| dc.contributor.author | Grenina, Aiga | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2020-10-06T12:19:31Z | |
| dc.date.available | 2020-10-06T12:19:31Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.citation | Grenina A., Teenagers’ perception of a contemporary library, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 65-75, doi: 10.18778/7969-634-5.05 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-634-5 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32296 | |
| dc.description | Celem autorki artykułu jest ujawnienie sposobu postrzegania współczesnej biblioteki
przez nastolatków. Badanie zostało przeprowadzone zgodnie z pierwotnymi założeniami
badań autora artykułu. Używając oprogramowania NVivo przeanalizowano pisemne od powiedzi przedstawicieli łotewskiej młodzieży (n=61) na otwarte pytanie „Jaka powinna
być współczesna biblioteka?”. Wszyscy badani byli uczniami w wieku 14-16 lat (klasa
8 lub 9) uczęszczającymi do pięciu szkół z dużych miast Łotwy. Rezultatem badań było
stworzenie mapy myśli, zawierającej trzy hierarchie poziomów z łącznie 51 kategoriami
i podkategoriami. Utworzono pięć głównych kategorii klasyfikowania skojarzeń nastolat ków: „biblioteka i technologie” (n=48), „zasoby informacyjne” (n=48), „miejsce” (n=39),
„ogólny opis” (n=19 ) i „przyjazny personel” (n=11). Większość skojarzeń zaklasyfikowa nych jako „biblioteka i technologia” dotyczyła postrzegania biblioteki jako miejsca zapew niającego publiczny dostęp do komputerów i Internetu. Tymczasem skojarzenie „zasoby
informacyjne” zawiera przede wszystkim odniesienia do biblioteki jako miejsca, w którym
trzymane są drukowane książki. Wyniki badań uświadomiły, że ważne jest, aby prowadzić
działalność w celu zmiany postrzegania przez nastolatków współczesnej biblioteki jako
przestrzeni fizycznej, która działa przede wszystkim jako punkt dostępu do komputerów
i książek drukowanych. | |
| dc.description.abstract | The aim of the article is to reveal teenagers’ perception of a contemporary library. The
research is carried out in accordance with the original study conducted by the author.
Written answers given by Latvian teenagers (n=61) to the open-ended question “What
should a contemporary library be like?” were analysed using NVivo software. All the
respondents were 14-16 years old students (Form 8 or Form 9) from five comprehensive
day schools of big cities of Latvia. The study resulted in a mind map, containing three
hierarchy levels with 51 categories and subcategories in total. Five main categories for
classifying teenagers’ associations are as follows: “library and technologies” (n=48), “in formation resources” (n=48), “premises” (n=39), “general description” (n=19) and “user-
-friendly staff” (n=11). Most of the associations classified as “library and technologies”
are devoted to a perception of a library as a place providing public access to computers
and internet. Meanwhile “information resource” mainly contains references to a library
as a place where printed books are kept. The study results show that it is vital to perform
activities in order to change teenagers’ perception of a contemporary library as a physical
space which mainly operates as an access point to computers and printed books. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | en | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015; | |
| dc.relation.ispartofseries | Nauka, Dydaktyka, Praktyka;158 | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.title | Teenagers’ perception of a contemporary library | pl_PL |
| dc.title.alternative | Współczesna biblioteka oczami nastolatka | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 65-75 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | University of Latvia | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-635-2 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Aiga Grenina – PhD candidate at the Department of Information and Library Studies, University of Latvia (Latvia). LIS MA, University of Latvia. Her research topic focuses on the possibilities of interaction between Google generation (present-day adolescents and youth) and libraries, in particular information usage habits of Latvian adolescents and the library 2.0 context. Her interests includes youth information behaviours, library usage habits, Web 2.0. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Aiga Grenina – doktorantka na Wydziale Nauk o Informacji i Bibliotekach Uniwersytetu Łotwy. Otrzymała stopień licencjata i magistra w zakresie bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Łotwy. Tematem jej badań jest możliwość interakcji między pokoleniem Google (dzisiejszą młodzieżą) oraz bibliotekami. Jej obecne badania koncentrują się szczególnie na interakcji obu analizowanych podmiotów biorąc pod uwagę nawyki informacyjne łotewskiej młodzieży w kontekście Biblioteki 2.0. Jej zainteresowania obejmują zachowania informacyjne młodzieży, a także nawyki korzystania z biblioteki, web 2.0. | pl_PL |
| dc.references | Agosto D. E., Hughes-Hassell S. (2010), Revamping library services to meet urban teens’ everyday life information needs and preferences [in:] Agosto D. E., Hughes- -Hassell S. (eds.), Urban teens in the library: research and practice, Chicago, ALA, p. 23-40 | pl_PL |
| dc.references | Bibliotēku likums (2013) [online], “Latvijas Vēstnesis” 167/169 (1228/1230), 09.06.1998, Rīga, Saeima [access: 13.06.2014], available in the Internet: <http://www.likumi.lv/doc.php?id=48567> | pl_PL |
| dc.references | Bon I., Cranfield A., Latimer K. (2012), Introduction [in:] Bon I., Cranfield A., Latimer K. (eds.), Designing library space for children, Berlin, Boston, De Gruyter Saur, p. 1-6 | pl_PL |
| dc.references | Brophy P. (2007), The library in the twenty-first century, London, Facet, ISBN 978-1-85-604606-0 | pl_PL |
| dc.references | Common Sense Media (2012), Social media, social life: How teens view their digital lives [online], Common Sense Media Inc., [access: 13.06.2014], available in the Internet: <https://www.commonsensemedia.org/research/social-media-sociallife-how-teens-view-their-digital-lives> | pl_PL |
| dc.references | Dresang E. T., Koh K. (2009), Radical change theory, youth information behaviour, and school libraries, “Library Trends”, vol. 58, no. 1, p. 26-50 | pl_PL |
| dc.references | Flick U. (2006), Constant comparative method [in:] Jupp V. (ed.), Sage dictionary of social research methods, London, Sage, p. 37-38 | pl_PL |
| dc.references | Green H., Hannon C. (2007), Their Space Education for a digital generation, London, Demos, ISBN 1-841-80175-5 | pl_PL |
| dc.references | Holmberg K. et al. (2009), What is library 2.0?, “Journal of Documentation”, vol. 65, issue 4, p. 668-681 | pl_PL |
| dc.references | Latviešu valodas aģentūra, Baltic Institute of Social Sciences (2011), Mediju lietošanas kompetence skolēnu un skolotāju mērķa grupā: pētījuma rezultātu ziņojums [online], Baltic Institute of Social Sciences, [access: 13.06.2014], available in the Internet: <http://www.bilingvals.lv/uploads_docs/BISS_Mediju_komptence_ 2011_1323249632.pdf > | pl_PL |
| dc.references | Madden M. [et al.] (2013), Teens, social media, and privacy [online], Pew Internet & American Life Project, [access: 13.06.2014], available in the Internet: <http://www.pewinternet.org/2013/05/21/teens-social-media-and-privacy/> | pl_PL |
| dc.references | Nowak K. (2011), Serving teens in the public library, “Kentucky Libraries”, vol. 75, issue 3, p. 6-11 | pl_PL |
| dc.references | O’Keeffe S. G., Clarke-Pearson K. (2011), Clinical report – the impact of social media on children, adolescents, and families, “Pediatrics”, vol. 127, no. 4, p. 800-804 | pl_PL |
| dc.references | Palfrey J., Gasser U. (2008), Born digital: understanding the first generation of digital natives, New York, Basic Books, ISBN 978-0-46-501856-7 | pl_PL |
| dc.references | Purcell K. et al. (2012), How teens do research in the digital world [online], Pew Internet & American Life Project, [access: 13.06.2014], available in the Internet: <http://www.pewinternet.org/2012/11/01/how-teens-do-research-in-the- -digital-world/> | pl_PL |
| dc.references | Snowball C. (2008), Enticing teenagers into the library, “Library Review”, vol. 57, no. 1, p. 25-35 | pl_PL |
| dc.references | Trešais tēva dēls (2012), Latvijas publisko bibliotēku ekonomiskā vērtība un ietekme: novērtējuma ziņojums [online], Rīga, Kultūras informācijas sistēmas, [access: 13.06.2014], available in the Internet: <http://www.kis.gov.lv/download/Latvijas%20publisko%20bibliot%C4%93ku%20ekonomiska%20vertiba%20 un%20ietekme.pdf> | pl_PL |
| dc.contributor.authorEmail | aiga.grenina@lu.lv | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-634-5.05 | |