Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrenina, Aiga
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-06T12:19:31Z
dc.date.available2020-10-06T12:19:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationGrenina A., Teenagers’ perception of a contemporary library, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 65-75, doi: 10.18778/7969-634-5.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-634-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32296
dc.descriptionCelem autorki artykułu jest ujawnienie sposobu postrzegania współczesnej biblioteki przez nastolatków. Badanie zostało przeprowadzone zgodnie z pierwotnymi założeniami badań autora artykułu. Używając oprogramowania NVivo przeanalizowano pisemne od powiedzi przedstawicieli łotewskiej młodzieży (n=61) na otwarte pytanie „Jaka powinna być współczesna biblioteka?”. Wszyscy badani byli uczniami w wieku 14-16 lat (klasa 8 lub 9) uczęszczającymi do pięciu szkół z dużych miast Łotwy. Rezultatem badań było stworzenie mapy myśli, zawierającej trzy hierarchie poziomów z łącznie 51 kategoriami i podkategoriami. Utworzono pięć głównych kategorii klasyfikowania skojarzeń nastolat ków: „biblioteka i technologie” (n=48), „zasoby informacyjne” (n=48), „miejsce” (n=39), „ogólny opis” (n=19 ) i „przyjazny personel” (n=11). Większość skojarzeń zaklasyfikowa nych jako „biblioteka i technologia” dotyczyła postrzegania biblioteki jako miejsca zapew niającego publiczny dostęp do komputerów i Internetu. Tymczasem skojarzenie „zasoby informacyjne” zawiera przede wszystkim odniesienia do biblioteki jako miejsca, w którym trzymane są drukowane książki. Wyniki badań uświadomiły, że ważne jest, aby prowadzić działalność w celu zmiany postrzegania przez nastolatków współczesnej biblioteki jako przestrzeni fizycznej, która działa przede wszystkim jako punkt dostępu do komputerów i książek drukowanych.
dc.description.abstractThe aim of the article is to reveal teenagers’ perception of a contemporary library. The research is carried out in accordance with the original study conducted by the author. Written answers given by Latvian teenagers (n=61) to the open-ended question “What should a contemporary library be like?” were analysed using NVivo software. All the respondents were 14-16 years old students (Form 8 or Form 9) from five comprehensive day schools of big cities of Latvia. The study resulted in a mind map, containing three hierarchy levels with 51 categories and subcategories in total. Five main categories for classifying teenagers’ associations are as follows: “library and technologies” (n=48), “in formation resources” (n=48), “premises” (n=39), “general description” (n=19) and “user- -friendly staff” (n=11). Most of the associations classified as “library and technologies” are devoted to a perception of a library as a place providing public access to computers and internet. Meanwhile “information resource” mainly contains references to a library as a place where printed books are kept. The study results show that it is vital to perform activities in order to change teenagers’ perception of a contemporary library as a physical space which mainly operates as an access point to computers and printed books.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;158
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleTeenagers’ perception of a contemporary librarypl_PL
dc.title.alternativeWspółczesna biblioteka oczami nastolatkapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number65-75pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Latviapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-635-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteAiga Grenina – PhD candidate at the Department of Information and Library Studies, University of Latvia (Latvia). LIS MA, University of Latvia. Her research topic focuses on the possibilities of interaction between Google generation (present-day adolescents and youth) and libraries, in particular information usage habits of Latvian adolescents and the library 2.0 context. Her interests includes youth information behaviours, library usage habits, Web 2.0.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAiga Grenina – doktorantka na Wydziale Nauk o Informacji i Bibliotekach Uniwersytetu Łotwy. Otrzymała stopień licencjata i magistra w zakresie bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Łotwy. Tematem jej badań jest możliwość interakcji między pokoleniem Google (dzisiejszą młodzieżą) oraz bibliotekami. Jej obecne badania koncentrują się szczególnie na interakcji obu analizowanych podmiotów biorąc pod uwagę nawyki informacyjne łotewskiej młodzieży w kontekście Biblioteki 2.0. Jej zainteresowania obejmują zachowania informacyjne młodzieży, a także nawyki korzystania z biblioteki, web 2.0.pl_PL
