dc.contributor.author | Danek, Zbigniew | |
dc.date.accessioned | 2014-01-21T16:45:31Z | |
dc.date.available | 2014-01-21T16:45:31Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | COLLECTANEA PHILOLOGICA XVI, 2013: 73–78 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 17 33-03 19 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/3222 | |
dc.description.abstract | In his Panathenaic speech, Isocrates contrasts his own teaching program with traditional
models of Greek education, both the earlier one and the more scientific one that is favoured in his
times: his aim is to form the minds of students in such a manner that they can seize any
opportunity that comes along, that in the social intercourse they always remain indulgent and
patient, and – what seems the most important here – that they become able to endure both luck and
misfortune with courage and appreciate not the things obtained merely by chance, but the ones
gained by their toil and effort (Panath. 30–32). And Isocrates’ respect to steadily working mind
becomes even greater with time: the result of such a labour must be some prudence (“phronesis”)
– the aim of every justly conceived education. Isocrates’ “phronesis” is not Platonic excellence of
mind, permanent and always the same, it is the skill and talent of discovering how to adjust to
changing public affairs, but at the same time it shall remain constant and unchangeable in its
imperative good – the benefit of Athens and its citizens. | pl_PL |
dc.language.iso | other | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Greek education | pl_PL |
dc.subject | phronesis | |
dc.subject | Isocrates | |
dc.subject | Plato | |
dc.title | QUID ISOCRATES DE BENE SUA GERENTIS VIRTUTE EXCULTA IUDICAVERIT | pl_PL |
dc.title.alternative | ISOCRATES ON WELL CULTIVATED MIND | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 73–78 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Zakład Literatury Łacińskiej, Wydział
Filologiczny, Uniwersytet Łódzki | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Zbigniew Danek – dr hab. prof. UŁ, Zakład Literatury Łacińskiej, Wydział
Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, 90-568 Łódz, ul. Lipowa 81. Od 1981 r.
pracownik dydaktyczno-naukowy Katedry Filologii Klasycznej Uniwersytetu
Łódzkiego, tytuł doktora habilitowanego uzyskał w 2000 r. na podstawie rozprawy
poświęconej gnozeologicznej problematyce Platonskiego dialogu Teajtet,
od 2003 r. kieruje Zakładem Literatury Łacińskiej Katedry Filologii Klasycznej
UŁ. Swoje zainteresowania naukowe skupił na problemach antropologii epikurejskiej,
na Platońskich koncepcjach dotyczących powstawania struktur językowych
i racjonalnego poznania rzeczywistości, jak te poznania wykraczającego
poza standardy racjonalności. | |