| dc.contributor.author | Homolová, Kateřina | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2020-10-06T12:11:44Z | |
| dc.date.available | 2020-10-06T12:11:44Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.citation | Homolová K., Library in intergenerational view – the meaning and purpose of library in children’s and adolescents’ conceptions, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 53-63, doi: 10.18778/7969-634-5.04 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-634-5 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32295 | |
| dc.description | Tekst informuje o projekcie badawczym prowadzonym przez nauczycieli i studentów Instytutu Języka Czeskiego i Bibliotekoznawstwa na Wydziale Filozofii i Nauki Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Jest on skoncentrowany na określeniu znaczenia, celu i roli biblioteki w międzypokoleniowej perspektywie. W pierwszej części została zaprezentowana filozofia i metodologia projektu badawczego, podobnie jak cele główne i cząstkowe. Przeanalizowano również podstawy motywacji do wyboru podejścia jakościowego i powód zastosowania behawioralnych metod badawczych (psychometria) do uzyskania
danych. Omówiono również zalety stosowania strategii mieszanych metod w analizie danych w tego rodzaju badaniach bibliotecznych. Ogólnie rzecz biorąc, w pierwszej części artykułu autorka chce pokazać drogę, która może być bardzo skuteczna w badaniu postaw zarówno ogólnych, jak i konkretnego użytkownika biblioteki. W drugiej części artykułu skoncentrowano się na przedstawieniu głównych wyników uzyskanych z jakościowej części badania – wywiadów indywidualnych. Przedstawiono i zinterpretowano dane uzyskane od uczniów szkół podstawowych. Na końcu artykułu zaprezentowano relacje między projektem badawczym i wszystkimi przedstawionymi wynikami a ideą biblioteki otwartej na międzypokoleniowe spotkanie wartości. | pl_PL |
| dc.description.abstract | The paper presents the research project which is carried out by teachers and students of the Institute of the Czech Language and Library Science, Faculty of Philosophy and Science, Silesian University in Opava, and is focused on determining the meaning, purpose and role of a library in an intergenerational perspective. In the first part of the contribution the philosophy and methodology of the research project, the main goals and sub-targets are presented. There are also analysed basic motivation for choosing a qualitative approach and reason for the use of the behavior research methods (psychometry) for data
acquisition. The advantage of using mixed-methods strategy for data analysis in this kind of library research is discussed as well. In general, the first part of the paper offers the way, which can be very effective in exploring both general and specific library user’s attitudes. The second part of the paper is focused on main results obtained from the qualitative research section – individual interviews. Data obtained from elementary school children and teen adolescents are presented and interpreted. At the end of the paper the research project and all presented outcomes are related to the ideas of community library open to intergenerational meeting of values. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | en | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015; | |
| dc.relation.ispartofseries | Nauka, Dydaktyka, Praktyka;158 | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.title | Library in intergenerational view – the meaning and purpose of library in children’s and adolescents’ conceptions | pl_PL |
| dc.title.alternative | Biblioteka oczami pokoleń – znaczenie i cel biblioteki w koncepcjach dzieci i młodzieży | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 53-63 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Silesian University in Opava | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-635-2 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Kateřina Homolová – PhD, assistant professor at the Institute of the Czech Language and Library Science, Faculty of Philosophy and Science, Silesian University in Opava. Her main professional interest is theory and research of children’s reading. Within this framework she is specialized in pedagogical and didactical aspects of children’s reading, including psychology and sociology of reading as well. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Kateřina Homolová – adiunkt w Instytucie Języka Czeskiego i Bibliotekoznawstwa na Wydziale Filozofii i Nauki Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Jej główne zainteresowania zawodowe obejmują teorię i badania czytelnictwa dzieci. W tym kontekście specjalizuje się w pedagogicznych i dydaktycznych aspektach czytania dzieci, w tym też psychologii i socjologii czytania. | pl_PL |
| dc.references | Connaway L. S., Powell R. R. (2010), Basic research methods for librarians, Santa Barbara (CA), ABC-CLIO, LLC, ISBN 978-1-59-158865-8 | pl_PL |
| dc.references | Disman M. (2011), Jak se vyrábí sociologická znalost, Praha, Karolinum, ISBN 978- 80-246-1966-8 | pl_PL |
| dc.references | Hendl J. (2005), Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace, Praha, Portál, ISBN 80-7367-040-2 | pl_PL |
| dc.references | Homolová K. (2006), Q-metodologie a sémantický diferenciál v pedagogickém výzkumu dětského čtenářství [in:] Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, Plzeň, PdF ZČU, s. [120-129] | pl_PL |
| dc.references | Homolová K. (2008), Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství, Ostrava, Ostravská univerzita v Ostravě, ISBN 978-80-7368-641-3 | pl_PL |
| dc.references | Homolová K. (2012), Možnosti zkoumání současného dospívajícího čtenáře, Opava, Slezská univerzita v Opavě, ISBN 978-80-7248-808-7 | pl_PL |
| dc.references | Homolová K. (2013), Dětský a dospívající čtenář, Opava, Slezská univerzita v Opavě, ISBN 978-80-7248-952-7 | pl_PL |
| dc.references | Patton M. (2002), Qualitative evaluation and evaluation methods, Thousand Oaks (CA), SAGE, ISBN 978-0-76-191971-1 | pl_PL |
| dc.references | Strauss A. L., Corbin J. (1999), Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie, Brno, Sdružení Podané ruce, ISBN 80-85834-60-X | pl_PL |
| dc.references | Smékalová L., Homolová K. (2013), Metodologická argumentace M. M. Bergmana v kontextu užití Q-metodologie a sémantického diferenciálu ve výzkumu smíšeného designu [online], „Paidagogos“, [access: 20.06.2014], available in the Internet: <http://www.paidagogos.net/issues/2013/2/article.php?id=17> | pl_PL |
| dc.references | Švaříček R., Šeďová K. (2007), Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha, Portál, ISBN 978-80-7367-313-0 | pl_PL |
| dc.contributor.authorEmail | katerina.homolova@fpf.slu.cz | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-634-5.04 | |