Show simple item record

dc.contributor.authorŻebrowski, Mateusz
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorBarczyk, Agnieszka
dc.contributor.editorNolbrzak, Renata
dc.date.accessioned2020-04-21T14:31:12Z
dc.date.available2020-04-21T14:31:12Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationŻebrowski M., Axis mundi w Osadzie Shyamalana, czyli fałszywy horror o „miejscu” przeciwstawionym „przestrzeni”, [w:] Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 123-135, doi: 10.18778/7969-102-9.13pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-102-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31832
dc.description.abstractThe Village (directed by M. Night Shyamalan) is presented by the author as a horror, which doesn’t have species differentia specificia – in The Village we can’t distinguish a terror which is induced by a supernatural factor. The author explains this inconsistency through an antropological thought: an antinomy of place (axis mundi), space (N. Korczarowska) and a re-activation of a tribal way of thinking (M. Eliade, A. Wierciński). Also important in a paper is a protestant ethic and its consequences (M. Weber). The paper comments the relations between the work and the erotism, the body taboo and the passion. The conclusions of the paper aim to the statement that The Village represents a subgenre of a horror – The Village is an existential horror which describes a terror of a human being nature.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectaxis mundipl_PL
dc.subjecttribalismpl_PL
dc.subjecttrybalizmpl_PL
dc.subjectanthropology of spacepl_PL
dc.subjectantropologia przestrzenipl_PL
dc.titleAxis mundi w Osadzie Shyamalana, czyli fałszywy horror o „miejscu” przeciwstawionym „przestrzeni”pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number123-135pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-735-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteMateusz Żebrowski – doktorant Uniwersytetu Łódzkiego w Pracowni Antropologii Literatury. Naukowo zajmuje się antropologią sztuki oraz antropologią w sztuce, a szczególnie: fenomenem ojczyzny magicznej i zachowaniami reliktowymi w sztuce.pl_PL
dc.referencesBataille G., Erotyzm, tłum. M. Ochab, Gdańsk 2007.pl_PL
dc.referencesBataille G., Łzy Erosa, tłum. T. Swoboda, Gdańsk 2009.pl_PL
dc.referencesBaudrillard J., Precesja symulakrów, [w:] Postmodernizm: antologia przekładów, tłum. T. Komendant, Kraków 1997.pl_PL
dc.referencesEliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, t. 1: Od epoki kamiennej do misteriów eleuzyńskich, tłum. S. Tokarski, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesFrazer G. J., Złota gałąź. Studia z magii i religii, tłum. H. Krzeczkowski, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesKorczarowska N., Ojczyzny prywatne. Mitologia przestrzeni prywatności w twórczości Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego, Andrzeja Kondratiuka, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesLuckmann T., Niewidzialna religia. Problem religii w nowoczesnym społeczeństwie, tłum. L. Bluszcz, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesRewers E., Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesSchipper M., Na początku nie było nikogo. Jak pojawili się ludzie, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesTresidder J., Słownik symboli. Ilustrowany przewodnik po tradycyjnych wyrażeniach obrazowych, znakach ikonicznych i emblematach, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesTuan Y.-F., Przestrzeń i miejsce, tłum. A. Morawińska, Warszawa 1987.pl_PL
dc.referencesWeber M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu, tłum. J. Miziński, Lublin 1994.pl_PL
dc.referencesWieczorkiewicz A., Apetyt turysty. O doświadczeniu świata w podróży, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesWierciński A., Magia i religia. Szkice z antropologii religii, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesOsada, reż. M. N. Shyamalan, 2004.pl_PL
dc.referencesZnaki, reż. M. N. Shyamalan, 2002.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-102-9.13


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe