| dc.contributor.author | Żakieta, Katarzyna | |
| dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
| dc.contributor.editor | Barczyk, Agnieszka | |
| dc.contributor.editor | Nolbrzak, Renata | |
| dc.date.accessioned | 2020-04-21T10:28:15Z | |
| dc.date.available | 2020-04-21T10:28:15Z | |
| dc.date.issued | 2014 | |
| dc.identifier.citation | Żakieta K., Kierunki rozwoju współczesnego filmu grozy, [w:] Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 51-61, doi: 10.18778/7969-102-9.06 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-102-9 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31825 | |
| dc.description.abstract | The paper is focused on a map of a modern horror. It presents main tendencies of a horror movies consisting hybrid horrors, which are parodying genre conventions and nostalgic horrors – using literary and folklore references. It has a major impact on a popularization Ibero-American and Asian films, as well as gothic renaissance in Great Britain. Horror vérité issues are described in this article as innovative way, having roots in paradocumental aesthetics. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | hybrid horror | pl_PL |
| dc.subject | nostalgic horror | pl_PL |
| dc.subject | horror vérité | pl_PL |
| dc.subject | mockumentary horror | pl_PL |
| dc.subject | modern horror | pl_PL |
| dc.title | Kierunki rozwoju współczesnego filmu grozy | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 51-61 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-735-9 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Katarzyna Żakieta – absolwentka filologii polskiej oraz kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Obecnie doktorantka w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ, gdzie przygotowuje dysertację dotyczącą zabiegów odrealniających we współczesnym kinie głównego nurtu. Zajmuje się szeroko rozumianą kulturą popularną, przede wszystkim kinem gatunków, reklamą, fantastyką, a także realizmem magicznym. Z pasją przygląda się wszelkim przejawom postmodernizmu i estetyce kampu. | pl_PL |
| dc.references | Caillois R., Od baśni do science-fiction, przeł. J. Lisowski, [w:] tenże, Odpowiedzialność i styl, Warszawa 1967. | pl_PL |
| dc.references | Carroll N., Filozofia horroru, przeł. M. Przylipiak, Gdańsk 2004. | pl_PL |
| dc.references | Gonerski K., Strach ma skośne oczy. Azjatyckie kino grozy, Skarżysko-Kamienna 2010. | pl_PL |
| dc.references | Has-Tokarz A., Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin 2011. | pl_PL |
| dc.references | Jameson F., Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, przeł. P. Czapliński, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1996. | pl_PL |
| dc.references | Pindel T., Zjawy, szaleństwo, śmierć. Fantastyka i realizm magiczny w literaturze hispanoamerykańskiej, Kraków 2004. | pl_PL |
| dc.references | Atak na dzielnicę, reż. J. Cornisch, 2011. | pl_PL |
| dc.references | Blair Witch Project, reż. D. Myrick, E. Sanchez, 1999. | pl_PL |
| dc.references | Cannibal Holocaust, reż. R. Deodato, 1980. | pl_PL |
| dc.references | Dark Water, reż. H. Nakata, 2002. | pl_PL |
| dc.references | Deadheads, reż. B. Pierce, D. T. Pierce, 2011. | pl_PL |
| dc.references | Demony, reż. W. B. Bell, M. Paterman, 2012. | pl_PL |
| dc.references | Doghouse, reż. J. West, 2011. | pl_PL |
| dc.references | Inni, reż. A. Amenabar, 2001. | pl_PL |
| dc.references | Klątwa Ju-on, cz. 1, 2, reż. T. Shimizu, 2002, 2003. | pl_PL |
| dc.references | Kobieta w czerni, reż. J. Watkins, 2011. | pl_PL |
| dc.references | Kręgosłup diabła, reż. G. del Toro, 2001. | pl_PL |
| dc.references | Labirynt fauna, reż. G. del Toro, 2006. | pl_PL |
| dc.references | Lesbian Vampire Killers, reż. P. Claydon, 2009. | pl_PL |
| dc.references | Martwe zło, cz. 1, 2, 3, reż. S. Raimi, 1981, 1987, 1992. | pl_PL |
| dc.references | Nie bój się ciemności, reż. T. Nixey, 2010. | pl_PL |
| dc.references | Nieodebrane połączenie, reż. T. Miike, 2003. | pl_PL |
| dc.references | Nieustraszeni pogromcy wampirów, reż. R. Polański, 1967. | pl_PL |
| dc.references | No-Do. Wezwani, reż. E. Quirog, 2009. | pl_PL |
| dc.references | Obcy – ósmy pasażer Nostromo, reż. R. Scott, 1979. | pl_PL |
| dc.references | Oko, reż. O. P. Chun, D. Pang, 2002. | pl_PL |
| dc.references | Ostatni egzorcyzm, reż. D. Stamm, 2010. | pl_PL |
| dc.references | Paranormal activity, reż. O. Peli, 2007. | pl_PL |
| dc.references | Porąbani, reż. E. Craig, 2010. | pl_PL |
| dc.references | [REC], reż. J. Balaguero, P. Plaza, 2007. | pl_PL |
| dc.references | Resident Evil, reż. P. W. S. Anderson, 2002. | pl_PL |
| dc.references | Shutter: Widmo, reż. B. Pisanthanakun, P. Wongpoom, 2004. | pl_PL |
| dc.references | Sierociniec, reż. J. A. Bayona, 2007. | pl_PL |
| dc.references | Straszny film, cz. 1, 2, reż. K. Wayans, 2000, 2001. | pl_PL |
| dc.references | Straszny film, cz. 3, 4, reż. D. Zucker, 2003, 2006. | pl_PL |
| dc.references | Straszny film, cz. 5, reż. M. D. Lee, 2013. | pl_PL |
| dc.references | Szepty, reż. J. Johnson, 2011. | pl_PL |
| dc.references | Telefon, reż. Byeong-ki Ahn, 2002. | pl_PL |
| dc.references | The Ring: Krąg, reż. H. Nakata, 1998. | pl_PL |
| dc.references | Wiecznie żywy, reż. J. Levine, 2013. | pl_PL |
| dc.references | Wilkołak, reż. N. Murphy, 2010. | pl_PL |
| dc.references | Wrota do piekieł, reż. S. Raimi, 2004. | pl_PL |
| dc.references | Wyspa zaginionych, reż. G. Ibáñez, 2009. | pl_PL |
| dc.references | Wysyp żywych trupów, reż. E. Wright, 2004. | pl_PL |
| dc.references | Zarżnięci żywcem, reż. P. A. Williams, 2008. | pl_PL |
| dc.references | Zombie SS, reż. T. Wirkola, 2009. | pl_PL |
| dc.references | Zombieland, reż. R. Fleischer, 2009. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-102-9.06 | |