| dc.contributor.author | Wójcik, Magdalena | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2020-10-06T12:22:07Z | |
| dc.date.available | 2020-10-06T12:22:07Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.citation | Wójcik M., Strony internetowe bibliotek szkolnych jako narzędzie wspierające rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci. Porównanie wyników badań z lat 2012 i 2014, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 77-87, doi: 10.18778/7969-634-5.06 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-634-5 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32297 | |
| dc.description | Przedmiotem artykułu są sposoby wykorzystania stron www jako narzędzi stymulujących rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci. Głównym celem było porównanie wyników badań przeprowadzonych w 2012 r. z analogicznymi badaniami przeprowadzonymi w 2014 r. Analizie jakościowej poddano zakres i rodzaj występowania na stronach www bibliotek krakowskich szkół podstawowych elementów wspierających proces aktywizacji czytelniczej dzieci. W badaniu pod uwagę wzięto: informacje o bieżącej ofercie biblioteki, wykazy nowych nabytków, informacje o nowościach wydawniczych, recenzje, zestawienia polecanych książek, informacje o akcjach promujących czytanie, wykazy linków do polecanych zasobów sieciowych, multimedia, gry dydaktyczne, aktywizujące elementy Web 2.0 itp. Analizie ilościowej poddano częstość występowania tych elementów na stronach bibliotek. Wykorzystane metody badawcze to: sondaż diagnostyczny i analiza porównawcza. W rezultacie przeprowadzonych badań sformułowano wnioski dotyczące dynamiki zmian w zakresie i sposobach wykorzystywania potencjału stron internetowych jako narzędzi wspierających rozwój zainteresowań czytelniczych. | pl_PL |
| dc.description.abstract | The paper discusses a problem of Internet websites’ role in stimulating development of children’s reading interests. The main objective of the study was to compare the results of the research carried out in 2012, with similar projects conducted in 2014. Cracow primary school libraries’ websites were analyzed qualitatively to discover the extent and type of elements supporting the process of activating reading among children. The analysis included: information about the current library offerings, listings of new acquisitions, publishing news, reviews, the lists of recommended books, information about reading
promotion actions, lists of recommended links to web resources, multimedia, educational games, activating elements of Web 2.0, etc. Frequency of occurrence of these elements on the surveyed websites was analyzed quantitatively. As a result, conclusions regarding dynamics of changes in the scope and ways of using libraries websites as potential tools for supporting development of children’s interests in reading were formulated. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015; | |
| dc.relation.ispartofseries | Nauka, Dydaktyka, Praktyka;158 | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.title | Strony internetowe bibliotek szkolnych jako narzędzie wspierające rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci. Porównanie wyników badań z lat 2012 i 2014 | pl_PL |
| dc.title.alternative | School libraries’ websites as a tool supporting development of children’s reading interests. Comparison of research studies’ results from the years 2012-2014 | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 77-87 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-635-2 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Magdalena Wójcik – asystent w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę nowych form komunikacji w Internecie, w tym szczególnie mediów społecznościowych i ich
związków z działalnością instytucji książki. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Magdalena Wójcik – PhD, assistant at the Institute of Information and Library Science, Jagiellonian University. Her research interests include new forms of communication on the Internet, especially social media and their relation to the activities of the book institutions. | pl_PL |
| dc.references | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.) (2013a), Media a czytelnicy. Studia o komunikacji i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, ISBN 978-83-7525-990-2 | pl_PL |
| dc.references | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.) (2013b), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, ISBN 978-83-7969-027-5 | pl_PL |
| dc.references | Baluch A. (2003), Od ludus do agora: rozważania o książkach dla dzieci i młodzieży i o sposobach lektury, które wiodą od zabawy do poważnej rozmowy o literaturze, Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, ISBN 83-7271-225-5 | pl_PL |
