Show simple item record

dc.contributor.authorKobos, Katarzyna
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorBarczyk, Agnieszka
dc.contributor.editorNolbrzak, Renata
dc.date.accessioned2020-04-21T11:50:47Z
dc.date.available2020-04-21T11:50:47Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationKobos K., Ziemia – woda – dom. Miejsca w azjatyckich filmach grozy, [w:] Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 69-75, doi: 10.18778/7969-102-9.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-102-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31827
dc.description.abstractThere are often spaces in the Asian horror movies. The purpose of this article is to look at three of them – the land, house and water, which occur more frequently and tend to be the most interesting. It can be associated with the assumptions of religion, which demonstrates the coexistence worlds terrestrial and extraterrestrial and geographical conditions, as in the case of the water (Shutter, Dark Water, Black Night). House is associated with the motif of revenge – there are places like elevator (Alone) and wardrobe (A Tale of Two Sisters). Some movies are also placed in the urban landscape: the blocks of flats (Forbidden Floor), spacious apartments (Ju-on), in the school corridors (Whispering Corridors), bus station (Suicide Club). Due to the existence of such places in the Asian horror, audience has the opportunity to explore knowledge of human nature, but also the culture and religion of Asians.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAsiapl_PL
dc.subjectreligionpl_PL
dc.subjectwaterpl_PL
dc.subjectlandpl_PL
dc.subjecthousepl_PL
dc.subjectdompl_PL
dc.subjectreligiapl_PL
dc.subjectwodapl_PL
dc.titleZiemia – woda – dom. Miejsca w azjatyckich filmach grozypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number69-75pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-735-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Kobos – tarnowianka, studentka polonistyki-komparatystyki oraz zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pasjonatka literatury i filmu, w szczególności tych spod znaku grozy. Interesuje się także teorią krytyczną, socjologią polityki, antropologią kulturową i teorią mediów. Autorka kilku literaturoznawczych oraz kulturoznawczych tekstów krytycznych.pl_PL
dc.referencesCurtius E. R., Krajobraz idealny, [w:] E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przeł. A. Borowski, Kraków 1997.pl_PL
dc.referencesKeowyn D., Buddyzm. Bardzo krótkie wprowadzenie, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesKopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesReligie i filozofie – taoizm, http://religieifilozofie.prv.pl [data dostępu: 25.06.2013].pl_PL
dc.referencesTatarczuk M., Kaidan – japońskie opowieści niesamowite epoki Edo, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesAlone, reż. B. Pisanthanakun, P. Wongpoom, 2007.pl_PL
dc.referencesDark Water (Honogurai mizu no soko kara), reż. H. Nakata, 2002.pl_PL
dc.referencesKlątwa Ju-on (Ju-on), reż. T. Shimizu, 2002.pl_PL
dc.referencesNext door [w:] Black Night, reż. T. Akiyama, T. Jitnukul, P. Leung, 2006.pl_PL
dc.referencesNieodebrane połączenie (Chakushin ari), reż. T. Miike, 2003.pl_PL
dc.referencesOpowieść o dwóch siostrach (Janghwa, Hongryeon), reż. J. Kim, 2003.pl_PL
dc.referencesSchody życzeń (Yeogo goedam), reż. P. Ki-Hyung, 1998.pl_PL
dc.referencesShutter: Widmo (Shutter), reż. B. Pisanthanakun, P. Wongpoom, 2004.pl_PL
dc.referencesThe Ring: Krąg (Ringu), reż. H. Nakata, 1998.pl_PL
dc.referencesWizje (Jogen), reż. N. Tsuruta, 2004.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-102-9.08


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe