Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDanek, Zbigniew
dc.date.accessioned2014-01-21T16:45:31Z
dc.date.available2014-01-21T16:45:31Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationCOLLECTANEA PHILOLOGICA XVI, 2013: 73–78pl_PL
dc.identifier.issn17 33-03 19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/3222
dc.description.abstractIn his Panathenaic speech, Isocrates contrasts his own teaching program with traditional models of Greek education, both the earlier one and the more scientific one that is favoured in his times: his aim is to form the minds of students in such a manner that they can seize any opportunity that comes along, that in the social intercourse they always remain indulgent and patient, and – what seems the most important here – that they become able to endure both luck and misfortune with courage and appreciate not the things obtained merely by chance, but the ones gained by their toil and effort (Panath. 30–32). And Isocrates’ respect to steadily working mind becomes even greater with time: the result of such a labour must be some prudence (“phronesis”) – the aim of every justly conceived education. Isocrates’ “phronesis” is not Platonic excellence of mind, permanent and always the same, it is the skill and talent of discovering how to adjust to changing public affairs, but at the same time it shall remain constant and unchangeable in its imperative good – the benefit of Athens and its citizens.pl_PL
dc.language.isootherpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectGreek educationpl_PL
dc.subjectphronesis
dc.subjectIsocrates
dc.subjectPlato
dc.titleQUID ISOCRATES DE BENE SUA GERENTIS VIRTUTE EXCULTA IUDICAVERITpl_PL
dc.title.alternativeISOCRATES ON WELL CULTIVATED MINDpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number73–78
dc.contributor.authorAffiliationZakład Literatury Łacińskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki
dc.contributor.authorBiographicalnoteZbigniew Danek – dr hab. prof. UŁ, Zakład Literatury Łacińskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, 90-568 Łódz, ul. Lipowa 81. Od 1981 r. pracownik dydaktyczno-naukowy Katedry Filologii Klasycznej Uniwersytetu Łódzkiego, tytuł doktora habilitowanego uzyskał w 2000 r. na podstawie rozprawy poświęconej gnozeologicznej problematyce Platonskiego dialogu Teajtet, od 2003 r. kieruje Zakładem Literatury Łacińskiej Katedry Filologii Klasycznej UŁ. Swoje zainteresowania naukowe skupił na problemach antropologii epikurejskiej, na Platońskich koncepcjach dotyczących powstawania struktur językowych i racjonalnego poznania rzeczywistości, jak te poznania wykraczającego poza standardy racjonalności.


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska