Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHomolová, Kateřina
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-06T12:11:44Z
dc.date.available2020-10-06T12:11:44Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationHomolová K., Library in intergenerational view – the meaning and purpose of library in children’s and adolescents’ conceptions, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 53-63, doi: 10.18778/7969-634-5.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-634-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32295
dc.descriptionTekst informuje o projekcie badawczym prowadzonym przez nauczycieli i studentów Instytutu Języka Czeskiego i Bibliotekoznawstwa na Wydziale Filozofii i Nauki Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Jest on skoncentrowany na określeniu znaczenia, celu i roli biblioteki w międzypokoleniowej perspektywie. W pierwszej części została zaprezentowana filozofia i metodologia projektu badawczego, podobnie jak cele główne i cząstkowe. Przeanalizowano również podstawy motywacji do wyboru podejścia jakościowego i powód zastosowania behawioralnych metod badawczych (psychometria) do uzyskania danych. Omówiono również zalety stosowania strategii mieszanych metod w analizie danych w tego rodzaju badaniach bibliotecznych. Ogólnie rzecz biorąc, w pierwszej części artykułu autorka chce pokazać drogę, która może być bardzo skuteczna w badaniu postaw zarówno ogólnych, jak i konkretnego użytkownika biblioteki. W drugiej części artykułu skoncentrowano się na przedstawieniu głównych wyników uzyskanych z jakościowej części badania – wywiadów indywidualnych. Przedstawiono i zinterpretowano dane uzyskane od uczniów szkół podstawowych. Na końcu artykułu zaprezentowano relacje między projektem badawczym i wszystkimi przedstawionymi wynikami a ideą biblioteki otwartej na międzypokoleniowe spotkanie wartości.pl_PL
dc.description.abstractThe paper presents the research project which is carried out by teachers and students of the Institute of the Czech Language and Library Science, Faculty of Philosophy and Science, Silesian University in Opava, and is focused on determining the meaning, purpose and role of a library in an intergenerational perspective. In the first part of the contribution the philosophy and methodology of the research project, the main goals and sub-targets are presented. There are also analysed basic motivation for choosing a qualitative approach and reason for the use of the behavior research methods (psychometry) for data acquisition. The advantage of using mixed-methods strategy for data analysis in this kind of library research is discussed as well. In general, the first part of the paper offers the way, which can be very effective in exploring both general and specific library user’s attitudes. The second part of the paper is focused on main results obtained from the qualitative research section – individual interviews. Data obtained from elementary school children and teen adolescents are presented and interpreted. At the end of the paper the research project and all presented outcomes are related to the ideas of community library open to intergenerational meeting of values.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;158
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleLibrary in intergenerational view – the meaning and purpose of library in children’s and adolescents’ conceptionspl_PL
dc.title.alternativeBiblioteka oczami pokoleń – znaczenie i cel biblioteki w koncepcjach dzieci i młodzieżypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number53-63pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSilesian University in Opavapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-635-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteKateřina Homolová – PhD, assistant professor at the Institute of the Czech Language and Library Science, Faculty of Philosophy and Science, Silesian University in Opava. Her main professional interest is theory and research of children’s reading. Within this framework she is specialized in pedagogical and didactical aspects of children’s reading, including psychology and sociology of reading as well.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKateřina Homolová – adiunkt w Instytucie Języka Czeskiego i Bibliotekoznawstwa na Wydziale Filozofii i Nauki Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Jej główne zainteresowania zawodowe obejmują teorię i badania czytelnictwa dzieci. W tym kontekście specjalizuje się w pedagogicznych i dydaktycznych aspektach czytania dzieci, w tym też psychologii i socjologii czytania.pl_PL
dc.referencesConnaway L. S., Powell R. R. (2010), Basic research methods for librarians, Santa Barbara (CA), ABC-CLIO, LLC, ISBN 978-1-59-158865-8pl_PL
dc.referencesDisman M. (2011), Jak se vyrábí sociologická znalost, Praha, Karolinum, ISBN 978- 80-246-1966-8pl_PL
dc.referencesHendl J. (2005), Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace, Praha, Portál, ISBN 80-7367-040-2pl_PL
dc.referencesHomolová K. (2006), Q-metodologie a sémantický diferenciál v pedagogickém výzkumu dětského čtenářství [in:] Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, Plzeň, PdF ZČU, s. [120-129]pl_PL
dc.referencesHomolová K. (2008), Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství, Ostrava, Ostravská univerzita v Ostravě, ISBN 978-80-7368-641-3pl_PL
dc.referencesHomolová K. (2012), Možnosti zkoumání současného dospívajícího čtenáře, Opava, Slezská univerzita v Opavě, ISBN 978-80-7248-808-7pl_PL
dc.referencesHomolová K. (2013), Dětský a dospívající čtenář, Opava, Slezská univerzita v Opavě, ISBN 978-80-7248-952-7pl_PL
dc.referencesPatton M. (2002), Qualitative evaluation and evaluation methods, Thousand Oaks (CA), SAGE, ISBN 978-0-76-191971-1pl_PL
dc.referencesStrauss A. L., Corbin J. (1999), Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie, Brno, Sdružení Podané ruce, ISBN 80-85834-60-Xpl_PL
dc.referencesSmékalová L., Homolová K. (2013), Metodologická argumentace M. M. Bergmana v kontextu užití Q-metodologie a sémantického diferenciálu ve výzkumu smíšeného designu [online], „Paidagogos“, [access: 20.06.2014], available in the Internet: <http://www.paidagogos.net/issues/2013/2/article.php?id=17>pl_PL
dc.referencesŠvaříček R., Šeďová K. (2007), Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha, Portál, ISBN 978-80-7367-313-0pl_PL
dc.contributor.authorEmailkaterina.homolova@fpf.slu.czpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-634-5.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe