576-6pl_PL
dc.referencesBrophy J. (2010), Motywowanie uczniów do nauki, przeł. K. Kruszewski, Warszawa, PWN, ISBN 978-83-01-13655-0pl_PL
dc.referencesCovington M. V., Teel K. M. (2004), Motywacja do nauki, Gdańsk, Gdańskie Wydaw. Pedagogiczne, ISBN 83-89574-00-4pl_PL
dc.referencesDoświadczenia Miejskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie w zakresie obsługi najmłodszych czytelników [online], [dostęp: 23.01.2015], dostępny w Internecie: <http://mbpol.internetdsl.pl/LAB/prezentacja_er.pdf>pl_PL
dc.referencesDziałalność bibliotek publicznych: wytyczne IFLA/UNESCO (2002), Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 83-87629-86-3pl_PL
dc.referencesDzierzgowska I. (2004), Jak uczyć metodami aktywnymi, Warszawa, Fraszka Edukacyjna, ISBN 83-88839-56-Xpl_PL
dc.referencesGrabowska D. (2013), Najmłodsi czytelnicy w bibliotece: wybrane formy pracy [w:] Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red. nauk.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 243-266pl_PL
dc.referencesGuthrie J. T., Wigfield A. (2000), Engagement and motivation in reading [w:] Kamil M. L. [et al.] (red. nauk.), Handbook of reading research, Vol. III, New York, Erlbaum, s. 403-422pl_PL
dc.referencesKlub Mam [online], [dostęp: 29.09.2014], dostępny w Internecie: <http://www.wimbp.zgora.pl>pl_PL
dc.referencesKlub Maluszka Tygrysek [online], [dostęp: 23.01.2015], dostępny w Internecie: <http://www.biblioteka-goleniow.pl>pl_PL
dc.referencesLewandowicz-Nosal G. (2012), Biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce: raport z badań, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 978-83-7009-627-4pl_PL
dc.referencesMiędzy nami Mamami [online], [dostęp: 23.01.2015], dostępny w Internecie: <http://www.biblioteka-goleniow.pl>pl_PL
dc.referencesOkoń W. (1998), Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa, Wydaw. Akademickie „Żak”, ISBN 83-86770-96-1pl_PL
dc.referencesPapuzińska J. (2008), Biblioteki a czytanie [w:] Świerczyńska-Jelonek D., Leszczyński G., Zając M. (red. nauk.), Po potopie – dziecko, książka i biblioteka w XXI w.: diagnozy i postulaty, Warszawa, Wydaw. SBP, s. 157-169pl_PL
dc.referencesPapuzińska J. (1992), Książki, dzieci, biblioteka. Z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa, Fundacja „Książka dla Dziecka”, ISBN 83-900782-0-1pl_PL
dc.referencesPennac D. (2007), Jak powieść, Warszawa, Wydaw. Literackie MUZA SA, ISBN 978-83-7495-089-3pl_PL
dc.referencesPieter J. (1967), Czytanie i lektura, Katowice, Wydaw. „Śląsk”pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U., 2009, nr 4, poz. 17pl_PL
dc.referencesSpołeczny zasięg książki w Polsce w 2012 r. [online], Warszawa, Biblioteka Narodowa, [dostęp: 21.06.2014], dostępny w Internecie: <http://www.bn.org.pl/document/1362741578.pdf>pl_PL
dc.referencesTavris C., Wade C. (1999), Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Część IV. Podejście poznawcze, Poznań, Zysk i S-ka, ISBN 83-7150-465-9pl_PL
dc.referencesWęglińska M. (1999), Motywacje szkolne dzieci w młodszym wieku, Szczecin, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, ISBN 83-7241-019-4pl_PL
dc.referencesWojciechowski J. (2000), Czytelnictwo, Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, ISBN 83-233-1234-6pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2013), Nastolatki i ich przyjemności czytania książek [w:] Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red. nauk.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 95-115pl_PL
dc.referencesZimbardo P. G., Ruch F. L. (1997), Psychologia i życie, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, ISBN 83-01-04040-8pl_PL
dc.contributor.authorEmaild.grabowska@uw.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-634-5.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe