| dc.contributor.author | Kluszczyński, Ryszard | |
| dc.contributor.editor | Kluszczyński, Ryszard W. | |
| dc.contributor.editor | Kłys, Tomasz | |
| dc.contributor.editor | Korczarowska-Różycka, Natasza | |
| dc.date.accessioned | 2020-07-29T08:08:07Z | |
| dc.date.available | 2020-07-29T08:08:07Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.citation | Kluszczyński R. W., Kino interaktywne – porządkowanie pola, [w:] Paradygmaty współczesnego kina, Kluszczyński R. W., Kłys T., Korczarowska-Różycka N. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 41-74, doi: 10.18778/7969-538-6.04 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-538-6 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32177 | |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Kluszczyński R. W., Kłys T., Korczarowska-Różycka N. (red.), Paradygmaty współczesnego kina, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.title | Kino interaktywne – porządkowanie pola | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 41-74 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-539-3 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Ryszard W. Kluszczyński – profesor dr hab. nauk humanistycznych. Na Uniwersytecie Łódzkim
kieruje Katedrą Mediów i Kultury Audiowizualnej, a w niej także Zakładem Mediów Elektronicznych.
Profesor w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Zajmuje się problematyką sztuki nowych mediów, awangardowym filmem i sztuką wideo, teorią sztuki i jej najnowszymi tendencjami, a także zagadnieniami cyberkultury oraz społeczeństwa informacyjnego i sieciowego. Uprawia też krytykę artystyczną. W latach 1990–2001 kurator filmu, wideo i sztuk multimedialnych w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, autor wielu międzynarodowych wystaw i projektów artystycznych. W roku 2010 kurator Międzynarodowego Biennale Sztuki Współczesnej „Mediations” w Poznaniu. Od 2011 roku dyrektor artystyczny międzynarodowego projektu Art & Science Meeting w Centrum Sztuki Współczesnej – Łaźnia, Gdańsk. | pl_PL |
| dc.references | Acland Ch., Screen Traffic: Movies, Multiplexes, and Global Culture, Duke University Press, Durkham, N.C. 2003. | pl_PL |
| dc.references | Adams E. W., The Challenge Of The Interactive Movie, 1995 Computer Game Developers’ Conference, www.designersnotebook.com/Lectures/Challenge/challenge.htm. | pl_PL |
| dc.references | Cinema Futures: Cain, Abel or Cable?, eds. T. Elsaesser, K. Hoffmann, Amsterdam University Press, Amsterdam 1998. | pl_PL |
| dc.references | Conomos, J., Mutant Media. Essays on Cinema, Video Art and New Media, “Art Space/Power Publications”, Sydney 2007. | pl_PL |
| dc.references | Database Aesthetics: Art in the Age of Information Overflow, ed. V. Vesna, University of Minnesota Press, Minneapolis 2007. | pl_PL |
| dc.references | Davenport G., Interactive Cinema Group, MIT Media Lab, [w:] Future Cinema, the Cinematic Imaginary After Film, eds. J. Shaw, P. Weibel, The MIT Press, Cambridge, MA – London, England 2003, s. 272–279. | pl_PL |
| dc.references | Duguet A.-M., Jeffrey Shaw: From expanded cinema to virtual reality, [w:] Jeffrey Shaw – A User’s Manual, ed. Heinrich Klotz, ZKM, Karlsruhe / Cantz Verlag, Ostfildern 1997, s. 21–23. | pl_PL |
| dc.references | Ebert R., Dim Future for Interactive Cinema, www.rogerebert.com/rogers-journal/dim-future-for-interactive-film (1994). | pl_PL |
| dc.references | Ebert R., Video Games Can Never Be Art, www.rogerebert.com/rogers-journal/video-games-cannever-be-art (2010). | pl_PL |
| dc.references | Filiciak M., Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2013. | pl_PL |
| dc.references | First Person. New Media as Story, Performance, and Game, eds. N. Wardrip-Fruin, P. Harrigan, The MIT Press, Cambridge, MA – London, England 2004. | pl_PL |
| dc.references | Fisher S. S., Anderson S. et al., Experiments in interactive panoramic cinema, www.technohistory.net/wp-content/uploads/2009/06/panoramiccinema.pdf. | pl_PL |
| dc.references | Future Cinema: The Cinematic Imaginary After Film, eds. J. Shaw, P. Weibel, The MIT Press, Cambridge, MA – London, England 2003. | pl_PL |
| dc.references | Hales Ch., Audience Interaction in the Cinema: An Evolving Experience, [w:] Conference Proceedings of ‘Transforming Culture in the Digital Age, University of Tartu, Tartu 2010, s. 378–386. | pl_PL |
| dc.references | Hales Ch., ‘Cause and Effect’: an experimental interactive cinema performance, “Art Inquiry” 2003, Vol. V: Cyberarts, Cybercultures, Cybersocieties, ed. R. W. Kluszczyński, s. 243–250. | pl_PL |
| dc.references | Hales Ch., Cinematic Interaction: from Kinoautomat to Cause and Effect, „Digital Creativity” 2005, Vol. 16, No. 1, s. 54–64. | pl_PL |
| dc.references | Hales Ch., Rethinking the Interactive Movie: A practical investigation demonstrating original and engaging ways of creating and combining ‘live action’ video segments under audience and/or computer control, niepublikowana praca doktorska, University of East London 2006. | pl_PL |
| dc.references | Hassapopoulou M., Interactive Cinema from Vending Machine to Database Narrative: The Case of Kinoautomat, “Screening the Past” 2013, No. 10, www.screeningthepast. com/ 2013/10/interactive- cinema-from-vending-machine-to-database-the-case-of-kinoauto mat/. | pl_PL |
| dc.references | Horbal A., Movie Review: Mystery At Mansfield Manor, http://blogcritics.org/movie-review-mystery-at-mansfield-manor/. | pl_PL |
| dc.references | Huhtamo E., Seeking Deeper Contact. Interactive Art as Metacommentary, “Convergence” 1995, Vol. 1, No. 2, s. 81–104. | pl_PL |
| dc.references | Jeffrey Shaw – A User’s Manual, ed. H. Klotz, ZKM, Karlsruhe / Cantz Verlag, Ostfildern 1997. | pl_PL |
| dc.references | Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, WAiP, Warszawa 2007. | pl_PL |
| dc.references | Kac E., Telepresence & Bio Art. Networking Humans, Rabbits, & Robots, The University of Michigan Press, Ann Arbor 2005. | pl_PL |
| dc.references | Kluszczyński R. W., Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Instytut Kultury, Warszawa 1999. | pl_PL |
| dc.references | Kluszczyński R. W., Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce, Instytut Kultury, Warszawa 1998. | pl_PL |
| dc.references | Kluszczyński R. W., Paradygmat sztuk nowych mediów, „Kwartalnik Filmowy”, wiosna 2014, Vol. XXXVI, nr 85, s. 194–205. | pl_PL |
| dc.references | Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, WAiP, Warszawa 2010. | pl_PL |
| dc.references | Lew M., Live Cinema: Designing an Instrument for Cinema Editing as a Live Performance, [w:] Proceedings of the 2004 Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME04), Hamamatsu, Japan, alumni.media.mit.edu/~lew/research/live cinema/Live%20Cinema%20 NIME%202004.pdf. | pl_PL |
| dc.references | Makela M., The Practice of Live Cinema, “Media Space Journal” 2008, No. 1, Issue 1. | pl_PL |
| dc.references | McKernan B., Digital Cinema. The Revolution in Cinematography, Postproduction, and Distribution, McGraw-Hill, New York 2005. | pl_PL |
| dc.references | New Screen Media: Cinema / Art / Narrative, eds. M. Reiser, A. Zapp; British Film Institute, London 2008. | pl_PL |
| dc.references | Parente A., De Carvalho V., Cinema as dispositif: Between Cinema and Contemporary Art, “Cinémas: Journal of Film Studies” 2008, Vol. 19, No. 1, s. 37–55. | pl_PL |
| dc.references | Pearce C., Toward a Game Theory of Game, [w:] First Person. New Media as Story, Performance, and Game, eds. N. Wardrip-Fruin, P. Harrigan, The MIT Press, Cambridge, MA. – London, England 2004, s. 143–153. | pl_PL |
| dc.references | Perron B., From Gamers to Players and Gameplayers: The Example of Interactive Movies, [w:] The Video Game Theory Reader, eds. B. Perron, M. J. P. Wolf, Routledge, New York 2003, s. 143–153. | pl_PL |
| dc.references | Pitrus A., Kontrolowanie iluzji, iluzja kontroli, [w:] Prędkość i przyjemność. Kino i telewizja w dobie symulacji elektronicznej, red. A. Gwóźdź, Wydawnictwo Szumacher, Kielce 1994, s. 170–177. | pl_PL |
| dc.references | Quart A., Networked, “Film Comment”, July/August 2005, No. 4. | pl_PL |
| dc.references | Rombes N., Cinema in the Digital Age, Wallflower Press, London–New York 2009. | pl_PL |
| dc.references | Rombes N., Incompleteness, “Digital Poetics”, March 2006. | pl_PL |
| dc.references | Rose F., The Art of Immersion. How the digital generation is remaking Hollywood, Madison Avenue, and the way we tell stories, W. W. Norton, New York–London 2011. | pl_PL |
| dc.references | Ruoff J., Introduction. The Filmic Fourth Dimension: Cinema as Audiovisual Vehicle, [w:] Virtual Voyages, Cinema and Travel, ed. J. Ruoff, Duke University Press, Durham–London 2006. | pl_PL |
| dc.references | Schuch Brunet K., Fiorelli M., GPS Film Nine Lives: experimenting with new forms of narrative and moving pictures, An interview with Scott Hessels, http://www.doc.ubi.pt/ 05/entrevista05. pdf. | pl_PL |
| dc.references | Shaul Ben N., Hyper-narrative Interactive Cinema. Problems and Solutions, Rodopi, Amsterdam–New York 2008 | pl_PL |
| dc.references | Tryon Ch., On-Demand Culture: Digital Delivery and the Future of Movies, Rutgers University Press, New Brunswick–New Jersey–London 2013. | pl_PL |
| dc.references | Tryon Ch., Reinventing Cinema. Movies in the Age of Media Convergence, Rutgers University Press, New Brunswick–New Jersey–London 2009. | pl_PL |
| dc.references | Veale K., “Interactive Cinema” Is an Oxymoron, but May Not Always Be, “Game Studies. The International Journal of Computer Game Research”, September 2012, Vol. 12, Issue 1. | pl_PL |
| dc.references | Virtual Voyages, Cinema and Travel, ed. J. Ruoff, Duke University Press, Durham–London 2006. | pl_PL |
| dc.references | Weinbren G., Mastery (Sonic c’est moi), [w:] New Screen Media: Cinema / Art / Narrative, eds. M. Reiser, A. Zapp; British Film Institute, London 2008. | pl_PL |
| dc.references | Weinbren G., Navigating the Ocean of Streams of Story, [w:] Future Cinema: The Cinematic Imaginary After Film, eds. J. Shaw, P. Weibel, The MIT Press, Cambridge, MA – London, England 2003. | pl_PL |
| dc.references | Weinbren G., Ocean, Database, Recut, [w:] Database Aesthetics: Art in the Age of Information Overflow, ed. V. Vesna, University of Minnesota Press, Minneapolis 2007. | pl_PL |
| dc.references | Weinbren G., Random Access Rules, [w:] Cinema Futures: Cain, Abel or Cable?, eds. T. Elsaesser, K. Hoffmann, Amsterdam University Press, Amsterdam 1998. | pl_PL |
| dc.references | Willis H., Real Time Live: Cinema as Performance, “Afterimage”, July/August 2009, Vol. 37, No 1, 11. | pl_PL |
| dc.references | Wittgenstein L., Dociekania filozoficzne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. | pl_PL |
| dc.references | Youngblood G., Expanded Cinema, P. Dutton, New York 1970. | pl_PL |
| dc.references | Zimmerman, E., Narrative, Interactivity, Play, and Games: Four Naughty Concepts in Need of Discipline, [w:] First Person. New Media as Story, Performance, and Game, eds. N. Wardrip-Fruin, P. Harrigan, The MIT Press, Cambridge, MA – London, England 2004. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-538-6.04 | |