Show simple item record

dc.contributor.authorBorowski, Dominik
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-06T12:35:24Z
dc.date.available2020-10-06T12:35:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationBorowski D., Czytają czy nie? O preferencjach czytelniczych krakowskich nastolatków, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 147-158, doi: 10.18778/7969-634-5.09pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-634-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32300
dc.descriptionCelem autora artykułu jest scharakteryzowanie preferencji czytelniczych krakowskich nastolatków. Pracę otwiera przywołanie najważniejszych tendencji współczesnego czytelnictwa młodzieży (m.in. korzystanie z publikacji elektronicznych, preferowanie innych form spędzania wolnego czasu, moda na nieczytanie itp.). Następnie przedstawiono metodologię badań przeprowadzonych wśród wybranych krakowskich nastolatków. Całość zamykają refleksje na temat aktualnych tendencji w czytelnictwie nastolatków.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the article is to characterize the reading preferences of Cracow teenagers. The work opens with the recall of key trends of contemporary youth readership (eg. use of electronic publications, preferring other forms of leisure, fashion not-to-read, etc.). Then the methodology of the survey conducted among selected Cracow teenagers is described. Reflections on current trends in readership teens can be found at the last part of the text.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;158
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleCzytają czy nie? O preferencjach czytelniczych krakowskich nastolatkówpl_PL
dc.title.alternativeDo they read or not? Reading preferences of Cracow teenagerspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number147-158pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-635-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteDominik Borowski – magister filologii polskiej i zarządzania, doktorant w Ośrodku Badań Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jego zainteresowania badawcze obejmują najnowszą prozę, szczególnie skierowaną do młodzieży, czytelnictwo nastolatków i proces komunikacji międzyludzkiej.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDominik Borowski – MA in Polish studies and management, PhD student at the Centre for Research of Children and Youth Literature, Faculty of Polish Studies, Jagiellonian University in Cracow. His research interests include the latest prose, particularly aimed at young people, readership of teenagers and the process of interpersonal communication.pl_PL
dc.referencesGajownik S. (2008), O wyborach czytelniczych gimnazjalistów, „Guliwer”, nr 1, s. 113-119pl_PL
dc.referencesHas-Tokarz A. (2006), Czytelnictwo współczesnych nastolatków (opinie, obserwacje, badania) [w:]. Myrdzik B., Latoch-Zielińska M. (red.), Kultura popularna w szkole. Pobłażliwe przyzwolenie czy autentyczny dialog, Lublin, Wydaw. UMCS, s. 169-180pl_PL
dc.referencesKostecki J. (2011), Czytelnictwo jako przedmiot refleksji naukowej [w:] Żbikowska- -Migoń A. (red.), Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, Wrocław, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 11-23pl_PL
dc.referencesSkonieczna T. (2007), Co czytają uczniowie gimnazjum?, „Poradnik Bibliotekarza”, nr 6, s. 12-16pl_PL
dc.referencesTylicka B., Leszczyński G. (2002), Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, ISBN 83-04-04606-7pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2007), Nastoletni czytelnicy, „Biblioteka w Szkole”, nr 6, s. 1-3pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2010), Doświadczenia czytelnicze gimnazjalistów, „Poradnik Bibliotekarza”, nr 1, s. 3-7pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2011a), Czytelnictwo młodzieży, „Bibliotekarz”, nr 1, s. 13-20pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2011b), Nastoletni czytelnicy – wspólnota symboliczna i społeczne dystanse [w:] Żbikowska-Migoń A. (red.), Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, Wrocław, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 160-174pl_PL
dc.contributor.authorEmaildominik-b-89@o2.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-634-5.09


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe