Show simple item record

dc.contributor.authorWójcik, Magdalena
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-06T12:22:07Z
dc.date.available2020-10-06T12:22:07Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationWójcik M., Strony internetowe bibliotek szkolnych jako narzędzie wspierające rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci. Porównanie wyników badań z lat 2012 i 2014, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 77-87, doi: 10.18778/7969-634-5.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-634-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32297
dc.descriptionPrzedmiotem artykułu są sposoby wykorzystania stron www jako narzędzi stymulujących rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci. Głównym celem było porównanie wyników badań przeprowadzonych w 2012 r. z analogicznymi badaniami przeprowadzonymi w 2014 r. Analizie jakościowej poddano zakres i rodzaj występowania na stronach www bibliotek krakowskich szkół podstawowych elementów wspierających proces aktywizacji czytelniczej dzieci. W badaniu pod uwagę wzięto: informacje o bieżącej ofercie biblioteki, wykazy nowych nabytków, informacje o nowościach wydawniczych, recenzje, zestawienia polecanych książek, informacje o akcjach promujących czytanie, wykazy linków do polecanych zasobów sieciowych, multimedia, gry dydaktyczne, aktywizujące elementy Web 2.0 itp. Analizie ilościowej poddano częstość występowania tych elementów na stronach bibliotek. Wykorzystane metody badawcze to: sondaż diagnostyczny i analiza porównawcza. W rezultacie przeprowadzonych badań sformułowano wnioski dotyczące dynamiki zmian w zakresie i sposobach wykorzystywania potencjału stron internetowych jako narzędzi wspierających rozwój zainteresowań czytelniczych.pl_PL
dc.description.abstractThe paper discusses a problem of Internet websites’ role in stimulating development of children’s reading interests. The main objective of the study was to compare the results of the research carried out in 2012, with similar projects conducted in 2014. Cracow primary school libraries’ websites were analyzed qualitatively to discover the extent and type of elements supporting the process of activating reading among children. The analysis included: information about the current library offerings, listings of new acquisitions, publishing news, reviews, the lists of recommended books, information about reading promotion actions, lists of recommended links to web resources, multimedia, educational games, activating elements of Web 2.0, etc. Frequency of occurrence of these elements on the surveyed websites was analyzed quantitatively. As a result, conclusions regarding dynamics of changes in the scope and ways of using libraries websites as potential tools for supporting development of children’s interests in reading were formulated.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;158
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleStrony internetowe bibliotek szkolnych jako narzędzie wspierające rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci. Porównanie wyników badań z lat 2012 i 2014pl_PL
dc.title.alternativeSchool libraries’ websites as a tool supporting development of children’s reading interests. Comparison of research studies’ results from the years 2012-2014pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number77-87pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-635-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteMagdalena Wójcik – asystent w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę nowych form komunikacji w Internecie, w tym szczególnie mediów społecznościowych i ich związków z działalnością instytucji książki.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMagdalena Wójcik – PhD, assistant at the Institute of Information and Library Science, Jagiellonian University. Her research interests include new forms of communication on the Internet, especially social media and their relation to the activities of the book institutions.pl_PL
dc.referencesAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.) (2013a), Media a czytelnicy. Studia o komunikacji i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, ISBN 978-83-7525-990-2pl_PL
dc.referencesAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.) (2013b), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, ISBN 978-83-7969-027-5pl_PL
dc.referencesBaluch A. (2003), Od ludus do agora: rozważania o książkach dla dzieci i młodzieży i o sposobach lektury, które wiodą od zabawy do poważnej rozmowy o literaturze, Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, ISBN 83-7271-225-5pl_PL