dc.referencesAgosto D. E., Hughes-Hassell S. (2010), Revamping library services to meet urban teens’ everyday life information needs and preferences [in:] Agosto D. E., Hughes- -Hassell S. (eds.), Urban teens in the library: research and practice, Chicago, ALA, p. 23-40pl_PL
dc.referencesBibliotēku likums (2013) [online], “Latvijas Vēstnesis” 167/169 (1228/1230), 09.06.1998, Rīga, Saeima [access: 13.06.2014], available in the Internet: <http://www.likumi.lv/doc.php?id=48567>pl_PL
dc.referencesBon I., Cranfield A., Latimer K. (2012), Introduction [in:] Bon I., Cranfield A., Latimer K. (eds.), Designing library space for children, Berlin, Boston, De Gruyter Saur, p. 1-6pl_PL
dc.referencesBrophy P. (2007), The library in the twenty-first century, London, Facet, ISBN 978-1-85-604606-0pl_PL
dc.referencesCommon Sense Media (2012), Social media, social life: How teens view their digital lives [online], Common Sense Media Inc., [access: 13.06.2014], available in the Internet: <https://www.commonsensemedia.org/research/social-media-sociallife-how-teens-view-their-digital-lives>pl_PL
dc.referencesDresang E. T., Koh K. (2009), Radical change theory, youth information behaviour, and school libraries, “Library Trends”, vol. 58, no. 1, p. 26-50pl_PL
dc.referencesFlick U. (2006), Constant comparative method [in:] Jupp V. (ed.), Sage dictionary of social research methods, London, Sage, p. 37-38pl_PL
dc.referencesGreen H., Hannon C. (2007), Their Space Education for a digital generation, London, Demos, ISBN 1-841-80175-5pl_PL
dc.referencesHolmberg K. et al. (2009), What is library 2.0?, “Journal of Documentation”, vol. 65, issue 4, p. 668-681pl_PL
dc.referencesLatviešu valodas aģentūra, Baltic Institute of Social Sciences (2011), Mediju lietošanas kompetence skolēnu un skolotāju mērķa grupā: pētījuma rezultātu ziņojums [online], Baltic Institute of Social Sciences, [access: 13.06.2014], available in the Internet: <http://www.bilingvals.lv/uploads_docs/BISS_Mediju_komptence_ 2011_1323249632.pdf >pl_PL
dc.referencesMadden M. [et al.] (2013), Teens, social media, and privacy [online], Pew Internet & American Life Project, [access: 13.06.2014], available in the Internet: <http://www.pewinternet.org/2013/05/21/teens-social-media-and-privacy/>pl_PL
dc.referencesNowak K. (2011), Serving teens in the public library, “Kentucky Libraries”, vol. 75, issue 3, p. 6-11pl_PL
dc.referencesO’Keeffe S. G., Clarke-Pearson K. (2011), Clinical report – the impact of social media on children, adolescents, and families, “Pediatrics”, vol. 127, no. 4, p. 800-804pl_PL
dc.referencesPalfrey J., Gasser U. (2008), Born digital: understanding the first generation of digital natives, New York, Basic Books, ISBN 978-0-46-501856-7pl_PL
dc.referencesPurcell K. et al. (2012), How teens do research in the digital world [online], Pew Internet & American Life Project, [access: 13.06.2014], available in the Internet: <http://www.pewinternet.org/2012/11/01/how-teens-do-research-in-the- -digital-world/>pl_PL
dc.referencesSnowball C. (2008), Enticing teenagers into the library, “Library Review”, vol. 57, no. 1, p. 25-35pl_PL
dc.referencesTrešais tēva dēls (2012), Latvijas publisko bibliotēku ekonomiskā vērtība un ietekme: novērtējuma ziņojums [online], Rīga, Kultūras informācijas sistēmas, [access: 13.06.2014], available in the Internet: <http://www.kis.gov.lv/download/Latvijas%20publisko%20bibliot%C4%93ku%20ekonomiska%20vertiba%20 un%20ietekme.pdf>pl_PL
dc.contributor.authorEmailaiga.grenina@lu.lvpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-634-5.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe