| dc.contributor.author | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
| dc.contributor.author | Barczyk, Agnieszka | |
| dc.contributor.author | Nolbrzak, Renata | |
| dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
| dc.contributor.editor | Barczyk, Agnieszka | |
| dc.contributor.editor | Nolbrzak, Renata | |
| dc.date.accessioned | 2020-04-18T09:08:59Z | |
| dc.date.available | 2020-04-18T09:08:59Z | |
| dc.date.issued | 2014 | |
| dc.identifier.citation | Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R., Od redakcji, [w:] Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 7-8, doi: 10.18778/7969-102-9.01 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-102-9 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31820 | |
| dc.description.abstract | Horror lub inaczej film grozy zakłada taką konstrukcję dramaturgiczną, której zadaniem jest stopniowe wprowadzanie widza w stan lęku, który narasta. Film grozy posiada wiele odmian, co świadczy o jego popularności w historii, jak również o niegasnącym zainteresowaniu widzów i filmoznawców tym gatunkiem. Z tej różnorodności wybieramy jeden film, ponieważ jest to swoisty fenomen: „Gabinet doktora Caligari” (1919) Roberto Wiene’a. Atmosfera Republiki Weimarskiej stanowi tło, z którego wyrasta ekspresjonizm filmowy oraz rozwija się jako kierunek myślowy i prąd artystyczny. Kazimir Edschmid uważa, że ekspresjonista „przestaje widzieć”, ekspresjonista po prostu ma wizję. Gabinet doktora Caligari odzwierciedla stan duchowy całego społeczeństwa i jest odczuwalny jako zagrożenie, depresja, bunt. Dlatego historia tu opowiedziana nie jest prosta, nie da się jej ocenić jednoznacznie, nawet w wymiarze jednostkowym.Powstało w ten sposób dzieło bogate w liczne odniesienia. Ciężar gatunkowy poruszonych tutaj problemów znacznie wykracza poza zakres przedstawionych tu rozważań i może stanowić ciekawe źródło inspiracji do dalszych badań. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Barczyk A., Nolbrzak R. (red.), Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.title | Od redakcji | pl_PL |
| dc.type | Other | pl_PL |
| dc.page.number | 7-8 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-735-9 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Agnieszka Barczyk – absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz kulturoznawstwa (specjalność: filmoznawstwo) Uniwersytetu Łódzkiego. Obecnie doktorantka w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ, gdzie przygotowuje dysertację na temat kulturotwórczej funkcji TVP Łódź i twórczości Piotra Słowikowskiego. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Renata Nolbrzak – doktorantka w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Łódzkim. Zainteresowania naukowe: literatura i czasopiśmiennictwo w drugim obiegu wydawniczym w latach 1976–1989; pisma kulturalne po 1989 r. Dyrektor instytucji kultury – Forum Inicjatyw Twórczych w Parzęczewie; redaktor naczelny lokalnej gazety „Do Rzeczy”. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-102-9.01 | |