| dc.contributor.author | Kobos, Katarzyna | |
| dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
| dc.contributor.editor | Barczyk, Agnieszka | |
| dc.contributor.editor | Nolbrzak, Renata | |
| dc.date.accessioned | 2020-04-21T11:50:47Z | |
| dc.date.available | 2020-04-21T11:50:47Z | |
| dc.date.issued | 2014 | |
| dc.identifier.citation | Kobos K., Ziemia – woda – dom. Miejsca w azjatyckich filmach grozy, [w:] Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 69-75, doi: 10.18778/7969-102-9.08 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-102-9 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31827 | |
| dc.description.abstract | There are often spaces in the Asian horror movies. The purpose of this article is to look at three of them – the land, house and water, which occur more frequently and tend to be the most interesting. It can be associated with the assumptions of religion, which demonstrates the coexistence worlds terrestrial and extraterrestrial and geographical conditions, as in the case of the water (Shutter, Dark Water, Black Night). House is associated with the motif of revenge – there are places like elevator (Alone) and wardrobe (A Tale of Two Sisters). Some movies are also placed in the urban landscape: the blocks of flats (Forbidden Floor), spacious apartments (Ju-on), in the school corridors (Whispering Corridors), bus station (Suicide Club). Due to the existence of such places in the Asian horror, audience has the opportunity to explore knowledge of human nature, but also the culture and religion of Asians. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | Asia | pl_PL |
| dc.subject | religion | pl_PL |
| dc.subject | water | pl_PL |
| dc.subject | land | pl_PL |
| dc.subject | house | pl_PL |
| dc.subject | dom | pl_PL |
| dc.subject | religia | pl_PL |
| dc.subject | woda | pl_PL |
| dc.title | Ziemia – woda – dom. Miejsca w azjatyckich filmach grozy | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 69-75 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-735-9 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Katarzyna Kobos – tarnowianka, studentka polonistyki-komparatystyki oraz zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pasjonatka literatury i filmu, w szczególności tych spod znaku grozy. Interesuje się także teorią krytyczną, socjologią polityki, antropologią kulturową i teorią mediów. Autorka kilku literaturoznawczych oraz kulturoznawczych tekstów krytycznych. | pl_PL |
| dc.references | Curtius E. R., Krajobraz idealny, [w:] E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przeł. A. Borowski, Kraków 1997. | pl_PL |
| dc.references | Keowyn D., Buddyzm. Bardzo krótkie wprowadzenie, Warszawa 1997. | pl_PL |
| dc.references | Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1997. | pl_PL |
| dc.references | Religie i filozofie – taoizm, http://religieifilozofie.prv.pl [data dostępu: 25.06.2013]. | pl_PL |
| dc.references | Tatarczuk M., Kaidan – japońskie opowieści niesamowite epoki Edo, Warszawa 2011. | pl_PL |
| dc.references | Alone, reż. B. Pisanthanakun, P. Wongpoom, 2007. | pl_PL |
| dc.references | Dark Water (Honogurai mizu no soko kara), reż. H. Nakata, 2002. | pl_PL |
| dc.references | Klątwa Ju-on (Ju-on), reż. T. Shimizu, 2002. | pl_PL |
| dc.references | Next door [w:] Black Night, reż. T. Akiyama, T. Jitnukul, P. Leung, 2006. | pl_PL |
| dc.references | Nieodebrane połączenie (Chakushin ari), reż. T. Miike, 2003. | pl_PL |
| dc.references | Opowieść o dwóch siostrach (Janghwa, Hongryeon), reż. J. Kim, 2003. | pl_PL |
| dc.references | Schody życzeń (Yeogo goedam), reż. P. Ki-Hyung, 1998. | pl_PL |
| dc.references | Shutter: Widmo (Shutter), reż. B. Pisanthanakun, P. Wongpoom, 2004. | pl_PL |
| dc.references | The Ring: Krąg (Ringu), reż. H. Nakata, 1998. | pl_PL |
| dc.references | Wizje (Jogen), reż. N. Tsuruta, 2004. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-102-9.08 | |