| dc.contributor.author | Grabowska, Dorota | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2020-10-07T06:27:42Z | |
| dc.date.available | 2020-10-07T06:27:42Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.citation | Grabowska D., Rola bibliotek w kształtowaniu postaw czytelniczych – wybrane problemy, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 183-193, doi: 10.18778/7969-634-5.12 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-634-5 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32304 | |
| dc.description | Celem autorki artykułu jest zwrócenie uwagi na znaczenie motywacji czytelniczej w procesie lekturowym. Przeanalizowane zostały publikacje związane z czytelnictwem i motywowaniem, dostępne badania czytelnicze oraz dokumenty dotyczące działalności bibliotek. Zjawiska czytelnicze omówione zostały z perspektywy psychologicznej. Podjęto próbę ukazania roli biblioteki w motywowaniu do czytania. Omówiono zarówno czynniki, które mogą temu służyć, jak i zagrożenia. Wskazano wybrane formy pracy wykorzystywane przez bibliotekarzy, mające wpływ na kształtowanie postaw czytelniczych. | pl_PL |
| dc.description.abstract | The article focuses on the importance of motivation in the reading process. The author analyses publications on readership and motivation, available studies and documents concerning the activities of libraries. Reading phenomena is be discussed from a psychological perspective. She also presents the role of the library in the reading encouragement, discusses the factors either facilitating or threatening this process. Selected activities of libraries influencing attitudes toward reading are characterized. Despite the decline in readership, or maybe just because of that, it is very important to undertake activities
supporting pro-reading attitudes. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015; | |
| dc.relation.ispartofseries | Nauka, Dydaktyka, Praktyka;158 | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.title | Rola bibliotek w kształtowaniu postaw czytelniczych – wybrane problemy | pl_PL |
| dc.title.alternative | The libraries’ role in reading habits development – selected issues | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 183-193 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-635-2 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Dorota Grabowska – pracuje w Zakładzie Bibliotekoznawstwa IINiSB UW. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół problematyki związanej z organizacją i działalnością bibliotek publicznych i szkolnych. Szczególnie interesują ją formy i metody pracy z użytkownikiem w bibliotece. Od 2013 r. jest sekretarzem „Przeglądu Bibliotecznego”. Od 2003 r. również „Poradnika Bibliotekarza”, wchodzi w skład zespołu redakcyjnego serii <Biblioteczka Poradnika Bibliotekarza>. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Dorota Grabowska – PhD, works in the Institute of Information and Book Studies, University of Warsaw. Her research interests are focused on organization and activities of public and school libraries, in particular forms and methods of working with library users. Since 2003 she is a secretary of the “Poradnik Bibliotekarza” monthly, and a member of editorial team of its Series; since 2014 an assistant editor of the “Przegląd Biblioteczny” quarterly. | pl_PL |
| dc.references | Arendes R. (1996), Uczymy się nauczać, Warszawa, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-08576-6 | pl_PL |
| dc.references | Brophy J. (2010), Motywowanie uczniów do nauki, przeł. K. Kruszewski, Warszawa, PWN, ISBN 978-83-01-13655-0 | pl_PL |
| dc.references | Covington M. V., Teel K. M. (2004), Motywacja do nauki, Gdańsk, Gdańskie Wydaw. Pedagogiczne, ISBN 83-89574-00-4 | pl_PL |
| dc.references | Doświadczenia Miejskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie w zakresie obsługi najmłodszych czytelników [online], [dostęp: 23.01.2015], dostępny w Internecie: <http://mbpol.internetdsl.pl/LAB/prezentacja_er.pdf> | pl_PL |
| dc.references | Działalność bibliotek publicznych: wytyczne IFLA/UNESCO (2002), Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 83-87629-86-3 | pl_PL |
| dc.references | Dzierzgowska I. (2004), Jak uczyć metodami aktywnymi, Warszawa, Fraszka Edukacyjna, ISBN 83-88839-56-X | pl_PL |
| dc.references | Grabowska D. (2013), Najmłodsi czytelnicy w bibliotece: wybrane formy pracy [w:] Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red. nauk.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 243-266 | pl_PL |
| dc.references | Guthrie J. T., Wigfield A. (2000), Engagement and motivation in reading [w:] Kamil M. L. [et al.] (red. nauk.), Handbook of reading research, Vol. III, New York, Erlbaum, s. 403-422 | pl_PL |
| dc.references | Klub Mam [online], [dostęp: 29.09.2014], dostępny w Internecie: <http://www.wimbp.zgora.pl> | pl_PL |
| dc.references | Klub Maluszka Tygrysek [online], [dostęp: 23.01.2015], dostępny w Internecie: <http://www.biblioteka-goleniow.pl> | pl_PL |
| dc.references | Lewandowicz-Nosal G. (2012), Biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce: raport z badań, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 978-83-7009-627-4 | pl_PL |
| dc.references | Między nami Mamami [online], [dostęp: 23.01.2015], dostępny w Internecie: <http://www.biblioteka-goleniow.pl> | pl_PL |
| dc.references | Okoń W. (1998), Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa, Wydaw. Akademickie „Żak”, ISBN 83-86770-96-1 | pl_PL |
| dc.references | Papuzińska J. (2008), Biblioteki a czytanie [w:] Świerczyńska-Jelonek D., Leszczyński G., Zając M. (red. nauk.), Po potopie – dziecko, książka i biblioteka w XXI w.: diagnozy i postulaty, Warszawa, Wydaw. SBP, s. 157-169 | pl_PL |
| dc.references | Papuzińska J. (1992), Książki, dzieci, biblioteka. Z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa, Fundacja „Książka dla Dziecka”, ISBN 83-900782-0-1 | pl_PL |
| dc.references | Pennac D. (2007), Jak powieść, Warszawa, Wydaw. Literackie MUZA SA, ISBN 978-83-7495-089-3 | pl_PL |
| dc.references | Pieter J. (1967), Czytanie i lektura, Katowice, Wydaw. „Śląsk” | pl_PL |
| dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U., 2009, nr 4, poz. 17 | pl_PL |
| dc.references | Społeczny zasięg książki w Polsce w 2012 r. [online], Warszawa, Biblioteka Narodowa, [dostęp: 21.06.2014], dostępny w Internecie: <http://www.bn.org.pl/document/1362741578.pdf> | pl_PL |
| dc.references | Tavris C., Wade C. (1999), Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Część IV. Podejście poznawcze, Poznań, Zysk i S-ka, ISBN 83-7150-465-9 | pl_PL |
| dc.references | Węglińska M. (1999), Motywacje szkolne dzieci w młodszym wieku, Szczecin, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, ISBN 83-7241-019-4 | pl_PL |
| dc.references | Wojciechowski J. (2000), Czytelnictwo, Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, ISBN 83-233-1234-6 | pl_PL |
| dc.references | Zasacka Z. (2013), Nastolatki i ich przyjemności czytania książek [w:] Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red. nauk.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 95-115 | pl_PL |
| dc.references | Zimbardo P. G., Ruch F. L. (1997), Psychologia i życie, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, ISBN 83-01-04040-8 | pl_PL |
| dc.contributor.authorEmail | d.grabowska@uw.edu.pl | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-634-5.12 | |