dc.referencesBautsz-Sontag A. (2013), Literatura w terapii dzieci, Katowice, Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek, ISBN 978-83-60743-81-2pl_PL
dc.referencesChruścińska J., Kubisz E. (red.) (2002), Dziecko, rodzina, biblioteka: materiały z konferencji ogólnopolskiej, Zielona Góra, 18-19 września 2001 r., Warszawa, CEBID, ISBN 83-88581-04-Xpl_PL
dc.referencesChruścińska J., Kubisz E. (red.) (2000), Walory edukacyjne literatury dziecięcej: ogólnopolskie seminarium organizatorów czytelnictwa dziecięcego, Białystok, 11-13 maja 1999, Warszawa, CUKB, ISBN 83-909574-7-7pl_PL
dc.referencesIzdebska J. (2007), Dziecko w świecie mediów elektronicznych: teoria, badania, edukacja medialna, Białystok, Wydaw. Uniwersyteckie Trans Humana, ISBN 978- 83-89190-94-9pl_PL
dc.referencesIzdebska J., Sosnowski T. (red.) (2005), Dziecko i media elektroniczne: nowy wymiar dzieciństwa. T. 2, Komputer i Internet w życiu dziecka i obraz jego dzieciństwa, Białystok, Trans Humana, ISBN 83-89190-59-1pl_PL
dc.referencesJaszczyszyn E. (2010), Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętności czytania dzieci sześcioletnich, Białystok, Trans Humana – Wydaw. Uniwersyteckie, ISBN 978-83-61209-43-0pl_PL
dc.referencesKondracka M. (2009), Wykorzystanie technologii informacyjnych w nauce czytania i pisania dzieci w młodszym wieku szkolnym przez nauczycieli wybranych szkół podstawowych – raport z badań [w:] Kobylarek A. (red. nauk.), Wspólnota i różnica: interdyscyplinarne studia, analizy i rozprawy, Toruń, Wydaw. Adam Marszałek, s. 262-272pl_PL
dc.referencesKozak S. (2011), Patologie komunikowania w Internecie: zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Difin, ISBN 978-83-7641-388-4pl_PL
dc.referencesLeszczyński G., Świerczyńska-Jelonek D., Zając M. (red.) (2006), Książka dziecięca 1990-2005: konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej: praca zbiorowa, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 83-89316-62-5pl_PL
dc.referencesLewandowicz-Nosal G. (red.) (2009), Internet w bibliotece dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 978-83-61464-14-3pl_PL
dc.referencesŁaba A. (2011), Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ISBN 978-83-7784-047-4pl_PL
dc.referencesMaciąg K. (2006), Miejsce bibliotek publicznych w systemie edukacji, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-454-6pl_PL
dc.referencesMolicka M. (2002), Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań, Media Rodzina, ISBN 83-7278-041-2pl_PL
dc.referencesOkrasa M. (2011), Biblioterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą [w:] Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red. nauk.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 207-226pl_PL
dc.referencesPapuzińska J., Leszczyński G. (red.) (2002), Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia: praca zbiorowa, Warszawa, CEBID, ISBN 83-88581-06-6pl_PL
dc.referencesPapuzińska J., Walczewska-Klimczak G. (red.) (2004), Animacja czytelnictwa dziecięcego: koncepcje, doświadczenia, postulaty: praca zbiorowa, Płock, Książnica Płocka im. W. Broniewskiego, Płockie Stowarzyszenie Przyjaciół Książki i Bibliotek, ISBN 83-88028-27-8pl_PL
dc.referencesSapa R. (2005), Benchmarking w doskonaleniu serwisów WWW bibliotek akademickich, Kraków, Wydaw. UJ, ISBN 83-233-1963-4pl_PL
dc.referencesSzczupał B. (2009), O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością: recepcja, edukacja, terapia, wsparcie, twórczość, Warszawa, Dom Wydawniczy Elipsa, ISBN 978-83-7151-862-1pl_PL
dc.referencesSzeliga K. (2008), Bajkoterapia czyli Jak z Guziolkiem tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dziecka w wieku przedszkolnym: ogólnopolski Konkurs Literacki pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki 2007/2008, Kraków, Impuls, ISBN 978-83-7587-114-2pl_PL
dc.referencesTruskolaska J. (2007), Wychować miłośnika książki czyli Czytelnictwo i okolice, Tychy, Maternus Media, ISBN 978-83-89701-35-0pl_PL
dc.referencesUngeheuer-Gołąb A. (2011), Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą: podręcznik, Warszawa, Rzeszów, Wydaw. SBP, Uniwersytet Rzeszowski, ISBN 978- 83-61464-92-1pl_PL
dc.referencesZając M. (2002), Raport o książce dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Biblioteka Analiz, ISBN 83-89143-03-8pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagda.wojcik@uj.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-634-5.06


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe