| dc.contributor.author | Jakubowska, Małgorzata | |
| dc.contributor.author | Żyto, Kamila | |
| dc.contributor.editor | Kluszczyński, Ryszard W. | |
| dc.contributor.editor | Kłys, Tomasz | |
| dc.contributor.editor | Korczarowska-Różycka, Natasza | |
| dc.date.accessioned | 2020-07-28T06:05:30Z | |
| dc.date.available | 2020-07-28T06:05:30Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.citation | Jakubowska M., Żyto K., Labirynt i kłącze – paradygmaty współczesnej narracji filmowej, [w:] Paradygmaty współczesnego kina, Kluszczyński R. W., Kłys T., Korczarowska-Różycka N. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 11-21, doi: 10.18778/7969-538-6.02 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-538-6 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32173 | |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Kluszczyński R. W., Kłys T., Korczarowska-Różycka N. (red.), Paradygmaty współczesnego kina, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.title | Labirynt i kłącze – paradygmaty współczesnej narracji filmowej | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 11-21 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-539-3 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Małgorzata Jakubowska – doktor nauk humanistycznych, filmoznawczyni, adiunkt w Katedrze
Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Wykłada także w Państwowej
Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W swojej pracy łączy wykształcenie
kulturoznawcze i filozoficzne. Jej pasją jest film i jego analiza. Zajmuje się teorią i filozofią kina.
Bada narrację i dramaturgię filmową oraz różne metody analizy filmu. Opublikowała książki: Teoria kina Gillesa Deleuze’a (Kraków 2003), Żeglowanie po filmie (Kraków 2006), Laboratorium czasu. „Sanatorium pod Klepsydrą” Wojciecha Jerzego Hasa (Łódź 2010), Kryształy czasu. Kino Wojciecha Jerzego Hasa (Łódź 2013). Współredagowała tom poświęcony problemom analizy i interpretacji Między słowem a obrazem (Kraków 2005) oraz Filmowe ogrody Wojciecha J. Hasa (Łódź 2011). | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Kamila Żyto – doktor nauk humanistycznych, filmoznawczyni, adiunktka w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Współpracuje z Młodzieżową Akademią Filmową w Łodzi, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (przy projektach „Filmoteka Szkolna”, „Akademia Filmu Polskiego”), DKF PWSFTViT. Wykłada także w Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2010 roku opublikowała książkę Strategie labiryntowe w filmie fikcji (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego). Współredagowała tomy: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa; Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej oraz Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej.
W kręgu jej zainteresowań naukowych znajduje się kino polskie (ze szczególnym uwzględnieniem
wątków związanych z wizerunkami Żydów i relacjami polsko-żydowskimi), kino amerykańskie (kino noir, zarówno klasyczne, hollywoodzkie z lat czterdziestych i pięćdziesiątych, jak i współczesne filmy neo-noir) oraz kino świata hiszpańskojęzycznego (głównie twórczość Carlosa Saury okresu późnego frankizmu i transformacji). | pl_PL |
| dc.references | Banasiak B., Filozofia Gillesa Deleuze’a – fragmenty, [w:] Foucault, Deleuze, Derrida, red. B. Banasiak, K. M. Jaksender, A. Kucner, Toruń 2011. | pl_PL |
| dc.references | Deleuze G., Guattari F., Kłącze, przeł. B. Banasiak, „Colloquia Communia” 1988, nr 1–3. | pl_PL |
| dc.references | Eco U., Dopiski na marginesie „Imienia róży”, [w:] idem, Imię róży, przeł. A. Szymanowski, Warszawa 1996. | pl_PL |
| dc.references | Głowiński M., Labirynt. Przestrzeń obcości, [w:] idem, Mity przebrane, Kraków 1990. | pl_PL |
| dc.references | Jakubowska M., Teoria kina Gillesa Deleuze’a, Kraków 2003. | pl_PL |
| dc.references | Jakubowska M., Żeglowanie po filmie, Kraków 2006. | pl_PL |
| dc.references | Olejarczyk A., „Labirynt absurdu, absurd labiryntu”, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 1998, nr XXXIII. | pl_PL |
| dc.references | Reed Doob P., The Idea of the Labyrinth from Classical Antiquity throught the Middle Ages, Cornell, New York–London 1993. | pl_PL |
| dc.references | Rybicka E., Formy labiryntu w prozie polskiej XX wieku, Kraków 2000. | pl_PL |
| dc.references | Santarcangeli P., Księga labiryntu, przeł. I. Bukowski, Warszawa 1982. | pl_PL |
| dc.references | Senn W., The Labyrinth as a Structural Principle in Narrative Texts, [w:] The Structure of the Text, ed. F. Udo, Tübingen 1987. | pl_PL |
| dc.references | Żyto K., Strategie labiryntowe w filmie fikcji, Łódź 2010. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-538-6.02 | |