| dc.contributor.author | Żebrowski, Mateusz | |
| dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
| dc.contributor.editor | Barczyk, Agnieszka | |
| dc.contributor.editor | Nolbrzak, Renata | |
| dc.date.accessioned | 2020-04-21T14:31:12Z | |
| dc.date.available | 2020-04-21T14:31:12Z | |
| dc.date.issued | 2014 | |
| dc.identifier.citation | Żebrowski M., Axis mundi w Osadzie Shyamalana, czyli fałszywy horror o „miejscu” przeciwstawionym „przestrzeni”, [w:] Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 123-135, doi: 10.18778/7969-102-9.13 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-102-9 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31832 | |
| dc.description.abstract | The Village (directed by M. Night Shyamalan) is presented by the author as a horror, which doesn’t have species differentia specificia – in The Village we can’t distinguish a terror which is induced by a supernatural factor. The author explains this inconsistency through an antropological thought: an antinomy of place (axis mundi), space (N. Korczarowska) and a re-activation of a tribal way of thinking (M. Eliade, A. Wierciński). Also important in a paper is a protestant ethic and its consequences (M. Weber). The paper comments the relations between the work and the erotism, the body taboo and the passion. The conclusions of the paper aim to the statement that The Village represents a subgenre of a horror – The Village is an existential horror which describes a terror of a human being nature. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | axis mundi | pl_PL |
| dc.subject | tribalism | pl_PL |
| dc.subject | trybalizm | pl_PL |
| dc.subject | anthropology of space | pl_PL |
| dc.subject | antropologia przestrzeni | pl_PL |
| dc.title | Axis mundi w Osadzie Shyamalana, czyli fałszywy horror o „miejscu” przeciwstawionym „przestrzeni” | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 123-135 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-735-9 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Mateusz Żebrowski – doktorant Uniwersytetu Łódzkiego w Pracowni Antropologii Literatury. Naukowo zajmuje się antropologią sztuki oraz antropologią w sztuce, a szczególnie: fenomenem ojczyzny magicznej i zachowaniami reliktowymi w sztuce. | pl_PL |
| dc.references | Bataille G., Erotyzm, tłum. M. Ochab, Gdańsk 2007. | pl_PL |
| dc.references | Bataille G., Łzy Erosa, tłum. T. Swoboda, Gdańsk 2009. | pl_PL |
| dc.references | Baudrillard J., Precesja symulakrów, [w:] Postmodernizm: antologia przekładów, tłum. T. Komendant, Kraków 1997. | pl_PL |
| dc.references | Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, t. 1: Od epoki kamiennej do misteriów eleuzyńskich, tłum. S. Tokarski, Warszawa 2007. | pl_PL |
| dc.references | Frazer G. J., Złota gałąź. Studia z magii i religii, tłum. H. Krzeczkowski, Kraków 2012. | pl_PL |
| dc.references | Korczarowska N., Ojczyzny prywatne. Mitologia przestrzeni prywatności w twórczości Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego, Andrzeja Kondratiuka, Kraków 2007. | pl_PL |
| dc.references | Luckmann T., Niewidzialna religia. Problem religii w nowoczesnym społeczeństwie, tłum. L. Bluszcz, Kraków 2011. | pl_PL |
| dc.references | Rewers E., Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków 2005. | pl_PL |
| dc.references | Schipper M., Na początku nie było nikogo. Jak pojawili się ludzie, Warszawa 2012. | pl_PL |
| dc.references | Tresidder J., Słownik symboli. Ilustrowany przewodnik po tradycyjnych wyrażeniach obrazowych, znakach ikonicznych i emblematach, Warszawa 2005. | pl_PL |
| dc.references | Tuan Y.-F., Przestrzeń i miejsce, tłum. A. Morawińska, Warszawa 1987. | pl_PL |
| dc.references | Weber M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu, tłum. J. Miziński, Lublin 1994. | pl_PL |
| dc.references | Wieczorkiewicz A., Apetyt turysty. O doświadczeniu świata w podróży, Kraków 2012. | pl_PL |
| dc.references | Wierciński A., Magia i religia. Szkice z antropologii religii, Kraków 2010. | pl_PL |
| dc.references | Osada, reż. M. N. Shyamalan, 2004. | pl_PL |
| dc.references | Znaki, reż. M. N. Shyamalan, 2002. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-102-9.13 | |