| dc.contributor.author | Borowski, Dominik | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2020-10-06T12:35:24Z | |
| dc.date.available | 2020-10-06T12:35:24Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.citation | Borowski D., Czytają czy nie? O preferencjach czytelniczych krakowskich nastolatków, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 147-158, doi: 10.18778/7969-634-5.09 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-634-5 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32300 | |
| dc.description | Celem autora artykułu jest scharakteryzowanie preferencji czytelniczych krakowskich nastolatków. Pracę otwiera przywołanie najważniejszych tendencji współczesnego czytelnictwa młodzieży (m.in. korzystanie z publikacji elektronicznych, preferowanie innych form spędzania wolnego czasu, moda na nieczytanie itp.). Następnie przedstawiono metodologię badań przeprowadzonych wśród wybranych krakowskich nastolatków. Całość zamykają refleksje na temat aktualnych tendencji w czytelnictwie nastolatków. | pl_PL |
| dc.description.abstract | The aim of the article is to characterize the reading preferences of Cracow teenagers. The work opens with the recall of key trends of contemporary youth readership (eg. use of electronic publications, preferring other forms of leisure, fashion not-to-read, etc.). Then the methodology of the survey conducted among selected Cracow teenagers is described. Reflections on current trends in readership teens can be found at the last part of the text. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015; | |
| dc.relation.ispartofseries | Nauka, Dydaktyka, Praktyka;158 | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.title | Czytają czy nie? O preferencjach czytelniczych krakowskich nastolatków | pl_PL |
| dc.title.alternative | Do they read or not? Reading preferences of Cracow teenagers | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 147-158 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-635-2 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Dominik Borowski – magister filologii polskiej i zarządzania, doktorant w Ośrodku Badań Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jego
zainteresowania badawcze obejmują najnowszą prozę, szczególnie skierowaną do młodzieży, czytelnictwo nastolatków i proces komunikacji międzyludzkiej. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Dominik Borowski – MA in Polish studies and management, PhD student at the Centre for Research of Children and Youth Literature, Faculty of Polish Studies, Jagiellonian University in Cracow. His research interests include the latest prose, particularly aimed at young people, readership of teenagers and the process of interpersonal communication. | pl_PL |
| dc.references | Gajownik S. (2008), O wyborach czytelniczych gimnazjalistów, „Guliwer”, nr 1, s. 113-119 | pl_PL |
| dc.references | Has-Tokarz A. (2006), Czytelnictwo współczesnych nastolatków (opinie, obserwacje, badania) [w:]. Myrdzik B., Latoch-Zielińska M. (red.), Kultura popularna w szkole. Pobłażliwe przyzwolenie czy autentyczny dialog, Lublin, Wydaw. UMCS, s. 169-180 | pl_PL |
| dc.references | Kostecki J. (2011), Czytelnictwo jako przedmiot refleksji naukowej [w:] Żbikowska- -Migoń A. (red.), Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, Wrocław, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 11-23 | pl_PL |
| dc.references | Skonieczna T. (2007), Co czytają uczniowie gimnazjum?, „Poradnik Bibliotekarza”, nr 6, s. 12-16 | pl_PL |
| dc.references | Tylicka B., Leszczyński G. (2002), Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, ISBN 83-04-04606-7 | pl_PL |
| dc.references | Zasacka Z. (2007), Nastoletni czytelnicy, „Biblioteka w Szkole”, nr 6, s. 1-3 | pl_PL |
| dc.references | Zasacka Z. (2010), Doświadczenia czytelnicze gimnazjalistów, „Poradnik Bibliotekarza”, nr 1, s. 3-7 | pl_PL |
| dc.references | Zasacka Z. (2011a), Czytelnictwo młodzieży, „Bibliotekarz”, nr 1, s. 13-20 | pl_PL |
| dc.references | Zasacka Z. (2011b), Nastoletni czytelnicy – wspólnota symboliczna i społeczne dystanse [w:] Żbikowska-Migoń A. (red.), Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, Wrocław, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 160-174 | pl_PL |
| dc.contributor.authorEmail | dominik-b-89@o2.pl | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-634-5.09 | |