| dc.references | Bautsz-Sontag A. (2013), Literatura w terapii dzieci, Katowice, Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek, ISBN 978-83-60743-81-2 | pl_PL |
| dc.references | Chruścińska J., Kubisz E. (red.) (2002), Dziecko, rodzina, biblioteka: materiały z konferencji ogólnopolskiej, Zielona Góra, 18-19 września 2001 r., Warszawa, CEBID, ISBN 83-88581-04-X | pl_PL |
| dc.references | Chruścińska J., Kubisz E. (red.) (2000), Walory edukacyjne literatury dziecięcej: ogólnopolskie seminarium organizatorów czytelnictwa dziecięcego, Białystok, 11-13 maja 1999, Warszawa, CUKB, ISBN 83-909574-7-7 | pl_PL |
| dc.references | Izdebska J. (2007), Dziecko w świecie mediów elektronicznych: teoria, badania, edukacja medialna, Białystok, Wydaw. Uniwersyteckie Trans Humana, ISBN 978- 83-89190-94-9 | pl_PL |
| dc.references | Izdebska J., Sosnowski T. (red.) (2005), Dziecko i media elektroniczne: nowy wymiar dzieciństwa. T. 2, Komputer i Internet w życiu dziecka i obraz jego dzieciństwa, Białystok, Trans Humana, ISBN 83-89190-59-1 | pl_PL |
| dc.references | Jaszczyszyn E. (2010), Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętności czytania dzieci sześcioletnich, Białystok, Trans Humana – Wydaw. Uniwersyteckie, ISBN 978-83-61209-43-0 | pl_PL |
| dc.references | Kondracka M. (2009), Wykorzystanie technologii informacyjnych w nauce czytania i pisania dzieci w młodszym wieku szkolnym przez nauczycieli wybranych szkół podstawowych – raport z badań [w:] Kobylarek A. (red. nauk.), Wspólnota i różnica: interdyscyplinarne studia, analizy i rozprawy, Toruń, Wydaw. Adam Marszałek, s. 262-272 | pl_PL |
| dc.references | Kozak S. (2011), Patologie komunikowania w Internecie: zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Difin, ISBN 978-83-7641-388-4 | pl_PL |
| dc.references | Leszczyński G., Świerczyńska-Jelonek D., Zając M. (red.) (2006), Książka dziecięca 1990-2005: konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej: praca zbiorowa, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 83-89316-62-5 | pl_PL |
| dc.references | Lewandowicz-Nosal G. (red.) (2009), Internet w bibliotece dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 978-83-61464-14-3 | pl_PL |
| dc.references | Łaba A. (2011), Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ISBN 978-83-7784-047-4 | pl_PL |
| dc.references | Maciąg K. (2006), Miejsce bibliotek publicznych w systemie edukacji, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-454-6 | pl_PL |
| dc.references | Molicka M. (2002), Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań, Media Rodzina, ISBN 83-7278-041-2 | pl_PL |
| dc.references | Okrasa M. (2011), Biblioterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą [w:] Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red. nauk.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 207-226 | pl_PL |
| dc.references | Papuzińska J., Leszczyński G. (red.) (2002), Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia: praca zbiorowa, Warszawa, CEBID, ISBN 83-88581-06-6 | pl_PL |
| dc.references | Papuzińska J., Walczewska-Klimczak G. (red.) (2004), Animacja czytelnictwa dziecięcego: koncepcje, doświadczenia, postulaty: praca zbiorowa, Płock, Książnica Płocka im. W. Broniewskiego, Płockie Stowarzyszenie Przyjaciół Książki i Bibliotek, ISBN 83-88028-27-8 | pl_PL |
| dc.references | Sapa R. (2005), Benchmarking w doskonaleniu serwisów WWW bibliotek akademickich, Kraków, Wydaw. UJ, ISBN 83-233-1963-4 | pl_PL |
| dc.references | Szczupał B. (2009), O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością: recepcja, edukacja, terapia, wsparcie, twórczość, Warszawa, Dom Wydawniczy Elipsa, ISBN 978-83-7151-862-1 | pl_PL |
| dc.references | Szeliga K. (2008), Bajkoterapia czyli Jak z Guziolkiem tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dziecka w wieku przedszkolnym: ogólnopolski Konkurs Literacki pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki 2007/2008, Kraków, Impuls, ISBN 978-83-7587-114-2 | pl_PL |
| dc.references | Truskolaska J. (2007), Wychować miłośnika książki czyli Czytelnictwo i okolice, Tychy, Maternus Media, ISBN 978-83-89701-35-0 | pl_PL |
| dc.references | Ungeheuer-Gołąb A. (2011), Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą: podręcznik, Warszawa, Rzeszów, Wydaw. SBP, Uniwersytet Rzeszowski, ISBN 978- 83-61464-92-1 | pl_PL |
| dc.references | Zając M. (2002), Raport o książce dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Biblioteka Analiz, ISBN 83-89143-03-8 | pl_PL |
| dc.contributor.authorEmail | magda.wojcik@uj.edu.pl | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-634-5.06 | |