Von Imagepflege zur Diskreditierung politischer Gegner. Hassrede als Strategie von Online-Pressemitteilungen
Streszczenie
Gdy w komunikatach prasowych zamieszczonych na oficjalnym portalu partii Alternatywa dla Niemiec (AfD) odnajdujemy w odniesieniu do konkurencyjnych ugrupowań i polityków określenia takie jak czerwony pokaz odmieńców (socjaldemokraci) czy sadystyczna domina (Angela Merkel), nasuwa się pytanie o cel, w jakim elementy mowy nienawiści znajdują zastosowanie w gatunku tekstu, którego prototypicznie nadrzędną funkcją jest przekazywanie informacji o wartości medialnej oraz pozytywne nacechowanie nadawcy tekstu. Przedmiotem niniejszych rozważań jest mowa nienawiści w komunikatach prasowych partii politycznych jak strategia dyskredytacji przeciwników politycznych. Wychodząc od omówienia cech gatunkowych komunikatu prasowego, podjęta zostanie próba określenia jego funkcji w obszarze komunikacji politycznej z punktu widzenia typologii tekstów i gatunków (rodzajów) tekstów politycznych. W dalszej części analizie ilościowej poddany zostanie wyekscerpowany materiał w postaci sześćdziesięciu komunikatów prasowych partii Alternatywa dla Niemiec oraz przeprowadzona zostanie analiza jakościowa jednego wybranego tekstu komunikatu ze szczególnym uwzględnieniem przejawów mowy nienawiści na płaszczyźnie pragmatycznej, semantycznej, gramatycznej oraz retorycznej. The subject of these considerations is hate speech in press releases of political parties as a strategy to discredit political opponents. The article published on the official website of the Alternative for Germany (AfD) contained terms such as the red show of misfits (social democrats) or sadistic domino (Angela Merkel) in relation to competing groups and politicians. The question arises as to the purpose of using such elements in types of texts whose primary function is to transmit information in a positive way and as a result relay the writer’s optimism. The paper shall start from the presentation of specific features of press releases; furthermore, an attempt will be made to determine its function in the field of political communication from the point of view of political text typology and genres. Throughout the rest of the paper quantitative analysis of selected materials will be presented, including sixty press releases of the Alternative for Germany party and a qualitative analysis of one selected text will be conducted. Special emphasis will be put on the pragmatic, semantic, grammatical and rhetorical levels of hate speech.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: